2021-10-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Jag blir inte förvånad över att någon långsint har drabbats sekundärt.

Den här senaste dispyten har jag usel koll på. Aldrig sett någon av de inblandade förut, förutom att jag vet vem Loan är till namn och rykte, och att hon blockade mig på Twitter för 5-6 år sen. Jag har ingen klar bild av vem som började, vem som gjort vad och i vilken ordning.

Blir mäkta förvånad om allt hänt precis som Henko redovisar det, men om han denna gång har helt rätt i sak så gör det besvisligen inte så att övriga inblandade delar hans uppfattning. Redan det är något han måste förhålla sig till, och att fortsätta på inslagen bana verkar inte ge det utfall han önskar.

Vill han genuint bli lämnad ifred, om det är viktigare än att gå till semifinal i SM i skärmdump för åttonde året i rad, så tror jag det är läge att testa något nytt. Som, kanske ta ett samtal där han lyssnar och inte går till försvar eller anfall. Lösa en konflikt genom förhandling nu när "döda" fienden inte visat sig fungera trots full arsenal.

Jag har dock noterat en sak, där jag har en åsikt. Hans barn. Som alla andra föräldrar så är det faktiskt inte konstigt att han nämner några så viktiga personer i hans liv nån gång ibland. Det vore ganska känslokallt om han aldrig postade något om dem, eller var petnoga med "mina barn som inte är mina biologiska barn". Och det är fucking sinnessjukt att orosanmäla på illvilja. Det är också fel av honom att överdriva en hotbild så att de som snubblar in i hans tweets får uppfattningen att en galen våldsverkare vill åka hem till honom och misshandla barnen. Bara lämna barnen utanför det här, fel från ena sidan berättigar inte att andra sidan drar in dem.

Dörris menar väl att det INTE var en okynnesanmälan? Och kom den i ett vakuum? Eller var den svar på något? Fuck knows.

Det folk reagerar på är inte att han pratar om barnen utan hur och när. Han gör ingenting oplanerat på Twitter, på det viset.

I övrigt har Linus rätt. Det här kommer förmodligen lösa sig av sig självt en dag.
Citera
2021-10-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av media876
Det folk reagerar på är inte att han pratar om barnen utan hur och när. Han gör ingenting oplanerat på Twitter, på det viset.

I övrigt har Linus rätt. Det här kommer förmodligen lösa sig av sig självt en dag.

Varje stavelse är strategisk och lömsk av Henko. Han är t.o.m. noga med att kladda ditt språkliga fel, grammatiska fel och syftningsfel i samband med att han skriver inlägg i VERSALER - med syftet att det verkligen ska framgå hur ”otroligt” upprörd och arg han är. Han väljer också ytterst noga vilka tweets han besvarar baserat på vilka som t.ex. är intaggade, vilka som har skrivit vad längre upp i trådar, vilka som har gillat och retweetat vilka inlägg etc. Om Henko postar en bild på sina barn på Twitter så är det verkligen inte bara ett slumpmässigt infall, utan han har redan en väl genomtänkt plan med det. Psykopatfasoner rakt igenom. Synd för honom bara att han är så otroligt korkad att han inte fattar hur genomskinligt allt han gör är. Det är tur att alla psykopater inte samtidigt är intelligenta för då hade Henko varit så otroligt mycket farligare för andra än vad han är. Han gapar och skriker som en stucken gris men det är bara en charad, han är inte arg på riktigt - höjd röst är bara ett verktyg för honom att (försöka) skrämmas med.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-10-01 kl. 18:42.
Citera
2021-10-01, 18:40
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av media876
Dörris menar väl att det INTE var en okynnesanmälan? Och kom den i ett vakuum? Eller var den svar på något? Fuck knows.

I övrigt har Linus rätt. Det här kommer lösa sig av sig självt en dag.

Jag har inte koll på vem som anmält eller varför, men från det jag såg på Henkos Facebook åren vi var vagt, vagt mycket ytligt nätbekanta så såg jag absolut inte några spår av att han på något vis lever ett familjeliv där barnen inte skulle må bra. Han har inte heller sedan dess (fast jag ärligt talat ogillar hans hetsiga trångsynta nätpersona) någon gång fått mig att tänka "den här mannen ska inte ha barn". Tvärtom kan hans envishet och snarstuckna person vara bra egenskaper rätt förvaltade. Alla mynt har två sidor, ibland är det bra att sällan vika ner sig, i ett annat sammanhang katastofalt. Jag tycker att det hedrar honom att behandla barnen som sina.

Jag håller med om att han i vissa ranter på Twitter hade gjort bäst i att inte nämna barnen, detta även oavsett hur han upplever hotbilden mot dem, och hur genuint han känner så OCH hur mycket kalla fakta hans uppfattning är baserad på. Men det är lätt för mig att ge honom pekpinnar, jag lever inte hans liv. Jag står dock för att jag tycker att det är fel att använda dem som pjäser i en konflikt.
Citera
2021-10-01, 18:46
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Mitt råd är precis tvärtom - ta konflikten direkt, fram med kritiken. Få det överstökat. Ta avstånd och vägra samröre med honom. Så kan man lämna det hela bakom sig sedan. Myra och alla andra som har lyckats ”dra sig ur” gemenskapen är nog väldigt glada över att slippa sitta som på tå över vad Axel eller Henko kan lyckas hitta på, och så slipper hon numera dra lans för såna dårar. Hon kan avslappnat sitta på avstånd och spendera sin tid på något annat mycket mer givande än att försöka hantera två tonårstrots-överdoserade gubbar som ständigt bara är ute efter att bråka på alla andras bekostnad.

I teorin har du kanske rätt men inte alla kan betala det pris som krävs för att ta en offentlig debatt med människor som Henko. Det drabbar ju inte bara en själv utan också familj och vänner.

Myra som du nämner valde ju att försöka ta sig ur sekten utan att för den skull skapa en en konflikt utåt. Det gick väl så där men hade hon valt att ta "debatten" och avslöja hela skiten så hade det blivit ännu värre för henne. Henrik ( och Axel) ger sig aldrig innan de fullständigt krossat sådana som de upplever som "fiender". Många tystade röster finns under resans väg.

Men visst. För de som orkar ta fighten utåt ( och kanske inte har så mycket att förlora) är det kanske det rätta att göra. Alternativt regga ett konto på flashback och berätta ( fast på ett sätt som går under radarn hos haveristerna ;- ) )
Citera
2021-10-01, 19:02
Medlem
DumpsterFires avatar
Precis som alla väntar man ju som fan på nästa avsnitt när de under 1.5h går igenom allt detta som hänt… Min gissning är att det avsnittet inte kommer komma. De våga ta upp något av detta. Kanske ett snabbt 5min segment men inte mer än så pga ”pågående utredning”. Vidare hoppas jag verkligen denna dispyt löses för alla parter på bästa vis så vi kan återgå till LCDBSH
Citera
2021-10-01, 19:20
Medlem
Citat:
Jag har inte koll på vem som anmält eller varför, men från det jag såg på Henkos Facebook åren vi var vagt, vagt mycket ytligt nätbekanta så såg jag absolut inte några spår av att han på något vis lever ett familjeliv där barnen inte skulle må bra. Han har inte heller sedan dess (fast jag ärligt talat ogillar hans hetsiga trångsynta nätpersona) någon gång fått mig att tänka "den här mannen ska inte ha barn". Tvärtom kan hans envishet och snarstuckna person vara bra egenskaper rätt förvaltade. Alla mynt har två sidor, ibland är det bra att sällan vika ner sig, i ett annat sammanhang katastofalt. Jag tycker att det hedrar honom att behandla barnen som sina.

Jag håller med om att han i vissa ranter på Twitter hade gjort bäst i att inte nämna barnen, detta även oavsett hur han upplever hotbilden mot dem, och hur genuint han känner så OCH hur mycket kalla fakta hans uppfattning är baserad på. Men det är lätt för mig att ge honom pekpinnar, jag lever inte hans liv. Jag står dock för att jag tycker att det är fel att använda dem som pjäser i en konflikt.

Ja, det håller jag helt med dig om.
Citera
2021-10-01, 19:25
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
I teorin har du kanske rätt men inte alla kan betala det pris som krävs för att ta en offentlig debatt med människor som Henko. Det drabbar ju inte bara en själv utan också familj och vänner.

Myra som du nämner valde ju att försöka ta sig ur sekten utan att för den skull skapa en en konflikt utåt. Det gick väl så där men hade hon valt att ta "debatten" och avslöja hela skiten så hade det blivit ännu värre för henne. Henrik ( och Axel) ger sig aldrig innan de fullständigt krossat sådana som de upplever som "fiender". Många tystade röster finns under resans väg.

Men visst. För de som orkar ta fighten utåt ( och kanske inte har så mycket att förlora) är det kanske det rätta att göra. Alternativt regga ett konto på flashback och berätta ( fast på ett sätt som går under radarn hos haveristerna ;- ) )

Justfan. Jag får se om Henkos löfte att göra ett avsnitt om mig blir verklighet, nu när jag skrev igen.

Han har den bestämda åsikten att jag är helt jävla dum i huvudet (milt uttryckt) så har jag råkat skriva något nu som han tycker är minsta lilla nyanserat kanske det går vinkla till att jag saknar ryggrad eller ljuger och egentligen vill honom illa.

Om redaktionen tycker jag är så spektakulär och känd så att jag är värd ett avsnitt, så hoppas jag de ger mig en heads up så jag kan fixa Instagram eller nåt där folk kan följa mig.

Fast helt ärligt, så tror jag han där och då i stunden var stressad och topp tunnor rosenrasande. Och att inte ens han ser saker så svartvitt som bilden han kan ge. Mycket kritik mot honom går ut på att hela människan Henrik är den vi ser på sociala medier. Jag tror vi ser hans nätpersona där. Givetvis baserad på en sann karaktär, men inte fullt så haveristisk i allt han tar sig för. Hoppas jag.
Citera
2021-10-01, 19:58
Medlem
L-Y-Fs avatar
Har inte Henko bara blivit blind på sin egen ”storhet”? Han har börjat spegla sig i sin nätpersona?

Vem är hans sambo egentligen? När de bjuder hem folk och har fest (som han postat flertalet ggr på twitter) är hon med hela tiden förutom på bilderna som postas eller är hon en undergiven såte till honom?
Citera
2021-10-01, 20:10
Medlem
Spritnotas avatar
Jag vet att "Dörris och Henko" låter som en buskis i regi av Lars Norén, där scendekoren och hela manus endast består av att de springer runt, runt, runt genom en dörr de drämmer i nosen på varandra. Sätter upp taggtråd, snubbeltrådar, lägger ut en kratta eller kastar bananskal på backen. Och ungefär så är det väl, jävligt förenklat.

Hur tror ni som inte är personligt involverade att de kan få ett slut i stil med Tom & Jerry? Typ båda två lite molokna snuvade på konfekten, men på samma sida gallret?

Om du får skriva slutscenen där osten är utom räckhåll för båda två och de gett upp, hur ser ditt manus ut då?
Citera
2021-10-01, 20:21
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-Y-F
Har inte Henko bara blivit blind på sin egen ”storhet”? Han har börjat spegla sig i sin nätpersona?

Vem är hans sambo egentligen? När de bjuder hem folk och har fest (som han postat flertalet ggr på twitter) är hon med hela tiden förutom på bilderna som postas eller är hon en undergiven såte till honom?

Just sånt här är varför jag förstår Henkos tunnelseende på nätet.

Hans sambo är inte en publik person, varför hon är kär i honom och hur de pratar innan läggdags är inte allmänhetens sak. Spekulationer om hon är förstående och kärleksfull, eller i beroendeställning och hunsad är - spekulationer.

Min teori är hon är som de flesta. Ibland arg, ibland förstående, oftast mest fokuserad på veckans inköpslista och att han inte kollar på mobilen när familjen äter gemensam middag. Precis så normal och odramatisk tror jag att hon är. Men det angår inte mig.
Citera
2021-10-01, 20:26
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Det var bara en tidsfråga innan någon inte accepterade hans spelregler, vilka förenklat är "jag får samla pärmar, podda, ringa, posta skärmdumpar om vad och vem jag vill, och har du problem med det tar vi det på nätet när JAG vill det, jag behöver aldrig släppa en upplevt oförätt och spelet är över när jag fått sista ordet". Klart att spelplanen enligt honom ska vara på de kanaler han har stora plattformar på.

Detta är det som jag genuint inte fattar - jag har inget mot Haveristernas existens, men på någon nivå så måste de väl förstå att svinhugg går igen? Alltså, om jag hade en podd, som finansierats av tusentals och lyssnats på av kanske tiotusentals, där jag satt och vräkte invektiv över människor så hade jag kallt räknat med att berörda hade gjort samma sak mot mig. Hade jag sedan grävt upp gamla domar med årtionden på nacken och hängt ut dom så hade jag räknat med att människorna i fråga hade haft ett rejält agg mot mig. Eller som Axel sa - den som ger sig in i leken får leken tåla.

Men Henrik verkar faktiskt helt oförstående till detta. Han verkar inte fatta att hans (och Axels, Myras, Sannas osv) beteende har konsekvenser och kanske inte alltid så trevliga sådana. Dörris är egentligen en direkt konsekvens av deras eget handlade - eller "karma" för att återknyta till Axels inlägg.

Janne Josefsson gnäller för fan mindre när han blir genuint mordhotad av gäng och andra kriminella som han granskat. Men kanske beror det på att han kan gå till sängs och veta att han försökt göra världen till en bättre plats och inte bara drivit konflikter för att driva konflikter.
Citera
2021-10-01, 20:27
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Jag blir inte förvånad över att någon långsint har drabbats sekundärt.

Den här senaste dispyten har jag usel koll på. Aldrig sett någon av de inblandade förut, förutom att jag vet vem Loan är till namn och rykte, och att hon blockade mig på Twitter för 5-6 år sen. Jag har ingen klar bild av vem som började, vem som gjort vad och i vilken ordning.

Blir mäkta förvånad om allt hänt precis som Henko redovisar det, men om han denna gång har helt rätt i sak så gör det besvisligen inte så att övriga inblandade delar hans uppfattning. Redan det är något han måste förhålla sig till, och att fortsätta på inslagen bana verkar inte ge det utfall han önskar.

Vill han genuint bli lämnad ifred, om det är viktigare än att gå till semifinal i SM i skärmdump för åttonde året i rad, så tror jag det är läge att testa något nytt. Som, kanske ta ett samtal där han lyssnar och inte går till försvar eller anfall. Lösa en konflikt genom förhandling nu när "döda" fienden inte visat sig fungera trots full arsenal.

Skrattade till gott där

Han spelar verkligen i skärmdumparnas elitserie.

Citat:
Jag har dock noterat en sak, där jag har en åsikt. Hans barn. Som alla andra föräldrar så är det faktiskt inte konstigt att han nämner några så viktiga personer i hans liv nån gång ibland. Det vore ganska känslokallt om han aldrig postade något om dem, eller var petnoga med "mina barn som inte är mina biologiska barn". Och det är fucking sinnessjukt att orosanmäla på illvilja. Det är också fel av honom att överdriva en hotbild så att de som snubblar in i hans tweets får uppfattningen att en galen våldsverkare vill åka hem till honom och misshandla barnen. Bara lämna barnen utanför det här, fel från ena sidan berättigar inte att andra sidan drar in dem.

Ja, att kritisera Henko för att han kallar sin frus barn för sina barn är pinsamt. Jag har flera i min närhet och bekantskapskrets som lever på det sättet och där barn och "plastförälder" kommit varann så nära att de inte längre gör skillnad på blod/icke-blod. Mycket kan man kritisera Henko för men att spela ut barn-kortet blir skämmigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in