2021-08-25, 08:46
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Ibland hakar Haveristerna upp sig på sina egna extremt korkade åsikter om saker och ting, som t.ex. hur andra använder sociala medier. Jag fann denna guldklimp på Twitter där Henko bölar på Hanif Bali för att han citat-retweetade istället för att besvara en kommentar från en kvinna:

Jag antar att Henko anser att det är fult att göra så mot kvinnor, och att han - som man - ser det som sin plikt att markera mot det, medan om han själv gör det mot andra män så är det okej?

Jag lägger detta till listan över Henkos beteenden där uppfinnandet av ”Ladies Night” och hans ponnyridning ingår. Henko är ju feministen som tar hand om de hjälplösa stackars kvinnorna i samhället, … och just det ja, ensamstående mammor är ju dom lägst stående och som det är mest synd om i samhället också.

Det skulle inte förvåna mig om Henko redan har bölat ut i podden om ”hur hemsk” Hanif Bali är mot kvinnorna som gör nåt ”så dumt” som att citat-retweeta istället för att svara.. buhuu bäää!

Nåväl, ett lysande exempel på vilka märkliga grunder som herrarna bakom Haveristerna bygger sina ”case” på.

Nu kan man kritisera Bali för att han "quote"-retweetar människor som ligger i svagare ställning än honom på sociala medier. Människor som oftast är helt okända för allmänheten och helt plötsligt får en twitterstorm mot sig för att de gjorde en ogenomtänkt tweet till Bali. Å andra sidan så har han gjort detta konstant och numera borde man räkna med att bli det om man provocerar honom tillräckligt.

Med det sagt så har han aldrig visat ett beteende som får en tro att han riktar in sig på kvinnor. Och här är det som Henrik inte förstår - han tror att så fort någon riktar kritik mot kvinnor så är de kvinnohatare, vilket givetvis inte är sant. Däremot så är beteendet mot kvinnor av vikt - Henrik fattar inte skillnaden mellan att han får kritik för sitt obehagliga beteende mot kvinnor och att någon kritiserar en kvinna.
Citera
2021-08-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Med det sagt så har han aldrig visat ett beteende som får en tro att han riktar in sig på kvinnor. Och här är det som Henrik inte förstår - han tror att så fort någon riktar kritik mot kvinnor så är de kvinnohatare, vilket givetvis inte är sant. Däremot så är beteendet mot kvinnor av vikt - Henrik fattar inte skillnaden mellan att han får kritik för sitt obehagliga beteende mot kvinnor och att någon kritiserar en kvinna.

Jo, men precis. Det är så uppenbart att Henko anser att män ska bete sig annorlunda mot kvinnor, bara för att de är kvinnor. Det är vad hans feministiska kamp handlar om för honom. Han inser inte att det är han själv som diskriminerar, men det är kanske inte så konstigt med hans historik vad gäller kvinnor.
Citera
2021-08-25, 15:13
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Jo, men precis. Det är så uppenbart att Henko anser att män ska bete sig annorlunda mot kvinnor, bara för att de är kvinnor. Det är vad hans feministiska kamp handlar om för honom. Han inser inte att det är han själv som diskriminerar, men det är kanske inte så konstigt med hans historik vad gäller kvinnor.
Enlight me. Om hemlis historik gällande kvinnor.
Citera
2021-08-26, 09:19
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Vad tyckte ni om Henkos försvarstal om att vad gör det om vi blir en minoritet
så länge vi för våra svenska toleranta öppna toleranta värderinga vidare?

Mycket klokt och sunt. Ett resonemang som sällan förs fram i debatten.
Det handlar inte om ras - då hade det vita Ryssland varit en utopi.
Det handlar inte om religion - då hade ateistiska Kina varit en utopi.
Det handlar om värderingar och utbildning, vilket visas av att det finns demokratiska och fungerande länder även på kontinenter där det till stor del råder kaos.
Citera
2021-08-26, 12:24
Medlem
Haveristerna tillhandahåller en Discord-server varav några chattar inte är exklusiva för Patrons. Moderatorerna i chatten #klandervärd är tillsynes effektiva i sitt uppdrag att hålla användare med intelligens därifrån, som t.ex. regler mot att man inte får skriva på något annat sätt än hur 12-åringar skriver med varandra. Dagsfärskt exempel på otillåtet inlägg pga. ”Wall of text”:

Som jag har förstått saken och vad jag kan läsa ut av historiken i denna chatt, rätta mig om jag har fel, så handlar det mesta som kretsar kring podcasten Haveristerna om personliga relationer och om personers beteenden etc.
Jag kan nog bidra med sånt trams, om ni ger mig en chans, trots att jag egentligen inte är så jätteintresserad av individuella personer per se.

Scrollar man ett tiotal inlägg upp hittar man andra konton som skriver mer löpande text än så, men formulerar sig ungefär som valfri 12-åring i chatten på valfritt online-spel. Det är tydligen tillåtet att skriva mycket i den chatten om man skriver slarvigt och med efterbliven logik.

Förmodligen sitter moderatorerna och game:ar mot 12-åringar på kvällar och nätter, vilket kanske kan inverka på hur oerhört bestörta de blir av två välformulerade meningar?

Kontot som fick varning för inlägget ovan lämnade naturligtvis chatten omedelbart, vilket såklart är det naturliga att göra i en sådan situation, ingen vill ju riskera att bli anklagad för att vara en läskig gubbe som sitter och chattar med minderåriga barn. Chatten är uppenbarligen fylld av barn; åtminstone är det omöjligt att avgöra vilka där som faktiskt är vuxna med tanke på innehållet.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-08-26 kl. 12:34.
Citera
2021-08-26, 16:46
Medlem
Henkos proxy-krig mot Loan fortsätter, som en trasig skiva på repeat upprepar han idag:

Citat:
Ursprungligen postat av MrHenko123
.. rättfärdiga hur hon uppmuntrat och stöttat den person som orosanmält mig, kontakt min chef för att få mig sparkad och hotat min familj plus mina vänner.

Det är Magnus F. som åsyftas och förutom lögnerna, som t.ex. ”hotat min familj”, så handlar det hela alltså fortfarande om att Loan har klickat gilla på någon av Magnus tweets. Så nu är det plötsligt Loan som bär ansvar för allt som Magnus gör. Det är intressant hur somliga får till det i huvudet att förmyndarskap och ansvar för andra personer administreras av ”gilla”-klick på Twitter.

Vilket Haveristerna-avsnitt kommer att avhandla Henkos konflikt med Loan, tror ni?
Citera
2021-08-27, 05:55
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Henkos proxy-krig mot Loan fortsätter, som en trasig skiva på repeat upprepar han idag:

Det är Magnus F. som åsyftas och förutom lögnerna, som t.ex. ”hotat min familj”, så handlar det hela alltså fortfarande om att Loan har klickat gilla på någon av Magnus tweets. Så nu är det plötsligt Loan som bär ansvar för allt som Magnus gör. Det är intressant hur somliga får till det i huvudet att förmyndarskap och ansvar för andra personer administreras av ”gilla”-klick på Twitter.

Vilket Haveristerna-avsnitt kommer att avhandla Henkos konflikt med Loan, tror ni?

Var Loan tvungen att "missuppfatta" ett satirinlägg och slänga upp en tweet ?

https://twitter.com/mrhenko123/status/1430880363996405769
https://twitter.com/LoanSundman/status/1430875109837914115
Citera
2021-08-27, 07:58
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72

Hade Henkos reaktion varit likadan om hon inte varit i skottgluggen för honom? Tveksamt.
Citera
2021-08-27, 10:23
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Vem är Loan? Är det en man eller kvinna eller något mittemellan eller utanför?
Citera
2021-08-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72

Tvungen? Nä, knappast. Det är väl bara ett led i att ”ge igen” på samma sätt Henko ger sig på både Loan och många andra? Genom att aktivt vantolka? Alltså konflikten är pågående och hur Loan beter sig tillbaka är väl ändå irrelevant? Huvudsaken är att hon inte tar skit från Henko utan att ge tillbaka. Alla borde ge tillbaka, kör gärna 100ggr värre för min del. Inte mig emot.

Ett ytterligare led i det här är denna tråd som helt och hållet är satir på Henko:
Citat:
Förlåt alla, jag var bara tvungen att like denna. Under pistolhot förstås.

https://twitter.com/LoanSundman/status/1430982884375080964

Loan är ganska skön ändå när hon står på rätt sida i en konflikt.
Citera
2021-08-27, 12:33
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
De ska prata med David Eberhard imorgon.

Kommer de att horunga ner honom?

Har börjat lyssna på avsnittet men inte kommit så långt. Jag känner inte till personen sen innan men han verkar ju onekligen vara en en ordentligt välutbildad man. Då han är chefsläkare på en beroendeklinik så hade det varit helt fantastiskt om Axel blir så där karatefull som han blev när de intervjuade den där historikern.
Citera
2021-08-27, 13:21
Medlem
Citat:
Runt 1:00:00 in samtalet med Mikael Nilsson (Avsnitt 116) inledde de själva ”debunkningen” av Aron Flams bok. Det blev tyvärr inte extremt mycket bättre content, men det blev iallafall bättre! Det var några intressanta saker som togs upp och även om man redan kände till det mesta av det Mikael berättade om Sveriges förhållningssätt till Tyskland strax före och under andra världskriget så framkom en del saker som jag personligen inte hade så bra koll på. Jag har inte läst Arons bok, så kan inte bedöma den delen, men kritiken mot boken handlade om slarviga/missledande källhänvisningar och referenser, ifrågasättande av nån märklig jämförelse mellan Olof Palme och hjälteresan (detta gjorde mig väldigt nyfiken på Arons bok, vill förstå syftet med det kapitlet), allmän kritik om att påståenden inte alltid styrks av referenser - ett exempel som togs upp var ”folkhemmet byggdes av naziguld” eller hur det var formulerat, något påstående om att Sverige inte hade fartyg att sänkas (ytterligare en detalj som gör mig nyfiken på boken, vill veta i vilken kontext som det nämns i boken - inom vilket resonemang) och något mer.

Ja, just det ja.. runt 2:00:00 in i samtalet lät Axel plötsligt väldigt mer onykter. De sa att de hade spelat in i nästan 3h så jag antar att det var under de bortklippta 30-40 minuterna som han blev full.

37:00 in i samtalet med David Eberhard (Avsnitt 122 del 1) är ämnet återigen Aron Flams bok men denna gång mer fokuserad på kritiken som är riktad mot Mikael Nilssons recension av boken.

David säger bland annat om kritiken att Aron Flam har plagierat:
Citat:
Det är inte så snyggt gjort om du skriver en avhandling, nej. Men det här är ju inte en avhandling, det här är en pop..[ohörtbart pga Axel och Henko pratar i mun på David] bok.

David är mycket bra och (försöker) förklara att det är mycket stor skillnad på vad Aron Flam lyfter som fakta i boken och vad Aron Flam själv drar för slutsatser av det, när man ska recensera boken. David menar, som de flesta andra förmodar jag, att Mikael Nilssons kritik var helt missriktad och osaklig eftersom Mikaels kritik i princip enbart var riktad mot Arons egna slutsatser, och alltså inte underlaget som Aron byggde sina slutsatser på. Anledningen till att jag skrev ’försöker’ inom parentes är att varje gång David kommer in på detta så avbryter någon i Haveristerna honom innan han fått prata klart och fått sagt det han ville säga.

David kommer överlag med mycket bra och genomtänkta poänger men tillåts i princip aldrig få prata klart och sätta punkt för sitt resonemang.

Så fort det började bli intressant så glider Haveristerna istället över i en meningslös diskussion om vad man bör och inte bör ”ta på Twitter” och vilken ton man ska ha mot varandra. Detta var runt 54:00 in i podden. Jag stängde av och kommer lyssna klart senare ikväll eller någon annan dag.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-08-27 kl. 13:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in