Citat:
Ursprungligen postat av
Fred Friendly
Henko har inte helt rent mjöl i påsen och han outar barnen själv - absolut men personen som anmält honom gör det ju inte av oro för barnen utan bara för att jävlas, därför är jag smått skeptisk till anmälningarna. Men Henko bör också se sig själv i spegeln. De borde ringa upp varandra och tala ut. Så slipper de kriga mot varandra på twitter. Smått sorgligt.
Om jag sitter full på min altan och skriker åt varenda person som har vägarna förbi så är det primärt JAG, och inte personerna som råkar ha vägarna förbi, som utgör faran för mina barn. Händelser sker helt enkelt inte i ett vakuum. Beteendemönstret som skapar faran är då mitt beteendemönster, inte random personer på gatan vars gemensamma beteendemönster råkar vara att passera förbi på gatan.
Alla som hamnar i Henkos skottlinje har såklart sitt eget ansvar. Faktum kvarstår dock att en bråkdel kommer reagera på ett våldsamt sätt och det är detta faktum som Henko, som familjefar, måste ta hänsyn till och alltså inte bete sig som en apa mot allt och alla och tigga stryk hela tiden. Henko kan inte på förhand veta vad hans uthängningar och påhopp leder till. En hyffsat stabil människa kan flippa totalt. Det är det man vill undvika genom att anmäla sin oro för barnen. Flippar någon ut så är det ju försent? Då kan barnen redan ha tagit irreversibel skada.
Det reella problemet är inte de fåtal personer som flippar ut. Det är ett faktum att en viss bråkdel alltid kommer lyssna på det örat och det är detta faktum man som vårdnadshavare måste förhålla sig till. Man är som förälder oacceptabelt oansvarig om man inte accepterar och anpassar sig efter det faktum att en viss bråkdel sannolikt inte kommer att reagera på ett civiliserat sätt om man tigger stryk av dom.
Vill man dö på yttrandefrihets-täppan så kanske den viljan ska rangordnas ganska mycket lägre än barnens säkerhet? Det finns andra sätt att bedriva sådana principiella kamper på utan att för den sakens skull riskera sin familjs säkerhet.
Det är fortfarande den fulla vevande idioten som tigger stryk som är faran för barnen. Att någon person förr eller senare reagerar och faktiskt utsätter barnen för fara är givet, det är inte ens en variabel - det är en konstant.
Det är givetvis inte rätt av någon att faktiskt ge honom stryk, men det är helt korrekt och rätt att lämna in en orosanmälan om fyllot som tigger stryk har barn i sitt hem. Man behöver inte välja: En oansvarig förälder samt idioter som hotar, skrämmer och kanske t.o.m. tar till våld. Båda kan samexistera. Det ena felet förmildrar inte det andra. Bara för att någon idiot till slut tar till våld mot Henko och hans familj så fråntar det alltså inte att Henko genom sitt beteendemönster utsatt sin familj för fara. Det är inget nollsummespel.
Nu vet jag hur anmälan mot Henko är formulerad (
https://twitter.com/skonaste/status/1424798437086834688), och som kan ses så behöver man inte dra till med lögner för att vara genuint orolig för att Henko med sitt beteendemönster utsätter barnen för fara.
Det är irrelevant vad någon enskild tror, att anmälan bara utgör ett verktyg eller slagträ eller om anmälan är genuin. Med Henkos beteendemönster så är det en tidsfråga innan det går illa. När det väl går illa är det för sent. Därför är orosanmälan ett viktigt och tillgängligt verktyg i samhället för att proaktivt undvika att det slutar illa för barnen.
Jag bryr mig egentligen inte ett skit om vem som har lämnat in själva anmälan. Inte heller i vilket syfte man har gjort det. Det borde inte Henko göra heller. Jag bedömer, med den lilla info jag har, om det är rimligt eller inte att vara oroad över barnens säkerhet - svaret är givet: Ja, det är rimligt.
Om man inte kan lägga band på sig själv i den mån man slutar dra till sig hotfulla och sannolikt, förr eller senare, även våldsamma människor så ska man inte heller vara förälder eller vårdnadshavare. Familjen går före eventuella oförätter som man envist önskar fullfölja.
Man skulle kunna hoppas på en viss reflektion för poängen med orosanmälningar är väl delvis hoppet om att få vårdnadshavare på bättre tankar? Henko visar tyvärr inget tecken, öppet, på att han känner sig delansvarig.
Orosanmälningar är väldigt bra för samhället, det är i många fall det enda skydd som barn - vars föräldrar utsätter dem för fara - har.
Sedan kanske det finns såna som anmäler för att jävlas, men so what? Varför är det viktigt? Jag själv är oroad för barnens säkerhet. Att det råkar finns personer som orosanmäler ”för att jävlas” betyder inte att det inte finns grund för en genuin orosanmälan. Det är två helt oberoende variabler.
Självklart är jag också emot anmälningar som görs för ”att jävlas”, det är ju att missbruka systemet, men det är en helt annan fråga än om Henko verkligen utsätter sina barn för fara - vilket han gör. Tar vi Henko som exempel, så finns i stora drag 4 olika alternativ:
A. Ingen orosanmäler
B. Orosanmälan ”för att jävlas”
C. Orosanmälan ”för att jävlas” och genuin orosanmälan
D. Genuin orosanmälan
Det enda dåliga alternativet här är A, om det finns grund för en anmälan.
Har man ett fall och barnen och familjen i det fallet i åtanke så bryr väl sig ingen om vilka anmälan som är ”för att jävlas” och vilka som är genuina? Visst, man kan analysera orosanmälningar - som fenomen - och ha fler än ett enskilt fall i åtanke men då har man samtidigt helt andra aspekter och andra prioriteringar att ta hänsyn till. Då landar man i en helt annan diskussion som kan grena ut sig i alla tänkbara riktningar: politiska, juridiska, statistiska, etc etc.