För att få lite bättre insikt i hur korkad Henko faktiskt är så kan man blicka tillbaka 5 år och läsa den här artikeln som handlar om att Henko är sur på Facebook för att de har stängt av hans konto i 30 dagar:
https://www.dalademokraten.se/artikel/henrik-johansson-publicerade-nathatares-pahopp-stangdes-av-fran-facebook
Facebooks riktlinjer mot näthat var förmodligen även då att det inte fick förekomma varken i rena inlägg eller som skärmdumpar på inlägg. Henko verkar tycka att det är ”en helt annan sak” om han offentligt postar en skärmdump på s.k. ”näthat” och kommenterar det med att han ska skicka skärmdumparna till mannens familj och vänner.
Uppenbarligen har Henko missförstått syftet med Facebooks riktlinjer. Syftet är att ”näthat”, där någon hatar på någon annan, inte får förekomma, varken som inlägg eller i form av skärmdumpar på sådana inlägg. Solklart, kan tyckas? Nåväl, Henko förstod inte detta och blev således avstängd.
Det som är mest spännande med denna artikel är Henkos egna formuleringar, som går i linje med allt annat dumt han häver ur sig. Exempelvis:
Citat:
– Efter en kortare konversation blockerade han mig. Jag valde att skärmdumpa konversationen och lägga upp på min egen Facebook, där jag skrev att jag skulle skicka skärmdupmparna till mannens familj och vänner i fråga. Det handlar om en vuxen man, fattar han inte själv att man inte beter sig så, kanske någon av dem kan förklara det. Så tänkte och skrev jag.
Okej, så här erkänner Henko i artikeln att han postar näthat, som han har fått i PM, på sin offentliga Facebook och hotar med att han ska skicka det till mannens familj och vänner. Alltså det är ju exakt detta som Facebook inte vill ha på sin plattform, Henko? Facebook vill inte ha personer som bråkar med andra personer på detta vidriga sätt på sin Facebook, därför har de riktlinjer mot det. Sedan förekommer det i all oändlighet ändå, men det är för att folk inte orkar anmäla det. Sedan finns det sådana som Henko som aldrig kommer använda sociala medier till något annat än att bråka med andra personer.
Artikeln är en guldgruva för skratt. Nästa komiska formulering:
Citat:
– Det jag tycker är fruktansvärt orimligt är att Facebook förmodligen har en dator som kollar av hur många anmälningar snågon har på sig och vad de anmäls för. Jag tror inte att faktiska personer sitter och gör det här manuellt.
”En dator”?? No comments
Okej, samla er nu, nästa:
Citat:
– Jag har inte gjort någonting fel. Om jag vill visa för hans vänner och familj hur han beter sig är det min ensak. Jag vet att polisen inte skulle göra någonting för att klassa detta som ofredande. Principen att stänga av dem som blir påhoppade är ju bisarr.
1. Jo, du postade näthat på Facebook, Henko. Du bröt mot Facebooks riktlinjer. Nä, det var kanske inte du som ”näthatade”, alltså genomförde den faktiska handlingen, men det var du som postade näthatet på din Facebook och angående det har Facebook riktlinjer man måste följa. Deal with it.
2. ”min ensak”? Jag förstår inte vad Henko menar. Vad Henko anser är hans ensak har inget med saken att göra när han använder Facebooks plattform för att posta näthat.
3. Polisen? Varför detta ständiga tjat om polisen, Henko?
4. Ofredande? Syftar du på dig själv nu när du skickar skärmdumpar på näthat till mannens ”familj och vänner”?
5. ”Principen att stänga av dem som blir påhoppade är ju bisarr”? Nej, Henko. Det finns ingen sådan princip. Du kan bli ”påhoppad” hur mycket som helst på Facebook utan att bli avstängd. Det var när du postade näthatet, som Facebook inte vill ha på sin plattform i någon form, som du blev avstängd. Det spelar ingen roll att näthatet riktades mot dig, du spred det, på Facebook, och bröt således mot riktlinjerna. Riktlinjerna är till för att det inte ska förekomma spår av näthat på Facebook; det är inte till för att försöka ”styra” och ”kontrollera” folk och få dom att sluta näthata varandra.
Nästa:
Citat:
– De anmäler nu i princip allt jag publicerar, framför allt bilder. Så klart väljer de ut mig eftersom jag stör dem i deras verksamhet. Den senaste månaden har jag blivit avstängd två gånger. Först stängdes jag av i sju dagar för att jag i ett internt forum publicerade en bild på en kille som hörde av sig och kallade mig för otrevliga saker. Jag skrev inget speciellt till bilden. Det är ju jag som blir påhoppad. Jag ville visa hur han hade betett sig, säger Henrik Johansson och forsätter:
Ja, såklart det anmäls när du postar näthat på Facebook - det bryter ju mot Facebooks riktlijer, Henko? Hur kan du ens få för dig att Facebook, som företag, bryr sig det minsta om vad du ”ville visa”?
Facebook skiter naturligtvis fullständigt i att utreda och utröna vem som beter sig mot vem?
Du är så ofantligt korkad Henko när du inbillar dig att Facebook delar dina sjuka särintressen med dig.
Nu valde jag ett litet urval av komiska saker ur artikeln, det finns fler, hela artikeln är så skruvad på så många plan att man kan börja undra om det handlar om någon form av satir.
För att försöka förstå Henko och hans beteende mot andra i podden Haveristerna så måste man nog försöka gå ner mer på djupet i Henkos snåriga förflutna och försöka hitta de bakomliggande mönsterna. För att förstå de mönster man ser hos Henko så behöver man bilda sig en uppfattning om, i mer detalj, vilka grundläggande koncept om livet i stort som Henko har totalt missuppfattat. Sanningen hittas i detaljerna.