2021-09-13, 20:47
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Håller med. Jag anpassar mig till den kutym som är även om det känns konstigt och leder till att bara en begränsad krets vet vilka som avses. Osäker på om man bryter mot någon regel om skriver ut hela namnet.

För övrigt lite samma sak med Haveristerna. I de här konflikterna är det bara de närmsta sörjande som vet vad som avses och historien bakom. Hur många vet tex bakgrunden i konflikten mellan Henko och MF eller vad som egentligen hände mellan den för sexuella övergrepp utpekade Axel och Myra ( ngt som Axel aldrig kan släppa)
Kan inte du berätta? (Sista stycket.)
Citera
2021-09-14, 00:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DumpsterFire
Okay. Det är säkert rätt, skolövergångspolisen. Varselväst och cykelhjälm på, som en stockholmare som av oklar anledning klär sig som ett dagisbarn på väg till jobbet. Förlåt att man försöker hjälpa till.

Rätt väsentligt att rätta dig när du sprider en massa total felaktig skit om reglerna.
Citera
2021-09-14, 01:25
Medlem
moralhoras avatar
Så, hur är det med Axel?

Han har vaknat upp och modigt retweetat:

Citat:
Mikael Nilsson
@ars_gravitatis
·
11h
Lyssnar på Haveristernas pod med David Eberhard (blockat mig) och hör förnekas att Flam stulit text samt påstås att när man skriver en avhandling kallas det plagiat ”om man hänvisar felaktigt till primär- och sekundärkällor.” Det är inte sant. Dålig akribi kallas det.

Här visar faktiskt Mikael att han är en pajas. Jo, det kan vara plagiat om man felaktigt hänvisar till primär- och sekundärkällor. Sedan så kan intentionen bakom det tas i åtanke - det kan trots allt bara bli fel ibland. Och då kan det bli "dålig akribi" - vilket ingen person använder förutom fånar som försöker imponera.

Mikael, en lärd man skriver gentemot sin publik. Inte så de behöver googla fram ord, vilket Axel antagligen behövde (eller kanske inte då han bara tyckte det lät smart).
Citera
2021-09-14, 01:53
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Så, hur är det med Axel?

Här visar faktiskt Mikael att han är en pajas. Jo, det kan vara plagiat om man felaktigt hänvisar till primär- och sekundärkällor. Sedan så kan intentionen bakom det tas i åtanke - det kan trots allt bara bli fel ibland. Och då kan det bli "dålig akribi" - vilket ingen person använder förutom fånar som försöker imponera.

Mikael, en lärd man skriver gentemot sin publik. Inte så de behöver googla fram ord, vilket Axel antagligen behövde (eller kanske inte då han bara tyckte det lät smart).
Mikael har bara rakt av fel. Jag vet inte om han själv förstår att han har fel eller om han har förberett någon smart invändning ifall att någon synar hans bluff. Eberhards uppfattning om plagiat är 100% korrekt och Mikaels försök med akribi är inte bara felaktigt utan även irrelevant.
Citera
2021-09-14, 07:27
Avslutad
Citat:
Så, hur är det med Axel?

Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Mikael har bara rakt av fel. Jag vet inte om han själv förstår att han har fel eller om han har förberett någon smart invändning ifall att någon synar hans bluff. Eberhards uppfattning om plagiat är 100% korrekt och Mikaels försök med akribi är inte bara felaktigt utan även irrelevant.

Nilsson är helt hopplös i sitt sätt att framföra informationen. Egentligen skiter jag i källhänvisningarna, köper till viss del att en populärvetenskaplig bok (ej en akademisk avhandling) inte har de krav Nilsson anför. Men är det inte så att Flam gjort copy&paste rakt av? Eller har jag missförstått?

Har skrivit ett inlägg om några saker kring "krigsskadeståndet":
(FB) Aron Flam, en Svensk Tiger - vad händer?

Hade jag skrivit inlägget idag hade jag också tagit upp tyskmedlen (tyska tillgångar utomlands) som de allierade frivilligt donerade på samma sätt som Sverige. Betalade de krigsskadestånd till sig själva? Que?

Det finns historiker på Lunds Universitet och andra ställen som borde ge Aron Flam den avhyvling han förtjänar. För mig framstår Flam som en tesdrivande charlatan.

Snack om källhänvisningar däremot är helt meningslöst akademiskt runk.
Citera
2021-09-14, 07:35
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Nilsson är helt hopplös i sitt sätt att framföra informationen. Egentligen skiter jag i källhänvisningarna, köper till viss del att en populärvetenskaplig bok (ej en akademisk avhandling) inte har de krav Nilsson anför. Men är det inte så att Flam gjort copy&paste rakt av? Eller har jag missförstått?

Hade jag skrivit inlägget idag hade jag också tagit upp tyskmedlen (tyska tillgångar utomlands) som de allierade frivilligt donerade på samma sätt som Sverige. Betalade de krigsskadestånd till sig själva? Que?

Det finns historiker på Lunds Universitet och andra ställen som borde ge Aron Flam den avhyvling han förtjänar. För mig framstår Flam som en tesdrivande charlatan.

Aah, din tråd om Svensk tiger ger mig nästan lust att läsa den, men ärligt talat så är han bara en Arnstad som har sina teser som han driver hårt. Skillnaden är väl att för att syna honom ordentligt så måste dom släppa en av sina favoritnallebjörnar.

Detta är - och förblir - min analys av Aaron:

Citat:
Och här är där jag måste pausa och säga en sak: Aaron Flam är ett troll. Han är ett 10/10-troll, men han är ett troll. Varför är han ett troll? För att han använder en tes och argument om hur allt i dagens politik bottnar i 30/40-talets nazism/fascism och hur vi hör stöveltrampen. Twisten han gör är att istället för att peka på ett eventuellt högerstyre så pekar han på vänstern. Han använder deras egna argument mot den traditionella vänstern. För oss apolitiska så är detta rätt tydligt, men samtidigt så kan inte direkt vänster-inriktade rakt ut säga att hans resonemang är orimliga för att dom bygger rätt på deras egna. Och detta frustrerar och gör dom arga.
För att säga rakt ut att hans teser och tolkningar är trams innebär att erkänna att deras egna tolkningar om hur allt bottnar 30-talet är trams.
Men som sagt - 11/10 för trollningen Flam - go on with ur bad self gurl.

Alltså. Jag vet inte om jag orkar läsa en bok av någon vars avsikter är så grumliga som Flams. Precis som jag inte orkar läsa Arnstads böcker! Å andra sidan läste jag en av Johannes Nilssons böcker, så...
Citera
2021-09-14, 08:20
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

Att det är en populärvetenskaplig bok är i mångt och mycket en efterhandskonstruktion och ett bra försvar när man blir bemött som Aron blir. I övrigt är vi överens.
Citera
2021-09-14, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L-Y-F
Att det är en populärvetenskaplig bok är i mångt och mycket en efterhandskonstruktion och ett bra försvar när man blir bemött som Aron blir. I övrigt är vi överens.

Du har säkert rätt i det.

Gällande varför det inte var något krigsskadestånd så hittar jag två bra trådar bland Mikael Nilssons tweets:

https://twitter.com/ars_gravitatis/status/1410926905415684097
https://twitter.com/ars_gravitatis/status/1412699194918383616

Allierade ersatte ägarna till de beslagtagna tyska tillgångarna i Sverige, konstigt gjort om det var ett krigsskadesstånd det handlade om tycker jag.
Citera
2021-09-14, 09:18
Medlem
Crapmagics avatar
Sanna vet inte vad Molotow-Ribentrop-pakten var för nått (men hon vet iaf att nazismen var ond)
(Axel bjuder då på Sveriges nästa högsta trött-suck), däremot vet hon vad en molotow coctail är i egenskap av anarkist...det är ju en god drink

Sanna återför historier till Henriks flashback-kuk, vad vill hon med Henriks drule egentligen?

Har någon några bilder på en krallig Sanna?
Senast redigerad av Crapmagic 2021-09-14 kl. 09:35.
Citera
2021-09-14, 13:15
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Sanna vet inte vad Molotow-Ribentrop-pakten var för nått (men hon vet iaf att nazismen var ond)
(Axel bjuder då på Sveriges nästa högsta trött-suck), däremot vet hon vad en molotow coctail är i egenskap av anarkist...det är ju en god drink

Sanna återför historier till Henriks flashback-kuk, vad vill hon med Henriks drule egentligen?

Har någon några bilder på en krallig Sanna?

Tja, Axel verkar inte heller veta när pakten slöts ( " under andra världskriget" ??? ) eller exakt vem Ribentrop var ( "en tysk" ). Hans suckande är ett bra exempel på mansplaining.

Haveristernas kunskaper består av sådant de läst på sociala medier. Ingen av de tre har någon egentlig allmänbildning vilket inte minst märks när ämnen som har en historisk bakgrund tas upp. Det går inte att googla sig till bildning.

Skulle ngn med allmänbildning, oftast ngn över fyrtio ifrågasätta deras grunda åsikter viftas de ofta bort som boomers. Henko och Axel har också extremt svårt att acceptera att det finns kvinnor som är smartare och mer pålästa än dom själv ( Myra).
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2021-09-14 kl. 13:20.
Citera
2021-09-14, 14:32
Medlem
L-Y-Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Tja, Axel verkar inte heller veta när pakten slöts ( " under andra världskriget" ??? ) eller exakt vem Ribentrop var ( "en tysk" ). Hans suckande är ett bra exempel på mansplaining.

Haveristernas kunskaper består av sådant de läst på sociala medier. Ingen av de tre har någon egentlig allmänbildning vilket inte minst märks när ämnen som har en historisk bakgrund tas upp. Det går inte att googla sig till bildning.

Skulle ngn med allmänbildning, oftast ngn över fyrtio ifrågasätta deras grunda åsikter viftas de ofta bort som boomers. Henko och Axel har också extremt svårt att acceptera att det finns kvinnor som är smartare och mer pålästa än dom själv ( Myra).
Om man har en kandidatexamen (vilket Sanna eventuellt har) har man ju fått pröva på att ”forska”. Man lär sig en hel del om validitet, att sanningar är tentativa och att anekdotisk bevisföring har nästintill noll bäring. Avsaknaden av utbildning märks främst hos Henrik som kanske skrivit ett arbete i Historia A på elektrikerlinjen. Axel spelade antagligen WoW mellan 20-30 innan han, som han själv sa, tog tag i sitt liv. Det löper som en röd tråd, deras avsaknad av bildning. Här avser jag primärt A och H. Har ingenting negativt att säga om S.
Citera
2021-09-15, 12:53
Medlem
moralhoras avatar
Undrar om Hautisterna kommer kommentera Hanif Balis påstådda sexualbrott eller kommer de undvika det pga Axel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in