Citat:
Ursprungligen postat av
Fred Friendly
Vad tycker du om att Henko själv outar barnen? Det länkades till ett twitterkonto tidigare: Cowboy-något… är det där adressen outas? Klandervärt i så fall men jag hittar inte.
Nu frågade du inte mig men barn med skyddad identitet får i regel inte ens vara med på skolfoton. Ett skäl kan vara att den/de som man har skydd från inte skall veta hur barnet ser ut. Det går att läsa mer om saken här, sida 30:
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65905c/1553963533709/pdf2507.pdf
Fadern till Henkos sambos barn har, som jag har förstått, avtjänat långa fängelsestraff för allvarliga våldsbrott. Henko lägger ut dagsfärska bilder på dem inför 12k följare. På Twitter. Han berättar öppet om var de ska befinna sig och man ser på fotona exakt hur de nu för tiden ser ut, så att vem som helst kan identifiera dem. Visst, på facebook hade Henko kunnat ha lite mer kontroll över vilka som ser inläggen, men på Twitter?
Det är också Henko själv som vid flera tillfällen har publicerat saker som gör att vilken idiot som helst kan räkna ut hans hem-adress.
Nu kan inte jag, som utomstående, känna till detaljer om hur viktigt det är att sambon och barnen skyddas och det är därför omöjligt att avgöra hur allvarligt detta är med tanke på barnens biologiska pappa.
Dessutom hetsar Henko enormt mycket mot random personer via i princip samtliga tillgängliga plattformar som han tillfogar över (förhoppningsvis undantaget det han tillfogar över via sitt uppdrag för Fastighets). Bland annat i podden Haveristerna. Här är ett enstaka, av otaliga exempel, på hur det kan låta när Henko hetsar mot andra (ljudet börjar ca 40 sekunder in i ljudklippet):
https://t.co/nqU6MXuHCL?amp=1
Här ovan var exempel på två olika geniuna skäl till varför man kan känna att denna familj utsätter sig själva, på egen hand, för onödigt många risker och faror. Är det fel att lämna in en orosanmälan? Nope. Det är just det här som orosanmälan är till för, orosanmälningar handlar generellt sett inte uteslutande om att man misstänker att en förälder själv slår sina barn fysiskt. Det handlar snarare om att någon på ett eller annat sätt misslyckas katastrofalt med att sätta sin familjs säkerhet i första rummet. Är man familjefar så får man helt enkelt hitta ett sätt att bedriva sina principiella kamper, som t.ex. för yttrandefriheten, som inte riskerar sin familj säkerhet - annars får man prioritera ned sin kamp om man inte har den förmågan. Detta är självklarheter som varje vuxen med ansvar över barn förstår utan att behöva tänka över saken fler än en gång.
Går det inte att nå fram till den vuxna på ett sätt som får denne att förstå att dennes aktiviteter utgör en fara för familjen så är en orosanmälan på sin plats.