Citat:
Ursprungligen postat av
Asbestansiktet
Vänster i någon mening är det väl helt klart? Vad är det för poäng med att sticka under stol med det? De analyser jag hört, skälen de anger för att skälla ut personerna i podden (eller om man följer Haveristerna på Instagram) - allt har ju en tydlig vänsterprägel.
Jag tycker inte att det har det. Av det jag har hört så handlar ingenting om politik och framförallt inte om distinktionen mellan vänster och höger. Kallar man halvkändisar som uttrycker sig lite halvslarvigt och öppet för tolkning i sociala medier för ’klappmongon’ och dylikt så har det ingenting med politik att göra, oavsett om personerna de töntar sig mot råkar vara politiker eller på annat sätt tillhör nån viss politisk ringhörna. Det fungerar inte så. Politik smittar inte av sig i all form av samband. Om man t.ex. slår ned en person i kassakön på ICA som nyss har trängt sig före en själv så är det inte en politisk handling bara för att den man slog ned visade sig råka vara kommunpolitiker i nåt lokalt bondeparti i Bjuv. Det är inte heller en politisk handling om man på förhand visste om att personen var politiker. Motivet var inte politiskt. Haveristerna är inte ’vänster’ bara för att personerna de på barnsligaste sätt försöker mucka gräl med råkar vara ’höger’ (i de flesta fall?).
Tigga bråk gjorde en del i högstadiet - sedan växte man upp och blev vuxen. Somliga som själva var mobbade i skolan brukar försöka ”ge igen” i vuxen ålder, andra fastnar i det och tar med sig levnadssättet från högstadiet ända in i sena vuxenlivet. Jag låter det vara osagt om Henrik Johansson och Alex var mobbare själva eller blev mobbade i högstadiet för jag vet inte. Det är ganska ointressant egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
media876
Lågpannat skvaller och snaskiga dokusåpor säljer, det är inget konstigt. Jag unnar dem stålarna faktiskt. Måste fan vara slitsamt att till varje pris skaka fram och hålla liv i konflikter, både i podden och utanför.
Ja, alltså en viss form av slit behöver ju förekomma för att lyckas hålla alla konflikter levande. Sen om belöning ska motsvara graden av slit är ju tveksamt. Det är mervärdet man skapar till samhället som borde vara mätvärdet för hur belönad man ska bli. En sådan utopi är ju såklart svårt att införa och helt enkelt inte önskvärt att införa eftersom det skulle frånta vanliga människor friheten att belöna det som dom vill belöna. Det kommer alltid att finnas lågpannade exemplar som ser denna form av meninglösa underhållning som viktig, och det är säkert genuint viktigt för dom också att få sitta och heja på när de här personerna offentligt beter sig som socialt missanpassade freaks. På något sätt så ger det väl lyssnarna nån form av bättre självkänsla gällande sina egna tillkortakommanden när de får höra att några poddare, som också tjänar lite stålars på det, beter sig ännu barnsligare än dom själva?