2021-01-29, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asbestansiktet
I mina ögon är det ett gäng vänsterlutande lirare som tjänar rätt hyfsat med pengar på att sitta och dricka sprit och snacka skit om idioter.

Jag känner inte riktigt att ”vänster” är relevant i sammanhanget, det må vara så att de är det privat eller i andra sammanhang men det är inget som präglar deras podd ’Haveristerna’.

Ja, det är en korrekt beskrivning i övrigt förutom att det inte är ’idioter’ som de spyr galla över utan random halvkändisar som de hoppas ska sjunka till deras Ad Hominem-nivå och bråka tillbaka på ett lika meningslöst sätt. De försöker ju inte bara en gång utan de är envisa och håller på i månader mot samma person, som t.ex. mot Malcolm, men det är ytterst sällan som personerna de tigger bråk med nappar. Naturligtvis nappar massor av andra random folk, och ’försvarar’ personerna som Haveristerna töntar sig mot, men det är ju något helt annat än att personen själv bråkar tillbaka mot Haveristerna?
Citera
2021-01-29, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Jag känner inte riktigt att ”vänster” är relevant i sammanhanget, det må vara så att de är det privat eller i andra sammanhang men det är inget som präglar deras podd ’Haveristerna’.

Ja, det är en korrekt beskrivning i övrigt förutom att det inte är ’idioter’ som de spyr galla över utan random halvkändisar som de hoppas ska sjunka till deras Ad Hominem-nivå och bråka tillbaka på ett lika meningslöst sätt. De försöker ju inte bara en gång utan de är envisa och håller på i månader mot samma person, som t.ex. mot Malcolm, men det är ytterst sällan som personerna de tigger bråk med nappar. Naturligtvis nappar massor av andra random folk, och ’försvarar’ personerna som Haveristerna töntar sig mot, men det är ju något helt annat än att personen själv bråkar tillbaka mot Haveristerna?

Vänster i någon mening är det väl helt klart? Vad är det för poäng med att sticka under stol med det? De analyser jag hört, skälen de anger för att skälla ut personerna i podden (eller om man följer Haveristerna på Instagram) - allt har ju en tydlig vänsterprägel.

angående ”idioter”: jag har som sagt bara hört en handfull avsnitt och har därmed inte koll på alla de skällt ut. Men samtliga som fått sig en avhyvling så långt jag hört är ju absolut att betrakta som rena idioter: Linnea Claesson, Cissi Wallin, Hanif Bali, Ivar Arpi, random tappade jävla sverigedemokrater. Ja, för att inte tala om Malcom och Markus. Jag skulle inte säga att ”halvkändis” är vad dessa figurer har gemensamt utan snarare att de är riktiga blockmongon hela bunten.
Citera
2021-01-29, 07:43
Medlem
Hinterstoissers avatar
Citat:
Jag trodde det redan var klargjort att Axel är en 40+-årig incel som blivit utsparkad ur mammas källare och numera bor inneboende i ett patetiskt rum?

Men han har väl en dyr klocka åtminstone. x

Vadå skämtar du? Han är ju tät! Han är egenföretagare och har jobbat sig upp till toppen!
Citera
2021-01-29, 08:23
Medlem
Citat:
Märkligt hur många som ska in och poängtera hur irrelevanta Haveristerna är, ”vem fan lyssnar på sånt”, ”ingen bryr sig” bla bla bla. Ändå har det vevats fram 200 sidor i den här tråden. Och varenda debil högertwittrare har ansett dem tillräckligt relevanta för en retweet.

Och vet ni vad jag tror spelar roll i slutändan? Nu har Henko & c fått stoff för ett riktigt smaskigt avsnitt som säkert dyker upp när som helst. Då kommer det trilla in 29737 kronor på kontot (minus skatt och med dagens växelkurs).

Ett gott skratt förlänger livet och det tror jag nog att Haveristerna unnar sig hela vägen in på mobilbanken.

Lågpannat skvaller och snaskiga dokusåpor säljer, det är inget konstigt. Jag unnar dem stålarna faktiskt. Måste fan vara slitsamt att till varje pris skaka fram och hålla liv i konflikter, både i podden och utanför.
Citera
2021-01-29, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av media876
Lågpannat skvaller och snaskiga dokusåpor säljer, det är inget konstigt. Jag unnar dem stålarna faktiskt. Måste fan vara slitsamt att till varje pris skaka fram och hålla liv i konflikter, både i podden och utanför.

Tycker du ska ge dig själv och dina kompisar lite cred här, minst lika hårt jobb att fylla 200+ sidor med en massa text om att podden är dålig, irrelevant och ovärd att betala för.
Citera
2021-01-29, 09:13
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:

Ja, jag lägger heller ingen värdering i att de hittat en affärsmodell som går ut på att pungslå förståndshandikappade, det kan de gott och väl få göra. Det drabbar ingen oskyldig. Får se hur det blir med framtiden bara, senaste tiden har det varit idel fiaskon.
Citera
2021-01-29, 09:48
Medlem
Citat:
Vänster i någon mening är det väl helt klart? Vad är det för poäng med att sticka under stol med det? De analyser jag hört, skälen de anger för att skälla ut personerna i podden (eller om man följer Haveristerna på Instagram) - allt har ju en tydlig vänsterprägel.

Jag tycker inte att det har det. Av det jag har hört så handlar ingenting om politik och framförallt inte om distinktionen mellan vänster och höger. Kallar man halvkändisar som uttrycker sig lite halvslarvigt och öppet för tolkning i sociala medier för ’klappmongon’ och dylikt så har det ingenting med politik att göra, oavsett om personerna de töntar sig mot råkar vara politiker eller på annat sätt tillhör nån viss politisk ringhörna. Det fungerar inte så. Politik smittar inte av sig i all form av samband. Om man t.ex. slår ned en person i kassakön på ICA som nyss har trängt sig före en själv så är det inte en politisk handling bara för att den man slog ned visade sig råka vara kommunpolitiker i nåt lokalt bondeparti i Bjuv. Det är inte heller en politisk handling om man på förhand visste om att personen var politiker. Motivet var inte politiskt. Haveristerna är inte ’vänster’ bara för att personerna de på barnsligaste sätt försöker mucka gräl med råkar vara ’höger’ (i de flesta fall?).

Tigga bråk gjorde en del i högstadiet - sedan växte man upp och blev vuxen. Somliga som själva var mobbade i skolan brukar försöka ”ge igen” i vuxen ålder, andra fastnar i det och tar med sig levnadssättet från högstadiet ända in i sena vuxenlivet. Jag låter det vara osagt om Henrik Johansson och Alex var mobbare själva eller blev mobbade i högstadiet för jag vet inte. Det är ganska ointressant egentligen.

Citat:

Ja, alltså en viss form av slit behöver ju förekomma för att lyckas hålla alla konflikter levande. Sen om belöning ska motsvara graden av slit är ju tveksamt. Det är mervärdet man skapar till samhället som borde vara mätvärdet för hur belönad man ska bli. En sådan utopi är ju såklart svårt att införa och helt enkelt inte önskvärt att införa eftersom det skulle frånta vanliga människor friheten att belöna det som dom vill belöna. Det kommer alltid att finnas lågpannade exemplar som ser denna form av meninglösa underhållning som viktig, och det är säkert genuint viktigt för dom också att få sitta och heja på när de här personerna offentligt beter sig som socialt missanpassade freaks. På något sätt så ger det väl lyssnarna nån form av bättre självkänsla gällande sina egna tillkortakommanden när de får höra att några poddare, som också tjänar lite stålars på det, beter sig ännu barnsligare än dom själva?
Senast redigerad av LinusSarud 2021-01-29 kl. 09:50.
Citera
2021-01-29, 11:53
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att det har det. Av det jag har hört så handlar ingenting om politik och framförallt inte om distinktionen mellan vänster och höger. Kallar man halvkändisar som uttrycker sig lite halvslarvigt och öppet för tolkning i sociala medier för ’klappmongon’ och dylikt så har det ingenting med politik att göra, oavsett om personerna de töntar sig mot råkar vara politiker eller på annat sätt tillhör nån viss politisk ringhörna. Det fungerar inte så. Politik smittar inte av sig i all form av samband. Om man t.ex. slår ned en person i kassakön på ICA som nyss har trängt sig före en själv så är det inte en politisk handling bara för att den man slog ned visade sig råka vara kommunpolitiker i nåt lokalt bondeparti i Bjuv. Det är inte heller en politisk handling om man på förhand visste om att personen var politiker. Motivet var inte politiskt. Haveristerna är inte ’vänster’ bara för att personerna de på barnsligaste sätt försöker mucka gräl med råkar vara ’höger’ (i de flesta fall?).

Tigga bråk gjorde en del i högstadiet - sedan växte man upp och blev vuxen. Somliga som själva var mobbade i skolan brukar försöka ”ge igen” i vuxen ålder, andra fastnar i det och tar med sig levnadssättet från högstadiet ända in i sena vuxenlivet. Jag låter det vara osagt om Henrik Johansson och Alex var mobbare själva eller blev mobbade i högstadiet för jag vet inte. Det är ganska ointressant egentligen.

Med reservation för att jag inte hört ens majoriteten av avsnitten men din jämförelse med att slå ner någon i kassakön är ju inte relevant. I de avsnitt jag hört anger de ju politiska skäl till varför någon är klandervärd. De var ju inte beskyllt Ivar Arpi för att vara ”bögig”, Ingrid Carlqvist för att vara ”tjock” eller liknande utan det handlar ju alltid om vad de skrivit eller sagt. Sen utesluter ju inte detta att man samtidigt kallar Arpi eller nazikärringen för klappträn. Kritiken är ju fortfarande politisk i sin essens så att säga.

Edit: eller ta debaclet med Malcom. Ursprunget var ju inte hans autism eller kisslukt eller vad fan det nu var. Ursprunget var ju hans politiska uttalanden i sin podd som handlade om att vissa invandrargrupper var att betrakta som ”parasiter på ett värdfolk”. Jag lyssnade på det avsnittet (även på M&M:s avsnitt som det citerades ur) och det var ju en politisk kritik de framförde. Hånet mot hans person var ju mest en bonus
Senast redigerad av Asbestansiktet 2021-01-29 kl. 11:57.
Citera
2021-01-29, 15:47
Avslutad
Citat:

Utslaget på den tid de lägger ner på att marknadsföra sin podd dygnet runt t.ex. här på Flashback med tusen konton och hur det påverkar deras privatliv så skulle jag påstå att det är bättre betalt att vara sopgubbe. Man går hem, duschar och dagen är slut och har inte tusen demoner och oförrätter boende i huvudet 24/7. Man får inse att trots allt sitt gnäll så trivs Haveristerna med den tillvaron.
Senast redigerad av StElmosFire 2021-01-29 kl. 16:09.
Citera
2021-01-29, 17:20
Medlem
Citat:
Med reservation för att jag inte hört ens majoriteten av avsnitten men din jämförelse med att slå ner någon i kassakön är ju inte relevant. I de avsnitt jag hört anger de ju politiska skäl till varför någon är klandervärd. De var ju inte beskyllt Ivar Arpi för att vara ”bögig”, Ingrid Carlqvist för att vara ”tjock” eller liknande utan det handlar ju alltid om vad de skrivit eller sagt. Sen utesluter ju inte detta att man samtidigt kallar Arpi eller nazikärringen för klappträn. Kritiken är ju fortfarande politisk i sin essens så att säga.

Edit: eller ta debaclet med Malcom. Ursprunget var ju inte hans autism eller kisslukt eller vad fan det nu var. Ursprunget var ju hans politiska uttalanden i sin podd som handlade om att vissa invandrargrupper var att betrakta som ”parasiter på ett värdfolk”. Jag lyssnade på det avsnittet (även på M&M:s avsnitt som det citerades ur) och det var ju en politisk kritik de framförde. Hånet mot hans person var ju mest en bonus

Det var inte en jämförelse med Haveristerna, det var en medvetet överdriven analogi för att understryka poängen i mitt resonemang om att politik inte smittar av sig, i alla riktningar, på allt som drabbar politiker eller blir drabbade av politiker. Om jag kör på en hund med min bil så blir jag inte mer katt av det - Om man kritiserar en vänsterpolitiker så betyder det inte att man själv är högerpolitiker.

Nåväl, jag har redan varit inne på det där med att de hittar nån ursäkt för att bråka med folk. Haveristerna bråkar inte om sakfrågor eller åsikter, de bråkar med personen bakom den uttryckta åsikten. De är inte intresserad av att förstå vad den andra personen faktiskt menade, de gör sin egen tolkning och sedan använder de sin egen tolkning som ursäkt för att tönta sig mot andra personer. Det finns politiker som ibland gör likadant, fast på en rimligare nivå, men bara för att politiker också gör så så betyder det inte att det är politik. Personangrepp är inte politik. Det är två helt olika saker. Politik handlar inte om enskilda personer, inte heller om enskilda personers uttryckta åsikter och formuleringar.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-01-29 kl. 17:23.
Citera
2021-01-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StElmosFire
Utslaget på den tid de lägger ner på att marknadsföra sin podd dygnet runt t.ex. här på Flashback med tusen konton och hur det påverkar deras privatliv så skulle jag påstå att det är bättre betalt att vara sopgubbe. Man går hem, duschar och dagen är slut och har inte tusen demoner och oförrätter boende i huvudet 24/7. Man får inse att trots allt sitt gnäll så trivs Haveristerna med den tillvaron.

Sant. Det är ett skolboksexempel på självförvållad situation som de frivilligt har satt sig i.
Citera
2021-01-29, 19:50
Avslutad
Citat:
Sant. Det är ett skolboksexempel på självförvållad situation som de frivilligt har satt sig i.

Jag tror att det är djupare än så. Den mörka triaden är väldigt tydlig både hos Henko och Axel. Det här är människor som mår fruktansvärt dåligt. Splittringen med Myra och hur det hanterades. Hur människor anser sig trakasserade till tystnad och deras känslor bagatelliseras och förlöjligas. Hur de förbrukar människor och bristande empati inför det. Hur viktigt det är att visa upp framgång. Hur lätt de har för att ljuga och förvränga. Hur de ser konspirationer och fiender bakom anonym kritik och en besatthet av vem som sagt vad istället för vad som faktiskt sägs. Henkos otrohet är inte direkt ett bra tecken heller. Det är för många bockar på checklistan. Så det är visserligen självförvållat men samtidigt saknar de normal verklighetsförankring. Självklart är det bra underhållning men det är ingenting en ansvarsfull person stöttar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in