Citat:
Ursprungligen postat av
Skojarn
Hur vet du vad som är undermåligt katodmaterial? Kan du analysera det i mikroskop? Vet Northvolt-nigerianerna hur Temu-katoden kommer åldras efter 500 snabbladdningar?
Produktionen av batterikemi är en företagshemlighet där man vill sälja den förädlade produkten, alltså ett helt batteri eller ännu hellre hela bilen med sitt speciella batteri.
Det är inte nånting man skickar ut till sina konkurrenter för att sen bli utkonkurrerade av sin egen kund. Det är alltså nån kines som bara levererat ut 30 år gammal katodteknologi till någon som varit korkad nog att köpa.
Jag säger inte att jag vet 100% att ryktena stämmer, men jag ser inte vilken kinesisk batteritillverkare som skulle skänka bort sin teknologi till Northvolt till ett pris som gör att Northvolt kan sälja den vidare med förtjänst.
Vi måste förstå nu att Northvolt inte är en batterifabrik, det är en avlägsen omlastningsplats för kinesiska produkter.
Jag vet bara vad som är normalt vid inleveranser till företag. Lastbilen, båten måste lossas men ofta redan innan det är klart vet leverantören som skickat godset att denne har problem att vänta.
Och leverantören är förmodligen inte batteriproducenter själva utan säljer det de säljer, grafit eller katodmaterial eller vad det nu handlar om. Men det hör inte hit. Tar man emot en leverans av en beställd vara kontrollerar man att den uppfyller kraven och är man nöjd är allt bra, annars brakar helvetet löst för den skojare som skickat godset.
Varför skulle Northvolt acceptera företagets existens för att maskiner och råmaterial inte är av förväntad kvalitet? Fabriken har varit på någon nivå varit igång i snart tre år och grundläggande problem med leveranser har de haft all tid i världen att få ordning på.
Jag misstänker alltså att leveranserna varit ok men att hanteringen i fabriken varit undermålig. Alternativet att leveranserna varit dåliga och att hanteringen med att bedömma leveranserna i flera års tid varit dålig är mindre sannolik.