2024-10-19, 09:47
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det kom rättelser senare. Det var inte på Northvolt utan på en anläggning som NV ägde tidigare. Vem som äger det nu framgick inte.

Han dog i alla fall.
Citera
2024-10-19, 11:45
Medlem
Upp som en sol och ned som en pannkaka. Så kan man beskriva batteritillverkaren Northvolts resa, som enligt källor präglats av orimliga förväntningar och en ledning med bristande kompetens.

Företaget som en gång höjdes till skyarna som Europas bästa gröna teknikstartup befinner sig i en kris präglad av kaos, säkerhetsbrister och ekonomiska utmaningar.

Enligt uppgifter från anställda och tidigare anställda som Financial Times tagit del av beror misslyckandet på att företaget har misslyckats med att leva upp till sina högt uppsatta mål. Detta delvis på grund av en inkompetent ledning och en orimlig tillväxttakt.

En före detta anställd beskriver situationen som ”att vi försökte göra allt på en gång” och tillägger att problemen blev för många att hantera.

Men trots mångmiljardinvesteringar har företaget kämpat med produktionsnivåer som knappt når en procent av kapaciteten. Planer på fabriker i både Tyskland och Kanada har skjutits upp.

Sedan starten 2017 har Northvolt lockat stora investerare som Volkswagen och Goldman Sachs. Skellefteåfabriken var tänkt att bli ett symboliskt centrum för Europas batteriproduktion.

Men trots mångmiljardinvesteringar har företaget kämpat med produktionsnivåer som knappt når en procent av kapaciteten. Planer på fabriker i både Tyskland och Kanada har skjutits upp.

”Vi kunde inte ens uppfylla produktionen på ett eller två projekt, men ledningen talade om nya fabriker”, berättar en tidigare utvecklingsingenjör.

https://www.realtid.se/samhalle-hall...ohallbara-mal/
Citera
2024-10-19, 12:13
Medlem
otellos avatar
Jag har sett många artiklar där svenska journalister beklagat sig över säkerhet osv. Det är ju en tillverkningsindustri, viss risk lär alltid förekomma.
Citera
2024-10-19, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag har sett många artiklar där svenska journalister beklagat sig över säkerhet osv. Det är ju en tillverkningsindustri, viss risk lär alltid förekomma.
Risker finns alltid, men seriösa företag bygger bort risker, o sista barriären är den anställdes skyddsutrustning,dvs skyddskläder, masker, gasvarnare mm.

Northvolt varken byggde bort riskerna eller såg till att personalen hade rätt skyddskläder för de jobb de gjorde/gör. Därmed har du 47? Olyckor sen start.

Än idag finns det ex klassade områden dit personal ska för att rondera/jobba och rätt skyddskläder lovats ska beställas, i 3års tid...
Citera
2024-10-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello

Du kan inte ha jobbat i tillverkningsindustrin de senaste 50 åren. Alla seriösa företag har en ”safety first”-kultur med nollvision för olyckor och tillbud.
Citera
2024-10-19, 18:07
Medlem
Hor-Ullas avatar
Lyssnade nyss på Historiepodden och då ett avsnitt som handlade om stålverk 80. Hade jag börjat lyssna halvvägs in i programmet och missat att det var Stålverk 80 man pratade om hade jag trott att det hade varit NV och H2 green steel man pratade om.

Framförallt var det dessa 4 punkter som stämde in på pricken:

* Man säljer en produkt innan man ens har en färdig fabrik
* En kommun som skriker om bostadsbrist.
* Ett överutbud på marknaden av produkten.
* offentliga medel som satsas.

Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.affarsvarlden.se/artikel...thvolt-som-fan

Investeringschefen: ”Politikerna är dumma i huvudet – subventionera Northvolt som fan”
Rädda Northvolt till varje pris. Det är Sasja Besliks uppmaning till regeringen.

"Det här är liksom nya Volvo. Eller nya Ericsson. Eller nya Ikea".

Han pekar på att Northvolt har en “jättestor betydelse nästa 10, 15, 20 år”.

Om han nu är investeringschef på SDG Impact Japan så förstår jag inte vad han väntar på? Blir NV lika stora som IKEA och Volvo måste det ju vara världen läge för dom att gå in och köpa på sig en rejäl aktiepost?
Citera
2024-10-19, 18:13
Bannlyst
Northvolts ledning är som en samling dagisungar med för mycket godis. Dom blir så exalterade av allt gods så att dom inte vet vars dom ska börja, vars dom ska fortsätta eller vars dom ska avsluta.

Fan, vi har byggt enorma produktionsanläggningar tidigare, i Sverige. Inom papper, pappersmassa, aluminium, you name it.

Men aldrig har man låtit denna samling klåpare få härja fritt med skattebetalarnas pengar.

Kan inte med ord beskriva vilket förakt jag och många andra känner för detta monumentala misslyckande, denna monumentala uppvisning i inkompetens.
Citera
2024-10-19, 18:34
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Lyssnade nyss på Historiepodden och då ett avsnitt som handlade om stålverk 80. Hade jag börjat lyssna halvvägs in i programmet och missat att det var Stålverk 80 man pratade om hade jag trott att det hade varit NV och H2 green steel man pratade om.

Om han nu är investeringschef på SDG Impact Japan så förstår jag inte vad han väntar på? Blir NV lika stora som IKEA och Volvo måste det ju vara världen läge för dom att gå in och köpa på sig en rejäl aktiepost?

Jag förstår inte heller hans resonemang och hans bank har väl inte satsat något i Nortvolt. Men han kanske övertala dem?
Citera
2024-10-19, 21:30
Medlem
Joeboys avatar
Citat:

Sluta sprida lögner nu. Det finns gott om kritik att rikta mot Northvolt utan att behöva hitta på. Are you Magnus Henrekson in disguise?

1. Hur kan du få det till något dåligt att på förhand säkra försäljningsvolymer?
2. NVs problem beror på allt annat än kommunens bostadsbrist. Detta kan rimligen byggas bort över ett antal år.
3. Det får vi väl se. Kundkontrakten du hatar så mycket är väl ett bevis på motsatsen.
4. Vafan pratar du om? Offentliga medel, det som precis alla bolag får, är en FÖRSVINNANDE liten del av totala insatsen som kommer från globala institutioner och banker. Vad är felet med det?
Citera
2024-10-19, 22:13
Medlem
Funderat en del på NV. Och den ”hemska” kinesen. Finns ju gott om svenska företag som öppnat fabrik i kina. Nordic Light är lokalt exempel i skellefteå. Kanske ska vi bjuda hit lite kineser från CATL redan innan den stundande konkursen. Låta dom ta över åbäket. Vi får helt enkelt hitta nå kuligare än batterier att exportera till kina

”if you can't beat them, join them”
Citera
2024-10-19, 22:39
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeboy
Sluta sprida lögner nu. Det finns gott om kritik att rikta mot Northvolt utan att behöva hitta på. Are you Magnus Henrekson in disguise?

1. Hur kan du få det till något dåligt att på förhand säkra försäljningsvolymer?
2. NVs problem beror på allt annat än kommunens bostadsbrist. Detta kan rimligen byggas bort över ett antal år.
3. Det får vi väl se. Kundkontrakten du hatar så mycket är väl ett bevis på motsatsen.
4. Vafan pratar du om? Offentliga medel, det som precis alla bolag får, är en FÖRSVINNANDE liten del av totala insatsen som kommer från globala institutioner och banker. Vad är felet med det?

Oj vad du blev upprörd Du får du gärna tala om vilka lögner jag kommit med samt tala om ifall du är läskunnig och klarar av att processa en text?

Eftersom du inte förstod varför jag radade upp dom 4 punkterna så känns det rätt meningslöst att diskutera med dig.
Citera
2024-10-20, 08:25
Medlem
Joeboys avatar
Citat:
Oj vad du blev upprörd Du får du gärna tala om vilka lögner jag kommit med samt tala om ifall du är läskunnig och klarar av att processa en text?

Eftersom du inte förstod varför jag radade upp dom 4 punkterna så känns det rätt meningslöst att diskutera med dig.

Vi kan väl för stunden hålla det enkelt och ta din mest flagranta lögn, den när du skrev att det är ”offentliga medel som satsas”, i likhet med Stålverk 80.

Detta är rent och skärt påhitt. Jag undrar genuint vad som fått dig att tro det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in