Citat:
Ursprungligen postat av
TELAVIV91
Jag må förakta Northvolt men jag utgår ändå inte ifrån att de är så brottsligt inkompetenta att de godkänner leveranser av undermåligt katodmaterial. Tror du har fel och att skulden ligger helt på Northvolts oförmåga att producera till vettig standard
Hur vet du vad som är undermåligt katodmaterial? Kan du analysera det i mikroskop? Vet Northvolt-nigerianerna hur Temu-katoden kommer åldras efter 500 snabbladdningar?
Produktionen av batterikemi är en företagshemlighet där man vill sälja den förädlade produkten, alltså ett helt batteri eller ännu hellre hela bilen med sitt speciella batteri.
Det är inte nånting man skickar ut till sina konkurrenter för att sen bli utkonkurrerade av sin egen kund. Det är alltså nån kines som bara levererat ut 30 år gammal katodteknologi till någon som varit korkad nog att köpa.
Jag säger inte att jag vet 100% att ryktena stämmer, men jag ser inte vilken kinesisk batteritillverkare som skulle skänka bort sin teknologi till Northvolt till ett pris som gör att Northvolt kan sälja den vidare med förtjänst.
Vi måste förstå nu att Northvolt inte är en batterifabrik, det är en avlägsen omlastningsplats för kinesiska produkter.