2024-10-10, 13:53
  #6109
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nu lever Tesla på bilförsäljningen. Hade dom enbart producerat batterier så hade dom också konkat. Kunskapen finns tyvärr inte i väst då det gäller batteritillverkningen. Globalistena sålde ut all industri som inte var tillräckligt "häftig" till Kina.

Vadå sålde ut? Kineserna är smartare än oss, dom var väl uppfunnit en och annan sak själva. Det enda vi kan uppfinna och producera numera är straffskatter på produkter som EU inte tycker om.

En gång i tiden trodde man att man hade vunnit livets lotteri som hamnade i Sverige - nu börjar det kännas som en nitlott.
Citera
2024-10-10, 13:59
  #6110
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Alltså, vad sitter ni och räknar celler för? Det här är en undermålig produkt som inte är säljbar och inte går att sätta in i något fordon. Spelar ingen roll hur många celler de packar om från Kina när kineserna sålt sina sämsta katoder som nån i Skellefteå klistrar ihop med lim innan man försöker övertyga BMW om att sätta in dem i lyxbilar
Jag må förakta Northvolt men jag utgår ändå inte ifrån att de är så brottsligt inkompetenta att de godkänner leveranser av undermåligt katodmaterial. Tror du har fel och att skulden ligger helt på Northvolts oförmåga att producera till vettig standard
Citera
2024-10-10, 14:04
  #6111
Medlem
Mullrets avatar
Ödestimman närmar sig.

Citat DI.

" På torsdagsförmiddagen vägrar Northvolt fortfarande att ge besked om bolaget har tillräckligt med pengar för att betala sina skatter i nästa vecka.

Därmed kvarstår osäkerheten för batterijättens anställda och leverantörer om styrelsen med ordförande Tom Johnstone kan tvingas begära bolaget i konkurs redan på måndag."

Blir nog strömhopp ur styrelsen. Senast i morgon.
Citera
2024-10-10, 14:06
  #6112
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Detta projekt för tankarna till Stålverk 80!
Är 12-13 miljoner i investering per anställd normalt i sånahär sammanhan?
Vem ska langa upp de pengarna?

2017-07-04 skrev jag mitt första inlägg i tråden....
Citera
2024-10-10, 14:12
  #6113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Skellefteås dyraste villa lär således bli ledig snart.

"I lördags förra veckan såldes en Skelleftevilla för 12 miljoner kronor. Ett rekord och ett trendbrott, enligt mäklaren Stefan Lönnefj*rd.

– Det är utan tvekan ett rekord. Det tidigare rekordet ligger på runt nio miljoner. Så ingen villa har sålts för tvåsiffrigt i Skellefteå innan."



https://www.norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/skellefteas-dyraste-villa-nagonsin-sald-utan-tvekan-ett-rekord/jvo02wyl

Se ännu en positiv nyhet! Villan går säkert för reapris nu.



Den såldes i december och inte för en vecka sedan
Citera
2024-10-10, 14:14
  #6114
Medlem
DVikings avatar
600 blev 200, krismedvetenheten är helt obefintlig:

https://www.breakit.se/artikel/41342/klart-sa-manga-far-lamna-northvolt-i-stockholm-och-vasteras

81 tjänstemän på Northvolt i Stockholm och 129 personer i Västerås sägs upp. Det är färre än vad som tidigare har meddelats. När beskedet om uppsägningarna först kom uppgav bolaget att 400 personer i Västerås och 200 personer i Stockholm skulle behöva lämna.


De behöver snarare banta ned till 10%, men istället blir det en neddragning på ynka 10%.
Citera
2024-10-10, 14:14
  #6115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Jag må förakta Northvolt men jag utgår ändå inte ifrån att de är så brottsligt inkompetenta att de godkänner leveranser av undermåligt katodmaterial. Tror du har fel och att skulden ligger helt på Northvolts oförmåga att producera till vettig standard
Inte helt enkelt att köpa grafit till katoder. Kina blockar sedan några år enbart Sverige. Handelskrig för att stoppa en konkurrent. Att sedan konkurrenten, NV, är inkompetent i övrigt hör bara till.

https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/barriers/details?barrier_id=17542&sps=false

Konkurrera bort någon från kina med material och maskiner från kina?

Känns mer som ett Ponzi upplägg i miljösekternas tidevarv.
Citera
2024-10-10, 14:17
  #6116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hipania37
Den såldes i december och inte för en vecka sedan

Läs vad jag har skrivit tidigare om detta i tråden. Jag gitter inte återupprepa det hela.
Citera
2024-10-10, 14:21
  #6117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ja, officiellt blir det inom kort. Håll ögonen öppna!

Något mer måste du kunna ge oss?
Citera
2024-10-10, 14:23
  #6118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Inte helt enkelt att köpa grafit till katoder. Kina blockar sedan några år enbart Sverige. Handelskrig för att stoppa en konkurrent. Att sedan konkurrenten, NV, är inkompetent i övrigt hör bara till.

https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/barriers/details?barrier_id=17542&sps=false

Konkurrera bort någon från kina med material och maskiner från kina?

Känns mer som ett Ponzi upplägg i miljösekternas tidevarv.

En av de finaste grafitfyndigheterna i världen finns utanför Vittangi.

"– Det här är absolut världsklass och det finns bara några enstaka grafitfyndigheter som kan mäta sig med denna sett över hela världen. Tillsammans med de patent som Talga har för processandet av grafiten till anodmaterial skapas en unik förädlingskedja med stark konkurrenskraft"

https://www.tn.se/naringsliv/28034/gruvbolagets-fyndighet-haller-varldsklass-finns-bara-nagra-enstaka/

https://www.talgagroup.com/sv/var-verksamhet/vittangi/
Citera
2024-10-10, 14:25
  #6119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Inte helt enkelt att köpa grafit till katoder. Kina blockar sedan några år enbart Sverige. Handelskrig för att stoppa en konkurrent. Att sedan konkurrenten, NV, är inkompetent i övrigt hör bara till.

https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/barriers/details?barrier_id=17542&sps=false

Konkurrera bort någon från kina med material och maskiner från kina?

Känns mer som ett Ponzi upplägg i miljösekternas tidevarv.

Intressant,

"China announced changes to its export controls on graphite in October 2023 and entered into force on 1 December 2023. It also extends export certification requirements to natural graphite (see fiche 11028).At the same time, the controls remove restrictions on carbon electrodes produced from graphite for use in steelmaking,and according to China, for graphite used in metallurgy and the chemical industry. However, these changes leave the licensing requirement in place on synthetic spheroidised graphite, which is the graphite product which Sweden had been unable to import from China. "

Syntetisk grafit är ju de man använder till Northvolts batterier.
Citera
2024-10-10, 14:25
  #6120
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Jag må förakta Northvolt men jag utgår ändå inte ifrån att de är så brottsligt inkompetenta att de godkänner leveranser av undermåligt katodmaterial. Tror du har fel och att skulden ligger helt på Northvolts oförmåga att producera till vettig standard

Hur vet du vad som är undermåligt katodmaterial? Kan du analysera det i mikroskop? Vet Northvolt-nigerianerna hur Temu-katoden kommer åldras efter 500 snabbladdningar?

Produktionen av batterikemi är en företagshemlighet där man vill sälja den förädlade produkten, alltså ett helt batteri eller ännu hellre hela bilen med sitt speciella batteri.

Det är inte nånting man skickar ut till sina konkurrenter för att sen bli utkonkurrerade av sin egen kund. Det är alltså nån kines som bara levererat ut 30 år gammal katodteknologi till någon som varit korkad nog att köpa.

Jag säger inte att jag vet 100% att ryktena stämmer, men jag ser inte vilken kinesisk batteritillverkare som skulle skänka bort sin teknologi till Northvolt till ett pris som gör att Northvolt kan sälja den vidare med förtjänst.

Vi måste förstå nu att Northvolt inte är en batterifabrik, det är en avlägsen omlastningsplats för kinesiska produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in