Citat:
Jag vet bara vad som är normalt vid inleveranser till företag. Lastbilen, båten måste lossas men ofta redan innan det är klart vet leverantören som skickat godset att denne har problem att vänta.
Och leverantören är förmodligen inte batteriproducenter själva utan säljer det de säljer, grafit eller katodmaterial eller vad det nu handlar om. Men det hör inte hit. Tar man emot en leverans av en beställd vara kontrollerar man att den uppfyller kraven och är man nöjd är allt bra, annars brakar helvetet löst för den skojare som skickat godset.
Varför skulle Northvolt acceptera företagets existens för att maskiner och råmaterial inte är av förväntad kvalitet? Fabriken har varit på någon nivå varit igång i snart tre år och grundläggande problem med leveranser har de haft all tid i världen att få ordning på.
Jag misstänker alltså att leveranserna varit ok men att hanteringen i fabriken varit undermålig. Alternativet att leveranserna varit dåliga och att hanteringen med att bedömma leveranserna i flera års tid varit dålig är mindre sannolik.
Och leverantören är förmodligen inte batteriproducenter själva utan säljer det de säljer, grafit eller katodmaterial eller vad det nu handlar om. Men det hör inte hit. Tar man emot en leverans av en beställd vara kontrollerar man att den uppfyller kraven och är man nöjd är allt bra, annars brakar helvetet löst för den skojare som skickat godset.
Varför skulle Northvolt acceptera företagets existens för att maskiner och råmaterial inte är av förväntad kvalitet? Fabriken har varit på någon nivå varit igång i snart tre år och grundläggande problem med leveranser har de haft all tid i världen att få ordning på.
Jag misstänker alltså att leveranserna varit ok men att hanteringen i fabriken varit undermålig. Alternativet att leveranserna varit dåliga och att hanteringen med att bedömma leveranserna i flera års tid varit dålig är mindre sannolik.
Jag tror inte du förstår vad som har hänt. Northvolts plan var inte att utgöra omlastningslager för kinesiska produkter. De trodde att dom skulle vara en riktig batterifabrik.
När det misslyckades så skrotades den egna katodfabriken men man behövde sälja nånting till slut. Då for man till Temu och beställde hem produkter från Kina som etiketterades med Northvolt i hopp om att lura världen om att man producerar batterier.
Detta är förstås allmänt känt nu och därför finns varken kunder eller investerare kvar. Dom hade ju gjort en pressrelease med förträffligheten i Northvolt-fordon men ingen vågar skämma ut sig och presentera något för marknaden. Det finns ingen produkt helt enkelt.
NV har inte marknadens bästa batterier, som köparna står på kö till bara NV får upp produktionen. Det hade ju varit enkelt att lösa med lite mer kapitalinjektion.