2024-11-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varta - Sonnenschein (som gör jävligt bra grejer) Nova

Hur är det med Tudor o de som hade i Fliseryd en gång (SAAJ?)

Tack för svar, Bra att Europa har något på gång iallafall, Antar att detta är batterier med hög kapacitet?
Citera
2024-11-19, 11:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Inget nytt om lönerna den 25:e?
Enligt "säkra källor" tar NV:s pengar slut denna vecka om det inte kommer nytt kapital.
Citera
2024-11-19, 11:58
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det här är definitionsmässigt vad på engelska heter broken window fallacy. De investerade pengarna hade ju kunnat investeras i andra projekt eller företag där de förökat sig och skapat vettig produktion.

Är ju bara att köra ditt argument på aggregad skala. Om NV var standard hade hela samhället kollapsar oavsett hur stora kortsiktiga vinster staten gör på det.
Det heter riskkapital av anledning. Är det en risk inblandad så går det åt helvete ibland. Det hör till saken att inte allting lyckas.
Citera
2024-11-19, 12:43
Medlem
Vad händer med anställda, löner osv vid chapter 11?
Citera
2024-11-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Det heter riskkapital av anledning. Är det en risk inblandad så går det åt helvete ibland. Det hör till saken att inte allting lyckas.
Absolut. Men Konrad försöker få detta att framstå som en vinstaffär för Sverige i stort och Skellefteå i synnerhet - en närmast absurd tanke. För även om vi antar att det stämmer i absoluta kronor (vilket det förstås omöjligen kan göra med de infrastrukturkostnader detta medfört) finns det även undanträningskostnader att ta hänsyn till. De personer som arbetat med detta hade inte rullat tummarna utan NV, utan istället skapat någonting av värde. Visst kan det finnas enstaka underleverantörer som hann dra sig ur i tid men de entreprenörer som nu står inför konkurs är betydligt fler. Enda monetära vinsten jag kan tänka mig är de inflygna arbetarnas kommunalskatt men i stort? Inte en chans.

För att inte tala om den PR-katastrof detta är för Skellefteå och Norrland.
Citera
2024-11-19, 12:57
Medlem
Citat:
Inte bott i Skellefteå sedan tonåren så min bild är kanske inte riktigt överenstämmande med dagens situation.

Tror att speciellt Skellefteå och Piteå är formade av att ha stora industrier kombinerat med liten inflyttning och stora avstånd till grannstäder.

För mindre städer i t ex mälardalen eller runt Vänern/Vättern är det så uppenbart att man är en del av en mycket större region. I Skellefteå så är själva regionen Skellefteå. Tack vare Bolidenföretagen, Skelleftekraft och en hel del lyckad entreprenöriell aktivitet under tidigare generationer är dessutom kommunen stenrik och de flesta skellefteborna har vettiga liv. Avsaknaden av ett riktigt universitet (finns iofs underavdelningar av UU och LTU) gör att inflyttningen i första hand är ifrån omkringliggande byar och inlandet vilket leder till känslan av Skellefteå som ett lokalt metropol. Lett till att den typiska skelleftebon är rätt så inåtblickande och extremt lokalpatriotisk. Att staden har 30 000 invånare och kommunen knappt 80 000 spelar inte så stor roll. Skellefteå ser sig som en ledande stad i samma rang som Västerås eller Uppsala.

Umeå saboterar självbilden rejält för Skellefteå då Umeå är objektivt bättre på allt (förutom ishockey. Det enda område Skellefteå faktiskt är väldigt duktiga på vilket lett till en fetischering av sporten som allmän angelägenhet), mer expansivt och det faktiska lokala centrumet för övre Norrland. De är faktiskt allt Skellefteå i sin självbild egentligen vill vara. Umeå skiter i Skellefteå men Skellefteå skiter inte i Umeå.
Mycket intressant att få lära sig mer om lokalkulturen. Förklarar fenomenet att hockeysupportrarna sjunger "hata löven" trots att de knappt spelar mot varandra... Och kanske varför min vän upplever stora samarbetsproblem med "externa" aktörer (från andra kommuner), kanske var det ett Umeåbaserat företag?
Citera
2024-11-19, 13:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Inte bott i Skellefteå sedan tonåren så min bild är kanske inte riktigt överenstämmande med dagens situation.

Tror att speciellt Skellefteå och Piteå är formade av att ha stora industrier kombinerat med liten inflyttning och stora avstånd till grannstäder.

För mindre städer i t ex mälardalen eller runt Vänern/Vättern är det så uppenbart att man är en del av en mycket större region. I Skellefteå så är själva regionen Skellefteå. Tack vare Bolidenföretagen, Skelleftekraft och en hel del lyckad entreprenöriell aktivitet under tidigare generationer är dessutom kommunen stenrik och de flesta skellefteborna har vettiga liv. Avsaknaden av ett riktigt universitet (finns iofs underavdelningar av UU och LTU) gör att inflyttningen i första hand är ifrån omkringliggande byar och inlandet vilket leder till känslan av Skellefteå som ett lokalt metropol. Lett till att den typiska skelleftebon är rätt så inåtblickande och extremt lokalpatriotisk. Att staden har 30 000 invånare och kommunen knappt 80 000 spelar inte så stor roll. Skellefteå ser sig som en ledande stad i samma rang som Västerås eller Uppsala.

Umeå saboterar självbilden rejält för Skellefteå då Umeå är objektivt bättre på allt (förutom ishockey. Det enda område Skellefteå faktiskt är väldigt duktiga på vilket lett till en fetischering av sporten som allmän angelägenhet), mer expansivt och det faktiska lokala centrumet för övre Norrland. De är faktiskt allt Skellefteå i sin självbild egentligen vill vara. Umeå skiter i Skellefteå men Skellefteå skiter inte i Umeå.
Låter som en framgångsrik stad som skött sitt och byggt upp en bra ekonomi.
Alla varningsklockor ringer i Bryssel, och Skellefteå tilldelas snarast ett förgiftat grönt projekt.
Typ Sverige som byggde sitt välstånd utan att exploatera eller kolonisera allt för mycket. + låg korruption & bra fördelningspolitik. Vi har straffats hårt för det.
Senast redigerad av wwr 2024-11-19 kl. 13:14.
Citera
2024-11-19, 13:17
Medlem
Skellefteå växer fortfarande starkt enligt scb senaste statistik. Men de senaste uppsägningarna har kanske inte avspeglats i statistiken.

Och man investerar samtidigt i nya bostadsområden. Så staden känns ju i alla högsta grad som levande.

"Skellefteå kommun gör en jättesatsning för att utveckla tre nya bostadsområden på Södra Sunnanå. 126 miljoner kronor ska gå till allmän infrastruktur för att förbereda för omkring 1 000 nya bostäder."

https://skelleftea.se/invanare/arkiv...-sodra-sunnana
Citera
2024-11-19, 13:47
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testasova
Visserligen men du vet mycket väl vad jag syftar på, Produktion av stora batterier för större fordon. 😄

Precis på samna sätt som NEVS är en elbilstilkverkare...

LL
Citera
2024-11-19, 14:02
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:

För mindre städer i t ex mälardalen eller runt Vänern/Vättern är det så uppenbart att man är en del av en mycket större region. I Skellefteå så är själva regionen Skellefteå. Tack vare Bolidenföretagen, Skelleftekraft och en hel del lyckad entreprenöriell aktivitet under tidigare generationer är dessutom kommunen stenrik och de flesta skellefteborna har vettiga liv. Avsaknaden av ett riktigt universitet (finns iofs underavdelningar av UU och LTU) gör att inflyttningen i första hand är ifrån omkringliggande byar och inlandet vilket leder till känslan av Skellefteå som ett lokalt metropol. Lett till att den typiska skelleftebon är rätt så inåtblickande och extremt lokalpatriotisk. Att staden har 30 000 invånare och kommunen knappt 80 000 spelar inte så stor roll. Skellefteå ser sig som en ledande stad i samma rang som Västerås eller Uppsala.länge ansetts vara dominerat av offentlig sektor.

Mycket intressant och förvånande för mig på vissa sätt, framför allt för att i min värld är Umeå en universitetsstad och Skellefteå en industristad.

I Göteborg fattar liksom alla att Lunds universitet är finare och bättre än Göteborgs universitet (att Göteborg, speciellt när man räknar in Chalmers, har långt fler studenter än vad Lund har spelar inte så stor roll i sammanhanget), men ingen har mindervärdeskomplex gentemot Lund här eftersom vi ser på Lund som en universitetsstad och på Göteborg som i första hand en industri- och hamnstad. Hade det däremot funnits en stad i Sverige som överskuggade oss med sin bilindustri och sin hamn hade vi kanske haft komplex gentemot den.

Å andra sidan, efter att ha kollat upp när Umeå universitet ens grundades - 1965 - inser jag att Umeå som universitetsstad är ett ganska nytt fenomen. Dessutom finns det uppenbarligen mer (även gammal sådan, och inte bara högteknologisk sådan och startups osv. som kommit med universitet) industri i Umeå än jag visste. Och eventuella komplex Skellefteå har gentemot Umeå lär ju ha rötter längre bakåt än 60-talet (och det var ju när universitet grundades, och troligtvis hade en viss startsträcka innan det började betraktas som - ungefär som GU - åtminstone ett helt OK, om inte rentav ett av Sveriges bättre, universitet).

Vilka skulle - med viss rätt kanske - säga att detta visar hur lite jag egentligen vet om Norrland.

En ytterligare reservation är dock att Wikipedia har detta att säga om Umeå:

Citat:
Med kommunen, landstinget och universitetet som största arbetsgivare har Umeå – som också är residensstad och säte för bland annat Hovrätten för Övre Norrland samt har haft två regementen – länge ansetts vara dominerat av offentlig sektor. Etableringen av Umeå universitet i mitten av 1960-talet och "Skogshögskolan" på 1970-talet, som båda expanderat kraftigt under främst 1980- och 1990-talen, har dock haft en stimulerande inverkan även på många företagsetableringar.
Så helt fel i att Umeå inte är någon stad med särskilt starka industritraditioner, och på den grunden någon naturlig rivalitet med Skellefteå, har jag kanske trots allt inte?

Citera
2024-11-19, 14:15
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testasova
Kan någon kunnig här besvara mig om det finns alternativ till Northvolt?

Vad finns det för annan batteritillverkning i Europa?
Det finns ingen annan batteritillverkning i Europa, med undantag för mycket små producenter som inte är konkurrenskraftiga när det gäller massproduktion av elbilsbatterier, som inte (precis som Northvolt) antingen direkt ägs av ett östasiatiskt företag eller på annat sätt är 100% beroende av antingen kinesiskt, sydkoreanskt eller japanskt (båda de två senare snabbt borttynande dessutom) kunnande, teknologi, komponenter, maskiner osv.

Din första fråga saknar all logik. Frågan om vad det finns för alternativ till Northvolt i form av annan hemmaodlad europeisk batteritillverkning förutsätter att Northvolt är en hemmaodlad europeisk batteritillverkare (eller för den delen en batteritillverkare överhuvudtaget). Det är helt vansinnigt att föreslå en hjärtbypass för att någon har typ prostatacancer och sedan fråga "men vad är ert alternativ då?" när läkarna säger nej till det förslaget.
Citera
2024-11-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Hallå där Konrad. Tänk att du hugger alltid på mina inlägg där jag ställer frågan "hur mycket mer pengar får NV kosta".

Det roliga är att jag aldrig får något svar av dig, inte heller den här gången.

Givetvis kan inte jag svara då det svaret inte ligger i mina händer. Det är helt en fråga för investerarna. Jag har inte satsat en endaste krona på detta projekt. Jag har nog med förluster i andra katastrofprojekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in