Citat:
Ursprungligen postat av
JanBertilsson
Du räknar nog rätt även om jag inte riktigt är överens om att första halveringen sker vid 60h. Men det har jag läst olika om.
Men till ditt räkneexempel med 60h så är det så jag skulle räkna också. Tror du räknar att de 4mg dag 1 har halverats dag 3, 2+4+4, förenklat.
Men jag tror Norflurazepam har 40h-160h, Stesolid har ju 20h-100h... Vet att det skiljer sig lite var man läser, men jag tror detta är vad som gäller för de aktiva metaboliterna som har någon verkan för substansen.
Norflurazepam skulle då halveras 1-a gången vid 40h medans Stesolid halveras 1-a gången vid 20h.
Det är så jag tycker substanserna har känts i min kropp ungefär.
Jag kan vara totalt ute och cykla, och vill understryka att jag inte har någon kemisk kunskap egentligen...
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1304
Okej, svårt att säga det där. Kan variera mellan individer och bero på vad man äter. Graperfruktsjuice i bara små mängder kan göra stor skillnad (hämmar nedbrytning av benso). Och vem vet vad mer.
Kan visa hur jag räknade, men vi sätter halveringen till 40 timmar nu istället för 60.
Formeln: Total ackumulerad mängd = intaget den aktuella dagen + ackumulerade intaget från tidigare dagar - den del av den ackumulerade mängden som hunnits brytas ned sen förra intaget).
Om någon tar 4 mg
dagligen får vi
t=0 h
tot= 4 mg
t=24 h
tot= 4 mg + 4 mg - (24/40)*0.5*4 mg = 6.8 mg
t=48 h
tot= 4 mg + 6.8 mg - (24/40)*0.5*6.8 mg = 8.8 mg
Som man ser så minskar ökningen av den totala ackumulerade mängden och verkar här nå ett gräns-/maxvärde på 13,3 mg (syns om man låter Matlab eller annat program räkna vidare åt en). Mer "bensad" än så bli man inte på 4 mg om dagen om halveringstiden är 40 h. Efter en vecka ligger det ackumulerade värdet på 12,6 mg utifrån dessa beräkningar.
Understryker även jag att jag inte har några kemiska kunskaper....