2017-04-29, 20:45
Medlem
JanBertilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Nicko
Är inne på samma sak och det du berättar låter för bra. Äter själv stesolid sen 15år tillbaka och har tänkt sluta helt nu. Varit uppe i 40-60mg i daglig dos men nere på 15 mg nu. Vaknar också med ångest på morgonen av stesolid men inte av Norflurazepam. Men jag undrar om jag ska bryta helt och övergå till Norflurazepam och i så fall vilken dos per dag eller inte äta varje dag? Har tior hemma från TT. Tacksam för svar.

Min erfarenhet är att Stesolid är verkningslös att ta när man går på Norflurazepam. Så mitt givna svar är byt helt.

Angående dos. Börja med 10mg dagligen och kör på några dagar och se att du mår bra på det. Det kanske hade räckt med 5mg men min teori är att det är bättre att må bra på den substansen du byter till och sedan planera nedtrappning/CT. Jag tror på att ta dosen på morgonen förövrigt.

Mår du bra på 10mg så hade jag ätit det i en månad och sedan trappat ner...För om den funkar så ger den ett humörlyft som jag tror kan motivera en till nedtrappning.

Och, banda inte in andra substanser om ditt mål är att bli ren... Hoppas du lyckas, det är underbart att slippa beroendet....

Detta är lekmannaråd utifrån mina erfarenheter och det jag läst...
Citera
2017-04-29, 21:17
Medlem
JanBertilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Om man räknar med att halveringstiden är 60 timmar så hade du 4 mg i blodet första dagen. 24 timmar senare bör nivån ha gått upp till 7,2 mg ifall du tog en till om 4 mg ett dygn efter den första (ifall jag inte räknar galet). Tar du 4 till imorgon ligger du på 9,8 ungefär.

Du räknar nog rätt även om jag inte riktigt är överens om att första halveringen sker vid 60h. Men det har jag läst olika om.
Men till ditt räkneexempel med 60h så är det så jag skulle räkna också. Tror du räknar att de 4mg dag 1 har halverats dag 3, 2+4+4, förenklat.

Men jag tror Norflurazepam har 40h-160h, Stesolid har ju 20h-100h... Vet att det skiljer sig lite var man läser, men jag tror detta är vad som gäller för de aktiva metaboliterna som har någon verkan för substansen.

Norflurazepam skulle då halveras 1-a gången vid 40h medans Stesolid halveras 1-a gången vid 20h.
Det är så jag tycker substanserna har känts i min kropp ungefär.

Jag kan vara totalt ute och cykla, och vill understryka att jag inte har någon kemisk kunskap egentligen...

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1304
Citera
2017-04-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanBertilsson
Min erfarenhet är att Stesolid är verkningslös att ta när man går på Norflurazepam. Så mitt givna svar är byt helt.

Angående dos. Börja med 10mg dagligen och kör på några dagar och se att du mår bra på det. Det kanske hade räckt med 5mg men min teori är att det är bättre att må bra på den substansen du byter till och sedan planera nedtrappning/CT. Jag tror på att ta dosen på morgonen förövrigt.

Mår du bra på 10mg så hade jag ätit det i en månad och sedan trappat ner...För om den funkar så ger den ett humörlyft som jag tror kan motivera en till nedtrappning.

Och, banda inte in andra substanser om ditt mål är att bli ren... Hoppas du lyckas, det är underbart att slippa beroendet....

Detta är lekmannaråd utifrån mina erfarenheter och det jag läst...
Tack för ett långt och bra svar. Håller med där om att stesoliden inte fungerar. Ska testa köra efter vad du skrev, verkar klokt och tack så mycket, ska lyckas...
Citera
2017-04-29, 21:47
Medlem
JanBertilssons avatar
Funderar lite på det här humörlyftet som kom när jag bytte från Stesolid till Norflurazepam. Det har ju hållit i sig efter att jag slutat helt med benso.

Kanske berodde humörlyftet mer på att jag slutade med Stesolid som jag förstått inte ska vara bra om man är låg/deprimerad.

Ni andra som känt humörlyft på Norflurazepam? Hur har det varit för er?
Citera
2017-04-29, 22:52
Medlem
esants avatar
Citat:
Du räknar nog rätt även om jag inte riktigt är överens om att första halveringen sker vid 60h. Men det har jag läst olika om.
Men till ditt räkneexempel med 60h så är det så jag skulle räkna också. Tror du räknar att de 4mg dag 1 har halverats dag 3, 2+4+4, förenklat.

Men jag tror Norflurazepam har 40h-160h, Stesolid har ju 20h-100h... Vet att det skiljer sig lite var man läser, men jag tror detta är vad som gäller för de aktiva metaboliterna som har någon verkan för substansen.

Norflurazepam skulle då halveras 1-a gången vid 40h medans Stesolid halveras 1-a gången vid 20h.
Det är så jag tycker substanserna har känts i min kropp ungefär.

Jag kan vara totalt ute och cykla, och vill understryka att jag inte har någon kemisk kunskap egentligen...

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1304

Okej, svårt att säga det där. Kan variera mellan individer och bero på vad man äter. Graperfruktsjuice i bara små mängder kan göra stor skillnad (hämmar nedbrytning av benso). Och vem vet vad mer.

Kan visa hur jag räknade, men vi sätter halveringen till 40 timmar nu istället för 60.

Formeln: Total ackumulerad mängd = intaget den aktuella dagen + ackumulerade intaget från tidigare dagar - den del av den ackumulerade mängden som hunnits brytas ned sen förra intaget).

Om någon tar 4 mg dagligen får vi

t=0 h
tot= 4 mg

t=24 h
tot= 4 mg + 4 mg - (24/40)*0.5*4 mg = 6.8 mg

t=48 h
tot= 4 mg + 6.8 mg - (24/40)*0.5*6.8 mg = 8.8 mg

Som man ser så minskar ökningen av den totala ackumulerade mängden och verkar här nå ett gräns-/maxvärde på 13,3 mg (syns om man låter Matlab eller annat program räkna vidare åt en). Mer "bensad" än så bli man inte på 4 mg om dagen om halveringstiden är 40 h. Efter en vecka ligger det ackumulerade värdet på 12,6 mg utifrån dessa beräkningar.

Understryker även jag att jag inte har några kemiska kunskaper....
Senast redigerad av esant 2017-04-29 kl. 22:57.
Citera
2017-04-29, 23:08
Medlem
JanBertilssons avatar
Citat:

Om någon tar 4 mg dagligen får vi

t=0 h
tot= 4 mg

t=24 h
tot= 4 mg + 4 mg - (24/40)*0.5*4 mg = 6.8 mg

t=48 h
tot= 4 mg + 6.8 mg - (24/40)*0.5*6.8 mg = 8.8 mg

Som man ser så minskar ökningen av den totala ackumulerade mängden och verkar här nå ett gräns-/maxvärde på 13,3 mg (syns om man låter Matlab eller annat program räkna vidare åt en). Mer "bensad" än så bli man inte på 4 mg om dagen om halveringstiden är 40 h. Efter en vecka ligger det ackumulerade värdet på 12,6 mg utifrån dessa beräkningar.

Understryker även jag att jag inte har några kemiska kunskaper....

Sånt där älskar jag! Det får bli den officiella formeln för att räkna halvering på Norflurazepam..

Inte konstigt att folk får tolerans på denna? Eller om någon drar i sig 60mg per dag i en vecka och sedan klagar på svårt att gå och skittablett :-)
Citera
2017-04-29, 23:21
Medlem
esants avatar
Citat:
Sånt där älskar jag! Det får bli den officiella formeln för att räkna halvering på Norflurazepam..

Inte konstigt att folk får tolerans på denna? Eller om någon drar i sig 60mg per dag i en vecka och sedan klagar på svårt att gå och skittablett :-)

Precis. 60 mg om dagen i en vecka ger en ackumulerad mängd på 188 mg. Gränsvärde 200 mg. Så även om denna person fortsätter att stoppa i sig 60 mg om dagen kommer det inte "hända" så mycket mer så att säga. Förutom att det kommer ramla in avier från alla möjliga nätbutiker som personen i fråga har suttit och handlat på under sitt nära 200 mg benso rus .

Det som också händer om man fortsätter är ju förstås att de flesta av ens GABA-receptorer förstår att här går det bra att åka på långsemester.

Och slutar man då CT ramlar man ner från 188 till 94 mg på mindre än två dygn. Vet inte om GABA-receptorerna hinner tillbaka hem så fort. Kan nog bli rätt obehagligt med andra ord...
Citera
2017-04-29, 23:28
Medlem
JanBertilssons avatar
Citat:
Så även om denna person fortsätter att stoppa i sig 60 mg om dagen kommer det inte "hända" så mycket mer så att säga. Förutom att det kommer ramla in avier från alla möjliga nätbutiker som personen i fråga har suttit och handlat på under sitt nära 200 mg benso rus .

Det som också händer om man fortsätter är ju förstås att de flesta av ens GABA-receptorer förstår att här går det bra att åka på långsemester.

Haha, garvar ihjäl mig :-)

Du är inte bara matematiskt kunnig, jävligt rolig också :-)
Senast redigerad av JanBertilsson 2017-04-29 kl. 23:30.
Citera
2017-04-29, 23:35
Medlem
esants avatar
Citat:
Haha, garvar ihjäl mig :-)

Du är inte bara matematiskt kunnig, jävligt rolig också :-)

Hehe tack .

Jag minns någon historia som antagligen låg i "Vad är det värsta du har gjort på benso"-tråden där någon person hade varit helt väck i flera dagar och sedan började det regna in prylar från olika ställen som han inte hade en aning om att han hade beställt. Däribland en "hembio" som han inte visste hur han skulle "skicka tillbaka"...otroliga historier alltså
Citera
2017-04-30, 15:00
Medlem
rhymenoceross avatar
Alltså, detta är ju inte en rusbenso.

Några kanske kommer ihåg att jag hade tagit en "näve" tabletter, men inte känt någon. Men dagarna efter var alla mina kollegor oroliga för mig. Jag pratade inte "som jag skulle", jag kom med "konstiga idéer" och gjorde underliga saker.... Där lärde jag mig en läxa.

Det verkar också råda ett slags consensus om att denna substans är en av de bästa bensos som har släppts sedan... klonazolam?

Jag har två frågor:

1) Kan denna benso avbryta en jobbig tripp (typ LSD eller svamp)?
2) Är detta en benso man bör "stocka upp" på?
Citera
2017-04-30, 15:13
Medlem
Doleos avatar
Nu är jag ju varken någon kemist eller farmakolog, jag kan bara dela med mig av de 5 dagar då jag intog 8mg Norflurazepam + 10mg Diazepam per dag, mina egna erfarenheter alltså.

Min upplevelse av Norfluran, var att den påminde mer om SSRI än bensodiazepiner, de "biverkningar" jag kände av, stämmer mer överens med när min psykiatiker, ibland försökte byta till en annan SSRI-medicin än det Fluoxetin jag medicinerade med i närmare 19 år. Slutade med det för över 1 år sedan, men antar att receptorerna i min hjärna är ordentligt "uppfuckade".

Något humörlyft kände jag aldrig av, mer åt det andra hållet, "speedad", irriterad, ilsken och sömnsvårigheter. Det tillsammans med ilskan fick mig nästan att gå i taket när grannarna ovanför klampade och hoppade tungt på golvet ovanför min lägenhet, då det väckte mig efter några timmars sömn, en tidig lördagsmorgon. Jag fick verkligen kämpa mot impulskontrollen, när tankarna på att sätta eld på min egen lägenhet dök upp, min död och deras lägenhet förstörd, det var tanken. Istället spelade jag på hög volym, min "Fuck neighbour playlist från YouTube" med Rammstein, Combichrist och Noisuf-X, i flera timmar.

Nu är jag inne på 6:e dagen sedan jag slutade med Norflurazepam, det enda som besvärar mig nu är att mina tarmar inte fungerar, har varit förstoppad i flera dagar (liknar också SSRI-insättning). Det kanske låter fånigt att klaga över det, men mina tarmar är väldigt känsliga, när den hårda cementliknande avföringen ligger kvar i tjocktarmen får jag ont. Det är som att den överfyllda tarmen trycker på intilliggande organ och nerver, det gör ont i tarmen, ryggen och benen, plus att det gör det svårt att djupandas. Visst, jag har provat Apotekets produkter mot förstoppning, det fungerar just den dagen, sedan är problemen tillbaka. Det kommer att ta tid för att få tarmen att fungera normalt igen, fan också.
Citera
2017-04-30, 15:34
Medlem
JanBertilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Alltså, detta är ju inte en rusbenso.

Några kanske kommer ihåg att jag hade tagit en "näve" tabletter, men inte känt någon. Men dagarna efter var alla mina kollegor oroliga för mig. Jag pratade inte "som jag skulle", jag kom med "konstiga idéer" och gjorde underliga saker.... Där lärde jag mig en läxa.

Det verkar också råda ett slags consensus om att denna substans är en av de bästa bensos som har släppts sedan... klonazolam?

Jag har två frågor:

1) Kan denna benso avbryta en jobbig tripp (typ LSD eller svamp)?
2) Är detta en benso man bör "stocka upp" på?

1) Jag läste om någon i tråden som avslutade jobbig tripp.
2) Om du har för avsikt att fortsätta med benso, för medicinskt bruk, så är det väl värt att stocka. Relativt billig om man doserar rätt. Den kommer gå ner mer i pris. Och nu är ju många frågetecken kring substansen om inte uppklarade så i alla fall ordentligt ventilerade.
Själv skickade jag iväg alla jag hade kvar till en polare.

Edit: Kan ha missuppfattat din fråga om "Stocka upp". Jag tolkade det som "köpa på sig".
Senast redigerad av JanBertilsson 2017-04-30 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in