Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Strategin verkar bestå i att driva ut ISIS från Irak och låta dem omgruppera i Syrien så att kriget där kan fortsätta. Skulle inte alls förvåna mig om USA går in och hjälper till i Irak med lite bomber samtidigt om de håller en lägre profil på andra sidan gränsen i Syrien. Inte för att Irak kommer bli speciellt stabilt efter ISIS krossats där då det bara kommer ersättas med ännu ett inbördeskrig mellan kurd-sunni-shia-fraktionerna.
Jävligt besviken på Trump. Trodde faktiskt att han var på den goda America-First sidan. Skulle verkligen vilja veta bakgrunden till varför han flippade. Det måste vara mycket som händer under ytan i amerikanska elitkretsar och som kanske kommer fram om nåt decennium eller så.
Trump verkade ju lojal gentemot väljarna och det program han hade, inklusive America First, under de första tva manaderna. Jag misstänker, att Trump i grund och botten saknar lojaliteter, och att det enda intressanta för honom är pengar och berömmelse. När Bannon misslyckades med att genomdriva saväl inreseförbudet som Trumpcare, stod Trump inte ut med att chikaneras i media som en svag president, vars ämbetstid kantas av misslyckanden.
När Trump inte kunde lyckas med inrikespolitiken, satsade han pa utrikespolitiken istället. Bannon kickades fran NSC - och Trump övergav "America First" -för att i stället bli världspolisen Trump. Som jag ser det är den av massmedia bespottade Bannon den ende i Vita Huset, som motsätter sig detta.