2017-08-07, 22:48
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Ja. Skäl.

Detta låter som fake news.

Jag bad dig komma med något skäl. Skälet skulle vara att han av någon oförklarad anledning skulle "genuint gilla" Putin. Det där håller inte.

Då har vi det det klarlagt. Du kan inte komma med ett enda skäl till att sanktionerna är dåliga. Dags att korrigera:

Good news:
-Sanktionerna mot Ryssland

Varför ska jag ge dig skäl till varför han är emot? För mig räcker det att Trump är emot sanktionerna för att klassa det som Bad News. Personligen ser jag (också) Ryssland som en positiv kraft.

Men menar du på allvar att Trump var för sanktionerna och att hans uttalanden ska tolkas som han säger att 'så att Ryssland (och världen) fattar att han inte avser att inleda ett krig'?
2017-08-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Varför ska jag ge dig skäl till varför han är emot? För mig räcker det att Trump är emot sanktionerna för att klassa det som Bad News. Personligen ser jag (också) Ryssland som en positiv kraft.

Han är inte emot dem. Vad han (och Tillersson, notera honom i sammanhanget) gör är att genom att offentlig uttrycka tveksamhet meddela ryssarna att man inte är ute efter krig. De snackar med varandra på en nivå över ditt huvud ser du.

Citat:
Men menar du på allvar att Trump var för sanktionerna och att hans uttalanden ska tolkas som han säger att 'så att Ryssland (och världen) fattar att han inte avser att inleda ett krig'?

Det är vad som sker. Därav skriver jag det. Som du sett i tråden så kommer sanktionerna innebära ökade amerikanska exportintäkter och du kan väl inte på allvar sitta här och säga att Trump är emot ökade exportintäkter???????
2017-08-07, 23:09
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Han är inte emot dem. Vad han (och Tillersson, notera honom i sammanhanget) gör är att genom att offentlig uttrycka tveksamhet meddela ryssarna att man inte är ute efter krig. De snackar med varandra på en nivå över ditt huvud ser du.

Så du tror att han skulle införa sanktionerna nu om inte senaten tvingade honom?

Citat:
Det är vad som sker. Därav skriver jag det. Som du sett i tråden så kommer sanktionerna innebära ökade amerikanska exportintäkter och du kan väl inte på allvar sitta här och säga att Trump är emot ökade exportintäkter???????

Fast det handlar inte bara om ökade exportintäkter.

Inrikespolitiskt (RussiaHoax) skulle det se mycket bättre ut för Trump om han själv skulle införa nya sanktionerna. Eller menar du att Trump tillsammans med GOP spelade 4D-schack för att kunna 'offentlig uttrycka tveksamhet meddela ryssarna att man inte är ute efter krig'?

Förstår du verkligen inte att Trump hade kunnat döda RussiaHoax genom att införa sanktionerna, säg redan i february 2017?
2017-08-07, 23:11
Medlem
Citat:
Förstår du verkligen inte att Trump hade kunnat döda RussiaHoax genom att införa sanktionerna, säg redan i february 2017?

En president kan inte införa sanktioner på eget bevåg. Du har missförstått saker och ting lite.
2017-08-07, 23:38
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
En president kan inte införa sanktioner på eget bevåg. Du har missförstått saker och ting lite.

LOL. Du missade alltså vad det hela handlade om?

Alla (Krim-relaterade) tidigare sanktionerna var Obama's EO (direkt eller indirekt).

https://en.wikipedia.org/wiki/International_sanctions_during_the_Ukrainian_crisi s
https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/pages/ukraine.aspx
https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/Documents/ukraine.pdf
Senast redigerad av FlashyBear 2017-08-07 kl. 23:41.
2017-08-08, 16:32
Medlem
HelloChrists avatar
Citat:
Ryssland hålls tillbaka. USA:s energiexport ökar. Trumps band till Östeuropa stärks. Ukraina kan vara på väg att lösas. Trump stärks relativt sett inrikes.

Som sagt: goda nyheter.
Ja det är klart, ifall man inte gillar Ryssland så är sanktionerna bra.
Vi som inte har något emot ryssar ser såklart annorlunda på det.
2017-08-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloChrist
Ja det är klart, ifall man inte gillar Ryssland så är sanktionerna bra.
Vi som inte har något emot ryssar ser såklart annorlunda på det.

Skilj på ryssar och den ryska staten. Du låter som en gammal Sovjet-apologet. Du vet det fanns "ryssar" i Sovjet också. Vad bryr du dig om Ryssland för? Bry dig mer om Sverige i fortsättningen. Det är en order.
2017-08-08, 17:43
Medlem
HelloChrists avatar
Citat:
Skilj på ryssar och den ryska staten. Du låter som en gammal Sovjet-apologet. Du vet det fanns "ryssar" i Sovjet också. Vad bryr du dig om Ryssland för? Bry dig mer om Sverige i fortsättningen. Det är en order.
Hehe, bra där!
Körde lite politisk korrekt argumentationsteknik och gjorde det med ett stort flin, men du kom på mig

Jag gillar Ryssland eftersom de behållit en del sunt förnuft i en värld av galenskap med Sverige i frontlinjen.
Framförallt ser jag det som positivt för världsfreden med bättre relationer mellan EUUSA - Ryssland, vilket dessa sanktioner motverkar.
2017-08-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloChrist
Hehe, bra där!
Körde lite politisk korrekt argumentationsteknik och gjorde det med ett stort flin, men du kom på mig

Jag gillar Ryssland eftersom de behållit en del sunt förnuft i en värld av galenskap med Sverige i frontlinjen.
Framförallt ser jag det som positivt för världsfreden med bättre relationer mellan EUUSA - Ryssland, vilket dessa sanktioner motverkar.

Det skälet är inte bra nog. Då kan man "gilla" Nordkorea och Kuba av samma skäl. Det räcker inte.

För övrigt låter du som en Sovjet-apologet igen när du pratar om "världsfreden". Efter Trumps Mellanösternresa är saker och ting på väg att lugna ner sig i Mellanöstern. Ryssland kommer snart att backa. Med Trump i stället för Obama i USA blir det därav bättre relationer EU/USA/Ryssland. Men det går inte på en dag.

Återigen, tanken kanske borde slå dig att andra vet bättre än du. Till exempel de i Vita huset. Bolla med idén att de vet bättre än du. Låt den idén marinera ett tag.
2017-08-08, 21:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det skälet är inte bra nog. Då kan man "gilla" Nordkorea och Kuba av samma skäl. Det räcker inte.

För övrigt låter du som en Sovjet-apologet igen när du pratar om "världsfreden". Efter Trumps Mellanösternresa är saker och ting på väg att lugna ner sig i Mellanöstern. Ryssland kommer snart att backa. Med Trump i stället för Obama i USA blir det därav bättre relationer EU/USA/Ryssland. Men det går inte på en dag.

Återigen, tanken kanske borde slå dig att andra vet bättre än du. Till exempel de i Vita huset. Bolla med idén att de vet bättre än du. Låt den idén marinera ett tag.
Nu har jag iaf bollat klart och jag har hamnat i USA:s invasion i Irak. Lite bollande till så hamnar jag i inblandningen i Afghanistan där CIA stödde mujahedin för att snabbt göra ett hopp framåt till Libyen.

Du får nog förklara de lysande besluten som togs då och den enorma analytiska förmågan som då var rådande i dessa ögonblick i tiden i WH.
2017-08-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har jag iaf bollat klart och jag har hamnat i USA:s invasion i Irak. Lite bollande till så hamnar jag i inblandningen i Afghanistan där CIA stödde mujahedin för att snabbt göra ett hopp framåt till Libyen.

Du får nog förklara de lysande besluten som togs då och den enorma analytiska förmågan som då var rådande i dessa ögonblick i tiden i WH.

Du bollade och bollade, men du missade den sista studsen. Varken Bush eller Obama är i vita huset i dag. Detta är ren fakta och du kan inte förneka det. Det är obestridligt att de inte är kvar där.
2017-08-08, 21:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du bollade och bollade, men du missade den sista studsen. Varken Bush eller Obama är i vita huset i dag. Detta är ren fakta och du kan inte förneka det. Det är obestridligt att de inte är kvar där.
Och vi har nu smartare folk där nu? Hur mycket jag än gillar vad Trump gör så tror jag nog att man ska vara försiktig med att tro att WH vet vad man gör just nu med t.ex. Nordkorea. Jag tror t.o.m. att det är så illa att man inte har någon plan alls. Men här har du en bra gissning: man attackerar Nordkorea - mycket tyder på att det är i görningen - och löser med det två problem. Ett, att man faktiskt löser problemet med NK, Två, att man blir av med Trumpadministrationen då en attack på NK med all säkerhet kommer att visa sig vara en katastrof med många döda och stora skador. I en omfattning som gör att Trump omöjligen kan sitta kvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in