2023-11-09, 11:07
Medlem
Grievers avatar
Men enligt Matgeek så hade han ju varit i många långa diskussioner med företaget innan han tackade ja. Det var tydligen VDn själv som frågade om han ville efterträda honom.

Styrelsen måste ju givetvis säga sitt, och då får man utgå från att de inte bara tagit in en random nisse på den avgående VDns rekommendation. Är den gamle (och nu nye igen, eller?) VDn kvar i styrelsen?
Citera
2023-11-09, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Man känner igen typen, den sortens person som Matbögen är. Det är som ett gift i vilken organisation som helst.

Som ni skriver; han är passivt aggressiv, konfliktsökande, självgod, narcissistisk...
Den pyskosociala miljön i företaget hade blivit usel med honom som VD.

Företaget gjorde fel när de anställde honom. Men de kom som tur var på bättre tankar och gav honom kicken (något Matbögen aldrig kommer erkänna).

Den 1 februari kommer han tala ut när hans anställning är avslutad. Han fick 4 månaders uppsägningstid där han blev arbetsbefriad. Att bli arbetsbefriad tyder på att han klantat till det rejält
Citera
2023-11-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Den 1 februari kommer han tala ut när hans anställning är avslutad. Han fick 4 månaders uppsägningstid där han blev arbetsbefriad. Att bli arbetsbefriad tyder på att han klantat till det rejält

Ja, att gå på dagen sker oftast enbart vid avsked och allvarliga saker. Har nog vart en REJÄL konflikt.
Alla vet vi ju hur Matbögen hanterar kritik
Citera
2023-11-09, 11:24
Medlem
Hur han kunde anställas från första början är en stor gåta. Krävs ca 5 minuters granskning av sociala medier och övriga internet för att se att Matbögen är allt annat än lämplig för ett sådant jobb.
Citera
2023-11-09, 11:33
Medlem
Jag tror faktiskt inte att Johan är den felande länken i just detta fallet.
Han skulle kliva in som vd i ett tidigare privatägd och ägarstyrt företag, samtidigt som tidigare vd och ägare av bolaget istället skulle backa tillbaka och enbart vara ägare och styrelseordförande/medlem.
Jag tror att vid anställningen så fick Johan höra att det är han som vd som kommer ta beslut om hur företagets utveckling ska drivas, men då tidigare ve och ägare sittet kvar i styrelsen så måste det ha uppstått någon konflikt antingen pga tidigare vd inte kunde släppa kontrollen och låta Johan göra sin grej, eller pga tidigare vd ångrade sitt val att inte driva ett ägarstyrt bolag och därför ville man ha bort Johan så ägaren inte behövde ”förlora kontrollen”
Citera
2023-11-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Jag tror faktiskt inte att Johan är den felande länken i just detta fallet.
Han skulle kliva in som vd i ett tidigare privatägd och ägarstyrt företag, samtidigt som tidigare vd och ägare av bolaget istället skulle backa tillbaka och enbart vara ägare och styrelseordförande/medlem.
Jag tror att vid anställningen så fick Johan höra att det är han som vd som kommer ta beslut om hur företagets utveckling ska drivas, men då tidigare ve och ägare sittet kvar i styrelsen så måste det ha uppstått någon konflikt antingen pga tidigare vd inte kunde släppa kontrollen och låta Johan göra sin grej, eller pga tidigare vd ångrade sitt val att inte driva ett ägarstyrt bolag och därför ville man ha bort Johan så ägaren inte behövde ”förlora kontrollen”

Styrelsen består ju av 2 personer bara, inga andra. Det är Jonas (ägare och tidigare VD och Olivia (dotter?). Trodde de att det satt 10 i styrelsen?

Den tesen håller inte och det är sannerligen inget skäl att arbetsbefria någon på dagen.
Senast redigerad av Reraised 2023-11-09 kl. 11:51.
Citera
2023-11-09, 16:14
Medlem
Grievers avatar
Johan må kanske inte vara min favoritperson, men jag tycker Åsö beter sig helt sjukt. De har dessutom plockat bort nyheten om hans tillträde från bloggen. Besöker man:

https://aso.se/blogg/e/78/aso-valkom...erg-som-ny-vd/

Så får man 404 not found. De har liksom rensat bort all info om att han någonsin har haft med dem att göra. Och om gamla VDn och hans dotter är de enda i styrelsen så känns det ju otroligt barnsligt och oproffsigt hanterat. Okej om det inte fungerade; då går man ut med ett pressmeddelande att Johan får kliva åt sidan men att man önskar honom lycka till och allt vanligt runkeri. Men här måste det ju ha skurit sig REJÄLT.

Helvete så pinsamt för alla parter.
Citera
2023-11-09, 23:23
Medlem
Varför i helvete tillsatte bolaget en extern VD? De omsätter 400k per månad och har ju inte ens råd med lönen?

De borde anställa säljare - inte en extern VD…..
Citera
2023-11-10, 09:53
Medlem
Citat:

Nja det är ingen konstigt när det gäller en VD. Det är ganska normalt i enligt mig. Det är inte riktigt samma sak som när Kalle Knegare på golvet arbetsbefrias.
Citera
2023-11-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja det är ingen konstigt när det gäller en VD. Det är ganska normalt i enligt mig. Det är inte riktigt samma sak som när Kalle Knegare på golvet arbetsbefrias.

Jag vet mycket väl hur förfarandet går till med att avsätta en VD och ja det är inget konstigt att få gå på dagen, men det sker ju inte om det är lugnt mellan parterna. Då blir man inte arbetsbefriad och får gå hem utan då stannar man sin tid ut medan bolaget söker efter en ny VD. Med Johans historik hur förbannad han blir när någon ifrågasätter honom så tror jag att han fick gå hem på grund av grava samarbetsproblem.
Citera
2023-11-10, 11:13
Medlem
Denna artikel lär svida för Johans självgoda sinne. Han tycker nog inte att han fick sparken utan det var en "överenskommelse" 😂

https://www.realtid.se/choklad-vd-fa...r-tva-manader/
Citera
2023-11-10, 11:52
Medlem
Citat:
Jag vet mycket väl hur förfarandet går till med att avsätta en VD och ja det är inget konstigt att få gå på dagen, men det sker ju inte om det är lugnt mellan parterna. Då blir man inte arbetsbefriad och får gå hem utan då stannar man sin tid ut medan bolaget söker efter en ny VD. Med Johans historik hur förbannad han blir när någon ifrågasätter honom så tror jag att han fick gå hem på grund av grava samarbetsproblem.

Jo det kan absolut ske om det är lugnt parterna. Det behöver absolut inte vara så att man måste bli av med Johan från arbetsplatsen så snabbt som möjligt, utan det är snarare så att det inte finns någon poäng att ha honom kvar där när han inte ska göra det han var planerad att göra.
Vi kan säga så här, vad skulle det finnas att vinna på att ha kvar Johan i några månader till? Eftersom dom inte är överens om hur bolaget ska styras så finns det inget arbete som VD han kan göra där som skulle vara tillfredsställande för honom. Då är det bättre om ägaren går in som tillfällig VD (kanske inte ens blir tillfälligt). Då är det bättre att Johan får betald ledighet istället som plåster på såren och alla blir nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in