Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-01, 21:13
  #10189
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det har ju inte gått heller.
Jo, det gick att teckna försäkring. Det blev knepigare att få ut ersättning på den. Försäkringsbolaget tjänar på att teckna en försäkring och inkassera premie, och förlorar på att betala ut ersättning.
Citera
2016-12-01, 21:24
  #10190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Jo, det gick att teckna försäkring. Det blev knepigare att få ut ersättning på den. Försäkringsbolaget tjänar på att teckna en försäkring och inkassera premie, och förlorar på att betala ut ersättning.
Jo för allt i världen, men du vet vad jag menar ...
Citera
2016-12-01, 21:28
  #10191
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Helt riktigt. Man kan uppta & släppa misstankegrad i princip hur många ggr som helst under en förundersökning, så länge utredningen rör sig framåt och det finns skäl att fortsätta bedriva den.
Förundersökningen om drunkningen kan tex pågås långt efter en eventuell rättegång i ett eventuellt "sommarstugemord-åtal".

Rättegångsbalk (1942:740)
Citat:
23 Kap 4 § En förundersökning ska bedrivas objektivt. Vid förundersökningen ska undersökningsledaren och den som biträder honom eller henne söka efter, ta till vara och beakta omständigheter och bevis som talar såväl till den misstänktes fördel som till hans eller hennes nackdel.
Förundersökningen ska bedrivas så att inte någon onödigt utsätts för misstanke eller orsakas kostnad eller olägenhet. Förundersökningen ska också bedrivas så skyndsamt som omständigheterna medger. Om det inte längre finns anledning att fullfölja förundersökningen, ska den läggas ned.
Även brottsbekämpande verksamhet före en förundersökning ska bedrivas objektivt. Lag (2016:546

Nja, man kan inte riktigt bedriva förundersökningar hur länge som helst utan ska ju verkligen ha skäl till det. Lagändring/förtydligande juli 2016
__________________
Senast redigerad av Moosky 2016-12-01 kl. 22:16.
Citera
2016-12-01, 21:28
  #10192
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jo för allt i världen, men du vet vad jag menar ...
Jo, men jag undrar vad Smulort menar. Teckna eller få ut på försäkring, vilket ska inte gå? Jag citerar hen så hen får svara själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Smulort
Det kanske har nämnts i denna långa tråd; men hur i helvete kan man teckna en livförsäkring på någon utan dennes vetskap/godkännande? Det ska ju inte gå säger de som vet.
Citera
2016-12-01, 21:34
  #10193
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
För hade det preliminära utlåtandet indikerat "guld och gröna skogar" hade man väntat in det slutgiltiga resultatet innan man delgav henne misstanke om mord kan man tycka.
Ja, det kan man tycka, men åklagarna valde att delge "skälig misstanke"; möjligen pga förhörstaktik. Men preliminära resultat kan i sig inte grunda sannolik misstanke; det kan bara den slutliga obduktionsrapporten göra. - Preliminära resultat är just preliminära och kan komma att ändras. - Om de inte ändras kan man förvänta sig en uppgradering av misstanken.
Citera
2016-12-01, 21:47
  #10194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokenkoken
Jättelätt få ut saker om man ger bra betalt
Fått in det jag velat plus fått ut det jag velat genom åren

Backar bandet lite, till 'mutfallet'.
Du som kan branschen från insidan; finns det någon inofficiell prislista för 'tjänsterna' att smuggla in/ut grejer?

Hittade ett fall (en artikel, fr -13) om en fånge som erbjöd en vakt 5000 kr för att överlämna ett brev till en målskamrat (det bidde en mån fängelse, extra).

Tänkte på summan, samma som JM erbjöd. Slump eller är det det vedertagna priset för närvarande? Och hur kommer det sig isf att JM har koll på prisbilden?
Citera
2016-12-01, 21:47
  #10195
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En viss herr Persson uttalar sig angående det senaste:


http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24024716.ab
"Hon är väl anstiftare i båda fallen skulle jag tro. Jag tror inte hon har hållit i det praktiska, där måste hon ha haft hjälp." - I E också..? - Vi har ännu inte hört MR:s berättelse om mordkvällen. Dock vet vi att JM är väldigt företagsam och förslagen.
Citera
2016-12-01, 22:03
  #10196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Jo, men jag undrar vad Smulort menar. Teckna eller få ut på försäkring, vilket ska inte gå? Jag citerar hen så hen får svara själv.

Jag menar TECKNA en försäkring. Alla som är insatta i försäkringsbranschen skrattar sig ju harmynta åt amerikanska filmer där folk tecknar livförsäkringar på varann o sedan mördar för det ska ju inte gå.
Citera
2016-12-01, 22:05
  #10197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Hon är väl anstiftare i båda fallen skulle jag tro. Jag tror inte hon har hållit i det praktiska, där måste hon ha haft hjälp." - I E också..? - Vi har ännu inte hört MR:s berättelse om mordkvällen. Dock vet vi att JM är väldigt företagsam och förslagen.
Jaha! Om nu JM städslat hjälp att ta Aki av daga så lär det inte vara MR. Vem i så fall?
Några i tråden har antytt mer närstående personer, t.ex. dotter o/e svärson. Hur sannolikt är det att någon av dem börjar försäga sig. Eller någon annan, vem det nu kan vara.
"Vem-det-nu-kan-vara" skulle ha ganska mycket att vinna på att sjunga ut, eller i alla fall nynna lite grann.
Citera
2016-12-01, 22:06
  #10198
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Hon är väl anstiftare i båda fallen skulle jag tro. Jag tror inte hon har hållit i det praktiska, där måste hon ha haft hjälp." - I E också..? - Vi har ännu inte hört MR:s berättelse om mordkvällen. Dock vet vi att JM är väldigt företagsam och förslagen.


I det fallet håller jag med GW och att hon anstiftat till pappans mord och mordförsöket på mamman.
Det visade sig att man också har mer på honom än henne och man valde att sätta anstiftan som en gardering vid häktningsförhandlingen. När det gäller att döda sin make så kan hon i princip ha utfört detta själv eftersom det inte är lika svårt som med föräldrar. Det är mina tankar kring vad man är kapabel att göra och vad som är mindre vanligt att man utför.
Att exempelvis droga honom och sedan under rus trycka ner honom det bör hon klarat av. Om det är i ett badkar som GW påstår så bör hon fått slita hårt att dra ner honom till vattnet? Ser mer ut som att hon varit med honom vid sjön i så fall och dränkt honom där. Det är vad jag ser som mest tänkbart.
Sedan fanns det andra i huset och skulle dom vara helt ovetandes? Håller dom tyst? Att hon fått hjälp av husets andra gäster håller jag mindre troligt.
Citera
2016-12-01, 22:07
  #10199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det kan man tycka, men åklagarna valde att delge "skälig misstanke"; möjligen pga förhörstaktik. Men preliminära resultat kan i sig inte grunda sannolik misstanke; det kan bara den slutliga obduktionsrapporten göra. - Preliminära resultat är just preliminära och kan komma att ändras. - Om de inte ändras kan man förvänta sig en uppgradering av misstanken.

Men visst kan väl ändå preliminära resultat duga till sannolik misstanke? Om man alltså preliminärt bedömer att den misstänkte sitter tillräckligt 'djupt i skiten'?
Det preliminära har väl i vissa fall en tillräcklig tyngd, preliminäriteten till trots?

Hur menar du med att om de preliminära resultaten i detta fall inte ändras så kan man förvänta sig en uppgradering av misstanken, blir det inte svårt att få upp graden isf?
Citera
2016-12-01, 22:07
  #10200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Hon är väl anstiftare i båda fallen skulle jag tro. Jag tror inte hon har hållit i det praktiska, där måste hon ha haft hjälp." - I E också..? - Vi har ännu inte hört MR:s berättelse om mordkvällen. Dock vet vi att JM är väldigt företagsam och förslagen.
Kanske lite långsökt men MR bodde i Arboga innan han flyttade till Eskilstuna. Till Eskilstuna flyttade han ett par månader efter Akis död om jag minns rätt. Svärsonen till JM har ju arbetat som tolk och han kanske hade kontakter med andra i den språkgruppen i närområdet för att ragga kunder till det planerade boendet för ensamkommande flyktingbarn. Så frågan är: Kan jM och MR ha träffats innan MR blev placerad på JM:s flyktingboende?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback