Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-01, 22:09
  #10201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulort
Jag menar TECKNA en försäkring. Alla som är insatta i försäkringsbranschen skrattar sig ju harmynta åt amerikanska filmer där folk tecknar livförsäkringar på varann o sedan mördar för det ska ju inte gå.
Om man skrattar så illa åt amerikanska filmer då har man nog inte fattat att det oftast är efter det misstänkta dödsfallet som försäkringens förmånstagare får strålkastarna på sig. Än så länge behöver man inte visa leg när man tecknar en försäkring.
Det finns så mycket som inte ska gå men ändå gör det.
Citera
2016-12-01, 22:09
  #10202
Medlem
Grandiosos avatar
TV4-nyheterna ska strax ta upp fallet.
Citera
2016-12-01, 22:11
  #10203
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men visst kan väl ändå preliminära resultat duga till sannolik misstanke? Om man alltså preliminärt bedömer att den misstänkte sitter tillräckligt 'djupt i skiten'?
Det preliminära har väl i vissa fall en tillräcklig tyngd, preliminäriteten till trots?

Hur menar du med att om de preliminära resultaten i detta fall inte ändras så kan man förvänta sig en uppgradering av misstanken, blir det inte svårt att få upp graden isf?

Preliminär rapport i en mordutredning lämnas inte om man inte kan stå fast vid den då den slutgiltiga är klar. Däremot så kan det komma något från rättskemiska men det är ännu svårare efter ett år. Om det nu inte är så att det dom sparat sedan tidigare är det man analyserar just nu. Jag tror inte dom får mer än vad dom har just nu om inget annat dyker upp så som att någon blir väldigt len i munnen och berättar om mordnatten vad den kan ha sett eller liknande.
Citera
2016-12-01, 22:13
  #10204
Avstängd
LKVNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Benämningen 'skäligen misstänkt' är nu hyfsat frekvent i tråden. Verkar som att en o annan har missförstått premisserna ( ingen nämnd, ingen glömd ).
Det är inte så att polisen/åkl bara har en vecka på sig att utreda drunkningsfallet; att de måste få upp graden ett snäpp. Och om så inte sker så måste utredningen läggas ned. Så är inte fallet. Någon sådan tidspress föreligger inte.
Man blandar ihop saken med när någon sitter häktad endast som skäligen misstänkt (där är maxgränsen för häktning en vecka).

Citera och var inte rädd, jag är inte farlig. Här blandas ingenting serru, det är du som
så gärna vill missförstå.

Debatten gällde här och nu i denna delgivning, sen att en ÅK kan "försöka åtala" igen
är en helt annan sak men man kan självklart inte hålla på försöka "åtala" för "åtalandets" skull
snälla du. Idag delgavs JM misstanke om mord och om en vecka får
vi se om pusslet just denna gång gav fullpott, tror inte så men då är det väl bara att ta nya
tag igen då om man lyckas "trolla" fram något "nytt" av värde. Det är liksom ingen lek detta
där ÅK om och om igen kan hålla på delge en redan häktad person nya delgivningar
i parti och minut som du vill få det att låta som.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man får inte lov att gradera eller vänta med att gradera tills det godtyckligt passar in i utredning, om det var det som föreställdes?

Kan iaf lämna förslag på svar om det du frågar efter.
Förutom det uppenbara att det inom ram & regel skall misstankegraderas om brottsmisstanke riktad mot individ uppstår, frigörs även relevanta förhörs-möjligheter...

Försäkringsbolaget har (på redan förekommande material) vädrat skunk kring omständigheter sedan långt tidigare, men det är alltså någonting som utlöst misstankegrad nu.
Det mest tänkbara är att det är något inkommet av rättsläkare - det stämmer bäst på tidsaxeln just nu, men det kan likväl röra sig om en vidarebyggnad på If´s material.
Eller en kombo av bägge?

Skäligen misstänkt är oftast en 50/50-gradering mot antingen uppgradering eller "frisläpp".

Nej jag menar inte att man får gradera eller inte gradera sig vad jag menar
är att obduktionsprotokollet inte ligger till grund för att man valde att delge JM
misstanke idag, det hänger nog mera på utredningen "överlag"/vittnesmål osv eller
som Ove Dahlberg säger "ett pussel håller på att läggas" men uppenbart är det
en bit kvar till nästa misstankegrad enligt samma polis. Obduktionsprotokollet benämner
karln knappast utan säger att utredningen gett denna sammantagna bedömning
att delge fröken misstanken om att ha dödat sitt ex.

Fy fan vad B allt känns, varför hålla på så här, helt obegripligt. Dom känns skärrade
och förvirrade ÅK nu och vad som bör påminnas om är att få dit någon för anstiftan
är inte det lättaste. . .
__________________
Senast redigerad av LKVN 2016-12-01 kl. 22:56.
Citera
2016-12-01, 22:17
  #10205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
OK, jag tänker ordentligt...
Jag trycker och citerar igen.

Efter att nu ha tänkt ordentligt så drar jag följande slutsatser:

– Det preliminära muntliga beskedet om resultatet av obduktionen räckte bara till "skälig misstanke".

– När det slutliga och fullständiga resultatet av obduktionen kommer så kommer det att räcka till "sannolika skäl".

Det går naturligtvis inte att veta ännu. Vi får nog vänta några dagar eller kanske t.o.m. en vecka eller två innan vi får definitivt besked. Inte om obduktionsresultatet, men om misstankegraden för mordet på Aki höjs.
Jag vill inte vara kategorisk, men mitt grundtips är att misstankegraden kommer att höjas.
Ska vi stämma av efter två veckor?
Det kan naturligtvis ta längre tid. Tänk bara hur lång tid det tog innan häktningen för mordet på Göran.

2016-08-16: JM och MR delges misstanke för mord och mordförsök.
2016-09-02: Paret häktas på sannolika skäl misstänkta för mord och mordförsök.
(Alternativt stämpling för JM).

Den gången tog det drygt två veckor. Den utredningen sattes ju igång nästan genast efter mordet.
Utredningen av mordet på Aki påbörjades ju ca 13 månader efter mordet och det måste väl ses som försvårande omständigheter? Då kan det ju ta längre tid. Optimisten i mig får mig ändå att tro att även den utredningen kommer att lyckas. Det får vi ju dock inget definitivt besked om innan vi sett en dom som vunnit laga kraft. En bra bit in i nästa år...


Är det möjligen så att så länge själva mordutredningen pågår, alltså innan man vet/tror sig veta att det verkligen är ett mord, då kan man bara höra henne upplysningsvis om händelserna. Men när man konstaterat mord och hon delges misstanke, då kan hon förhöras som misstänkt med allt vad det innebär. Jag menar att det kanske utredningsmässigt och juridiskt finns någon kvalitativ skillnad mellan de två situationerna?
__________________
Senast redigerad av tantigheter 2016-12-01 kl. 22:19.
Citera
2016-12-01, 22:18
  #10206
Medlem
lasternassummas avatar
Johanna, JM, delges misstanke om mord på Aki
Jag har säkert inte läst allt som skrivits i dag om dagens delgivning och vad som framkommit i samband med den och det pressmeddelande som åklagarmyndigheten skickade ut 13:30 i dag.
Jag gissar ändå att faktainnehållet i pressmeddelandet är tunt eftersom det skiljer en hel del mellan hur det skildras i olika medier.

Här är några citat från bblat:

41-åriga kvinnan misstänks formellt för mordet på sin drunknade ex-make
"Åklagarmyndigheten skickade vid 13.30 ut ett pressmeddelande om att den 41-åriga kvinnan delgivits misstanke om mord på sin tidigare make. Johan Fahlander förklarade:
– Kvinnan har förhörts i dag den 1 december och har i samband med förhöret delgivits att hon är skäligen misstänkt för mord på maken. Hon förnekar brott.
Om det är uppgifter som framkommit efter obduktionen på ex-makens kropp som ligger bakom beslutet att delge kvinnan misstanke om ytterligare ett mord vill åklagarmyndigheten inte gå in på, men det ligger givetvis nära till hands att dra den slutsatsen."


Understrykningarna utgör IMO intressanta formuleringar och ordval…

För bblat var det ingen tvekan om att JM var misstänkt redan tidigare. Nu är hon också formellt misstänkt.

bblat delar den bedömning som flera andra har gjort, att tillsammans med det övriga "pusslet", av indivier om man så vill, så var det det preliminära resultatet från obduktionen, som ledde till dagens delgivning.

Citera
2016-12-01, 22:18
  #10207
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jaha! Om nu JM städslat hjälp att ta Aki av daga så lär det inte vara MR. Vem i så fall?
Det bör väl i så fall vara någon med inteckning i livförsäkringen...som hon i så fall blev skyldig pengar - och därför blev tvungen att i all hast försöka fixa till ett arv...
Citera
2016-12-01, 22:20
  #10208
Avstängd
LKVNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det kan man tycka, men åklagarna valde att delge "skälig misstanke"; möjligen pga förhörstaktik. Men preliminära resultat kan i sig inte grunda sannolik misstanke; det kan bara den slutliga obduktionsrapporten göra. - Preliminära resultat är just preliminära och kan komma att ändras. - Om de inte ändras kan man förvänta sig en uppgradering av misstanken.

För en gångs skull ense, inte illa.

Men, finns alltid ett men serru, det sista i ditt inlägg hade du kunna låtit vara oskrivet
för varken Wenna eller Fahlander ger några indikationer på att det preliminära rapporten
är "sprängstoff".
__________________
Senast redigerad av LKVN 2016-12-01 kl. 22:24.
Citera
2016-12-01, 22:22
  #10209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det bör väl i så fall vara någon med inteckning i livförsäkringen...som hon i så fall blev skyldig pengar - och därför blev tvungen att i all hast försöka fixa till ett arv...
Mmm - spännande! Då hamnar vi utanför den här kända kretsen, kanske. Det är ju inte omöjligt att hon tagit ut en del av livförsäkringen i förskott (lånat på den) och sedan sett allt kollapsa. Är det något sådant du menar?
Citera
2016-12-01, 22:29
  #10210
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
I det fallet håller jag med GW och att hon anstiftat till pappans mord och mordförsöket på mamman.
Det visade sig att man också har mer på honom än henne och man valde att sätta anstiftan som en gardering vid häktningsförhandlingen. När det gäller att döda sin make så kan hon i princip ha utfört detta själv eftersom det inte är lika svårt som med föräldrar. Det är mina tankar kring vad man är kapabel att göra och vad som är mindre vanligt att man utför.
Att exempelvis droga honom och sedan under rus trycka ner honom det bör hon klarat av. Om det är i ett badkar som GW påstår så bör hon fått slita hårt att dra ner honom till vattnet? Ser mer ut som att hon varit med honom vid sjön i så fall och dränkt honom där. Det är vad jag ser som mest tänkbart.
Sedan fanns det andra i huset och skulle dom vara helt ovetandes? Håller dom tyst? Att hon fått hjälp av husets andra gäster håller jag mindre troligt.
Det är oklart betr. "andra i huset", och i så fall vid vilken tidpunkt dessa personer/gäster skulle ha befunnit sig på platsen. - Badkaret (om det fanns något) skulle möjligen kunna vara ett alternativ om ett mer korttidsverkande preparat använts, dvs om hon inte ville riskera att AP skulle kunna kvickna till under transporten ned till stranden/sjön. - Ett fullmatat FUP skulle inte sitta illa! - Vi vet säkert inte tiondelen av vad åklagarna har på hand.
Citera
2016-12-01, 22:42
  #10211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Är det möjligen så att så länge själva mordutredningen pågår, alltså innan man vet/tror sig veta att det verkligen är ett mord, då kan man bara höra henne upplysningsvis om händelserna. Men när man konstaterat mord och hon delges misstanke, då kan hon förhöras som misstänkt med allt vad det innebär. Jag menar att det kanske utredningsmässigt och juridiskt finns någon kvalitativ skillnad mellan de två situationerna?

Ja kanske kan det handla om en juridiskpraktisk teknikalitet. Är inte så insatt men har fattat det som att när det finns en misstänkt som har delgetts en skälig misstanke (el högre) så skall fu-ledarskapet övergå från polis till åkl.
Kanske nåt sånt som ligger bakom, mer än konkreta analysträffar?
Citera
2016-12-01, 22:46
  #10212
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Är det möjligen så att så länge själva mordutredningen pågår, alltså innan man vet/tror sig veta att det verkligen är ett mord, då kan man bara höra henne upplysningsvis om händelserna. Men när man konstaterat mord och hon delges misstanke, då kan hon förhöras som misstänkt med allt vad det innebär. Jag menar att det kanske utredningsmässigt och juridiskt finns någon kvalitativ skillnad mellan de två situationerna?

Det är ju lite speciellt med Johanna som redan är häktad, på sannolika skäl, med restriktioner.
I huvudsak är det ju enklare så. Hon behöver inte kallas. Dom vet ju förhoppningsvis var hon finns.
Hon har ju rättigheter som misstänkt, t.ex. att ha advokat närvarande.

Några generella regler:
Under en förundersökning får förhör hållas med alla personer som kan lämna upplysningar av betydelse för utredningen (23 kap. 6 § RB). Detta gäller för alla slags förhörspersoner, dvs. oavsett om någon hörs som misstänkt, målsägande eller vittne.

Alla detaljer finns i RB:
https://lagen.nu/1942:740

Se 23 kap, 6 §, 18 § m.m.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback