Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-01, 19:40
  #10177
Avstängd
LKVNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När resultatet från obduktionen börjar komma så delges JM misstanke för mordet på Aki.
Av det drar du slutsatsen att:
"att obduktionen inte gav så mycket".

Hur tänkte du då?


Läs om inlägget mitt och tänk ordentligt efter vad jag skriver, vad ditt fokus bör ligga på
är preliminärt och slutgiltigt tillika som du bör tänka på vad är skillnaden mellan skäligen
och sannorlika. Efter det kan du trycka på citera igen, om du greppar inlägget förstås. . .
__________________
Senast redigerad av LKVN 2016-12-01 kl. 19:44.
Citera
2016-12-01, 20:11
  #10178
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Läs om inlägget mitt och tänk ordentligt efter vad jag skriver, vad ditt fokus bör ligga på
är preliminärt och slutgiltigt tillika som du bör tänka på är skillnaden mellan skäligen
och sannorlika. Efter det kan du trycka på citera igen. . .

OK, jag tänker ordentligt...
Jag trycker och citerar igen.

Efter att nu ha tänkt ordentligt så drar jag följande slutsatser:

– Det preliminära muntliga beskedet om resultatet av obduktionen räckte bara till "skälig misstanke".

– När det slutliga och fullständiga resultatet av obduktionen kommer så kommer det att räcka till "sannolika skäl".

Det går naturligtvis inte att veta ännu. Vi får nog vänta några dagar eller kanske t.o.m. en vecka eller två innan vi får definitivt besked. Inte om obduktionsresultatet, men om misstankegraden för mordet på Aki höjs.
Jag vill inte vara kategorisk, men mitt grundtips är att misstankegraden kommer att höjas.
Ska vi stämma av efter två veckor?
Det kan naturligtvis ta längre tid. Tänk bara hur lång tid det tog innan häktningen för mordet på Göran.

2016-08-16: JM och MR delges misstanke för mord och mordförsök.
2016-09-02: Paret häktas på sannolika skäl misstänkta för mord och mordförsök.
(Alternativt stämpling för JM).

Den gången tog det drygt två veckor. Den utredningen sattes ju igång nästan genast efter mordet.
Utredningen av mordet på Aki påbörjades ju ca 13 månader efter mordet och det måste väl ses som försvårande omständigheter? Då kan det ju ta längre tid. Optimisten i mig får mig ändå att tro att även den utredningen kommer att lyckas. Det får vi ju dock inget definitivt besked om innan vi sett en dom som vunnit laga kraft. En bra bit in i nästa år...

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-01 kl. 20:13.
Citera
2016-12-01, 20:22
  #10179
Avstängd
LKVNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
OK, jag tänker ordentligt...
Jag trycker och citerar igen.

Efter att nu ha tänkt ordentligt så drar jag följande slutsatser:

– Det preliminära muntliga beskedet om resultatet av obduktionen räckte bara till "skälig misstanke".

– När det slutliga och fullständiga resultatet av obduktionen kommer så kommer det att räcka till "sannolika skäl".

Det går naturligtvis inte att veta ännu. Vi får nog vänta några dagar eller kanske t.o.m. en vecka eller två innan vi får definitivt besked. Inte om obduktionsresultatet, men om misstankegraden för mordet på Aki höjs.
Jag vill inte vara kategorisk, men mitt grundtips är att misstankegraden kommer att höjas.
Ska vi stämma av efter två veckor?
Det kan naturligtvis ta längre tid. Tänk bara hur lång tid det tog innan häktningen för mordet på Göran.

2016-08-16: JM och MR delges misstanke för mord och mordförsök.
2016-09-02: Paret häktas på sannolika skäl misstänkta för mord och mordförsök.
(Alternativt stämpling för JM).

Den gången tog det drygt två veckor. Den utredningen sattes ju igång nästan genast efter mordet.
Utredningen av mordet på Aki påbörjades ju ca 13 månader efter mordet och det måste väl ses som försvårande omständigheter? Då kan det ju ta längre tid. Optimisten i mig får mig ändå att tro att även den utredningen kommer att lyckas. Det får vi ju dock inget definitivt besked om innan vi sett en dom som vunnit laga kraft. En bra bit in i nästa år...


Genom att just du föreslår två veckor eller fler innan vi, du och jag, skall
"stämma av"misstankegraden kan vi rakt av se att du inte alls begripit vad jag skriver
faständu t o m fick ledtrådar så som sannolika ( Pethuglin se på fan jag skippade
dialekten i ordet denna gång ) och skäligen i mitt förra inlägg. Riktigt illa hörru.

Läs om eller så lämnar vi, mig kvittar det men jag föreslår det andra alternativet med
tanke på hur illa det går för dig. . .
__________________
Senast redigerad av LKVN 2016-12-01 kl. 20:57.
Citera
2016-12-01, 20:27
  #10180
Medlem
Grandiosos avatar
En viss herr Persson uttalar sig angående det senaste:

Citat:
Kriminologprofessor Leif GW Persson tror att obduktionen har resulterat i någon form av teknisk bevisning.

– Det måste ha framkommit något som tyder på att han inte har drunknat av egen kraft, Något hon petat i honom eller att de har gjort jämförande vattenprover och konstaterat att vattnet inte kom från Hjälmaren. Jag tror inte att han dränktes på det stället där han hittades, säger Leif GW Persson.

Leif GW Persson tror att kvinnan är anstiftare till morden på maken och på sin far och att drivkraften är pengar.

– Så fort hon inte får ut försäkringspengarna från karlen, då dör ju pappan. Hon är väl anstiftare i båda fallen skulle jag tro. Jag tror inte hon har hållit i det praktiska, där måste hon ha haft hjälp.

Leif GW Persson är kritisk till hur polisen från börjat hanterade utredningen kring makens död.

– Man borde ha skickat någon utredare till platsen. Det gjorde man aldrig. Om de kommit dit hade de säkert dragit samma slutsats som jag, nämligen att det var väldigt svårt att drunkna av egen kraft på det stället, säger han.
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24024716.ab
Citera
2016-12-01, 20:41
  #10181
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster
Dränkerska
Knivmördare
Bedragare
Pedofil

Trevlig tjej detta. Professionell psykopat av sällan skådat slag. Hur jävla många fel kan en människa besitta? Detta måste väl vara nationellt rekord? Vad kommer härnäst? Är hon kommunist också?

Denna vidriga varelse ska in bakom låsta dörrar för resten av livet. No mercy. Men här i dagiset Sverige blir det väl dömt 10 år, ute efter 7, på något av våra statligt bedrivna lyxhotell med B&B och fika varje dag.

Skamligt.

Ett CV som få kan tävla med, eller hur?
B&B säger du. Jag kallar det "All Inclusive"! Öppen bar kanske saknas, men annars…

Kommer MR/junior/25-åringen/18-åringen att erkänna?
När kommer MR att få veta att JM gifte sig ett år innan hon träffade honom, och sedan i snabb följd tecknade livförsäkring, försökte förgifta och slutligen några månader senare dränkte hans företrädare?
Hur kommer han att reagera när ha får veta detta, om han inte vet det redan?
Kommer han att inse att han haft tur?
Som sambo kan man ju ha livförsäkring med sambo som förmånstagare. Fanns det redan en livförsäkring på MR med JM som förmånstagare? Nytt bolag, kanske? Hans dagar kanske var räknade, när han häktades?
Kommer MR att lätta sitt hjärta när han får reda på sin företrädares öde?

Att överhuvud taget tänka i sådana här banor, som att JM planerade att mörda MR, är ju sjukt. Dock, helt i linje med det här fallet i övrigt…

Citera
2016-12-01, 20:42
  #10182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När resultatet från obduktionen börjar komma så delges JM misstanke för mordet på Aki.
Av det drar du slutsatsen att:
"att obduktionen inte gav så mycket".

Hur tänkte du då?

41-åringen är skäligen misstänkt för mord på maken, den lägre misstankegraden. Kommentar?


– En förundersökning innebär ju att man lägger ett pussel. Just nu samlar man in bitar för att se om det går att komma upp i den högre misstankegraden, sannolika skäl. Vi får följa utvecklingen, säger Robin Simonsson.


Också Ove Dahlberg på polisens grova brottsgrupp i Stockholm som arbetar med utredningen kring den 41-åriga kvinnans exmakes död pratar om det pussel som polisen just nu lägger i utredningen.


– Just nu är hon skäligen misstänkt och det är en bit kvar till sannolika skäl, säger han.

Kommentar till gravöppningen av makens grav och den nya obduktionen som skulle göras?

– Den rättskemiska analysen av mannens kvarlevor är inte klara och det är svårt att säga när det blir klart.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstun...-pa-sin-exmake
Citera
2016-12-01, 20:49
  #10183
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Den 41-åriga kvinnans advokat Amanda Hikes bekräftar att hennes klient förnekar brott.
– Det är ju en lägre grad av misstanke som föreligger. Mer kan jag inte kommentera saken i det här skedet, säger Amanda Hikes.
Kvinnans advokat Amanda Hikes säger till P4 Sveriges Radio Västmanland att 41-åringen nekar till att ha mördat sin ex-make. Amanda Hikes poängterar att kvinnan är skäligen misstänkt, den lägre misstankegraden.
– Det tyder på att det inte förmodligen finns så mycket bevis mot henne kan man tänka sig, säger Amanda Hikes till P4 Västmanland.
http://www.bblat.se/blaljus/brott/41...nknade-ex-make

Nej inte just nu i alla fall finns det inte tillräckligt med bevis. Och frågan är vad dom kan komma upp med då det gäller makens död. Leif GW springer i väg lite med sin tes om teknisk bevisning gällande att han inte har drunknat på platsen eller av egen kraft.
Citera
2016-12-01, 20:50
  #10184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
41-åringen är skäligen misstänkt för mord på maken, den lägre misstankegraden. Kommentar?


– En förundersökning innebär ju att man lägger ett pussel. Just nu samlar man in bitar för att se om det går att komma upp i den högre misstankegraden, sannolika skäl. Vi får följa utvecklingen, säger Robin Simonsson.


Också Ove Dahlberg på polisens grova brottsgrupp i Stockholm som arbetar med utredningen kring den 41-åriga kvinnans exmakes död pratar om det pussel som polisen just nu lägger i utredningen.


– Just nu är hon skäligen misstänkt och det är en bit kvar till sannolika skäl, säger han.

Kommentar till gravöppningen av makens grav och den nya obduktionen som skulle göras?

– Den rättskemiska analysen av mannens kvarlevor är inte klara och det är svårt att säga när det blir klart.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstun...-pa-sin-exmake
Johanna kommer iallafall få fira jul och nyår på häktet i Uppsala och även den yngre pojkvännen Mohammed.
Citera
2016-12-01, 20:59
  #10185
Medlem
Benämningen 'skäligen misstänkt' är nu hyfsat frekvent i tråden. Verkar som att en o annan har missförstått premisserna ( ingen nämnd, ingen glömd ).
Det är inte så att polisen/åkl bara har en vecka på sig att utreda drunkningsfallet; att de måste få upp graden ett snäpp. Och om så inte sker så måste utredningen läggas ned. Så är inte fallet. Någon sådan tidspress föreligger inte.
Man blandar ihop saken med när någon sitter häktad endast som skäligen misstänkt (där är maxgränsen för häktning en vecka).
Citera
2016-12-01, 21:03
  #10186
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Se på fan, det stämmer men det är ju inte det väsentliga utan just Wennas ord
"vilket håll de än pekar". Utöver det här berättade även Wenna detta igårdagens
Expressen.



Dagens artikel ifrån aftonbladet säger att Wenna just idag "fann skäl" att förhöra den
"41-åriga kvinnan" och delgav henne skäligen misstanke för mordet på Aki.

Det är således en vecka som gäller nu då för ÅK att få den aktuella misstankegraden höjd
till sannorlika skäl. Frågan är varför dom inte väntade in det slutgiltiga obduktionsrapporten
innan dessa delgav JM misstanken, JM lär inte försvinna så varför denna brådska ?

Ett preliminärt/muntligt uttalande ifrån rättsläkarna är inte att förringa men det slutgiltiga
är desto bättre men det hade man inte "tid att invänta". Som Wenna sade igår, "vilket
håll det än pekar
" eller Fahlander säger idag "jag kan inte kommentera vilken information
jag har fått (från rättsläkare) eller om den har någon betydelse för utredninge
"
så får man onekligen känslan av att obduktionen inte gav så mycket. För hade det preliminära utlåtandet indikerat "guld och gröna skogar" hade man väntat in det slutgiltiga resultatet innan
man delgav henne misstanke om mord kan man tycka.

Det är nu ca tre månader sedan Marianne Ny öppnade förundersökningen och först idag
delgavs JM skäligen misstanke om mord på Aki, alltså några "dagar innan" det slutgiltiga obduktionsprotokollet kommer att ligga på ÅK bord. . .

Man får inte lov att gradera eller vänta med att gradera tills det godtyckligt passar in i utredning, om det var det som föreställdes?

Kan iaf lämna förslag på svar om det du frågar efter.
Förutom det uppenbara att det inom ram & regel skall misstankegraderas om brottsmisstanke riktad mot individ uppstår, frigörs även relevanta förhörs-möjligheter...

Försäkringsbolaget har (på redan förekommande material) vädrat skunk kring omständigheter sedan långt tidigare, men det är alltså någonting som utlöst misstankegrad nu.
Det mest tänkbara är att det är något inkommet av rättsläkare - det stämmer bäst på tidsaxeln just nu, men det kan likväl röra sig om en vidarebyggnad på If´s material.
Eller en kombo av bägge?

Skäligen misstänkt är oftast en 50/50-gradering mot antingen uppgradering eller "frisläpp".
Citera
2016-12-01, 21:07
  #10187
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Benämningen 'skäligen misstänkt' är nu hyfsat frekvent i tråden. Verkar som att en o annan har missförstått premisserna ( ingen nämnd, ingen glömd ).
Det är inte så att polisen/åkl bara har en vecka på sig att utreda drunkningsfallet; att de måste få upp graden ett snäpp. Och om så inte sker så måste utredningen läggas ned. Så är inte fallet. Någon sådan tidspress föreligger inte.
Man blandar ihop saken med när någon sitter häktad endast som skäligen misstänkt (där är maxgränsen för häktning en vecka).

Helt riktigt. Man kan uppta & släppa misstankegrad i princip hur många ggr som helst under en förundersökning, så länge utredningen rör sig framåt och det finns skäl att fortsätta bedriva den.
Förundersökningen om drunkningen kan tex pågås långt efter en eventuell rättegång i ett eventuellt "sommarstugemord-åtal".
Citera
2016-12-01, 21:09
  #10188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulort
Det kanske har nämnts i denna långa tråd; men hur i helvete kan man teckna en livförsäkring på någon utan dennes vetskap/godkännande? Det ska ju inte gå säger de som vet.
Det har ju inte gått heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback