Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-18, 23:30
  #10789
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Tror du att det fanns någon hotbild utöver själva mordförsöket?

Den enda hotbild som jag kan komma på, eftersom Anki ansökte om kontaktförbud mot JM och MR är att Anki var övertygad om att dottern JM och MR skulle försöka mörda henne igen. Eftersom beslut om kontaktförbud fattades, så delade den som fattade beslutet (åklagare?) uppfattningen om att hon var utsatt för ett reellt hot. Klart hon var, hon var ju svårt skadad efter att just ha blivit utsatt för ett mordförsök!

Citera
2016-12-18, 23:34
  #10790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Den enda hotbild som jag kan komma på, eftersom Anki ansökte om kontaktförbud mot JM och MR är att Anki var övertygad om att dottern JM och MR skulle försöka mörda henne igen. Eftersom beslut om kontaktförbud fattades, så delade den som fattade beslutet (åklagare?) uppfattningen om att hon var utsatt för ett reellt hot. Klart hon var, hon var ju svårt skadad efter att just ha blivit utsatt för ett mordförsök!

Jag tror som du, men något gnager som jag inte alls kan greppa. Var det inte så att en första ansökan om kontaktförbud avslogs? Lämnades den in före eller efter första häktningen? Vet du?
(Jag vet inte vad jag talar om riktigt, så det känns bra att få fråga)
Citera
2016-12-18, 23:37
  #10791
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tror som du, men något gnager som jag inte alls kan greppa. Var det inte så att en första ansökan om kontaktförbud avslogs? Lämnades den in före eller efter första häktningen? Vet du?
(Jag vet inte vad jag talar om riktigt, så det känns bra att få fråga)

Som jag minns, så lämnades det in ansökan om kontaktförbud för fem personer. Ett beviljades (Anki) men fyra avslogs (syster med familj). Vi vet inte detta, för vi har inte sett handlingarna, men det är IMO den enda rimliga förklaringen till ett beviljat och fyra som avslogs.

Citera
2016-12-18, 23:50
  #10792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Som jag minns, så lämnades det in ansökan om kontaktförbud för fem personer. Ett beviljades (Anki) men fyra avslogs (syster med familj). Vi vet inte detta, för vi har inte sett handlingarna, men det är IMO den enda rimliga förklaringen till ett beviljat och fyra som avslogs.

Jag borde kollat först, men u har jag gjort det. I ett av de tidiga inläggen finns denna länk
http://www.expressen.se/nyheter/kont...ttern-nekades/
"Första gången den 41-åriga kvinnan greps – misstänkt för mord på sin pappa och mordförsök på sin mamma – släpptes hon.
Då ansökte hennes mamma och syster om kontaktförbud – men åklagaren sa nej till deras vädjan."
....
"Men Johan Fahlander avslog familjens begäran den 23 augusti med motiveringen att paret inte tidigare dömts för brott mot närstående. "Pågående utredning ger för närvarande inte tillräckligt stöd för ansökan. Vad som sägs till stöd för ansökan utgör inte tillräckliga skäl för kontaktförbud", står det i beslutet."
...
De ansökte alltså mellan första och andra häktningen om jag nu inte läser vimsigt.

Får grubbla vidare på innebörden av detta, om det alls betyder något för mina/våra spekulationer.
Citera
2016-12-18, 23:54
  #10793
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tror som du, men något gnager som jag inte alls kan greppa. Var det inte så att en första ansökan om kontaktförbud avslogs? Lämnades den in före eller efter första häktningen? Vet du?
(Jag vet inte vad jag talar om riktigt, så det känns bra att få fråga)

Div rättelser...

Jag kollade artiklar lite bättre, och du mindes bättre än jag.
Jag blandade nog ihop besöksförbud och skydd…

11 augusti:
Eskilstunakvinnan skyddas på sjukhus efter mordet
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstun...s-efter-mordet

5 september:
Kontaktförbud mot dottern nekades
http://www.expressen.se/nyheter/kont...ttern-nekades/

Fem personer som sökt kontaktförbud med det mordmisstänkta paret fick avslag
https://magazin24.se/arboga/mordmiss...YVPKi9juttHFg/


PS: Du kollade snabbare än jag…

PS2: Nu rörde jag ihop det ändå. Artikeln jag trodde var från augusti var ju från 5 september.
När lämnades då ansökan om kontaktförbudet in?

PS3: Såg just att ansökan om kontaktförbud lämnades in 16 augusti eller tre dagar senare. Den avslogs av Fahlander 23 augusti.

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-19 kl. 00:18. Anledning: PS + PS2 + rättelse! + PS3
Citera
2016-12-19, 00:00
  #10794
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag borde kollat först, men u har jag gjort det. I ett av de tidiga inläggen finns denna länk
http://www.expressen.se/nyheter/kont...ttern-nekades/
"Första gången den 41-åriga kvinnan greps – misstänkt för mord på sin pappa och mordförsök på sin mamma – släpptes hon.
Då ansökte hennes mamma och syster om kontaktförbud – men åklagaren sa nej till deras vädjan."
....
"Men Johan Fahlander avslog familjens begäran den 23 augusti med motiveringen att paret inte tidigare dömts för brott mot närstående. "Pågående utredning ger för närvarande inte tillräckligt stöd för ansökan. Vad som sägs till stöd för ansökan utgör inte tillräckliga skäl för kontaktförbud", står det i beslutet."
...
De ansökte alltså mellan första och andra häktningen om jag nu inte läser vimsigt.

Får grubbla vidare på innebörden av detta, om det alls betyder något för mina/våra spekulationer.

Visst är detta, som så mycket annat i det här fallet, rörigt.

Först beslut att hon ska skyddas dygnet runt.
Strax efter beslut om att det inte behövs kontaktförbud.

I artikeln från ekuriren som jag länkade till i förra inlägget står bl.a.:

"Poliskällor gör gällande för VLT att man riktar blickarna mot en person som har anknytning till familjen och dennes vänskapskrets förhörs av polisen.

Enligt en person i umgängeskretsen kring personen som polisen undersöker närmare var dennes relationen till mordoffret och den skadade kvinnan ansträngd."


__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-19 kl. 00:11. Anledning: Rättelser!
Citera
2016-12-19, 00:18
  #10795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Visst är detta, som så mycket annat i det här fallet, rörigt.

Först beslut att hon ska skyddas dygnet runt.
Strax efter beslut om att det inte behövs kontaktförbud.

I artikeln från ekuriren som jag länkade till i förra inlägget står bl.a.:

"Poliskällor gör gällande för VLT att man riktar blickarna mot en person som har anknytning till familjen och dennes vänskapskrets förhörs av polisen.

Enligt en person i umgängeskretsen kring personen som polisen undersöker närmare var dennes relationen till mordoffret och den skadade kvinnan ansträngd."


Var det inte så att hon bevakades de första dygnen eftersom hon var misstänkt då.
När man släppte misstankarna och riktade blickarna åt annat håll, då blev hon utan skyddande närvaro, om man säger så.
Citera
2016-12-19, 00:31
  #10796
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Var det inte så att hon bevakades de första dygnen eftersom hon var misstänkt då.
När man släppte misstankarna och riktade blickarna åt annat håll, då blev hon utan skyddande närvaro, om man säger så.

Först var Anki bevakad för att hon var misstänkt.
Det var 4 augusti och några dagar framåt. På måndagen 8 augusti (om jag minns rätt) avfördes Anki definitivt som misstänkt. Blickarna riktades mot "41-åringen känd från ett annat fall" (sex med flyktingpojkar).
I artikeln från 11 augusti beskrivs hur hon skyddas.

11 augusti:
Eskilstunakvinnan skyddas på sjukhus efter mordet
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstun...s-efter-mordet

Min tolkning är att när hon successivt blir bättre och dom kan prata med henne så tar hotbilden form. Den 16 augusti greps paret, men släpptes p.g.a. brist på bevis 19 augusti. JM drog då till Thailand. För att gripas, tillsammans med MR, i Trondheim två veckor senare.

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-19 kl. 00:33.
Citera
2016-12-19, 00:37
  #10797
Medlem
Har inte systern med familj flytt/att från landet, eller är jag helt ute och cyklar? Har för mig att det nämnts tidigt i tråden. Pengar lär ju inte saknas för en dyl. operation.
Citera
2016-12-19, 00:58
  #10798
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Har inte systern med familj flytt/att från landet, eller är jag helt ute och cyklar? Har för mig att det nämnts tidigt i tråden. Pengar lär ju inte saknas för en dyl. operation.

Det finns väl inte något akut behov för dom att lämna landet just nu…

Allvarligt, jag tror inte det.
Dom har bott i Kina i början av 2000-talet om jag minns rätt.
Det var där Ulrik* inledde den smycketillverkning som senare lede till att företaget PFG startades, av henne och pappa Göran, när familjen kom tillbaka till Sverige. Jag minns inte exakt, men det kan ha startats 2006 och det gjordes en affär 2011 som kan beskrivas på olika sätt. Nya ägare tillkom eller partiell försäljning är två tänkbara beskrivningar. Ulrik* startade 2015 ett nytt företag (Fosshagens Design AB) som designar kläder.

Citera
2016-12-19, 01:10
  #10799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det finns väl inte något akut behov för dom att lämna landet just nu…

Allvarligt, jag tror inte det.
Dom har bott i Kina i början av 2000-talet om jag minns rätt.
Det var där Ulrik* inledde den smycketillverkning som senare lede till att företaget PFG startades, av henne och pappa Göran, när familjen kom tillbaka till Sverige. Jag minns inte exakt, men det kan ha startats 2006 och det gjordes en affär 2011 som kan beskrivas på olika sätt. Nya ägare tillkom eller partiell försäljning är två tänkbara beskrivningar. Ulrik* startade 2015 ett nytt företag (Fosshagens Design AB) som designar kläder.


Utifrån det "interna snacket i familjen" alltifrån Akis frånfälle och misshandeln/knivandet av "porr-afghanerna", och allt detta på det, känns det ju inte otroligt att man "lämnar". Vad hade du, din sambo, barn, känt, er säkra? Nåväl, jag har nog fått detta om bakfoten, men likväl själv schappat och upplyst polisen hur man är nåbar i densamma situation.

Fy fan, för vilken oerhört tragisk/hemsk situation denna familj hamnat i!
Citera
2016-12-19, 01:22
  #10800
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Utifrån det "interna snacket i familjen" alltifrån Akis frånfälle och misshandeln/knivandet av "porr-afghanerna", och allt detta på det, känns det ju inte otroligt att man "lämnar". Vad hade du, din sambo, barn, känt, er säkra? Nåväl, jag har nog fått detta om bakfoten, men likväl själv schappat och upplyst polisen hur man är nåbar i densamma situation.

Fy fan, för vilken oerhört tragisk/hemsk situation denna familj hamnat i!

Ja, man kan naturligtvis inte sätta sig in i deras situation.
Jag tänker nog mest på Anki, men syster med familj har ju ingen avundsvärd situation heller.

Då och då undrar jag, med tanke på vad JM ser ut att ha uträttat de senaste 24 månaderna (det är nästan exakt två år sedan hon gifte sig med Aki), vad som styrt och motiverat hennes handlingar.
Visst har vi en bild, men det är ändå svårt att förstå.

Jag hoppas att rättsväsendet ser till att det inte blir något behov av "landsflykt".

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback