Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-04, 02:51
  #9589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
"Restriktionerna innebär att de inte får kommunicera med varandra under utredningen."

Vad är straffet för överträdelse mot utfärdade restriktioner?


Jag tror inte det är straffbelagt.
Restriktionerna är till för att myndigheten ska ha juridisk rätt
att sätta sig på den enskilda människan.
Citera
2016-11-04, 08:15
  #9590
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tror inte det är straffbelagt.
Restriktionerna är till för att myndigheten ska ha juridisk rätt
att sätta sig på den enskilda människan.

Syftet med restriktioner
Det övergripande syftet med restriktionerna är att den misstänkte inte ska få möjlighet att sabotera brottsutredningen genom att undanröja bevis eller på annat sätt försvåra sakens utredning. Restriktioner gentemot den misstänkte hämmar dennes möjligheter att nå ut till omvärlden vilket skapar bättre förutsättningar för rättsväsendet att säkerställa en effektiv lagföring. Om den misstänkte enbart häktas minskar förvisso dennes utsikter att påverka utredningen, men det finns alltjämt en risk för att sabotage kan förekomma. Till exempel kan den misstänkte – inifrån häktet – kontakta vittnen eller medgärningsmän i avsikt att förändra deras utsagor, eller förmå någon utomstående att undanröja bevis som binder den misstänkte till brottet.

Att den häktade upplever både häktning och restriktioner som inskränkande är väl naturligt, på samma sätt som troligen alla frihetsberövade upplever detta som inskränkande.
Att rättsväsendets övergripande skäl för restriktioner skulle vara att "sätta sig på" intagna tror jag inte på. Det låter som en partsinlaga från KRIS som inte speglar hur samhället som helhet eller rättsväsendet ser på detta.

Citera
2016-11-04, 09:16
  #9591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Syftet med restriktioner
Det övergripande syftet med restriktionerna är att den misstänkte inte ska få möjlighet att sabotera brottsutredningen genom att undanröja bevis eller på annat sätt försvåra sakens utredning. Restriktioner gentemot den misstänkte hämmar dennes möjligheter att nå ut till omvärlden vilket skapar bättre förutsättningar för rättsväsendet att säkerställa en effektiv lagföring. Om den misstänkte enbart häktas minskar förvisso dennes utsikter att påverka utredningen, men det finns alltjämt en risk för att sabotage kan förekomma. Till exempel kan den misstänkte – inifrån häktet – kontakta vittnen eller medgärningsmän i avsikt att förändra deras utsagor, eller förmå någon utomstående att undanröja bevis som binder den misstänkte till brottet.

Att den häktade upplever både häktning och restriktioner som inskränkande är väl naturligt, på samma sätt som troligen alla frihetsberövade upplever detta som inskränkande.
Att rättsväsendets övergripande skäl för restriktioner skulle vara att "sätta sig på" intagna tror jag inte på. Det låter som en partsinlaga från KRIS som inte speglar hur samhället som helhet eller rättsväsendet ser på detta.


Har vi vaknat på fel sida idag
Nää, ingen partsinlaga.

Restriktioner innebär att man tar bort rättigheter som man normalt har.
Att jag kallade det för "att sätta sig på" kan ju möjligen vara lite slarvigt
uttryckt, även om det i slutänden blir just så.

Har det något egenvärde da, har läst påståenden om att häktade med
restriktioner "mörar upp" fortare, låter inte helt omöjligt tycker jag.

Å jag tror alltså inte att det är straffbelagt, det är upp
till myndigheten att se till så reglerna följs.

Som ett litet ex, det är inte straffbart att rymma från fängelse,
det är myndighetens uppgift att se till så skräpet sitter kvar
där det ska va.
Citera
2016-11-04, 09:27
  #9592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Som ett litet ex, det är inte straffbart att rymma från fängelse,
det är myndighetens uppgift att se till så skräpet sitter kvar
där det ska va.

"skräpet"! Vem är det som sätter sig på vem? Först verkar du försvara frihetsberövade och deras rättigheter och sen uttrycker du dig kränkande om samma människor. Hur ska du ha det?
Citera
2016-11-04, 09:40
  #9593
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har vi vaknat på fel sida idag
Nää, ingen partsinlaga.

Restriktioner innebär att man tar bort rättigheter som man normalt har.
Att jag kallade det för "att sätta sig på" kan ju möjligen vara lite slarvigt
uttryckt, även om det i slutänden blir just så.

Har det något egenvärde da, har läst påståenden om att häktade med
restriktioner "mörar upp" fortare, låter inte helt omöjligt tycker jag.

Å jag tror alltså inte att det är straffbelagt, det är upp
till myndigheten att se till så reglerna följs.

Som ett litet ex, det är inte straffbart att rymma från fängelse,
det är myndighetens uppgift att se till så skräpet sitter kvar
där det ska va.

Morgonen har aldrig varit min specialdistans.
Jag reagerade på formuleringen:

"Restriktionerna är till för att myndigheten ska ha juridisk rätt
att sätta sig på den enskilda människan."


(mina understrykningar)

Jag förstår nu att den meningen inte på ett bra sätt sammanfattar din uppfattning om
varför häktning med restriktioner förekommer, men den var orsaken till att jag skrev
vad syftet är.
Förekommer det missbruk? Är häktning med restriktioner inhumant?
Är häktning inhumant?
Det är ju möjligt, men det måste ju vägas mot vikten av en fungerande brottsbekämpning
och av att skydda brottsoffer.

Citera
2016-11-04, 09:54
  #9594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sudfunk
"skräpet"! Vem är det som sätter sig på vem? Först verkar du försvara frihetsberövade och deras rättigheter och sen uttrycker du dig kränkande om samma människor. Hur ska du ha det?

Jag försvara dom inte på något som helst vis, jag
ger bara min uppfattning om hur det fungerar och hur det ser ut.

Tyvärr så drabar det oskyldiga i mellan åt, det är tråkigt
men förmodligen oundvikligt ibland, åtminstone om
vi ska kunna skydda FU.
Citera
2016-11-04, 10:01
  #9595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Morgonen har aldrig varit min specialdistans.
Jag reagerade på formuleringen:

"Restriktionerna är till för att myndigheten ska ha juridisk rätt
att sätta sig på den enskilda människan."


(mina understrykningar)

Jag förstår nu att den meningen inte på ett bra sätt sammanfattar din uppfattning om
varför häktning med restriktioner förekommer, men den var orsaken till att jag skrev
vad syftet är.
Förekommer det missbruk? Är häktning med restriktioner inhumant?
Är häktning inhumant?
Det är ju möjligt, men det måste ju vägas mot vikten av en fungerande brottsbekämpning
och av att skydda brottsoffer.


Vist är det så. Gäller det fetade alltså.

Vi får ju kritik från utlandet ibland för långa häktningstider
så åsikten finns uppenbarligen.
__________________
Senast redigerad av CarlJanne75 2016-11-04 kl. 10:10.
Citera
2016-11-04, 10:59
  #9596
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vist är det så. Gäller det fetade alltså.

Vi får ju kritik från utlandet ibland för långa häktningstider
så åsikten finns uppenbarligen.

Har dom det bra, JM och MR?
Skulle dom ha haft det bättre i ett annat land?

Vi gör undersökningar i Sverige som tyder på att målet är att alla ska trivas som intagna.

Om 80% trivs med sitt straff så tycker jag man kan ifrågasätta om det är ett straff.

8 av 10 säger att de har trivts på avdelningen

Från Statens institutionsstyrelse om sluten ungdomsvård:

http://www.stat-inst.se/var-verksamh...gdomsvard-lsu/

Se under "Vad tycker ungdomarna?"

Finns det något land i världen där 80% av de intagna i en grupp uppger att de trivs?

Vi har också med god marginal den dyraste fångvården, om man inte räknar
San Marino, med 29 000 invånare, som bara har en intagen. Det är dyrt att
driva ett fängelse med en enda intagen...

http://www.svd.se/europas-fangelser

Om inte JM och MR trivs under häktningen så kommer dom säkert att trivas lite
längre fram, när deras förhållanden blir lite mer ordnade.

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2016-11-04 kl. 11:29.
Citera
2016-11-04, 11:49
  #9597
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Polisen bekräftar: Söker vapen med dykare
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstun...pen-med-dykare
Citat:
Vi letar efter ett vapen, bekräftar Patric Siewertz, polisinspektör vid sjöpolisen i Stockholm och ansvarig på plats i Eskilstuna.

Sladdertackor, typiskt sjöbusar

Citat:
Kan du bekräfta det som sjöpolisen säger att det är ett vapen ni söker?

Jag kan bara bekräfta att vi söker efter föremål som är intressanta för utredningen, säger Jessica Wenna.

Skicka Fahlander på dom!
__________________
Senast redigerad av rotesau 2016-11-04 kl. 12:29.
Citera
2016-11-04, 12:31
  #9598
Avstängd
LKVNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det börjar se riktigt bra ut för åklagarsidan.
Avslöjande lappar och förmodat golande om vart mordvapnet - kniven - dumpats efter
det sena och blodiga besöket ute vid sommarstället. Det artar sig till öppet mål här.
Bara att panga in bollen & bruden & berikaren.

Innan häktestiden är över har de två väl hunnit ange varandra så mycket det bara går.

Nå nur tar du väl lite väl i här kan tyckas. Har du öppet mål redan här och nu skulle
kollusionsfaran hävts och i o m att den hävts skulle självklart restriktioner gjort
detsamma. Likaväl begärde åklagarna på nytt i denna häktningsframställan restriktioner,
det betyder alltså att öppet mål icke alls existerar ännu.

Du ser man kan leta mordvapen utan erkännande och att man just letar här efter vapnet
har väl givet med färden hem från Arboga till JM att göra. Någonstans måste man ju börja leta
oavsett erkännande eller inte.


Citat:
Påminner mig fallet med Göran Lundblad i Småland:

http://www.expressen.se/kvallsposten...s-tva-mordare/

Absolut inte ovanligt att häktade "försöker" kommunicerar på ett eller annat vis, det
är inte bara "kärlekspar" som gör så men självklart blir det mycket mer intressant att i
media läsa om t ex "Bonnie och Clyde" hemliga skrifter sinsemellan än random förbrytare
som inte fått nästan någon som helts medial uppmärksamhet.

Som Fahlander sade här nyligen till media, det är lång väg kvar i detta fall ännu innan åtal.
Citera
2016-11-04, 12:31
  #9599
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Någon som kan persiska, förslagsvis. Översättningen kan ske när JM har friats. Kärleksbrev.

Om breven är på persiska så är det mycket troligare MR än JM som har skrivit dem.
Hon kan väl ha lånat böcker och läst sig till? De får ju beställa biblioteksböcker på häktet.
Citera
2016-11-04, 18:54
  #9600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nå nur tar du väl lite väl i här kan tyckas. Har du öppet mål redan här och nu skulle
kollusionsfaran hävts och i o m att den hävts skulle självklart restriktioner gjort
detsamma. Likaväl begärde åklagarna på nytt i denna häktningsframställan restriktioner,
det betyder alltså att öppet mål icke alls existerar ännu.

Du ser man kan leta mordvapen utan erkännande och att man just letar här efter vapnet
har väl givet med färden hem från Arboga till JM att göra. Någonstans måste man ju börja leta
oavsett erkännande eller inte.




Absolut inte ovanligt att häktade "försöker" kommunicerar på ett eller annat vis, det
är inte bara "kärlekspar" som gör så men självklart blir det mycket mer intressant att i
media läsa om t ex "Bonnie och Clyde" hemliga skrifter sinsemellan än random förbrytare
som inte fått nästan någon som helts medial uppmärksamhet.

Som Fahlander sade här nyligen till media, det är lång väg kvar i detta fall ännu innan åtal.
Ja självklart! Är det så, men denna madam är inte så som de flesta av oss:
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback