2016-09-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Sammanfattning om Aki's död
Den där artikeln var väl en bra sammanfattning av Linda Hjertén om vad som kommit fram om Aki's död. En detalj som saknas är uppgiften om att två närstående till JM ska ha funnits vid stugan då Aki dog. En annan detalj är om hur Aki kom till sommarstugan. Kanske det finns tveksamheter runt dessa uppgifter som gjorde att hon valde att inte skriva om det. Uppgiften om "de två närtsående" kom till en tidning via en polisläcka, om jag minns rätt, så den kan ju vara svår att följa upp.

Än en gång upprepas att han hittades på en meters djup i sjön.
Så vitt jag vet är inte ett normalt badkar en meter djupt, så jag förstår inte hur det skulle kunna vara lättare att dränka honom inne än ute?
Om han var lite dragen eller drogad, så behövde man bara putta honom över bryggkanten och sedan hålla hans huvud under vatten en liten stund - samma stund som i ett badkar. Njae, badkarsteorin vill jag inte ta till mig.
Nog för att jag vet hur man gör rent praktiskt (det är inte svårt, men jag berättar inte) men då brukar liket få stanna på plats.
Citera
2016-09-27, 21:01
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Havet? Hjälmaren är en insjö.

Ja det var den redan när jag gick i skolan tror jag skyller på storleken. På sjön alltså, lite som ett innanhav.

Meningen med det jag skrev var att det kan gå grov sjö på Hjälmaren.
Eftersom drunkningen skulle ske just denna dag (jag antar att allt var planerat) så skulle processen i vattnet kunna bli mer eller mindre besvärlig med tanke på blåst och vågor.
Citera
2016-09-27, 21:26
Medlem
Så grov sjö kan det nog inte vara på Hjälmaren som är en insjö, inte öppet hav.
Det ska bli spännande hur lång tid denna förundersökning kommer ta, och om Johanna Möller har mördat flera, det ska bli intressant det polisen kommer fram till.
Först är det omhäktningsförhandling på fredag.
Citera
2016-09-27, 21:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Svea Hovrätts beslut i frågan om målsägarbiträde.

https://minfil.org/X3Ndo8b3b0/Svea_HR___7476-16_Slutligt_beslut__ej_s_rskilt_uppsatt__2016-09-26.pdf

Åklagarens inlaga om intressekonflikt avgjorde saken.

Då finns det förutsättningar för ett intressant fall utan Massi Fritz gafflande i media.

Och där blev hon av med Carlstedt och får Mazzi Fritzs kollega istället. Utan intressekonflikten hade Massi Fritz fått uppdraget. Så särskilda skäl beviljade byte av målsägarbiträde.
Citera
2016-09-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Vad bör man tänka på när det är dags för en "drunkningsolycka"?

Badkar är låga, hårda och hala, risken för att skada offret måste vara stor. Rodnader, rivsår, trasiga kläder etc. Blåmärken vet jag inte om dom hinner bildas om döden inträffar strax efter?

Havet är oberäkneligt, med vågor, besvärlig botten, vittnen i båt mm.

Fanns det ingen barnpool på gården?
Kan placeras på lämpligt bär-avstånd och utan insyn, är mjuk och väcker inte misstankar där småttingar finns.
Barnpoolsteorin är ganska bestickande, faktiskt.
Återstår att lista ut var barnen var medan det hände?
Tidpunkt för dådet?
Inte alltför tidig kväll för då skulle tvillingarna kunnat höra och se?
Så sent att de sov?
Liten risk att en eller båda skulle vakna till ...
Hur som helst måste det ha funnits någon som tog hand om dem medan det hände. Och någon som hjälpte JM för att få det snabbt överstökat.
Jag kan inte föreställa mig annat än att det funnits två vuxna där.
Dottern och pojkvännen är de förslag som återkommer.
Hur ser förhållandet JM-äldsta sonen ut? (Stackarn!)
Citera
2016-09-27, 22:07
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Barnpoolsteorin är ganska bestickande, faktiskt.
Återstår att lista ut var barnen var medan det hände?
Tidpunkt för dådet?
Inte alltför tidig kväll för då skulle tvillingarna kunnat höra och se?
Så sent att de sov?
Liten risk att en eller båda skulle vakna till ...
Hur som helst måste det ha funnits någon som tog hand om dem medan det hände. Och någon som hjälpte JM för att få det snabbt överstökat.
Jag kan inte föreställa mig annat än att det funnits två vuxna där.
Dottern och pojkvännen är de förslag som återkommer.
Hur ser förhållandet JM-äldsta sonen ut? (Stackarn!)
Är det någon som har hört uttrycket "att gå över ån efter vatten"?

Badkar, barnpool...? Det är du dukat på bryggan ett par meter från platsen där han hittades drunknad i sjön. - Lite öl och snaps och -rätt som det är så dyker afghanerna upp med en teaser och/eller tårgasspray och sedan motar de ut honom i sjön.

Jag vet ett annat sätt som skulle vara ruskigt effektivt och i stort sett 100% tillförlitligt. Det skulle bara krävas en person. Det är så lätt att använda att jag inte förstår att ingen verkar ha kommit på det ännu. Dock tänker jag inte berätta om det, eftersom det är så effektivt och lätt att använda att det skulle kunna användas i alla möjliga sammanhang om det sprids.
Citera
2016-09-27, 22:58
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ja det var den redan när jag gick i skolan tror jag skyller på storleken. På sjön alltså, lite som ett innanhav.

Meningen med det jag skrev var att det kan gå grov sjö på Hjälmaren.
Eftersom drunkningen skulle ske just denna dag (jag antar att allt var planerat) så skulle processen i vattnet kunna bli mer eller mindre besvärlig med tanke på blåst och vågor.

Om du fyller ett badkar med vatten från Hjälmaren så följer inte vågorna med. De får du tillsätta separat.
Citera
2016-09-27, 23:01
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Än en gång upprepas att han hittades på en meters djup i sjön.
Så vitt jag vet är inte ett normalt badkar en meter djupt, så jag förstår inte hur det skulle kunna vara lättare att dränka honom inne än ute?
Om han var lite dragen eller drogad, så behövde man bara putta honom över bryggkanten och sedan hålla hans huvud under vatten en liten stund - samma stund som i ett badkar. Njae, badkarsteorin vill jag inte ta till mig.
Nog för att jag vet hur man gör rent praktiskt (det är inte svårt, men jag berättar inte) men då brukar liket få stanna på plats.

Om du försöker dränka någon i Hjälmaren så har offret en bra chans att dra sig undan. Ett badkar är lite mindre än Hjälmaren och erbjuder inte samma flyktvägar.
Citera
2016-09-27, 23:10
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Om du försöker dränka någon i Hjälmaren så har offret en bra chans att dra sig undan. Ett badkar är lite mindre än Hjälmaren och erbjuder inte samma flyktvägar.
Kan man lura någon att slå sig ner i badkaret borde det vara ännu enklare att lura vederbörande att slå sig ner på bryggan? En meter djupt hjälper våldsverkare, två stycken klarar enkelt av dådet. Med visst överraskningsmoment förvisso men det gäller väl även badkaret?
Citera
2016-09-27, 23:31
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag har svårt att tänka mig att dränka någon i ett badkar eller barnpool inte skulle lämna några andra skador på kroppen t.ex. blåmärken vilket borde(?) upptäckts vid rättsmedicinska undersökningen.

Verkar lättare att hålla någon nedtryckt under vattnet i havet (oops jag menar sjön).
Citera
2016-09-27, 23:34
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kan man lura någon att slå sig ner i badkaret borde det vara ännu enklare att lura vederbörande att slå sig ner på bryggan? En meter djupt hjälper våldsverkare, två stycken klarar enkelt av dådet. Med visst överraskningsmoment förvisso men det gäller väl även badkaret?

Om två hyfsat tunga, typ i din egen vikt, gärningsmän trycker ner dig i Hjälmaren så kan du dra till höger, vänster, framåt, bakåt, uppåt eller neråt. Vart drar du i en liknande situation i ett badkar? Nä, just det. Loppet är kört.
Citera
2016-09-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Om två hyfsat tunga, typ i din egen vikt, gärningsmän trycker ner dig i Hjälmaren så kan du dra till höger, vänster, framåt, bakåt, uppåt eller neråt. Vart drar du i en liknande situation i ett badkar? Nä, just det. Loppet är kört.

Jag lovar dig. Försök det med mig och du är död själv. Så lätt går det inte. Offret hade inga skador heller. Hittar polisen inte några misstänkta droger i blodprovet, kan vi nog glömma en dränkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in