2017-03-07, 02:21
Medlem
Lekmands avatar
Under helgens match mot Frankfurt startade Freiburg med en elva där samtliga har tyskt medborgarskap. Jag har berört detta innan, att Freiburg gått från en spridd skara till en där alla pratar samma språk och kommer från samma kultur för att underlätta den alltmer komplicerade taktiken. Frankfurt å andra sidan hade tre killar med tyskt medborgarskap.

Håller för övrigt helt med Grus-Kalle om träbenet.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Vad har hänt med St. Pauli?

Efter vinteruppehållet inledde man med att förlora, med bara 1-0, mot Stuttgart. Ingen skam i det som tabelljumbo. Sedan dess är man obesegrade! Fyra vinster och en oavgjord match, med en målskillnad på 12-3.

Före årsskiftet: 2 5 11, 11-24
Efter årsskiftet: 4 1 1, 12-4

Någon som har bättre koll? Lyckat januarifönster? Ny tränare? Omskolningsläger?
Nej, ja, ja, vet inte. Blev lite intresserad eftersom jag följt freiburgaren Möller-Dæhlis framfart i laget sedan nyår, och tänkt att det ju måste vara tack vare honom Läste igenom några forum lite och detta var det jag hittade:

Den största orsaken till Paulis förbättring verkar vara den sedan november nya assisterande tränaren, Olaf Janßen, som enligt fansen ska ha klickat väldigt bra med tränaren Ewald Lienen och skapat en bra känsla i laget. De är två som springer längs sidolinjerna, och assisterande tvekar inte på att stanna kvar och svara på fansens alla frågor, vilket ger en viss trygghet.

När Janßen kom in har man också gjort en hel del transfers. Till exempel gjorde man sig av med en norsk spelare man fått in från SC Freiburg för ett halvår sedan. Och lånade istället in en norsk spelare från SC Freiburg. Och en drös andra värvningar jag inte kan sätta värde på.

Spelet verkar iallafall ha en idé, när jag läste runt nu verkar de kunna pressa rätt bra. Och det är ju ganska positivt, att kunna ha en spelidé.

Sen helt ärligt tror jag faktiskt att norsken från SC Freiburg har spelat och kommer att spela en stor roll nu under våren.
Citera
2017-03-07, 06:29
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Ännu en konstig aktion av Ismaik och hans närmaste: S:t Paulis ledning och deras närmaste - som också hänger farligt nära relegationsgränsen - jublar i Ismaik-gängets tycke för mycket när FCSP gör mål och ber dem att gå därifrån av den anledningen.

Sannolikt ligger samtligas nerver rätt nära ytan och då ligger sådana överslagshandlingar inte långt bort, speciellt när det rör sig om en riktig sexpoängsmatch som Sechzig förlorar hemma med 1-2.

Istället för att söka lösa problemen som gör att Sechzig förlorar, så väljer man att rikta sin ilska mot de som bara blir glada för att samma problem existerar.

Ett helt vanligt sandlådebeteende med andra ord och, som ni ser, att vara ett fan av Sechzig kostar alltmer smärta och offentlig smälek. Men en vacker dag stämmer allt och man går upp i 1.BL...tveksamt om jag trots god hälsa och förhållandevis låg ålder kommer att uppleva denna dag dock.
Ja det är fan inte lätt att vara 1860-supporter när Ismaik beter sig som han gör.
Om andra lag har omsättning på folk så tar väl 1860 rekordet.
Sedan han tog över 2011 så har klubben haft 11 tränare 5 sportdirektörer 5 presidenter 6 Geschäftsführer.

Citat:
Som sagt, tycker inte att VfB beter sig speciellt fint mot en kille som visar en oerhörd lojalitet och ett något sviktande omdöme. Jämför gärna med vad ett företag tvingas göra för en medarbetare som har ett beroendeproblem (t ex alkohol, spel, droger). Där är det snarare all-in på rehabilitering.

Det är fortfarande min fullständiga övertygelse att VfB är missnöjda med Kevins prestationer i förhållande till hans lön. Och att denna händelse är en - ganska svag - ursäkt att agera som man gör.
Jag är som sagt helt enig med dig oavsett vad man kan tycka om Kevin så får han mer och mer sympatier även mina.

Citat:
Om man nu skulle komma på idén att jämföra tränarbyten, så känns det som om VfL drog en vinstlott och Leverkusen greppade rakt ned och fel i bottenskrapet.

Korkut har en kort och i början framgångsrik karriär bei H96 samt en kort och framgångslös karriär hos 1.FC Kaiserslautern bakom sig som huvudtränare.

Jag hoppas att jag har fel, för någonstans vill jag gärna se att B04 har framgång med sin fina trupp. Men jag tror inte det kommer att hända, dessutom hade nog Rudi Völler kunnat vara lika bra och därmed spart lite pengar för "die Werks-Elf".

Jo jag kände inte till Korkut så jag var tvungen att googla på honom och blev förvånad över att han inte var mer erfaren tränare men men det kanske blir en hit.
Citera
2017-03-07, 06:32
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Vad har hänt med St. Pauli?

Efter vinteruppehållet inledde man med att förlora, med bara 1-0, mot Stuttgart. Ingen skam i det som tabelljumbo. Sedan dess är man obesegrade! Fyra vinster och en oavgjord match, med en målskillnad på 12-3.

Före årsskiftet: 2 5 11, 11-24
Efter årsskiftet: 4 1 1, 12-4

Någon som har bättre koll? Lyckat januarifönster? Ny tränare? Omskolningsläger?

Jag har också noterat det och vad som utlöst detta var nog min elaka sågning av klubben för efter det så har dom gått riktigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Under helgens match mot Frankfurt startade Freiburg med en elva där samtliga har tyskt medborgarskap. Jag har berört detta innan, att Freiburg gått från en spridd skara till en där alla pratar samma språk och kommer från samma kultur för att underlätta den alltmer komplicerade taktiken. Frankfurt å andra sidan hade tre killar med tyskt medborgarskap.

Imponerande i dagens fotbollsvärld må jag säga.
Citera
2017-03-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkpark
Det är väl först säsongen 17/18 som det kommer vara måndagsmatcher i förstaligan? I Zweite spelar de fredag-måndag som vanligt.

FC Bayern kommer att vinna Bundesliga väldigt enkelt. Kan i nuläget inte se hur något lag ska vara i närheten av att utmana dem. Tyvärr.

Bakom Bayern får främst se BVB, Bayer04 och Mönchengladbach. Sedan tar Wolfsburg en av direktplatserna till EL.

Schalke är det floppvarning på enligt mig. Tycker att de blivit något sämre för varje säsong de senaste åren och de kommer att få kämpa för att ta sig till Europaspel.

Hertha måste förstärka för att kunna återupprepa fjolårssäsongen. De dalade rejält på slutet och nu med stundande Europaspel och i nuläget 0 nyförvärv så tror jag att de blir ett stabilt mittenlag. Kommer verkligen Kalou att göra ca 15 mål även den här säsongen? Tvivlar på det.

Köln känns spännande, trots att de tappade Gerhardt till Wolfsburg. Om allt stämmer så tror jag att de kan knipa en plats i Europa.

Vinkar hejdå till Darmstadt och Bremen. Kvalar gör Hoffenheim. Som sedan åker ur.

Leipzig slutar på en 13e plats. Bra för att vara nykomling, men de själva kommer att vara missnöjda.

Augsburg klarar sig precis och placerar sig på plats nummer 15 med Eintracht precis ovanför sig.
Freiburg på plats nummer 12.

Ingolstadt, Mainz och HSV utgör tillsammans med Hertha ett stabilt mittenskikt.

Leipzig har varit framgångsrika denna säsong och huserar på 2:a plats.
Citera
2017-03-07, 13:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Är detta en medveten strategi från klubbledningen eller är det en slump - inte råd att värva stjärnor, dålig scouting på utländska spelare etc.?

Häromåret hade IFK Göteborg en strategi att bara värva nordiska spelare till laget, vilket man motiverade just med att det gav bättre sammanhållning och mindre problem med språkförbistring och kulturklyftor. Detta fick naturligtvis den svenska tyckareliten att gå i taket med anklagelser om rasism och etnisk rensning o.d. och såvitt jag vet tvingades IFK göra avbön och anpassa sig till det politiskt korrekta.
Citera
2017-03-07, 19:18
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Citat:
Är detta en medveten strategi från klubbledningen eller är det en slump - inte råd att värva stjärnor, dålig scouting på utländska spelare etc.?
Det är en medveten strategi. Freiburgs scouting är bland den bästa i världen, vill jag påstå.

Lite historia (gör det till en quote för läsbarhetens skull):
Citat:
För tio år sedan lämnade Volker Finke SC Freiburg efter att ha vunnit andraligan. Eller ja, han blev sparkad av klubbledningen, fast ett halvår i förväg. Spännande historia i sig.

Volker Finke var den tränaren som 1993 vann andraligan (som då hade 24 lag) och för första gången tog upp Freiburg i förstaligan. Och han älskade att ta in helt okända spelare från helt okända länder. Hans sista år hade 19 av 29 annat medborgarskap än tyskt.

Under sina 16 år i klubben blev han en ikon och kom självklart att påverka klubben för alltid. Hans offensiva fotboll med spelare som ofta hade "spännande kryddor" (som man säger i Tyskland) fick laget att omnämnas som Breisgau-Brasilianarna.

Och även när han blivit sparkad fortsatte klubben att köpa in spelare från andra länder. Just för att det var billigare att hitta duktiga spelare om man inte var tvungen att konkurrera med andra tyska klubbar på samma sätt. Bara för tre år sedan hade man tolv utländska spelare, och var stolta över det.

Men samtidigt som Volker Finke avslutade sin tränarkarriär med det kamerunska landslaget sadlade Freiburg om. När man åkte ner i andraligan ville nuvarande tränare Streich börja om på nytt.

(Streich, som ska nämnas är känd i Tyskland för sina presskonferenser där han svarar ärligt på det journalisterna frågar, om det är att stå upp för flyktingarna när ämnet var som mest kritiskt, eller varför han cyklar till stadion på matchdagen. )

Nystarten var enkel på ena sidan, alla de bästa spelarna stack, varav nio spelare från startelvan. Sedan fick scouterna med Jochen Saier arbeta som attan, för Streich ville bara ha unga tyska spelare. Scoutingavdelningen i Freiburg följer alltid över tusen spelare, så det var väl bara att börja ringa runt. Med en genomsnittsålder på 21 år tog Freiburg in tolv nya talanger från andra klubbar, där bara två inte hade tyskt medborgarskap men alla kunde tyska.

Jag tror att detta är en förändring vi kommer se i Bundesliga. Tyskland har en väldigt bra fotbollsutbildning, och de spelare som utbildas där har ett bättre taktiskt kunnande som få andra länder kan erbjuda. Detta, i samband med att komplicerad kommunikation är så himla svår att genomföra på andra språk än ens modersmål, tror jag är orsaken till Streichs beslut.

Han såg möjligheten i att bygga upp något nytt och komplext, och tog chansen att utveckla sitt lag inom det område där han såg att man kunde dra stora fördelar gentemot andra lag.
Senast redigerad av Lekmand 2017-03-07 kl. 19:22.
Citera
2017-03-07, 20:20
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Det är en medveten strategi. Freiburgs scouting är bland den bästa i världen, vill jag påstå.
...

Jag tror att detta är en förändring vi kommer se i Bundesliga. Tyskland har en väldigt bra fotbollsutbildning, och de spelare som utbildas där har ett bättre taktiskt kunnande som få andra länder kan erbjuda. Detta, i samband med att komplicerad kommunikation är så himla svår att genomföra på andra språk än ens modersmål, tror jag är orsaken till Streichs beslut.

Han såg möjligheten i att bygga upp något nytt och komplext, och tog chansen att utveckla sitt lag inom det område där han såg att man kunde dra stora fördelar gentemot andra lag.
Har noterat att SCF numera inte ser ut som den klubben gjorde förr, då ni i princip levde på att hitta okända utländska talanger som sedan såldes med god förtjänst, så det var intressant att få veta att detta är en medveten strategi av Streich och ingen som bara skett.

Delar helt hans syn att tyska språket är superviktigt för en spelare i ett Bundesliga-lag, precis som italienska är det för ett Serie A-lag, o s v, så länge klubben inte befinner sig på ”Bayern/Real-nivå”. Ska spelare/tränare på det yppersta världsnivån hittas/värvas finns inga nations- eller språkgränser.

Delar också din åsikt om att tyska unga spelare är välutbildade och att man kan göra fynd bland dem med lite bra scouting samt att detta måste vara framtiden för många klubbar. Speciellt som potten för sådana är ”fylld” för vissa storsatsande klubbar, dvs alla i ett lag kan inte vara talanger, det måste finnas en balans mellan ungdom och erfarenhet.

Så en fråga; Tyskland är inte riktigt det enhetliga landet många svenskar tror utan en mosaik av olika lokala kulturer, något inte minst vi här i tråden ofta påtalar. Har Freiburg/Streich någon uttalad strategi för att hitta/värva lokala spelare? Säg från Sydvästra Tyskland, en radie 10 mil från staden eller så.

Min fulla övertygelse är att ska en klubb överleva på sikt, dvs få tillräcklig publik och sponsorer, så måste det finnas en lokal förankring. Räcker inte med att supportar och spelare ska dela nationalitet, det krävs mer. Ska vara ”ens egna” spelare helt enkelt. Förr kunde en spelare från ”Långbortistan” också bli en sådan efter en fem/sex år i klubben, men detta ser inte likadant ut idag med alla agenter och gigantiska övergångssummor. De stannar ett par år och så drar man.
Citera
2017-03-07, 20:20
Medlem
ingetbranicks avatar
Tack för fyllig Freiburg-info! Kul att få lära sig lite mer om en lite mindre och för mig rätt okänd klubb. Även jag hoppas att tyska klubbar satsar på inhemska talanger i första hand och inte går i den engelska fällan, där landslaget bara blir sämre och sämre i takt med att PL-lagen innehåller färre och färre engelska spelare. Tysk fotboll är ju världsledande på landslagsnivå och bör sikta på att behålla den positionen.

Jag tycker dessutom att det är väldigt trevligt med olika spelkulturer i olika länder i stället för samma sammelsurium överallt. De bästa engelska klubbarna kan ställa upp med hela startelvor utan en enda engelsk/brittisk spelare, och det är alldeles åt skogen tycker jag. Det krävs en reglering om nu inte klubbarna själva ser nödvändigheten av att begränsa antalet utländska spelare.

I Sverige har vi ju två allsvenska klubbar som knappt har en enda svensk i truppen, nämligen Östersund och AFC Eskilstuna, men tendensen är tydlig överlag och blir allt tydligare även i superettan. Det får mig att tappa lusten att följa svensk fotboll, faktiskt. Men skulle man ens andas om detta offentligt så är man ju främlingsfientlig nazist med Mengele-komplex, och så är det adjö till släkt och vänner . Så det är det ju ingen som vågar göra.
Citera
2017-03-08, 01:37
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Delar också din åsikt om att tyska unga spelare är välutbildade och att man kan göra fynd bland dem med lite bra scouting samt att detta måste vara framtiden för många klubbar. Speciellt som potten för sådana är ”fylld” för vissa storsatsande klubbar, dvs alla i ett lag kan inte vara talanger, det måste finnas en balans mellan ungdom och erfarenhet.

Så en fråga; Tyskland är inte riktigt det enhetliga landet många svenskar tror utan en mosaik av olika lokala kulturer, något inte minst vi här i tråden ofta påtalar. Har Freiburg/Streich någon uttalad strategi för att hitta/värva lokala spelare? Säg från Sydvästra Tyskland, en radie 10 mil från staden eller så.

Min fulla övertygelse är att ska en klubb överleva på sikt, dvs få tillräcklig publik och sponsorer, så måste det finnas en lokal förankring. Räcker inte med att supportar och spelare ska dela nationalitet, det krävs mer. Ska vara ”ens egna” spelare helt enkelt. Förr kunde en spelare från ”Långbortistan” också bli en sådan efter en fem/sex år i klubben, men detta ser inte likadant ut idag med alla agenter och gigantiska övergångssummor. De stannar ett par år och så drar man.

Det finns en uttalad strategi att värva lokala spelare från främst sydvästra Tyskland, och strategin har till och med ett namn: Freiburgs ungdomsakademi.

Att ens försöka hitta 17-åringar lokalt är svårt och för sent, eftersom det är så få som har den potential man behöver. Och de flesta är redan tagna! Några av de bästa ungdomarna Freiburg ungdomslag har haft har lämnat klubben för andra ungdomslag (!) för bättre framtidsperspektiv.

Det klubben gjorde - när man startade om - var att hitta välutbildade och tysktalande spelare. Det går liksom inte att också kräva att de ska vara från närheten. Man lyckades faktiskt inte att hitta någon alls för yttermittfältet, som ni kan se i mitt quote från den tiden, nedan:

Citat:
Och det är just yttermittfältare vi saknar, och de senaste matcherna har vi inte spelat med någon ordinarie ytter på den positionen, eftersom de vi har är juniorer.

Kronan på verket var när Streich sa "det kommer en eller två på måndag", och det kom en u-20spelare från hoffenheim, på lån
(Trodde jag då. Visade sig att Grifo dög helt okej som yttermittfältare Men högermittfältet är faktiskt fortfarande en oklar position.)

Så här i efterhand var det ganska talande att en junior från närområdet kom till klubben Men de flesta alltså inte så lokala. Idag är fyra av de cirka 30 spelare i dagens trupp är uppfödda i Freiburg med omnejd (ett par mil), varav två platsar i startelvan. Det är så bra det kan bli, tror jag.

Speciellt när, som du säger, de bästa spelarna lämnar efter några år, för bättre lön och större perspektiv. Freiburg kommer alltid att vara en språngbräda för de med ambition. Det viktigaste är ambition på träningar, och vem har inte det, om inte någon som siktar mot att bli världens bästa spelare? Det är klart att klubben måste acceptera sådana spelare, då de för så mycket gott med sig.

Jag har inte alls samma perspektiv som du verkar ha, motvall. I Freiburg utvecklas spelarna och lämnar. På fem år har man bytt ut hela startelvan två gånger. Eller mer korrekt, hela startelvan har lämnat två gånger. Det tyckte jag var konstigt i början, och jag gillar det fortfarande inte. (Man hoppas kunna behålla fler spelare i framtiden, när den nya större arenan är på plats, och med ökade tv-intäkter.) I början sa jag till mig själv att när tränaren Streich lämnar, då slutar jag följa klubben. Idag är jag inte lika säker.

Jag följer honom varje vecka genom de halvtimmeslånga presskonferenserna, och imponeras ofta av hans åsikter och ärlighet. Som när han då det gick så bra 2012-13 sa "Vi är glada över att fansen uppskattar oss nu, men det viktigaste är att de även gör det när vi förlorar tre, fyra, fem matcher irad." Jag trodde att klubbens själ låg i Streich, i hans vänlighet och hans sätt att utveckla sina spelare. Men jag håller på att byta åsikt om det.

Ju mer jag läser forumen och följer klubben, ju mer får jag också uppfattningen om att kulturen rakt igenom är olika andra klubbars. När man åkte ner till andraligan var det inget snack om att sparka Streich, till exempel. Man såg sig som en liten klubb och var glada över att kunna vara med i högstaligan så många år irad. Och siktade framåt med fullt förtroende i Streich. Alla som arbetar med klubben säger att det finns ett lugn, att man får arbeta ostört, för fansen har förtroende för vad klubben gör. Det ger ett långsiktighetstänk som kanske inte ens är möjligt för de flesta andra klubbar.

Och det är denhär mogenheten som är konstant i klubben. När allting förändras så ofta vet man iallafall att planen är klar sedan länge, att allt är lugnt och under kontroll.

Heh. Lite ironiskt, att det som utmärker en klubb som byter spelare varannat år är långsiktighet.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag tycker dessutom att det är väldigt trevligt med olika spelkulturer i olika länder i stället för samma sammelsurium överallt. De bästa engelska klubbarna kan ställa upp med hela startelvor utan en enda engelsk/brittisk spelare, och det är alldeles åt skogen tycker jag. Det krävs en reglering om nu inte klubbarna själva ser nödvändigheten av att begränsa antalet utländska spelare.

I Sverige har vi ju två allsvenska klubbar som knappt har en enda svensk i truppen, nämligen Östersund och AFC Eskilstuna, men tendensen är tydlig överlag och blir allt tydligare även i superettan. Det får mig att tappa lusten att följa svensk fotboll, faktiskt. Men skulle man ens andas om detta offentligt så är man ju främlingsfientlig nazist med Mengele-komplex, och så är det adjö till släkt och vänner . Så det är det ju ingen som vågar göra.
Du har lite samma åsikt som motvall. Jag tror att det är för svårt att kunna behålla lokala spelare. Sen är det enligt mig helt fritt för klubbarna att göra som de vill. Det bästa tillvägagångssättet kommer placera sig bättre, och de som använder det sämsta tillvägagångssättet kommer ramla ur ligan. Svenska landslaget är ju redan helt kasst, så det är inget man behöver oroa sig för
Citera
2017-03-08, 07:32
Medlem
cyberkalles avatar
Bayern har ju ända till Pep kom haft som motto att ha majoriteten tyska spelare i truppen men det är uselt ställt med det nu 10 av 23 är tyskar och då räknar jag in Niklas Dorsch Tom Starke Sven Ulreich och Fabian Benko i laget trots att dom aldrig kommer få speltid.

Det är ju känt att värvningarna av Rudy och Süle var en start på att få tillbaka lite av den tyska balansen i truppen.

Timo Werner ---- Ja bitte.

Uselt spel igår men det var nog svårt med motivationen efter första mötet det kan bara vara dårar som trodde att Arsenal kunde vända på matchen när dom gjorde 1-0 att dom rasade ihop när det blev 1-1 var väl rätt förutsägbart utan utvisningen hade det nog blivit en kross i alla fall. Bayern är så mycket bättre på alla positioner ingen spelare i Arsenal hade ens tagit en plats i B-laget jävla usla överskattade öbor.
Vinner inte Bayern CL så hoppas jag att Juventus tar hem titeln.
Citera
2017-03-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkpark
Det här måste vi diskutera. Götze tillbaka i BVB.....

Götze är grym, hörde dock att blir borta ett tag - på grund av en skada.
Citera
2017-03-08, 13:56
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figo-28
Götze är grym, hörde dock att blir borta ett tag - på grund av en skada.

Han är sjuk - en ämnesomsättningssjukdom som gör att han inte återhämtar sig normalt. Han kommer därför varken att spela matcher eller träna med laget under en tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in