Under helgens match mot Frankfurt startade Freiburg med en elva där samtliga har tyskt medborgarskap. Jag har berört detta innan, att Freiburg gått från en spridd skara till en där alla pratar samma språk och kommer från samma kultur för att underlätta den alltmer komplicerade taktiken. Frankfurt å andra sidan hade tre killar med tyskt medborgarskap.
Håller för övrigt helt med Grus-Kalle om träbenet.
Läste igenom några forum lite och detta var det jag hittade:
Den största orsaken till Paulis förbättring verkar vara den sedan november nya assisterande tränaren, Olaf Janßen, som enligt fansen ska ha klickat väldigt bra med tränaren Ewald Lienen och skapat en bra känsla i laget. De är två som springer längs sidolinjerna, och assisterande tvekar inte på att stanna kvar och svara på fansens alla frågor, vilket ger en viss trygghet.
När Janßen kom in har man också gjort en hel del transfers. Till exempel gjorde man sig av med en norsk spelare man fått in från SC Freiburg för ett halvår sedan. Och lånade istället in en norsk spelare från SC Freiburg.
Och en drös andra värvningar jag inte kan sätta värde på.
Spelet verkar iallafall ha en idé, när jag läste runt nu verkar de kunna pressa rätt bra. Och det är ju ganska positivt, att kunna ha en spelidé.
Sen helt ärligt tror jag faktiskt att norsken från SC Freiburg har spelat och kommer att spela en stor roll nu under våren.
Håller för övrigt helt med Grus-Kalle om träbenet.
Citat:
Nej, ja, ja, vet inte. Blev lite intresserad eftersom jag följt freiburgaren Möller-Dæhlis framfart i laget sedan nyår, och tänkt att det ju måste vara tack vare honom Vad har hänt med St. Pauli?
Efter vinteruppehållet inledde man med att förlora, med bara 1-0, mot Stuttgart. Ingen skam i det som tabelljumbo. Sedan dess är man obesegrade! Fyra vinster och en oavgjord match, med en målskillnad på 12-3.
Före årsskiftet: 2 5 11, 11-24
Efter årsskiftet: 4 1 1, 12-4
Någon som har bättre koll? Lyckat januarifönster? Ny tränare? Omskolningsläger?
Efter vinteruppehållet inledde man med att förlora, med bara 1-0, mot Stuttgart. Ingen skam i det som tabelljumbo. Sedan dess är man obesegrade! Fyra vinster och en oavgjord match, med en målskillnad på 12-3.
Före årsskiftet: 2 5 11, 11-24
Efter årsskiftet: 4 1 1, 12-4
Någon som har bättre koll? Lyckat januarifönster? Ny tränare? Omskolningsläger?
Läste igenom några forum lite och detta var det jag hittade:Den största orsaken till Paulis förbättring verkar vara den sedan november nya assisterande tränaren, Olaf Janßen, som enligt fansen ska ha klickat väldigt bra med tränaren Ewald Lienen och skapat en bra känsla i laget. De är två som springer längs sidolinjerna, och assisterande tvekar inte på att stanna kvar och svara på fansens alla frågor, vilket ger en viss trygghet.
När Janßen kom in har man också gjort en hel del transfers. Till exempel gjorde man sig av med en norsk spelare man fått in från SC Freiburg för ett halvår sedan. Och lånade istället in en norsk spelare från SC Freiburg.
Och en drös andra värvningar jag inte kan sätta värde på. Spelet verkar iallafall ha en idé, när jag läste runt nu verkar de kunna pressa rätt bra. Och det är ju ganska positivt, att kunna ha en spelidé.
Sen helt ärligt tror jag faktiskt att norsken från SC Freiburg har spelat och kommer att spela en stor roll nu under våren.
. Så det är det ju ingen som vågar göra.
Men de flesta alltså inte så lokala. Idag är fyra av de cirka 30 spelare i dagens trupp är uppfödda i Freiburg med omnejd (ett par mil), varav två platsar i startelvan. Det är så bra det kan bli, tror jag.