2007-03-11, 21:41
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Jag kan garantera att amerikanska jämngamla system är betydligt sämre. Om ett antal år lär väl specarna släppas och då får vi facit i hand.

Du måste skilja på vad man utrustar sina plan med och vad man faktiskt har utvecklat.

USA satsar enorma resurser på försvaret, vilket Sverige inte gör. Saab utvecklade bättre robotar än de amerikanska man köpte av kostnadsskäl redan under tidigt åttiotal. Däremot kunde man sälja sina robotar till USA som hade mer pengar i börsen.

Pratar vi AWACS och luftburen radar- och stridsledningsutrustning så är det inte så enkelt som du tror... USA har jättebra grejor men glöm inte att lilla skitlandet Sverige har sysslat med detta sedan snart trettio år...
Vi kan ju jämföra med radarn i F-14..........

Vilka robotar snackar du om nu?

USA har sysslat med AWACS i över 30 år.....
Citera
2007-03-11, 21:56
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Saab utvecklade bättre robotar än de amerikanska man köpte av kostnadsskäl redan under tidigt åttiotal.

Öh? Jaktrobotar (om det är det du menar) är ökänt svåra att utveckla eftersom många av komponenterna är väldigt avancerade: styrsystem, beräkning av robotbana, stör-och motmedelskänslighet o s v.

Följaktligen har jaktrobotar väldigt lång utvecklingstid, och det tog t ex mer än tio år att få rätsida på AMRAAM trots stora resurser. Jag har väldigt svårt att tro att Saab spöade det i en handvändning.

Citat:
Pratar vi AWACS och luftburen radar-och stridsledningsutrustning så är det inte så enkelt som du tror... USA har jättebra grejor men glöm inte att lilla skitlandet Sverige har sysslat med detta sedan snart trettio år...

Sverige har lång erfarenhet av flygburna datalänkar, ja. Flygburen stridsledning har vi däremot ingen erfarenhet av alls, eller flygburen markspaningsradar (typ JSTARS) för den delen. Vårt STRIL-system var markbaserat.
Citera
2007-03-11, 22:09
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Är bara att se hur väl Erieye-systemet fungerar plus att det är ganska så jättelångt fram. Även det en Ericsson Microwave produkt.

Erieye är en s k fasstyrd radar, som är det allra senaste inom radarteknik.

F-22 har också en fasstyrd radar, men Gripen har det inte. Det ger en fingervisning om hur de förhåller sig till varandra.

(Sen är frågan om man verkligen behöver en fasstyrd radar för att bomba kamelryttare, men det är en annan sak.)
Citera
2007-03-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Erieye är en s k fasstyrd radar, som är det allra senaste inom radarteknik.

F-22 har också en fasstyrd radar, men Gripen har det inte. Det ger en fingervisning om hur de förhåller sig till varandra.

(Sen är frågan om man verkligen behöver en fasstyrd radar för att bomba kamelryttare, men det är en annan sak.)

Idagsläget finns det inte nej. Men kunskapen om detta finns inom Saab och om/när PS05/Nora kommer så finns den säkerligen på Gripen
Citera
2007-03-11, 22:37
Medlem
Ankdammsmans avatar
Japp, jag såg att NORA var under utveckling efter att jag skrivit inlägget. Så här ser en fasstyrd radar ut förresten.

De jaktflygplan som redan är i tjänst och har fasstyrd radar är Raptor, Super Hornet, Rafale, japanska F-2, samt vissa uppgraderade F-15 och F-16.
Citera
2007-03-11, 23:05
Medlem
Citat:
Japp, jag såg att NORA var under utveckling efter att jag skrivit inlägget. Så här ser en fasstyrd radar ut förresten.

De jaktflygplan som redan är i tjänst och har fasstyrd radar är Raptor, Super Hornet, Rafale, japanska F-2, samt vissa uppgraderade F-15 och F-16.

Nu kommer ju Nora vara det som det just står för "Not Only RAdar" men som sagt den innehåller ju även fasstyrd radar .
Citera
2007-03-11, 23:35
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
USA satsar enorma resurser på försvaret, vilket Sverige inte gör. Saab utvecklade bättre robotar än de amerikanska man köpte av kostnadsskäl redan under tidigt åttiotal. Däremot kunde man sälja sina robotar till USA som hade mer pengar i börsen.

Den enda roboten som jag kommer på som skulle kunna passa på den beskrivningen
var när vi köpte in tidiga Maverick istället för en uphottad Rb05 med TV/IR-målsökare.
USA har mig veterligen dock aldrig köpt in några svenska robotar
(det skulle vara Rb56 i testsyfte i.s.f.)
och de enda utländska robotarna som jag kan komma på är ett mycket begränsat
antal Penguin som köptes från Norge som motköp till F-16.
Dessa robotar används f.ö. knappast alls i praktiken.

Citat:
Pratar vi AWACS och luftburen radar- och stridsledningsutrustning så är det inte så enkelt som du tror... USA har jättebra grejor men glöm inte att lilla skitlandet Sverige har sysslat med detta sedan snart trettio år...

och USA har hållit på med det i mer än 65år där E-2 och E-3
är gamla häckar som trots det båda är andra generationen
specialbyggda AEW-system för USAF resp. USN.

Citat:

Och gamla MiG-31 likaså, även om den ska vara lite kinkig
med hur utspridda samtidigt följda mål kan vara.

Annars fick ju USA fasstyrd radar redan med Ticonderogafartygen
som påbörjades under 1970-talet.
Citera
2007-03-12, 10:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Den enda roboten som jag kommer på som skulle kunna passa på den beskrivningen
var när vi köpte in tidiga Maverick istället för en uphottad Rb05 med TV/IR-målsökare.
USA har mig veterligen dock aldrig köpt in några svenska robotar
(det skulle vara Rb56 i testsyfte i.s.f.)
och de enda utländska robotarna som jag kan komma på är ett mycket begränsat
antal Penguin som köptes från Norge som motköp till F-16.
Dessa robotar används f.ö. knappast alls i praktiken.

Kan kanske vara RBS15 mkIII som faktiskt sålts till en del andra NATO-länder, då främst i utförande för montering på marina farkoster.

Annars håller ju Saab på med Meteor tillsammans med några andra företag, men den missilen är knappast klar ännu även om de håller på och skjuter för fullt med den uppe i norrland.
Citera
2007-03-12, 11:50
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kan kanske vara RBS15 mkIII som faktiskt sålts till en del andra NATO-länder, då främst i utförande för montering på marina farkoster.

Annars håller ju Saab på med Meteor tillsammans med några andra företag, men den missilen är knappast klar ännu även om de håller på och skjuter för fullt med den uppe i norrland.
USA har aldrig köpt RBS 15.....
Citera
2007-03-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
USA har aldrig köpt RBS 15.....

Är väl Tyskland och Polen som har köpt den om jag inte missminner mig
Citera
2007-03-12, 12:06
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Är väl Tyskland och Polen som har köpt den om jag inte missminner mig
11204 menade en robottyp som vi köpte från USA i början av 1980-talet för att den var billigare, för att sedan utveckla en egen dyrare som USA köpte.....

"Saab utvecklade bättre robotar än de amerikanska man köpte av kostnadsskäl redan under tidigt åttiotal. Däremot kunde man sälja sina robotar till USA som hade mer pengar i börsen"

Det är mer än jag som är nyfikna på vilken robot han menar, han som har en så enorm insikt i det Svenska flygvapnet .
Citera
2007-03-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
11204 menade en robottyp som vi köpte från USA i början av 1980-talet för att den var billigare, för att sedan utveckla en egen dyrare som USA köpte.....

"Saab utvecklade bättre robotar än de amerikanska man köpte av kostnadsskäl redan under tidigt åttiotal. Däremot kunde man sälja sina robotar till USA som hade mer pengar i börsen"

Det är mer än jag som är nyfikna på vilken robot han menar, han som har en så enorm insikt i det Svenska flygvapnet .

Du verkar framförallt vara intresserad av att klanka på andras inlägg eller på det faktum att inte alla är MÖP som har alla vapentyper eller vem som köpte vad i huvudet. Kom med egna fakta istället som tex Ormen Långe faktiskt gör.

Det har länge funnits robotar både under utveckling och färdiga produkter som varit långt före sin tid. Dock är som bekant vapenköp sällan en fråga om vad som är bäst, utan politik, motköp och hegemoniska intressen.

Du kan väl titta på vad som utvecklats på tex sjömålssidan eller inom LV - att andra länders försvar väljer något annat betyder INTE att de skulle vara sämre utan det är tvärtom en stor bedrift av ett litet skitland som Sverige att kunna utveckla och sälja försvarssystem överhuvudtaget.

Jag är inte MÖP utan har av andra skäl viss insikt i utvecklingen av bla svensk radar och robotutveckling de senaste trettio åren. Däremot har jag inte lusläst alla Internetsidor eller amerikanska presentböcker i ämnet. Total insikt har jag inte och har heller inte påstått det - det handlar givetvis om hemliga grejor som varken ni eller jag har tillgång till men fram till 1995 ungefär har jag rätt bra på fötterna. Utvecklingen beskriver ungefär samma linje i västvärlden och det finns inget som tyder på att den skulle kraftigt avvika sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in