2008-03-15, 23:12
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemonium
Ursäkta mig, men vad är det för "faktument" (faktumet?) du talar om?
Att JSF är överlägset Gripen.
Citera
2008-03-15, 23:16
Medlem
Pandemoniums avatar
Då säger jag att Gripen är överlägsen JSF.

Vad roligt vi har.

Lite mer ingående får du allt vara. Jag tröttnar rätt snabbt på ramsor...
Citera
2008-03-15, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
JSF är ett stealthplan och Gripen kommer även i E/F varianten att inte vara det vilket gör att JSF har en otrolig fördel mot Gripen innan man ens börjar gå in på andra detaljer. Vilket plan som är bäst är nog inte alltid den faktor som avgör vilket som ett land köper in, för sveriges skulle så vore det ju bra om Norge valde Gripen.

Ehh jaha berätta lite mer om dom övriga detaljer som gör det så vida överlägset ? Varför tror du att GE plus ett antal andra ledande företag investerar i detta projekt ? Visst det har smygegenskaper ...men mer då..?
Det är ganska så mediokert vad det gäller fart och prestanda någon direkt jakt egenskap har det heller inte Så berätta nu vad som det mer är så bra på .
Vad det gäller avionk och så vidare så lär inte E/F stå still och titta på, radar likaså.
Citera
2008-03-15, 23:28
Medlem
JSF är ju trots allt byggt enligt ett nyare koncept. Detta innebär ju att flygplanstypen rimligtvis "kommer att stå sig" längre...dvs det dröjer längre innan det blir omodernt. Jag tror att driftskostnaden kommer att bli minst en 50% högre än gripen (bara ren gissning). Överhuvudtaget så känns ju frågeställningen mera som: Skall norge välja ett dyrare alternativ - med högre driftskostnader, men som "står sig" längre?
Citera
2008-03-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewert
JSF är ju trots allt byggt enligt ett nyare koncept. Detta innebär ju att flygplanstypen rimligtvis "kommer att stå sig" längre...dvs det dröjer längre innan det blir omodernt. Jag tror att driftskostnaden kommer att bli minst en 50% högre än gripen (bara ren gissning). Överhuvudtaget så känns ju frågeställningen mera som: Skall norge välja ett dyrare alternativ - med högre driftskostnader, men som "står sig" längre?
Läser man den oberoende ekonomiska rapporten som nyligen publiserats ,ser man att redan nu så kommer driftskostnaden överstiga F-16 ,vilket i sig är lite märkligt ,det är ju nämligen dessa som F-35 ska ersätta och ett av kraven vär väl att just driftkostnaden skulle vara lägre .
Citera
2008-03-15, 23:32
Medlem
krokodils avatar
Många Gripen fans brukar hävda att F-16 är gammalt jämfört med den Svenska gökungen ( som sugit ut hela försvaret.....).
Faktum är att Gripen är betydligt äldre än F-35, jämfört med Gripen och F-16....
Citera
2008-03-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Många Gripen fans brukar hävda att F-16 är gammalt jämfört med den Svenska gökungen ( som sugit ut hela försvaret.....).
Faktum är att Gripen är betydligt äldre än F-35, jämfört med Gripen och F-16....
Klart att F-35:an är en generation nyare . Absolut råder det ingen som helst tvekan om det.
Citera
2008-03-15, 23:36
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Klart att F-35:an är en generation nyare . Absolut råder det ingen som helst tvekan om det.
Det är populärt att hävda att F-16 är en gammal konstruktion, men då glömmer många att Gripen är ännu äldre jämfört med F-35....
Citera
2008-03-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Det är populärt att hävda att F-16 är en gammal konstruktion, men då glömmer många att Gripen är ännu äldre jämfört med F-35....
Inte för jag vet vart du vill komma med det stammande om detta. Men att F-16 är i slutet av sin utveckling råder det väl ingen tvekan om. Medans Gripen har en bit kvar tills dess. För den senaset uppgraderingen till block 60 vill ju inte ens Jänkarna själva ha pga av den höga kostnaden .

Edit la till lite
Citera
2008-03-15, 23:46
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Inte för jag vet vart du vill komma med det stammande om detta. Men att F-16 är i slutet av sin utveckling råder det väl ingen tvekan om. Medans Gripen har en bit kvar tills dess. För den senaset uppgraderingen till block 60 vill ju inte ens Jänkarna själva ha pga av den höga kostnaden .

Edit la till lite
Att USA inte valt Block 60 beror på att man istället satsar på F-35.....Sverige har inte heller beställt Gripen E/F.
Man kan utveckla F-16 ännu mer om man så vill.
Indien erbjuds att köpa Block 70.
Citera
2008-03-15, 23:48
Medlem

Börjar nästan tro att du är en av dom som vart över när försvaret växlade inriktning och därför är en sådan "bitterfitta" om allt inhemskt som görs i detta land.
Citera
2008-03-15, 23:50
Medlem
krokodil: Det vore väl lite oekonomiskt för sverige att köpa nya plan redan? Sen att det skulle "se bättre ut" för eventuella övriga kunder är ju en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in