2007-03-12, 14:31
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Du verkar framförallt vara intresserad av att klanka på andras inlägg eller på det faktum att inte alla är MÖP som har alla vapentyper eller vem som köpte vad i huvudet. Kom med egna fakta istället som tex Ormen Långe faktiskt gör.

Det har länge funnits robotar både under utveckling och färdiga produkter som varit långt före sin tid. Dock är som bekant vapenköp sällan en fråga om vad som är bäst, utan politik, motköp och hegemoniska intressen.

Du kan väl titta på vad som utvecklats på tex sjömålssidan eller inom LV - att andra länders försvar väljer något annat betyder INTE att de skulle vara sämre utan det är tvärtom en stor bedrift av ett litet skitland som Sverige att kunna utveckla och sälja försvarssystem överhuvudtaget.

Jag är inte MÖP utan har av andra skäl viss insikt i utvecklingen av bla svensk radar och robotutveckling de senaste trettio åren. Däremot har jag inte lusläst alla Internetsidor eller amerikanska presentböcker i ämnet. Total insikt har jag inte och har heller inte påstått det - det handlar givetvis om hemliga grejor som varken ni eller jag har tillgång till men fram till 1995 ungefär har jag rätt bra på fötterna. Utvecklingen beskriver ungefär samma linje i västvärlden och det finns inget som tyder på att den skulle kraftigt avvika sedan dess.
Du säger att USA inte är världsledande på radar och pratar sedan bort dig om sveriges 30 åriga erfarenhet om bla AWACS - den är betydligt kortare än så, utvecklingen av PS-890 startade för ca 15 år sedan.

Sedan säger du att Sverige utvecklat bättre robotar än USA, som de sedan köpte ( medans vi fick köpa billigare och sämre Amerikanska robotar ). Och detta skulle hänt i början av 1980-talet och då visa att vi låg före USA i utvecklingen ?
Men nu pratar du bort även detta .
Citera
2007-03-12, 19:05
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
11204 menade en robottyp som vi köpte från USA i början av 1980-talet för att den var billigare, för att sedan utveckla en egen dyrare som USA köpte.....

"Saab utvecklade bättre robotar än de amerikanska man köpte av kostnadsskäl redan under tidigt åttiotal. Däremot kunde man sälja sina robotar till USA som hade mer pengar i börsen"

Det är mer än jag som är nyfikna på vilken robot han menar, han som har en så enorm insikt i det Svenska flygvapnet .
Kan det vara Rb74 med en tub 'Folkluft'?
Citera
2007-03-12, 19:31
Medlem
Häromåret köpte tex Tyskland Rb15. Rb70 är fortfarande en bra robot som varit i tjänst under många år. När den kom var den absolut bland det absolut bästa som fanns att få tag i.

BAMSE är ett bra modernt robotsystem som är klart konkurrenskraftigt.

Några fler robotar finns här att jämföra: http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/missiles/asm.html

Jag förstår inte diskussionen riktigt - frågan gällde väl om Gripen är ett konkurrenskraftigt flygplan och under denna diskussion om robotar och radarsystem från Sverige kan mäta sig med de bästa från utlandet.

Ja på alla frågor är väl en sammanfattning och argumenten för motsatsen lyser hittills med sin frånvaro. Koncentrera er på det istället för att citera mig hela tiden med lustiga smileys...
Citera
2007-03-12, 19:50
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Häromåret köpte tex Tyskland Rb15. Rb70 är fortfarande en bra robot som varit i tjänst under många år. När den kom var den absolut bland det absolut bästa som fanns att få tag i.

BAMSE är ett bra modernt robotsystem som är klart konkurrenskraftigt.

Några fler robotar finns här att jämföra: http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/missiles/asm.html

Jag förstår inte diskussionen riktigt - frågan gällde väl om Gripen är ett konkurrenskraftigt flygplan och under denna diskussion om robotar och radarsystem från Sverige kan mäta sig med de bästa från utlandet.

Ja på alla frågor är väl en sammanfattning och argumenten för motsatsen lyser hittills med sin frånvaro. Koncentrera er på det istället för att citera mig hela tiden med lustiga smileys...
Sluta slingra dig......Du påstår att USA inte är världsledande på radarteknologi - och drar ditt drabbel om Svensk överlägsenhet angående AWACS och 30-årig erfarenhet mm. När det i själva verket är USA som minst sagt är den med mest erfarenhet av olika flygburna radarsystem för övervakning och stridsledning.

Du snackade om en vapenaffär i början av 1980-talet då vi skulle köpt billigare och sämre robotar av USA av kostnadsskäl, och att Amerikanarna sedan köpt motsvarande men bättre robotar av oss.
Ta och berätta vilka robotar du menar nu då.....
Citera
2007-03-12, 22:28
Medlem
Vad det nu spelar för roll...

Istället för att köpa Rb05B till Viggen, som tidigare hade Rb05(A) köpte man Maverick, kallad Rb75. Kostnadsskäl.
Istället för Rb72 (SAAB 372) valde man 1978 Sidewindern, just av kostnadsskäl.
(Eftersom jänkarna tillverkar robotar i tiotusental kan de hålla ett annat pris än SAAB, som kanske får en order på några hundra i bästa fall.)

Att Sverige inte utvecklade luftburen stridsledning säger sig självt eftersom precis all tänkbar strid skulle ske över svenskt territorium och därmed kunna ledas från marken eller via jaktlänk (1985), som på sätt och vis är luftburen.

På Viggen infördes datalänk med stridsledning 1987, flermålsföljning 1990 (fanns förresten inbyggt i PS46/A redan under sent sjuttiotal...), automatsikte till akan 1992 med mera.

En svensk radarrobot fanns i utvecklingspipen inför Gripenprojektet men lades ned av kostnadsskäl varför man istället köpte in AMRAAM (såld i 13.000ex till USA-s flygvapen).

Robot 04 började tillverkas 1950. Kika gärna på vad de andra länderna hade på den tiden. Den var i tjänst in på 1990-talet för övrigt, givetvis med uppdaterat styrsystem mm.

En annan parallell är raketstolarna, som SAAB uppfann till J21 och sedan utvecklade själva till alla plan fram till dess att Gripen (av kostnadsskäl och några andra orsaker) fick en Martin Baker-stol istället.

Om man tittar på utvecklingskurvorna när det gäller robotar, radar och radioteknik sedan 1950-talet så finner man som sagt att Sverige knappast ligger efter de stora länderna (snarare före). Kurvorna är ganska konstanta så länge man kan följa dem och det finns som sagt ingen anledning att tro att de skulle ha förändrats vilket man om femton år lätt kan svara på.

Krokodil har knappast imponerat med särskilt fullmatade inlägg för sin del, mest åsikter om andras. Vad tycker han om SAAB-s robotutveckling sedan 1950-talet och hur tycker han att de står sig i jämförelsen med jämnåriga system?
Citera
2007-03-12, 22:47
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Istället för att köpa Rb05B till Viggen, som tidigare hade Rb05(A) köpte man Maverick, kallad Rb75. Kostnadsskäl.
Rb05 var näppeligen en höjdare för ff eftersom han var tvungen att styra in den i målet med någon form av extra "joystick" (nej inte med den vanliga styrspaken) om jag minns rätt. Så att jämföra 05:an med 75:an som är av "neger-på-fjället-fire-and-forget-typen" är i mina ögon något orättvist. Fast det är möjligt att en projekterad B-variant av 05:an var mer spakapevänlig...

I övrigt ett intressant inlägg som du skrev.
Citera
2007-03-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar
Rb05 var näppeligen en höjdare för ff eftersom han var tvungen att styra in den i målet med någon form av extra "joystick" (nej inte med den vanliga styrspaken) om jag minns rätt. Så att jämföra 05:an med 75:an som är av "neger-på-fjället-fire-and-forget-typen" är i mina ögon något orättvist. Fast det är möjligt att en projekterad B-variant av 05:an var mer spakapevänlig...

Rb05B var TV-målsökande den med, så ff slapp sitta med joysticken och autopilot... samma typ som Rb75 med andra ord. Fast bättre och dyrare... Den var inte bara projekterad, den fanns men beställdes inte av flygvapnet.

Just det, redan 1990 utförde man hjälmsiktesprov med Viggen men likadant där... för dyrt.

I själva verket så är det kostnaderna som avgör vad som köps in, det är inte teknologin i sig. Däremot när det gäller radar, då har man faktiskt skaffat bra grejor men det är också spinoffeffekter för bla Ericsson, så det har varit bra investeringar för Sverige i det stora hela.
Citera
2007-03-12, 23:12
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Rb05B var TV-målsökande den med, så ff slapp sitta med joysticken och autopilot... samma typ som Rb75 med andra ord. Fast bättre och dyrare... Den var inte bara projekterad, den fanns men beställdes inte av flygvapnet.

Just det, redan 1990 utförde man hjälmsiktesprov med Viggen men likadant där... för dyrt.

I själva verket så är det kostnaderna som avgör vad som köps in, det är inte teknologin i sig. Däremot när det gäller radar, då har man faktiskt skaffat bra grejor men det är också spinoffeffekter för bla Ericsson, så det har varit bra investeringar för Sverige i det stora hela.
Fördelen med att välja Maverick var att man med facit i hand hade kunnat köpa in de senare varianterna än just A/B.

Även i USA så får militären vara utan många system, och även då pga kostnadsskäl.

Du kom med ett påstående att USA köpte Svenska robotar i början av 1980-talet (som då var bättre än deras egna).......

På vilket sätt är inte USA världsledande på radarteknologi......
Citera
2007-03-12, 23:19
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar

Fast nu var Rb05B tänkt att vara fire-and-forget a la Maverick,
fast lite bättre, dyrare och otrevligare att handskas med än Maverick såklart.

Citat:
Robot 04 började tillverkas 1950. Kika gärna på vad de andra länderna hade på den tiden. Den var i tjänst in på 1990-talet för övrigt, givetvis med uppdaterat styrsystem mm.

1950 kom Rb04 knappast i tjänst. Snarare slutet av 1950-talet
och det dröjde ännu längre innan målsökaren klarade av att hantera
situationer där flera mål dök upp i målsökaren
(enligt simuleringar så skulle robotarna riskera
att gå rakt igenom den sovjetiska kakan utan att välja något mål).
Men sedemera blev 04:an en mycket vass robot.
Enda felet var att man inte lade ner resurser på att förse den med turbojetmotor
och även anpassa den till fartygs och KA-användning.

Det skall dock sägas att USA hade flygplansfälld sjömålsrobotar av fire-and-forget typ
med egen aktiv radar redan 1945 i form av Bat-roboter.
2st kunde bäras av en Privateer (marin Liberator) och skottvidden
var uppåt 40km (beroende på fällhöjden.
De ska under kriget ha lyckats sänka en japansk jagare utanför Borneo
samt klippt en bro.

Efter kriget så koncentrerade sig dock USA på jaktrobotar*, kryssningsrobotar och ballistiska robotar.
USA kunde trotsallt förvänta sig att agera offensivt till sjöss och i luften
och man räknade inte med att hinna använda sjömålsrobotar innan
Corsairs, Bearcats och Tigercats skulle ha sänkt hotet med eldrörsvapen, arak och bomber
precis som att tunga luftvärnsrobotar var ganska onödiga
när man hade världsmonopol på interkontinentala bombflygplan.

För andra länder såg prioriteringarna annorlunda ut,
vilket förklarar satsningen på SSM i Sverige och Sovjet.

(*) Project Hotshot började 1946 och resulterade i ett Sparrow I togs i tjänst av US Navy 1953,
ungefär samtidigt som USAF tog Sidewindern i tjänst.
Citera
2007-03-12, 23:23
Medlem
En annan sak som jänkarna "välvilligt" ville hjälpa till med vara väl när dom nya G-dräkterna utprovades till Gripen . Är ju även där datorer som håller koll och blåser upp för att hindra allt blod att forsa ut ur huvudet eller att förhindra att allt samlas upp i dito...
Citera
2007-03-12, 23:26
Medlem
Vid varje givet tillfälle sedan 1955 ungefär så har Sverige legat före när det gäller robotar, radar och radioteknologi. Om du tänker dig dessa utvecklingslinjer på en tidslinje, där den svenska linjen ligger parallellt med omvärlden så kommer avståndet att vara ganska konstant så länge offentligheten tillåter att man följer den. 1980 stod det samma saker i "Flygrevyn" och annat... "Den helt överlägsna F-16" och annat som i efterhand givetvis var reklamspäckat svammel.

Det var inte USA som köpte robotar, det var väl Tyskland då. Spelar det stor roll?

Angående AN/APG-77 så är den ju i produktion, men vad får dig att tro att detta inte provats och utvecklas i Sverige? En radar som utformas på detta sätt kan ju ha radarn på vingarna, buken eller i stjärten rentav. The sky is the limit.

Krokodil: Det var mitt svar, jag väntar på ditt svar angående robotteknologi.
Citera
2007-03-12, 23:27
Medlem
krokodils avatar
En nackdel med RB05 var det mycket känsliga bränslet till motorn, som krävde lite speciella åtgärder i förråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in