Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
F-35 kommer att bli operativ hos fler användare än Gripen NG.
Så du är spåtant också =)
J
Citat:
o, jämfört med dig så är det ganska lätt.
Nej, du är en pajas och inget annat.
Citat:
Menar du det om gasturbin och lägre ljudvolym jämfört med Dieselkolvmotor - jag har visat en källa från tillverkaren av motorn som hävdar så.
Nu hoppas jag att många läser detta då det är otroligt viktigt.
Först och främst har inte jag blandat mig i debatten mellan dig och Gipfel, jag tyckte bara att Gipfels kommentar var rolig och lade därför den som signatur, men jag börjar även tro att det han skrev om föräldrar som är syskon är sant.
Nu till det viktiga.
Krokofant skickade en länk i ett PM till mig, en länk till en broschyr från en tillverkare.
Där kunde man läsa att tillverkaren hävdade att en motor hade en låg ljudnivå jämfört med en annan typ av motor. Inga mätningar visades, ingen källa till ett institut som utfört ljudmätningar, inget alls.
Det enda var alltså en tillverkare som skrev att deras produkt var bra. Där mina vänner har vi nivån på Krokofjants källor. Källkritisk någon?
"Källan"
Men tydligt igen, jag har varken sagt bu eller bä i debatten rörade motorer i MBTs
Citat:
Den kommer att vara operativ innan 2015.
Den kommer även kunna användas på tex Gripen, på samma sätt som att Meteor kan användas på tex F-16
KAN användas eller kommer att kunna användas?
Citat:
Du skriver att Gripen har moderna vapen, medans F-16 bara har omoderna, du kan sedan inte berätta vilka omoderna vapen du syftade på.
Nej jag har fortfarande inte skrivit att F-16 bara har omoderna, torka tårarna och läs igen.
Citat:
F-35 är ett multiroleflygplan som då klarar av jakt lika bra som attack.
De flesta användarna av F-35 kommer inte att ha några F-22 ( gäller även US Navy och USMC).
De flesta användarna kommer därför att använda flygplanet för betydligt mer jakt än dina påhittade 30%.
Nej om du hade läst källan så hade du sett att folk inom projektet hävdar just motsatsen.
Egenskaper som man försett F-35 är bäst lämpade för attack, som sagt, 70% attack och 30% jakt.
Sen verkar du inte alls förstå vad det påståendet innebär. Det har INGET att göra med vad en användare gör med planet. Planet är BYGGT för 70% attack och 30% jakt, men om en användare vill dela ut post med det så är det upp till den, men det innebär inte att planet i sig är byggt för att dela ut post.
Citat:
Kan du förklara varför F-35 skulle vara dålig på jakt, och då framförallt BVR.
Dålig flygprestanda är väl det främsta. Men varför ska jag förklara när USAF och ledande inom projektet redan gjort det, torka tårarna och läs källorna.
BVR så är det så klart inte lika kritiskt, då kan jag i så fall tänka mig den begränsade lasten, om man nu vill vara stealth.
Citat:
Det har jag aldrig påstått, jag jämförde den interna vapenlasten för båda flygplanstyperna.
Jämfört med dig så är jag expert i området, ja.
Nej du gjorde ju inte det. Du trodde att F-35 tog mer internt än vad Gripen tog internt, pajas.
Varför skulle du annars jämföra något som den ena parten inte har? Förstår du verkligen inte hur korkat det är? Ungefär som att jämföra vilken som flyger snabbast, en gädda eller en skata.
Citat:
Nej, Gripen NG kräver extratankar för att matcha F-35.
Nej du är motbevisad, dina egna påhitt är inte vatten värda är jag rädd inte heller tårarna som rullar längs dina kinder.
Citat:
F-35 projektet kan väl ses som lyckat då det redan har börjat tillverka serieflygplan.
Nej eftersom du inte vet hur projekt skall drivas eller vad det är som väger in när man avgör om det är lyckat eller inte så kan du väl sluta kommentera.
Ett projekt är aldrig lyckat om milstolpar inte nås i rätt tid eller om kostnader skenar, båda har inträffat i JSF-programmet.
Citat:
Nej det gör jag inte, jag jämför olika versioner av samma flygplanstyp. Du däremot säger att nytillverkade F-16 av senaste versionen är gamla och omoderna jämfört med Gripen.
Nej du missförstår som vanligt. Kan du inte börja posta ditt trams i ett word-dokument istället.
Citat:
Det är för att man måste förklara det mest grundläggande för dig.
Det finns inget du kan lära mig. Du skriver plattityder för att verka kunnig, men alla genomskådar dig.
Citat:
F-35 har mycket låg RCS och har en mycket avancerad radar, mycket bra vid tex jakt.
Ja, låg RCS framifrån, inget annat. Gripen har också låg, även om den inte är lika låg som F-35. Men Gripen har genomgående låg.
Låg RCS framifrån är och inte runt om är just för att vara bra på attack.
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Jag har nu letat själv.
Gripen NG har en räckvidd på 2200nm vilket är ungefär
4000km
enligt
http://www.scribd.com/doc/47753666/DutchAirForceAssociation-Gripen-2009
f-35 har enligt samma dokument en räckvidd på 1370nm (LO-mode?) - 1456nm (med externa tankar?), dvs
2530km/2700km. (påpekas att 30% mer bränsle ger 8% längre räckvidd)
Enligt Wikipedia har f-35A en räckvidd på 1200nm (2200km) vilket stödjer första dokumentet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II
Finns andra uppgifter?
Det motsäger än så länge krokodils uppgifter.
Allt vettigt motsäger krokofjants påståenden. Tyvärr saknar han förmåga att ta till sig det.
Men var inte arg på honom, han förstår helt enkelt inte bättre.