Okay.
Fick leta några timmar..
Fler än jag som har problem med att hålla reda på vart alla backup:er befinner sig? Man blir som någon gammal packråtta när man dammar av dom, men, om datorn kraschar så :)
Hittade den här sajten, och la upp PDF:en där.
http://www.crocko.com/9F3E482669A44F48853E005BCABEBEBD/GRIPEN_NEWS_2001_01.pdf
Jag hoppas att den fungerar nu, har inte testat den själv, men här är vad jag citerade i så fall. Ordagrant från artikeln.
Se 'A TOTALLY SUPERIOR PRODUCT' sidan 2.
"“There was one interesting problem,” Colonel Eldh concludes with a smile. “Gripen is supersonic at all altitudes and can cruise supersonically with an external load including fuel tank, four AMRAAM and two sidewinder missiles without the need to engage the afterburner. “In the early days of operations, we found some pilots inadvertently flying supersonic over populated areas. The problem was one of habit, as these pilots had their throttle settings as high as on the older-generation fighters that Gripen replaced.
“It is fair to say there were a few startled people on the ground, as their day-to-day work, or perhaps sleep, was disturbed by unexpected sonic booms! It was, of course, a simple task to solve the problem – the throttles were re-set and everyone was happy.”
Detta därför att jag faktiskt använder källor. Jag har försvarat Gripen alltför länge för att våga låta bli :) Betyder inte att allting alltid måste vara rätt givetvis, ibland kan även den bästa källa ha fel. Gripen och vår datalänk måste vara ett av de mest missförstådda koncepten i världen, även i Sverige.
Det är inte bara flyg planet, utan hela konceptet som gör det till en svensk tillgång. Och att lita på annat land än vårt eget när det kommer till sådana saker som tillgång till krypto för data länk, och att sen också 'byta ner oss', får det att krypa i mig. Kostnaden för att använda vad vi faktiskt har kan inte vara högre än att kasta bort det. Speciellt när alternativet inte når vår, redan praktiskt beprövade, standard.
Jag vet, vi är inte i krig :)
"No war in our time" huh..