2012-02-27, 11:23
Medlem
WiperTheMightys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
Vi bör anskaffa minst 100-140 st Gripen E/F med option på 80-100 st
Varför?
Citera
2012-02-27, 13:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol

Men att du kallar GE-414 för utbytesmotor är att göra det enkelt för sig,
förvisso går det men det innebär en väldigt stor och komplicerad ombyggnation
av befintligt skrov.

Nej, GE-414 är konstruerad för att kunna rymmas och fästas i de skrov som idag använder F404 för att man skall ha möjlighet att kunna bygga om existerande plan i samband med livstidsförlängningar.

För Gripens del är det nog mer rimligt att bygga om existerande RM12 och därmed få högre prestanda. Det är ju en helt annan kostnadsnivå att renovera motorer än köpa helt nya, och man kommer ju ändå att få renovera motorerna som småningom när antalet drifttimmar börjar bli högt.
Citera
2012-02-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, GE-414 är konstruerad för att kunna rymmas och fästas i de skrov som idag använder F404 för att man skall ha möjlighet att kunna bygga om existerande plan i samband med livstidsförlängningar.

För Gripens del är det nog mer rimligt att bygga om existerande RM12 och därmed få högre prestanda. Det är ju en helt annan kostnadsnivå att renovera motorer än köpa helt nya, och man kommer ju ändå att få renovera motorerna som småningom när antalet drifttimmar börjar bli högt.

Nej det finns inte en möjlighet att passa GE-414 direkt i nuvarande skrov.
Citera
2012-02-27, 15:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Motorerna skiljer tydligen lite i längd. Kan nog bli ganska besvärligt att flytta fästpunkterna i planet i längsled om det inte är förberett för detta. Det är en större skrovförändring i så fall, men den är nog inte omöjlig.
Citera
2012-02-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Motorerna skiljer tydligen lite i längd. Kan nog bli ganska besvärligt att flytta fästpunkterna i planet i längsled om det inte är förberett för detta. Det är en större skrovförändring i så fall, men den är nog inte omöjlig.

Både RM-12 och GE-414 har samma längd samt samma största dia ,
men utformingen på dem överenstämmer inte för det.

Bara att jämföra motorerna, bilder finns på GE:s sida.
Citera
2012-02-27, 15:35
Moderator
Eerieyes avatar
Kan nog ha varit motorn till F35 jag tänkte på. Man var tvungen att skjuta motorn i längsled, av någon anledning, i samband med att man satte i en mer effektiv kompressor.

Ja, RM12 och F414 är lika stora ja. Såg det nu.
Citera
2012-02-27, 18:54
Medlem
Citat:

Huvudmålet med GE-414 var att förse Super Hornet med en ny motor eftersom inte
GE-404 ansågs leverera den dragkraft som erfodrades .

Att man sedan hoppats på att kunna nå en eftermarknad med den för kunder
som tidigare nyttjar GE-404 är en annan femma.

Finns exempelvis inte någon av de tidigare Hornet som har gjort sådant byte,
Däremot var Finnarna sugna på RM-12 som alternativ vilket
de i slutändan inte fick, utan de hänger kvar vid sina GE404.

Citat:

Att kräma ur 20-25% mer ur befintlig är något som t o m Volvo Aero sagt att man inte klarar
av , man börjar då nå gränslandet gällande markant kortare livtider samt högre felutfall.
Var snarare 10-15% högre dragkraft via "trimchippning" som man föreslaget FM
Citera
2012-02-27, 19:03
Medlem
Citat:
Var snarare 10-15% högre dragkraft via "trimchippning" som man föreslaget FM
Du glömmer förstås ny fläkt (blisk) och ny kompressor.
Citera
2012-02-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Du glömmer förstås ny fläkt (blisk) och ny kompressor.
Ja , precis så som Volvo Aero gjorde när man ville förminska de egentliga
ingreppen som behövs för att klämma ur det sista ur den.

RM-12 är en förbaskat bra motor inget snack om saken, men om nu
FM i framtiden vill ha en Gripen med en massa ny bling bling så
räcker den tyvärr inte till.
Senast redigerad av Hansol 2012-02-27 kl. 19:13.
Citera
2012-02-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Yoron,

du är nytillkommen och postar grejor i tråden som avhandlats för kanske sex-sju år sedan. Det är inte bara 17-åriga MÖP som frekventerar detta forum utan även personer med stor kännedom och egen erfarenhet av de system som diskuteras - dock finns det ju gränser för vad man pratar om på publika forum även om de är anonyma. Om du läser igenom trådarna innan du postar så finner du nog viss vägledning i vilka som faktiskt har på fötterna och vilka som fabulerar vilt.

Gripen kan inte "supercruisa" utan EBK, däremot kommer NG (E/F) att ha den förmågan. Däremot är det ändå ett aerodynamiskt väldesignat plan. Oavsett om du läst diskussioner där det påstås så är det fel. Om du vill kan du räkna på det själv, enkelt uttryckt så är det motstånd och dragkraft utan EBK som ger hastigheten. Inga hemligheter alls.

Vad jag gjorde var att svara på ett inlägg, med hänvisning till flygvapen nytt 2001. Men jag håller med om att det var ett gammalt inlägg :) dock relevant, även om betvivlat. När det gäller olika personers erfarenhet så håller jag med dig. Sen så är det ju så att finns det publika uppgifter på nätet så kommer dom att tas upp till belysning, om det sen blir av mig eller andra. Det är såväl ett problem som en tillgång.
Citera
2012-02-27, 23:02
Medlem
Okay.

Fick leta några timmar..
Fler än jag som har problem med att hålla reda på vart alla backup:er befinner sig? Man blir som någon gammal packråtta när man dammar av dom, men, om datorn kraschar så :)

Hittade den här sajten, och la upp PDF:en där.
http://www.crocko.com/9F3E482669A44F48853E005BCABEBEBD/GRIPEN_NEWS_2001_01.pdf

Jag hoppas att den fungerar nu, har inte testat den själv, men här är vad jag citerade i så fall. Ordagrant från artikeln.

Se 'A TOTALLY SUPERIOR PRODUCT' sidan 2.

"“There was one interesting problem,” Colonel Eldh concludes with a smile. “Gripen is supersonic at all altitudes and can cruise supersonically with an external load including fuel tank, four AMRAAM and two sidewinder missiles without the need to engage the afterburner. “In the early days of operations, we found some pilots inadvertently flying supersonic over populated areas. The problem was one of habit, as these pilots had their throttle settings as high as on the older-generation fighters that Gripen replaced.

“It is fair to say there were a few startled people on the ground, as their day-to-day work, or perhaps sleep, was disturbed by unexpected sonic booms! It was, of course, a simple task to solve the problem – the throttles were re-set and everyone was happy.”

Detta därför att jag faktiskt använder källor. Jag har försvarat Gripen alltför länge för att våga låta bli :) Betyder inte att allting alltid måste vara rätt givetvis, ibland kan även den bästa källa ha fel. Gripen och vår datalänk måste vara ett av de mest missförstådda koncepten i världen, även i Sverige.

Det är inte bara flyg planet, utan hela konceptet som gör det till en svensk tillgång. Och att lita på annat land än vårt eget när det kommer till sådana saker som tillgång till krypto för data länk, och att sen också 'byta ner oss', får det att krypa i mig. Kostnaden för att använda vad vi faktiskt har kan inte vara högre än att kasta bort det. Speciellt när alternativet inte når vår, redan praktiskt beprövade, standard.

Jag vet, vi är inte i krig :)

"No war in our time" huh..
Senast redigerad av Yoron 2012-02-27 kl. 23:05. Anledning: För många gula gubbar..
Citera
2012-02-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ja , precis så som Volvo Aero gjorde när man ville förminska de egentliga
ingreppen som behövs för att klämma ur det sista ur den.

RM-12 är en förbaskat bra motor inget snack om saken, men om nu
FM i framtiden vill ha en Gripen med en massa ny bling bling så
räcker den tyvärr inte till.
Den räcker, en RM12 med nya delar blir nästan som en F414 då en F414 är en uppgraderad F404 som är grunden för RM12
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in