Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Dessutom skall Sydafrika ha en negerpilot.
Det har dem, men vem säger att det handlar om Sydafrikas Gripar? I filmen används ju E-versionen.
Här har du förövrigt en fin bild på deras piloter
http://www.defenceweb.co.za/images/stories/MUGSHOTS/MUGSHOTS_NEW/musa_midnite.jpg
(Observera avsaknaden av en 60 årig kärring)
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Borde det inte bli ganska mycket skriverier i tidningarna om ett land inte väljer det flygplan som dess militär anser vara bäst lämpat?
T.ex Brasiliens flygvapen vill ha Gripen + att det skulle ge arbeten och teknikkompetens i Brasilien om de väljer Gripen. Borde det inte bli kaos i media om politikerna ändå köper det betydligt dyrare Rafale?
Vem är det som skrivit artikeln i Dr.Spins länk om Canada för övrigt? Är Gripen ett bra alternativ för Kanada ens? Har fått för mig att Gripen är anpassat för små länder?
Vad menar sig?
Gripen passar små länder tack vare prislappen, det är korrekt. I t.ex Tjeckien, Ungern etc så är ju Eurofighter, F35, Rafale bara att glömma. Konkurrenterna där är begagnade F16 och MiG 29.
Rafale och Eurofighter passar stora länder då dessa är de enda som har råd med dem. Tyvärr så har de inte prestanda som är överlägsen Gripen E så även där är Gripen ett vettigt alternativ.
Som jag skrev i den andra tråden:
https://www.flashback.org/sp41277644
Citat:
Siffrorna:
Gripen E: 1500km+ radie vid intercept eller 1300 km + "30 min on station" med fälltankar och 6 jaktrobotar.
FA18: 740 km radie vid samma roll
FA18E/F: 1043 km radie vid samma roll
F35A: 1082 km med 0-5 minuter "on station". Kan utökas med max 14% till 1233km
F35C: 1141 km med 0-5 minuter "on station". Kan utökas med max 14% till 1301km
Rafale: 1852 km+ vid "penetration mission". Oavsett hur man flyger för att nå räckvidden så är det en imponerande aktionsradie.
Vapenlast:
Gripen E: 9 balkplatser för jaktrobot (
dvs upp till 13 jaktrobotar eller 13 om man går på de bekräftade)
FA18: 8 balkar som kan bära jaktrobot (
dvs upp till 12 robotar)
FA18E/F: 12 AIM120 + 2 Sidewinders (eller 10 balkar som kan bära jaktrobot)
F35: I stealthmode 4 st jaktrobotar, med hängande last 10-12 st
Rafale: 10 st
Så Gripen E har både räckvidd om det är önskvärt samt vapenlast så det räcker. Är det sannolikt att det är så man kommer flyga? Inte särskilt. Med två fälltankar släpar dock E-versionen med sig 7 jaktrobotar (utan twin pylons).
Det är imponerande och mycket. Och det är med den lasten som Gripen har en aktionsradie på 1300km+. Det är bara Rafale som skulle kunna utmana där. Fast å andra sidan så kostar den betydligt mycket mer i inköp, soppa, reservdelar, tid på marken osv.