2013-01-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Nu var det ju enbart F-18 som stod för akan uppvisningen nere i Axalp
I.o.m att Demon är en David så blir det inte så mycket av den varan.

Trotsallt gjorde den mycket bra ifrån sig och var uppskattad i många läger
där nere i Schweiz.
Fast visst finns det sekvenser där en C-version testas? det ingick väl som en del i utprovningen, fast de bilderna är sämre, rätt så säker att det skjutits med en gripen tidigare. De skjuter väl äårligen som en uppvisning där allmänheten får sitta på en alptopp bredvid. när de var där lite mer inkognito tror jag det var en "spotter" som tagit sig upp på samma alptopp och filmade lite skakiga sekvenser.

ska se om jag hittar det, tyckte mest det var vackra bilder på NG-versionen i alp-miljö
Citera
2013-01-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Fast visst finns det sekvenser där en C-version testas? det ingick väl som en del i utprovningen, fast de bilderna är sämre, rätt så säker att det skjutits med en gripen tidigare. De skjuter väl äårligen som en uppvisning där allmänheten får sitta på en alptopp bredvid. när de var där lite mer inkognito tror jag det var en "spotter" som tagit sig upp på samma alptopp och filmade lite skakiga sekvenser.

ska se om jag hittar det, tyckte mest det var vackra bilder på NG-versionen i alp-miljö

Det som filmen visade var från årliga Axalp eventet ,där i år Demon visades upp för allmänheten.
Det är precis som du förklarar , dvs allt folk vallfärdas dit och bjuds på flygvapnets uppvisning
där man bla brassar av skarp ammo .

sen edit:

Här är lite längre sekvens från Axalp-2012
http://www.youtube.com/watch?v=lbp6JlBpDjs

http://www.youtube.com/watch?v=YfLx2tQQBKg
Senast redigerad av Hansol 2013-01-03 kl. 21:49.
Citera
2013-01-04, 00:04
Medlem
Snooze91s avatar
Det vore något för Sverige, att bjuda på en skarp förevisning inför civil publik. Men det kanske skulle verka rasistiskt?

Anyhow, har det gjorts sådana skjutförevisningar tidigare för allmänheten? Har bara hört om när min morfar gjorde lumpen, då lansar och drakar panga sönder träflottar utanför Gotland.
Citera
2013-01-04, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Det vore något för Sverige, att bjuda på en skarp förevisning inför civil publik. Men det kanske skulle verka rasistiskt?

Anyhow, har det gjorts sådana skjutförevisningar tidigare för allmänheten? Har bara hört om när min morfar gjorde lumpen, då lansar och drakar panga sönder träflottar utanför Gotland.
Vi har nog tyvärr inga möjligheter rent skjutmässigt/geografiskt. Men varför gör inte pansarstyrkorna nåt liknande? De om några borde ju kunna göra det, men visst det är väl alltid någon dum idiot som skulle slarva med hörselskydd.

Otroligt häftigt dock att schweiz gör det.
Citera
2013-01-04, 18:07
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Vi har nog tyvärr inga möjligheter rent skjutmässigt/geografiskt. Men varför gör inte pansarstyrkorna nåt liknande? De om några borde ju kunna göra det, men visst det är väl alltid någon dum idiot som skulle slarva med hörselskydd.

Otroligt häftigt dock att schweiz gör det.

Om jag inte minns helt fel, så sköt Gripen, AKAN (skarp?) vid de senaste arméförevisningarn i Skåne i fjol. Dock inför en icke-civil publik. Det skulle nog inte bli helt omöjligt att annordna inför civila.

Man kan ju tänka sig att Flygvapnet bör hitta på något häftigt inför allmänheten, för att locka ungdomar. Nu kan de ju inte ens fylla de preliminära platserna till stridspilotutbildningen. Julgransflygningen och Viktorias bröllop räckte tydligen inte.
Citera
2013-01-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Om jag inte minns helt fel, så sköt Gripen, AKAN (skarp?) vid de senaste arméförevisningarn i Skåne i fjol. Dock inför en icke-civil publik. Det skulle nog inte bli helt omöjligt att annordna inför civila.

Man kan ju tänka sig att Flygvapnet bör hitta på något häftigt inför allmänheten, för att locka ungdomar. Nu kan de ju inte ens fylla de preliminära platserna till stridspilotutbildningen. Julgransflygningen och Viktorias bröllop räckte tydligen inte.
Jag tror att det råder fullständigt stopp i verksamheten för alla offentliga uppvisningar utom de sanktionerade från HKV, beslutat på ekonomiska ramar. Enda evenemangen är de riktigt stora som försvaret har PR insatser på genom informationstält osv.
Citera
2013-01-04, 20:26
Medlem
Dr.Spins avatar
Hade inte varit helt dumt om Gripenplanen värmde upp på nyår med lite överljudssmällar på låg höjd över storstäderna. Jaja, billarm etc får faktiskt gå av när det är kalas.
Citera
2013-01-10, 11:28
Medlem
Dr.Spins avatar
Hoppla!
http://www.stcatharinesstandard.ca/2013/01/03/feds-call-for-fighter-jet-pitches
Citat:
OTTAWA - The call is out for five American and European fighter jet manufacturers to polish up their sales pitches and give the Canadian government a ring.

Following the mid-December update of F-35 cost estimates and re-setting of the process to replace the old CF-18 fleet, Public Works Department officials have written to Lockheed Martin, Boeing, Dassault Aviation, EADS Eurofighter and Saab Group to say that the government will soon ask them what they could offer as the new mainstay for Canada's air force.

EDIT: Fler goda nyheter...
http://zpravy.idnes.cz/spolecna-protivzdusna-obrana-dkc-/domaci.aspx?c=A130104_092252_domaci_jw
Tjeckien och Slovakien vill ha gemensamt flygvapen, Gripen är naturligtvis den starkaste kandidaten.

Canada.
http://blogs.ottawacitizen.com/2013/01/07/why-canada-should-buy-the-saab-jas39-gripen-e-next-generation-fighter/
En av flera röster som lyfter fram Gripen. Den leverar likvärdig prestanda som de andra i det flesta områdena samt är överlägsen vad gäller underhåll, kostnad och fältmässighet.

EDIT2:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=oKlQyPOiRuE#!

Kul att se lite reklam. Vad som framgår är väl typ följande:
1 Gamla kärringar kan flyga Gripen.
2 Gripen E kan bära 3 st AMRAAM eller 8 st SBD under buken.
3 Vägbassystemet fungerar likadant med Gripen E.
4 IRST 200-220 graders täckning
5 Radarn är väldigt bra och dessutom större än den i Rafale (ca 20%) medan Eurofighter har 20% större än Gripen. Eurofighter har dock ingen AESA idag som de kan flyga med.
6 RBS 15 MkIII(?) går att använda mot infrastruktur och inte bara fordon etc.
7 Man sitter i princip inne i stora LCD-skärmar.

Jag gillar hur de använder Gripens turnaround tid på <15 minuter kombinerat med vägbas i filmsnutten. Undrar hur många andra flygplan som ens teoretiskt skulle kunna klara av det.
Senast redigerad av Dr.Spin 2013-01-10 kl. 11:58.
Citera
2013-01-10, 13:33
Medlem
Det formligen _stinker_ förhandlingstaktik från Kanadas sida i det här debaclet.
Jag skulle bli mycket förvånad om man väljer ett annat plan än F35.
Citera
2013-01-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Det formligen _stinker_ förhandlingstaktik från Kanadas sida i det här debaclet.
Jag skulle bli mycket förvånad om man väljer ett annat plan än F35.

Borde det inte bli ganska mycket skriverier i tidningarna om ett land inte väljer det flygplan som dess militär anser vara bäst lämpat?

T.ex Brasiliens flygvapen vill ha Gripen + att det skulle ge arbeten och teknikkompetens i Brasilien om de väljer Gripen. Borde det inte bli kaos i media om politikerna ändå köper det betydligt dyrare Rafale?

Vem är det som skrivit artikeln i Dr.Spins länk om Canada för övrigt? Är Gripen ett bra alternativ för Canada ens? Har fått för mig att Gripen är anpassat för små länder?

Jag fattar att politiken avgör valet av flygplan, med att välja det 3 gånger dyrare F35 som dessutom kostar 6 gånger mer att flyga när Gripen anses vara nästan lika bra, borde inte det Kanadensiska folket reagera?:P

För övrigt hur har det gått för Gripen i red flagg? Det enda jag vet är att det förnedrade F16 och även gav F15 en tuff match, men hur gick det mot F22 och de ryska planen?

OT: Hörde att Ryssland ska delta i nästa red flagg Ses inte Ryssland som USAs fiende tillsammans med Kina? Försöker de knyta bättre kontakt med Ryssland för att få dem på vår sida eller vad händer? Red flag är ju vad jag vet en övning för USAs allierade.
Citera
2013-01-10, 14:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Borde det inte bli ganska mycket skriverier i tidningarna om ett land inte väljer det flygplan som dess militär anser vara bäst lämpat?

T.ex Brasiliens flygvapen vill ha Gripen + att det skulle ge arbeten och teknikkompetens i Brasilien om de väljer Gripen. Borde det inte bli kaos i media om politikerna ändå köper det betydligt dyrare Rafale?

Vem är det som skrivit artikeln i Dr.Spins länk om Canada för övrigt? Är Gripen ett bra alternativ för Canada ens? Har fått för mig att Gripen är anpassat för små länder?

Jag fattar att politiken avgör valet av flygplan, med att välja det 3 gånger dyrare F35 som dessutom kostar 6 gånger mer att flyga när Gripen anses vara nästan lika bra, borde inte det Kanadensiska folket reagera?:P

För övrigt hur har det gått för Gripen i red flagg? Det enda jag vet är att det förnedrade F16 och även gav F15 en tuff match, men hur gick det mot F22 och de ryska planen?

OT: Hörde att Ryssland ska delta i nästa red flagg Ses inte Ryssland som USAs fiende tillsammans med Kina? Försöker de knyta bättre kontakt med Ryssland för att få dem på vår sida eller vad händer? Red flag är ju vad jag vet en övning för USAs allierade.

Det blev inställt. Sverige deltar i nästa Red flag som börjar om nån vecka. Men det är inga F-22or med då. Bara F-15, 16 och 18.
Citera
2013-01-10, 15:13
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Dessutom skall Sydafrika ha en negerpilot.
Det har dem, men vem säger att det handlar om Sydafrikas Gripar? I filmen används ju E-versionen.

Här har du förövrigt en fin bild på deras piloter http://www.defenceweb.co.za/images/stories/MUGSHOTS/MUGSHOTS_NEW/musa_midnite.jpg
(Observera avsaknaden av en 60 årig kärring)
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH

Vem är det som skrivit artikeln i Dr.Spins länk om Canada för övrigt? Är Gripen ett bra alternativ för Kanada ens? Har fått för mig att Gripen är anpassat för små länder?
Vad menar sig?

Gripen passar små länder tack vare prislappen, det är korrekt. I t.ex Tjeckien, Ungern etc så är ju Eurofighter, F35, Rafale bara att glömma. Konkurrenterna där är begagnade F16 och MiG 29.

Rafale och Eurofighter passar stora länder då dessa är de enda som har råd med dem. Tyvärr så har de inte prestanda som är överlägsen Gripen E så även där är Gripen ett vettigt alternativ.

Som jag skrev i den andra tråden: https://www.flashback.org/sp41277644
Citat:
Siffrorna:
Gripen E: 1500km+ radie vid intercept eller 1300 km + "30 min on station" med fälltankar och 6 jaktrobotar.
FA18: 740 km radie vid samma roll
FA18E/F: 1043 km radie vid samma roll
F35A: 1082 km med 0-5 minuter "on station". Kan utökas med max 14% till 1233km
F35C: 1141 km med 0-5 minuter "on station". Kan utökas med max 14% till 1301km
Rafale: 1852 km+ vid "penetration mission". Oavsett hur man flyger för att nå räckvidden så är det en imponerande aktionsradie.
Vapenlast:
Gripen E: 9 balkplatser för jaktrobot (dvs upp till 13 jaktrobotar eller 13 om man går på de bekräftade)
FA18: 8 balkar som kan bära jaktrobot (dvs upp till 12 robotar)
FA18E/F: 12 AIM120 + 2 Sidewinders (eller 10 balkar som kan bära jaktrobot)
F35: I stealthmode 4 st jaktrobotar, med hängande last 10-12 st
Rafale: 10 st

Så Gripen E har både räckvidd om det är önskvärt samt vapenlast så det räcker. Är det sannolikt att det är så man kommer flyga? Inte särskilt. Med två fälltankar släpar dock E-versionen med sig 7 jaktrobotar (utan twin pylons).

Det är imponerande och mycket. Och det är med den lasten som Gripen har en aktionsradie på 1300km+. Det är bara Rafale som skulle kunna utmana där. Fast å andra sidan så kostar den betydligt mycket mer i inköp, soppa, reservdelar, tid på marken osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in