2010-10-21, 16:48
Medlem
AJ37s avatar
Kanske ingen nyhet, men Brasilien skjuter upp valet och överlämnar till nästa president.
Citera
2010-10-27, 23:25
Medlem
Zalmans avatar
Hej!

Hittade en rätt schysst video på youtube med F-15 piloter som skjuter ner QF-4 drönare. Om jag har förstått det rätt så har drönarna utrustats med det senaste inom "countermeasures" för att militären ska kunna utvärdera hur pass effektiva deras vapensystem är mot dessa värmefacklor mm.

http://www.youtube.com/watch?v=xISpZYajveA

Nu till min fråga.

Får våra Gripenpiloter någon liknande träning med att skjuta ner drönare här i Sverige eller flyger de runt och säger "*pew!* *pew!* Du dog!" i radion?
Citera
2010-10-27, 23:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalman
Hej!

Hittade en rätt schysst video på youtube med F-15 piloter som skjuter ner QF-4 drönare. Om jag har förstått det rätt så har drönarna utrustats med det senaste inom "countermeasures" för att militären ska kunna utvärdera hur pass effektiva deras vapensystem är mot dessa värmefacklor mm.

http://www.youtube.com/watch?v=xISpZYajveA

Nu till min fråga.

Får våra Gripenpiloter någon liknande träning med att skjuta ner drönare här i Sverige eller flyger de runt och säger "*pew!* *pew!* Du dog!" i radion?
Inget land har råd att låta piloterna regelmässigt skjuta ned drönare inte ens USA.
man simulerar, dvs man vet om radarn låser sen räknar man sannolikheten för träff.
Citera
2010-10-28, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Inget land har råd att låta piloterna regelmässigt skjuta ned drönare inte ens USA.
man simulerar, dvs man vet om radarn låser sen räknar man sannolikheten för träff.

Eller hur, det där kändes som en propagandafilm/vapentest och inte träning.
Citera
2010-10-28, 14:07
Medlem
Zalmans avatar
Citat:

Tack för svar! Då vet jag.

Jag hittade en intressant artikel som handlar om de övningar svenska, norska och finska flygvapnet gör tillsammans. När jag läser mellan raderna i slutet av artikeln tolkar jag det som att de norska piloterna verkar ha problem med att hänga med Gripen med sina F-16. Jag blev nyfiken på hur Gripen står sig mot de finska F-18 ( Finland använder väl F-18? Korrekt? ) och försökte googla en del men jag hittar ingen som helst information om det.

Det jag undrar är om det finns någon här som vet mer om hur Gripen klarar sig i dessa övningar mot norrmännen och finnarna? Eller anses resultatet från övningarna vara för känslig information så det blir locket på som gäller?

Det vore kul att få veta hur Gripen står sig när norrmännen väl får sina F-35.

Källa till artikeln. http://www.nettavisen.no/side3/article2982856.ece
Citera
2010-10-28, 17:06
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalman
Tack för svar! Då vet jag.

Jag hittade en intressant artikel som handlar om de övningar svenska, norska och finska flygvapnet gör tillsammans. När jag läser mellan raderna i slutet av artikeln tolkar jag det som att de norska piloterna verkar ha problem med att hänga med Gripen med sina F-16. Jag blev nyfiken på hur Gripen står sig mot de finska F-18 ( Finland använder väl F-18? Korrekt? ) och försökte googla en del men jag hittar ingen som helst information om det.

Det jag undrar är om det finns någon här som vet mer om hur Gripen klarar sig i dessa övningar mot norrmännen och finnarna? Eller anses resultatet från övningarna vara för känslig information så det blir locket på som gäller?

Det vore kul att få veta hur Gripen står sig när norrmännen väl får sina F-35.

Källa till artikeln. http://www.nettavisen.no/side3/article2982856.ece
Om man går efter vad jag hört, så har de finska planen i princip aldrig slagit Gripen i övningar. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag däremot inte.
Citera
2010-10-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cypress
Kan för övrigt berätta att lägsta hastigheten en Gripen kan flyga i är i 90 Km/h, vilket jag har bevittnat. Detta var på en flyguppvisning på Såtenäs, år 2005. Flygplanet använde dem två mindre och främmre vingarna otroligt mycket vid den här manövern.
Du menar stallfarten?
Citera
2010-10-28, 20:05
Medlem
Citat:
Inte ens USA, dom är skuldsatta över öronen!
Citera
2010-10-29, 14:38
Medlem
F-18 :

Prestanda
Max. hastighet: Mach 1,7
Max. flyghöjd: 15 000 m
Dragkraft/viktförhållande: >1

F-16

Prestanda
Max. hastighet: Mach 2,05
Max. flyghöjd: 15 240 m
Stigförmåga: 255 m/s
Dragkraft/viktförhållande: 0,91:1 (>1)

Gripen :

Max. hastighet: Mach 2,5
Max. flyghöjd: 15,000 m
Stigförmåga: 10 000 m <2 min
Dragkraft/viktförhållande: 0.94(>1)
Citera
2010-11-03, 08:43
Bannlyst
Mediauppgifter: Sydafrika har ej råd att hålla igång Gripen - kan sluta att flyga planet och avveckla verksamheten.

edit: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sydafrika-kan-overge-gripen_5611703.svd
Senast redigerad av Porzenna 2010-11-03 kl. 08:51.
Citera
2010-11-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Typiskt svennerunk. Gripen anses internationellt vara ungefär lika bra som en F-16 av sen generation.

Det görs inga skarpa tester idag. Det var möjligt att göra sådana på 40 och 50 talet då man försökte skjuta ner varandra med automatkanon - då var det bara att titta i kameran om man fått träff - men idag skulle ett skarpt test innebära multipla robotskott. Gripen är för liten, för långsam och har för kort räckvidd. För att överleva en robotduell så måste man ha smygegenskaper och hög uthållighet i överljudsfart. Det har inte Gripen. En F22 kommer att komma hem oftare än Gripen så Gripens billighet är falsk i krigstid - en erfaren pilot är värd mer än en Gripen.
De första F22 är på förband nu och de kostar 130 miljoner dollar styck exklusive forskning och utveckling. Det blir inte så stor numerär övervikt för Gripen som du tror. Förresten, om man nöjer sig med propellerplan får man ju ett helt flygvapen för några dussin Gripen - det kanske vore något? Tänk vad bra de vore i kurvstrid med, de har ju raka vingar och låg vingbelastning.
vet inte om detta är rätt men enlikt wikipedia så har gripen längre räckvidd än f-22. och du säger att den är för långsam? f-22 maxfart är march 2,25 gripens är 2,0+ den riktiga maxfarten är hemligstämplad.
Citera
2010-11-03, 23:08
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theswekebab
vet inte om detta är rätt men enlikt wikipedia så har gripen längre räckvidd än f-22. och du säger att den är för långsam? f-22 maxfart är march 2,25 gripens är 2,0+ den riktiga maxfarten är hemligstämplad.
Skillnaden är enorm. Skillnaden är så enorm att jag inte orkar beskriva den närmare. Men, lite snabbt så kan F-22 hålla en fart om M1,82 utan EBK och toppfart med EBK ligger antagligen på >M2,5, men mycket är ju hemligt. Det är "stealth", är extremt "agile" med TVC och det faktumet att USA inte exporterar F-22 medan F-35 går/ska gå på export säger en hel del. Flygplanet kostar ju en rejäl slant både i införskaffning och underhåll, speciellt i jämförelse med Gripen. Priset säger dock en del om vad det är kapabelt till, "man får vad man betalar för".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in