2009-12-10, 11:15
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Men vet du vad som ingick för dom 17 milj eftersom du säger att det var dyrt ?

Vad är det du inte förstår?

22 miljarder för ett kontrakt.

17 miljarder står Gripen för.

5 miljarder kronor står allt annat för.
Citera
2009-12-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Vad är det du inte förstår?

22 miljarder för ett kontrakt.

17 miljarder står Gripen för.

5 miljarder kronor står allt annat för.

Frågan är mer vad du inte förstår ?

Men när du lyckats samla ihop dina siffror lite bättre , så kan vi ta det därifrån.
Citera
2009-12-10, 11:21
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Frågan är mer vad du inte förstår ?

Men när du lyckats samla ihop dina siffror lite bättre , så kan vi ta det därifrån.

Mina siffror? Du menar siffrorna i Dagens Nyheters artikel. Menar du att tidningen har fel när de skriver att Gripen blev fyra miljarder kronor dyrare för Sydafrikas skattebetalare än vad som uppges på Saabs hemsida?
Citera
2009-12-12, 17:05
Medlem
Woffeltoffels avatar
Hur många Gripenplan klarar Sverige av att ha i luften samtidigt? Då menar jag inte bara att flyga runt i cirklar utan en "skarp" situation..

Mvh
Citera
2009-12-12, 17:17
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Hur många Gripenplan klarar Sverige av att ha i luften samtidigt? Då menar jag inte bara att flyga runt i cirklar utan en "skarp" situation..

Mvh
Man har ca 70 skarpa flygplan ingående i de 4 divisionerna, så kanske runt 25% som kan vara i luften ständigt under en längre tidsperiod.
Citera
2009-12-12, 20:17
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Man har ca 70 skarpa flygplan ingående i de 4 divisionerna, så kanske runt 25% som kan vara i luften ständigt under en längre tidsperiod.
Vad är den begränsade faktorn här, med tanke på att tankning och omladdning går på ett kick?

Underhåll och pilotvila?
Citera
2009-12-12, 20:19
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
http://www.dn.se/nyheter/sverige/oecd-staller-sverige-till-svars-om-jas-affar-1.1011110

OECD tror fortfarande att mutor var inblandade vid Sydafrikas val av Gripen. Det gör för övrigt jag också.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jas-planen-dyrare-an-hittills-kant-1.531743

Och till råga på allt visar det sig att Sydafrika får betala rätt mycket för sina Gripen, vilket inte ser så bra ut då Gripens starkaste försäljningsargument är att det ska vara billigt. 17 miljarder kronor för 28 Gripen. Saftigt styckepris.
Återbetalning för Sveriges stöd av ANC. Var nog inte så många av aktivisterna som fattade att de lobbade för Sveriges vapenindustri när de demonstrerade mot apartheid.
Citera
2009-12-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Vad är den begränsade faktorn här, med tanke på att tankning och omladdning går på ett kick?

Underhåll och pilotvila?

Det är inte en siffra rätt från Krokodil.

Man har genom ett riksdagsbeslut bestämt sig för att ha 100 st Gripen kvar.
Det var därför man beslutade att lägga en uppgraderingsbeställning på 31 st
AtoC. även kallat F-100 .

Att man av det skulle kunna hålla 25 stycken i luften samtidigt som mest, är skitsnack från en bitter person med en enda agenda , nämligen att pestförklara allt som inte är Israeliskt, Amerikanskt eller Finskt
Citera
2009-12-13, 01:20
Medlem
Citat:

Att man av det skulle kunna hålla 25 stycken i luften samtidigt som mest, är skitsnack från en bitter person med en enda agenda , nämligen att pestförklara allt som inte är Israeliskt, Amerikanskt eller Finskt

Men, jag hugger inte på dig Hansol nu, utan fortsätter bara. Vad ska flygplanen göra uppe i luften om bara några av dem har vapenlast?

Föra massa oväsen - ja det kanske kan vara det - annars vet jag inte.
Citera
2009-12-13, 02:09
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Om man verkligen ville skulle man kunna få upp 100 flygplan i luften på 2 minuter från en enda bana. Men det var ju inte scenariot. Att kontinuerligt hålla 25 % av flygplanen i stridsuppdrag under längre tid tycker jag inte låter som en pessimistisk uppskattning. Det bör ju kunna översättas till 10 flygplan ständigt i luften och minst 60 st startklara på marken.
Citera
2009-12-13, 03:58
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Men, jag hugger inte på dig Hansol nu, utan fortsätter bara. Vad ska flygplanen göra uppe i luften om bara några av dem har vapenlast?

Det du skriver är viktigt att påpeka. Hur många jaktrobotar finns det egentligen till svenska Gripen? Hur många laserstyrda bomber, sjömålsrobotar och bombkapslar (somförvisso ska avvecklas) har Flygvapnet tillgång till?

Det som finns kommer enligt min bedömning räcka för krigföring under förmiddagen samma dag ryssarna bestämt sig för att ta Gotland. Efter det får klargöringspersonalen montera högtalare på balkarna för att piloterna ska kunna simulera "boom"-ljud med munnen.
Citera
2009-12-13, 09:29
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjärntvättad SAAB-fantast

Nej man valde att uppgradera 31 st äldre Gripen till C/D-standard enbart för att stödja SAAB.

Av de 100 flygplanen så är det endast ca 70 st som ingår i de 4 Divisionerna.

Jag skrev även att det var troligt att under en längre tidsperiod ha totalt en division i luften samtidigt.

Jag läser normalt inte inlägg från de personer som jag har på Ignore - bara om någon annan har citerat ett inlägg som i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in