2017-06-20, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Fast nu är Gripen inte det första flygplanet SAAB bygger.

Om du nu bestämt måste trolla får du ta och substantiera dina påståenden.
Har jag påstått det? vad jag hävdar är att det kanske inte så unikt att ett land i Sveriges storlek kan bygga ett plan som Gripen.
Det finns andra länder som skulle kunna göra samma sak om dom satsat på flygplanstillverkning när det inte var lika avancerat.

Fast SAAB är ett högteknologiskt företag som ror hem kontrakt från länder som USA, det är en bedrift.
Citera
2017-06-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
SAAB skulle inte kunna bygga ett plan utan tidigare erfarenhet, så mycket bättre än andra är vi inte.
Om vi skulle bygga ett helsvenskt plan skulle det bli galet dyrt och sannolikt dåligt.
Rejält dyrare ja - men jag förstår inte varför du tror det skulle bli sannolikt dåligt. Vi brukar sällan göra dåliga saker.
Citera
2017-06-20, 11:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Paris 2017 - Lockheed Martin has committed to manufacturing the F-16 in India should it win the air force’s single-engined fighter competition, and has signed a deal with Tata Advanced Systems to carry out this work in-country.
https://www.flightglobal.com/news/articles/paris-lockheed-martin-commits-to-building-f-16-in-i-438427/
Dette er vel en stor endring i forhold til hva som er sagt tidligere.

Jag tror Lockheed Martin har en ganska stor chans där. Indien är nog det mest korrupta landet när det gäller sådana upphandlingar så de som betalar bäst "konsultarvoden" lär vinna.. Det är pengarna som styr och det spelar mindre roll hur kompetent planet är.
Citera
2017-06-20, 13:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror Lockheed Martin har en ganska stor chans där. Indien är nog det mest korrupta landet när det gäller sådana upphandlingar så de som betalar bäst "konsultarvoden" lär vinna.. Det är pengarna som styr och det spelar mindre roll hur kompetent planet är.

LM kanske säljer hela planet. Överlåter hela rubbet alltså, med immaterialrättigheter och allt? F16 är ju gammalt och USA tänker nog inte nytillverka några maskiner åt sitt eget flygvapen.
Citera
2017-06-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Rejält dyrare ja - men jag förstår inte varför du tror det skulle bli sannolikt dåligt. Vi brukar sällan göra dåliga saker.
Sverige gör i regel bra grejjer, men ska vi tillverka allt så kommer det förmodligen ta sådan tid att mycket är obsolet när planet är färdigt.
Citera
2017-06-21, 10:26
Medlem
Citat:
Sverige gör i regel bra grejjer, men ska vi tillverka allt så kommer det förmodligen ta sådan tid att mycket är obsolet när planet är färdigt.
Vi har gott om duktiga ingenjörer både inom militär och civil industri. Om någon har pengarna så tror jag vi kan utveckla alla delsystem parallellt. Däremot så kommer det att knycka kapacitet från civila projekt.
Citera
2017-06-21, 11:29
Medlem
Citat:
Vi har gott om duktiga ingenjörer både inom militär och civil industri. Om någon har pengarna så tror jag vi kan utveckla alla delsystem parallellt. Däremot så kommer det att knycka kapacitet från civila projekt.
Sverige har duktiga ingenjörer, jag är själv vad man brukar kalla EPA-ingenjör.
Vad jag invände mig lite mot var uppfattningen att vi måste vara så mycket bättre än andra bara för att vi har konstruerat Gripen.
Citera
2017-06-21, 11:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Vad jag invände mig lite mot var uppfattningen att vi måste vara så mycket bättre än andra bara för att vi har konstruerat Gripen.

Andra länder är bättre på andra saker. Vi har en 80-årig tradition av flygtillverkning. Och inte bara planen då.

Finland tillverkar isbrytare mm, som exempel.

Men Sverige har ju tveklöst en mycket avancerad industri. Den är i internationell framkant.
Citera
2017-06-21, 20:34
Medlem
Citat:
Har jag påstått det? vad jag hävdar är att det kanske inte så unikt att ett land i Sveriges storlek kan bygga ett plan som Gripen.
Det finns andra länder som skulle kunna göra samma sak om dom satsat på flygplanstillverkning när det inte var lika avancerat.

Fast SAAB är ett högteknologiskt företag som ror hem kontrakt från länder som USA, det är en bedrift.

Jag förstår inte riktigt vad du vill komma till. Det är väl klart att vi inte hade kunnat bygga ett modernt fpl om vi inte hade kunskap om hur man bygger fpl? Sedermera är det väl självklart att andra länder hade kunnat bygga fpl om dom hade haft kunskapen och resurserna att göra detta...

Det är väl ingen som skriver att svenskar är övermänniskor och ingen annan än svenskar kan designa fpl...
Citera
2017-06-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Jag förstår inte riktigt vad du vill komma till. Det är väl klart att vi inte hade kunnat bygga ett modernt fpl om vi inte hade kunskap om hur man bygger fpl? Sedermera är det väl självklart att andra länder hade kunnat bygga fpl om dom hade haft kunskapen och resurserna att göra detta...

Det är väl ingen som skriver att svenskar är övermänniskor och ingen annan än svenskar kan designa fpl...
Jag svarade på inlägg 8851, läs det vetja.
Citera
2017-06-21, 20:52
Medlem
Citat:
Det är vi inte.

Jag noterar bara att de delar vi inte designat i JAS skulle vi ha kunnat designa - vi har kapaciteten om vi vill.

Och på samma sätt skulle t ex Israel också kunna bygga ett nytt plan.

Däremot är det en fråga om man vill designa ett plan - respektive hur stor del av planet man vill designa själv. En smart person som vill bygga ett hus köper t ex färdiga dörrar och fönster eftersom det är så mycket jobb att snickra ihop egna. På samma sätt skulle det vara direkt vårdslöst att lägga ner hundratals manår eller mer på att göra en ny katapultstol när vi ändå kan fylla i önskelista och få någon av världens mest kompetenta företag på området att skräddarsy en lösning till JAS.

Vi kan nå yttersta spets i de flesta områden - men vår styrka är att göra smarta konstruktioner där vi får mycket för pengarna. Samt att om man bygger själv hamnar man inte i samma hemska situation med kompromisser som sker när en grupp länder skall samsas om en konstruktion.
Citera
2017-06-21, 20:55
Medlem
Citat:
Det är vi inte.

Jag noterar bara att de delar vi inte designat i JAS skulle vi ha kunnat designa - vi har kapaciteten om vi vill.

Och på samma sätt skulle t ex Israel också kunna bygga ett nytt plan.

Däremot är det en fråga om man vill designa ett plan - respektive hur stor del av planet man vill designa själv. En smart person som vill bygga ett hus köper t ex färdiga dörrar och fönster eftersom det är så mycket jobb att snickra ihop egna. På samma sätt skulle det vara direkt vårdslöst att lägga ner hundratals manår eller mer på att göra en ny katapultstol när vi ändå kan fylla i önskelista och få någon av världens mest kompetenta företag på området att skräddarsy en lösning till JAS.

Vi kan nå yttersta spets i de flesta områden - men vår styrka är att göra smarta konstruktioner där vi får mycket för pengarna. Samt att om man bygger själv hamnar man inte i samma hemska situation med kompromisser som sker när en grupp länder skall samsas om en konstruktion.
Håller med, jag gillar SAAB och har aktier i bolaget, jag hoppas därför att dom ror hem T-X-kontraktet.
Men svenskar har lite teknikhybris, vi har faktisk inte varit bäst på all områden vi gett oss in på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in