2012-05-17, 08:58
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Svenska Gripenplan med NATO-länk L-16 och Have Quick II har kvar Svensk jaktlänk (med gemensam lägesbild/sensordelning).
[...]
Det vi inte behåller är taktiska radiosystemet (TARAS) för stridsledning men det ersätts av L16 av politiska och praktiska skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Krypterade radio och datalänkar för stridsledningscentraler och flygplan dvs TARAS/Radio 90
fick stryka på foten iom L-16 inträde i Gripen .

Ok. Det hade inget med platsbrist att göra alltså...
Citera
2012-05-17, 09:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Nu blir jag nyfiken, på vilket sätt skulle ("citat: en bult") förändra eller rättare
sagt förbättra för en viktökning av ca:500 gr pga av hjälmbyte ?

Med tanke på att stolen håller ihop för en nödutskjutning genom huv utan att
på något sätt ge, vika ovasett om ff väger över normal vikt ?

Bulten kanske inte är viktig under och/efter en utskjutning men den får ju inte gå av under normal stridsflygning.
Citera
2012-05-17, 10:46
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Förmodar att du inte jobbar med stol, eftersom arbete med denna kräver speciell
utbildning sanktionerad av Martin Baker.

Jo exakt. Är ganska sällan en stol behöver lyftas ut också och då görs det utav de som har gått utbildningen. Är kanske 2/3 stycken av ca 35 tekniker som gått den. Så är sällan man ser en utplockad stol också.

Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Herregud vad korkad du verkar vara..
Tack så mycket du civil ekonom! Du verkar väldigt tekniskt lagd med tanke på den fina utbildning du har gått och kan säkert mer än mig som daglien arbetar med flygplanet.. Suck..
Citera
2012-05-17, 11:25
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Jo exakt. Är ganska sällan en stol behöver lyftas ut också och då görs det utav de som har gått utbildningen. Är kanske 2/3 stycken av ca 35 tekniker som gått den. Så är sällan man ser en utplockad stol också.

Tack så mycket du civil ekonom! Du verkar väldigt tekniskt lagd med tanke på den fina utbildning du har gått och kan säkert mer än mig som daglien arbetar med flygplanet.. Suck..

Nej, men du ger ett väldigt oproffsigt intryck. Bara så du vet det.

"Men min egna gissning är att det håller ihop någonting i stolen haha, vem kan inte gissa det.. xD"

Jag har gjort min värnplikt inom flygvapnet och är i övrigt väldigt intresserad av planet i fråga, med det sagt borde din kunskap vara oändligt mer omfattande på området än min. Men man kan nästan tro du är 13 år. Dock en bra slutsats att bulten håller fast något!
Citera
2012-05-17, 12:05
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:

"Men min egna gissning är att det håller ihop någonting i stolen haha, vem kan inte gissa det.. xD"

Jag har gjort min värnplikt inom flygvapnet och är i övrigt väldigt intresserad av planet i fråga, med det sagt borde din kunskap vara oändligt mer omfattande på området än min. Men man kan nästan tro du är 13 år. Dock en bra slutsats att bulten håller fast något!
Bara för att man inte tar Flashback på blodigt allvar så betyder det inte att man är omogen. Fråga om något konkret som du inte vet så kanske han kan svara bättre?

Just stolen har han ju redan sagt att han inte vet mycket om iom att han saknar spec utb på den. Frågar du någon på SKV som jobbar på privatsidan om vad du får lyfta momsen för så kommer du också få en gissning och skratt tillbaka (om det inte är en sur kärring som svarar "du är på fel avdelning, *klick*).

Jag fattar inte varför du klagar på TS stilistiska val, TS är modern och under 30. Låt han använda smileys.
;P;;PPpppp;P;P;;p;P;
Citera
2012-05-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Bulten kanske inte är viktig under och/efter en utskjutning men den får ju inte gå av under normal stridsflygning.

Tror du verkligen att man behöver byta 1 st bult i stolen pga hållfastighetsökning
i samband med hjälmbyte där en viktökning genererar upp till 500 gram.

Stolen och dess närmiljö har en konstruktion som klarar stress situvationer
på flera gångers säkerhetsmarginal.
Senast redigerad av Hansol 2012-05-17 kl. 12:32.
Citera
2012-05-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Ok. Det hade inget med platsbrist att göra alltså...

Varför tror du att man har plockat ur tidigare krypteringsavionik för att ge plats åt L-16 .

Märker att du inte har sätt hur enormt lite plats det eg finns i ett strids fpl,
tomrum är en lyxvara som inte finns i denna värld.

Varje extra onödigt kilo man släpar med sig kostar stora pengar i livscykeln.
Senast redigerad av Hansol 2012-05-17 kl. 12:34.
Citera
2012-05-17, 13:07
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:

Du kanske helt enkelt inte förstod min humor jag syftade på i den meningen... Är väl ganska så jävla uppenbart att den håller fast något eller hur?!
Kan för övrigt förtydliga att jag är tekniker med A behörighet. Har således inte gått hela den treåriga teoretiska och två år praktiska utbildning som en fullfjädrad tekniker har gått. Därför min kunskap inte är komplett i det mesta, men har däremot en viss mer kunskap än de flesta här och vill därför svara så gott jag kan och får, vilket jag även försöker. Att du sen kommer och kallar mig för idiot när du själv inte kan ett skit tycker jag bara är idiotiskt av dig..

Citat:
Tror du verkligen att man behöver byta 1 st bult i stolen pga hållfastighetsökning

Det kan säkerligen vara någon mer modd på stolen i fråga som jag inte vet om. Men tänk när det går i några tusen knyck och piloten gör en tvär sväng i 9G. Då kommer dessa 500 gram ha en vikt på 4,5kg! Att denna bult då klarar tio kg mer än den tidigare så har du extra säkerhetsmarginaler!

Jag kan kolla upp mer exakt vilka moddar som har gjorts på stolen för att klara av hjälmsikte. Och mer exakt vad denna bult har för syfte!
Citera
2012-05-17, 13:45
Medlem
WiperTheMightys avatar
Har för mig att tekniker, flygledare osv. får varsitt flygpass i Gripen?
Citera
2012-05-17, 15:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Jo, men om man jagar vikt så kanske man redan ligger på gränserna. Och det hela handlar nog mer om vilken maxvikt man får ha på förarna efter modifieringarna.
Citera
2012-05-17, 15:26
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WiperTheMighty
Har för mig att tekniker, flygledare osv. får varsitt flygpass i Gripen?

Stämmer bra det! Förarna tycker bara det är kul att vi hänger med upp! Alla som arbetar i närheten av systemet har möjlighet. Du får mer än bara ett pass också. Bara gå och fråga när det passar att hänga med! Själv ska jag upp om ett par veckor, kommer fan bli awesome!! Allt som krävs är en läkarundersökning.
Citera
2012-05-17, 15:43
Medlem
kronoliths avatar
Hittade denna länk på militaryphotos.net, en artikel som handlar om framtida Filippinska köp av stridsflygplan.

Citat:
Aquino said that his government had asked to buy second-hand F-16s from the United States, but their maintenance costs could end up being too high because of their age.
Citat:
“We do have an alternative, and — this is a surprise — it seems we have the capacity to buy brand-new, but not from America,” Aquino said, without mentioning the aircraft model. “These are manufactured by another progressive country that I won’t name at this point.”

Gripen ser ju onekligen ut att passa in på det sista citatet, eller? Och Thailand som just köpt Gripen ligger ju praktiskt taget nästgårds, kanske deras val kan ha påverkat och hjälpt till att uppmärksamma Gripensystemet i regionen..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in