2008-05-20, 19:14
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det handlar inte om någon i dagsläget aktuell motsättning. Men det är en historisk och fortfarande än idag känslig fråga som gör det mycket osannolikt att man skulle köpa samma flygplan.

Det är vidare riktigt att man behöver planen omedelbart eftersom de gamla ska tas ur tjänst senast 2010.

Det har även ryktats i pressen att USA skulle ha erbjudit Rumänien 48 F-16 gratis ur deras reserv mot att man förband sig att köpa JSF i framtiden. Men detta är som sagt bara rykten.

Gripen köpet skulle nog va bättre för landets ekonomi genom motköpen , det kan inte väga över xenofobin?
Citera
2008-05-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Jag är skattebetalare.
.
Logiken? just därför bör du önska Gripen framgångar.
Citera
2008-05-20, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Logiken? just därför bör du önska Gripen framgångar.

Du får gärna presentera en uträkning som visar på vilket sätt jag som skattebetalare gynnas av att Rumänien köper Gripen. Basera gärna det på empiri och inte på gissningar, annars kan det vara utan.
Citera
2008-05-20, 19:27
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:
Jag vet inte hur bra betyg du fick i engelska i grundskolan, men det ingick lite mer än så:.

Och vad i det är utöver vad som brukar ingå och kan kosta 12 miljarder? Det är uppenbart att du läste fel och istället för 4,5 mdr dollar trodde att det stod 2,5 och byggde dina argument på det.

Citat:
Vad gäller kostnaderna för en F-16C/D Block 50/52 kan man snegla på kostnaderna för Grekland och Polen, och därmed räkna ut att styckepriset inte ligger på över 500 miljoner kronor. Tvärtom är det lägre än för Gripen.

Varför nämner du inte Marocko? Grekland hade redan F-16 innan och behövde inte lika mycket kringutrustning och kan därför inte jämföras. I Polen var F-16 inte billigare utan det var stora löften om motköp och statliga lån som övertygade.

Sedan är det fullt möjligt att det riktiga budet hamnar under 560 mkr för F-16, det telegrammet du postade handlade bara om en begäran om tillstånd från kongressen och angav bara en ram. Ska amerikanarna ha en chans måste de antingen erbjuda ett klart lägre pris eller väldigt förmånliga villkor, med tanke på att det handlar om hälften begagnade plan.

Själv tror jag att det kommer att stå mellan Eurofighter och Gripen, men det är meningslöst att spekulera, vi får helt enkelt vänta och se.
Citera
2008-05-20, 19:30
Medlem
Citat:
Du får gärna presentera en uträkning som visar på vilket sätt jag som skattebetalare gynnas av att Rumänien köper Gripen. Basera gärna det på empiri och inte på gissningar, annars kan det vara utan.
Som svensk medborgare gynnas du av att svenska företag går bra.
Kan du emperiskt bevisa att du tjänar på motgångar för Gripen?
Citera
2008-05-20, 19:42
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
Och vad i det är utöver vad som brukar ingå och kan kosta 12 miljarder? Det är uppenbart att du läste fel och istället för 4,5 mdr dollar trodde att det stod 2,5 och byggde dina argument på det.

Varför nämner du inte Marocko? Grekland hade redan F-16 innan och behövde inte lika mycket kringutrustning och kan därför inte jämföras. I Polen var F-16 inte billigare utan det var stora löften om motköp och statliga lån som övertygade.

Sedan är det fullt möjligt att det riktiga budet hamnar under 560 mkr för F-16, det telegrammet du postade handlade bara om en begäran om tillstånd från kongressen och angav bara en ram. Ska amerikanarna ha en chans måste de antingen erbjuda ett klart lägre pris eller väldigt förmånliga villkor, med tanke på att det handlar om hälften begagnade plan.

Själv tror jag att det kommer att stå mellan Eurofighter och Gripen, men det är meningslöst att spekulera, vi får helt enkelt vänta och se.

Hur gick det för polen , fick dom nåt vettigt motköp.
Citera
2008-05-20, 20:14
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Hur gick det för polen , fick dom nåt vettigt motköp.

Jag vet inte, jag har hört att det finns en del missnöje i Polen men jag vet inte hur pass underbyggt det, jag känner inte till att det gjorts någon utvärdering. Vad man kan säga är att det har varit ganska tyst om de motköpen samtidigt som SAAB gärna vill marknadsföra hur det gått för deras motköp. Så sent som idag har det kommit ett pressmeddelande från Tjeckien om att man ska samarbeta om deras skolflygplan L-159

http://www.aero.cz/main.php?pageid=136&news_home_id=686&PHPSESSID=001 91c67e40015a31ac2caa96f897a08
Citera
2008-05-20, 20:27
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Som svensk medborgare gynnas du av att svenska företag går bra.
Kan du emperiskt bevisa att du tjänar på motgångar för Gripen?

Två små petiga anmärkningar bara:
1. Det är var man är folkbokförd som avgör hur bra man tjänar på det ena eller andra, inte medborgarskap.
2. Jag kan nästan sätta en slant på att Fennicum inte är svensk medborgare.
Citera
2008-05-20, 21:49
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Gripen köpet skulle nog va bättre för landets ekonomi genom motköpen , det kan inte väga över xenofobin?

Jag är säker på att det skulle vara bättre för ekonomin. Men här är det politik som är det avgörande. Och jag tror nog att USA kan locka med tillräckligt med förmåner i olika former för att ro hem detta. För att nämna några exempel: Vi har amerikanska flygbaser i landet, det har länge förts en diskussion om visum-reglerna till USA för rumänska medborgare, man kan eventuellt locka med kontrakt i Irak till rumänska företag. Och dessutom stöds USA-alternativet av den nuvarande presidenten, som har byggt utrikespolitiken på just samarbete med USA. Jag ser inte vad EU-sidan skulle kunna sätta emot detta. Av dessa skäl tror jag att det blir F-16. Även om jag personligen skulle vilja se Rafale.

När det gäller Ungern så är det inte xenofobi utan snarare ett långsiktigt strategiskt tänkande som jag tror ligger bakom. Vi slogs över Transylvanien i båda världskrigen och det är inte otänkbart att vi kommer att göra det igen, även om det i dagsläget är helt främmande.
Citera
2008-05-21, 08:02
Medlem
Citat:
Och jag tror nog att USA kan locka med tillräckligt med förmåner i olika former för att ro hem detta. För att nämna några exempel: Vi har amerikanska flygbaser i landet, det har länge förts en diskussion om visum-reglerna till USA för rumänska medborgare, man kan eventuellt locka med kontrakt i Irak till rumänska företag. Och dessutom stöds USA-alternativet av den nuvarande presidenten, som har byggt utrikespolitiken på just samarbete med USA. Jag ser inte vad EU-sidan skulle kunna sätta emot detta. Av dessa skäl tror jag att det blir F-16. Även om jag personligen skulle vilja se Rafale.

Det är bra poänger. Jag kan dessutom lägga till att desto bättre inställning rumänska politiker har till USA, desto mer amerikansk försvarsmateriel kan de vänta sig till kraftigt subventionerat pris. USA kan rentav donera materiel till Rumänien för att skynda på NATO-standardiseringen.

Förvisso har Rumänien, vad jag förstått, gjort rätt betydande investeringar i NATO-standardisering de senare åren ändå genom det aktiva samarbetet med Israel. Men vad gäller tyngre materiel, exempelvis transportflygplan som Hercules kan USA alltid skänka ett par till, precis som de gjorde till Polen.

Citat:
När det gäller Ungern så är det inte xenofobi utan snarare ett långsiktigt strategiskt tänkande som jag tror ligger bakom. Vi slogs över Transylvanien i båda världskrigen och det är inte otänkbart att vi kommer att göra det igen, även om det i dagsläget är helt främmande.

Nog klarar rumänerna av ungrarna ändå, oavsett vilket flygplan de väljer så kommer flygvapnet bli mycket större. Tänk sedan på grekerna och turkarna, de håller på och flyger omkring och provocerar varandra över vattnen mellan deras öar på nästan daglig basis (vilket bland annat lett till totalhaverier och fall där de skjutit ner varandra även på senare år). Inte helt sällan dessutom med samma typ av flygplan, F-16.

http://www.youtube.com/watch?v=k8ECFc5ZOlU&feature=related

Hehe.
Senast redigerad av Fennicum 2008-05-21 kl. 08:25.
Citera
2008-05-27, 12:37
Medlem
Så var jungfruturen gjord

Idag så flög den äntligen...snabbt jobbat

http://www.corren.se/archive/2008/5/27/jqft5wtmij1rc1i.xml

http://www.saabgroup.com/en/MediaRelations/News/2008/first_flight_for_gripen_demo.htm
Senast redigerad av Hansol 2008-05-27 kl. 12:48.
Citera
2008-05-27, 22:53
Medlem
vackert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här