2009-12-13, 09:37
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Det du skriver är viktigt att påpeka. Hur många jaktrobotar finns det egentligen till svenska Gripen? Hur många laserstyrda bomber, sjömålsrobotar och bombkapslar (somförvisso ska avvecklas) har Flygvapnet tillgång till?

Det som finns kommer enligt min bedömning räcka för krigföring under förmiddagen samma dag ryssarna bestämt sig för att ta Gotland. Efter det får klargöringspersonalen montera högtalare på balkarna för att piloterna ska kunna simulera "boom"-ljud med munnen.
Det finns idag färre än 100 st AMRAAM ( och då av äldre versioner), 6 spaningskapslar som då är "S" i JAS , FLIR till kanske maximalt en division med tillhörande styrda bomber.

Istället för att tex stödja SAAB och låta dem uppgradera 31 st Gripen, vore det i mina ögon lämpligare att köpa in mer modern beväpning + FLIR mm mm.
Citera
2009-12-13, 12:56
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Det finns idag färre än 100 st AMRAAM ( och då av äldre versioner), 6 spaningskapslar som då är "S" i JAS , FLIR till kanske maximalt en division med tillhörande styrda bomber.

Istället för att tex stödja SAAB och låta dem uppgradera 31 st Gripen, vore det i mina ögon lämpligare att köpa in mer modern beväpning + FLIR mm mm.

Irist-T är levererad och Meteor är tänkt köpas in.
Citera
2009-12-13, 13:47
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Irist-T är levererad och Meteor är tänkt köpas in.

En Gripen som lyfter i jaktflygsrollen har 2 Sidewinder/IRIS-T, 4 AMRAAM/Meteor samt en 1 300 liters bränsletank.

Har Sverige köpt in 200 IRIS-T och 400 Meteor? Det skulle då alltså räcka till en uppsättning per Gripen. Pratar vi om att landa igen på "kortbana", få nytt bränsle och nya vapen ett par gånger i jaktflygsrollen pratar vi alltså om ett behov av att köpa 600 IRIS-T och 1 200 Meteor.

Istället för sådana mängder robotar har Sverige IRIS-T i ett antal som kan räknas på fingrarna. Det räcker ingenstans! Jag håller med om att Gripen är en kapabel kärra. Men det är ett stridsflygplan, inte ett aerobatikflygplan. För att det ska vara just kapabelt krävs det lite mer än bara flygplanet i sig. Jaktrobotar, en flygbasorganisation etc. är så att säga ett måste.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2009-12-13 kl. 13:51.
Citera
2009-12-13, 14:20
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
En Gripen som lyfter i jaktflygsrollen har 2 Sidewinder/IRIS-T, 4 AMRAAM/Meteor samt en 1 300 liters bränsletank.

Har Sverige köpt in 200 IRIS-T och 400 Meteor? Det skulle då alltså räcka till en uppsättning per Gripen. Pratar vi om att landa igen på "kortbana", få nytt bränsle och nya vapen ett par gånger i jaktflygsrollen pratar vi alltså om ett behov av att köpa 600 IRIS-T och 1 200 Meteor.

Istället för sådana mängder robotar har Sverige IRIS-T i ett antal som kan räknas på fingrarna. Det räcker ingenstans! Jag håller med om att Gripen är en kapabel kärra. Men det är ett stridsflygplan, inte ett aerobatikflygplan. För att det ska vara just kapabelt krävs det lite mer än bara flygplanet i sig. Jaktrobotar, en flygbasorganisation etc. är så att säga ett måste.

RB 74 är under utfasning om jag förstått det rätt.

Vi har alltid haft för få jaktrobotar för en längre konflikt.
Dock är det en hyfsad enkel match att snabbt fylla på lagren.
Citera
2009-12-13, 14:27
Medlem
Citat:

Varför? När var senaste gången de använde en riktig missil? Känns värdelöst att köpa ammunition när man inte har något att skjuta på. Planet är ju inte till för att kriga, det är ju till för att stimulera den inhemska försvarsindustrin och göra PR åt Sverige. Försäljning av planen är ju prio1.
Citera
2009-12-13, 14:35
Medlem
Man måste göra skillnad på Produkten Gripen och Svenska Flygvapnets Gripar.

Ja moder utrustning behövs i ett hyfsat antal och det heter Robot på Svenska.

Georgien är ett utmärkt exempel på när Robotar nyttjades för att slå ut fientligt flyg.
Citera
2009-12-16, 17:09
Medlem
Lite offtopic men idag kom besked om att den planerade flytten av basbataljon till Lindköping inte kommer ske. Personalen i Ronneby och Luleå kan således andas ut i några veckor. Till och med HKV kan ta förnuftiga beslut ibland.
Citera
2009-12-16, 21:57
Medlem
Running_mans avatar
Har det funnits några kamouflagemålade Gripen?

Viggen fanns ju flera olika mönster, har aldrig sett någonting annat än silvergråa 39r...
Citat:
Och fortsätter man att läsa står det även:"Finland is upgrading its fleet of F-18s with new avionics, including helmet mounted sights (HMS), new cockpit displays, sensors and standard NATO data link. A number of the 63 Hornets remaining are going to be fitted to carry air-to-ground ordnance such as the AGM-154C JSOW, in effect returning to the original F/A-18 multi-role configuration."
Ja det stämmer men det såg annorlunda ut då de införskaffades.
Citera
2009-12-16, 22:30
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Har det funnits några kamouflagemålade Gripen?

Här är någons Photoshopkreation (som borde varit grå undertill):

http://img21.imageshack.us/img21/2070/gripencamo.jpg

I övrigt har jag sett bilder på förstudier, det vill säga modeller och illustrationer där Gripen var målad i kamouflage, i övrigt inte.

Samt Erieye teknikdemonstrator: http://img408.imageshack.us/img408/6749/farbotestbed1988.jpg
Citera
2009-12-16, 22:32
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
det heter Robot på Svenska.

Missil är utmärkt svenska det med. Robot är väl det ord man vanligtvis använder inom försvarsmakten, men där använder man inte alltid samma ord som i samhället i övrigt. Försvarsmaktens personal äter och sover aldrig, de utspisar och återhämtar, som exempel.

Angående färgen på Gripen så är den väl målad för att synas dåligt mot himlen. Vilket jag tror att JA-37 också var för det mesta. AJ-37 däremot var väl vanligtvis kamouflagemålad för att synas dåligt mot marken. Det finns säkert undantag, exempelvis JA-37 som man velat gömma i skogen.

Jaktflygplan vill oftast flyga högt och snabbt för att ha så många möjligheter som möjligt. Gripen är i första hand ett jaktflygplan vilket leder mig till min slutsats, som egentligen bara är gissningar.
Citera
2009-12-16, 22:58
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
AJ-37 däremot var väl vanligtvis kamouflagemålad för att synas dåligt mot marken. Det finns säkert undantag, exempelvis JA-37 som man velat gömma i skogen.

Har även med det taktiska uppträdandet att göra, AJ-37 skulle flygt lågt och snabbt och en rysk jaktpilot skulle helt enkelt befinna sig högre upp. När denne pilot tittade ner skulle det vara svårare att se en grönbrunsvartmålad Viggen mot skog än en grå dito.

Fin bild: http://mccoy.nu/viggen2.jpg
Citera
2009-12-16, 23:04
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Har även med det taktiska uppträdandet att göra, AJ-37 skulle flygt lågt och snabbt och en rysk jaktpilot skulle helt enkelt befinna sig högre upp. När denne pilot tittade ner skulle det vara svårare att se en grönbrunsvartmålad Viggen mot skog än en grå dito.
Var inte det precis vad jag sa då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in