2009-12-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Återigen Gripen klarade av det mål som kunden en gång begärde , dvs att kunna agera från extremt korta start och landningsförhållanden .

Att man ett antal år senare öveger dessa krav, är det inget man kan lasta Gripen för.

Sedan är det ju även så att i övningar som sker även i dags datum, så tränar man fortfarande med/efter dessa "krav".

Nej, absolut inget man kan lasta Gripen för - håller jag med om.

MEN. Att man nu börjat öva (för övrigt bara en övning än så länge) start och landning på korta sträckor igen har inget med nationellt Försvar att göra.

Som jag skrev tidigare i tråden:
"Googla lite på "taktisk flygbas" så får du svaret på varför.
Är ju snart dags för NBG igen och då ska det väl ingå något AEW (Airexpeditionarywing) som ska upprätta en taktisk flygbas. Och eftersom det åter är Afrika den snackas om så kan banan på den flygbasen/flygplatsen vara lite bumpy och kort. Så har inget med "försvaret av Sverige" att göra."

Och just det. Glömde ju skriva att jag ger Basbat08 ungefär ett till två års överlevnad från nu. Sedan kommer något annat mycket sämre - vi får se vad det blir
Senast redigerad av Basarmannen 2009-12-08 kl. 09:28.
Citera
2009-12-08, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Nej, absolut inget man kan lasta Gripen för - håller jag med om.

MEN. Att man nu börjat öva (för övrigt bara en övning än så länge) start och landning på korta sträckor igen har inget med nationellt Försvar att göra.

Som jag skrev tidigare i tråden:
"Googla lite på "taktisk flygbas" så får du svaret på varför.
Är ju snart dags för NBG igen och då ska det väl ingå något AEW (Airexpeditionarywing) som ska upprätta en taktisk flygbas. Och eftersom det åter är Afrika den snackas om så kan banan på den flygbasen/flygplatsen vara lite bumpy och kort. Så har inget med "försvaret av Sverige" att göra."

Och just det. Glömde ju skriva att jag ger Basbat08 ungefär ett till två års överlevnad från nu. Sedan kommer något annat mycket sämre - vi får se vad det blir

Okej ,skulle vara trevligt om du hade lust att dela med dig av det du sett i din kristallkula ang Basbat08 och dess framtid

Att man som du säger "börjat öva igen" stämmer nog sämre, detta är en förmåga alla Flygförare får öva när man genomgår sin grundutbildning.
Senast redigerad av Hansol 2009-12-08 kl. 09:32.
Citera
2009-12-08, 09:34
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Lite mer info om "mobila flygplatser" i Flygbasbataljon 08 .

Länk

Nu kanske vi har avhandlat färdigt om korta start/landningsbanor för Gripen ?

Du kanske bör läsa vad Basarmannen skrev en gång till. Om du anser att Flygbasbataljon 08/T på något sätt motsvarar vad som behövs för att nyttja spridningsfilosofin och försvaret av Sverige är du helt ute och cyklar. Dessa enheter (en till antalet enligt din egen länk) består av en fjärdedel av personalantalet i Basbataljon 85. Borta är allt närskydd i form av flygbasjägare etc.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2009-12-08 kl. 09:48. Anledning: Liten typo
Citera
2009-12-08, 09:39
Medlem
Citat:
Okej ,skulle vara trevligt om du hade lust att dela med dig av det du sett i din kristallkula ang Basbat08 och dess framtid

Att man som du säger "börjat öva igen" stämmer nog sämre, detta är en förmåga alla Flygförare får öva när man genomgår sin grundutbildning.

Flygförarna ja. Men resten av förbandet då? Tex Klargöring på fältmässig krigsbas med alla friktioner som kan uppstå istället för på linjen vid respektive hemmaflottilj. Det övas för lite och har blivit alldeles för bekvämt i Flygvapnet idag. "Om vi åker utomlands så grupperar vi ju på en flygplats. Så det finns ingen anledning att smutsa ned uniformen i skogen. Kom så går vi till mässen och dricker kaffe istället".

Och vad gäller framtiden för Basbat. Titta på hur AB01 såg ut i NBG. Titta på likheterna med Basbat08. Gör samma jämförelse med "nya slimmande och mycket mindre NBG" och framtidens Basbat. Där har du min kristallkula.
Citera
2009-12-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Du kanske bör läsa vad Basarmannen skrev en gång till. Om du anser att Basbataljon 08/T på något sätt motsvarar vad som behövs för att nyttja spridningsfilosofin och försvaret av Sverige är du helt ute och cyklar. Dessa enheter (en till antalet enligt din egen länk) består av en fjärdedel av personalantalet i Basbataljon 85. Borta är allt närskydd i form av flygbasjägare etc.

Ah, men är du här och trollar i tråden igen, trevligt.

Ska jag vara ärlig så handlar min poäng fortfarande om att man kan nyttja Gripen på korta banor.

Detta är trots allt Gripen tråden.

Att våra amatörpolitiker plus ÖB monterar ner vårat försvar ,kan ni väl bryta ut i en annan tråd ?
Citera
2009-12-08, 09:55
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ska jag vara ärlig så handlar min poäng fortfarande om att man kan nyttja Gripen på korta banor.

Detta är trots allt Gripen tråden.

Att våra amatörpolitiker plus ÖB monterar ner vårat försvar ,kan ni väl bryta ut i en annan tråd ?

Du inser att Gripen är ett flygplan och inte existerar i ett vakuum? När Gripen används av Flygvapnet ingår det i ett stort system. Du vet... med en flygförare, klargöringspersonal och allt det där.

Jag skulle vilja se en obemannad otankad Gripen lyfta från "kortbana"
Citera
2009-12-08, 10:18
Medlem
Citat:
Du inser att Gripen är ett flygplan och inte existerar i ett vakuum? När Gripen används av Flygvapnet ingår det i ett stort system. Du vet... med en flygförare, klargöringspersonal och allt det där.

Jag skulle vilja se en obemannad otankad Gripen lyfta från "kortbana"

Bara för att Svenska flygvapnet inte nyttjar det tillfullo ska du väl inte lasta Gripen för det.

OT . Din ironi funkar inte så bra.

Återigen detta är Gripen tråd .
Citera
2009-12-10, 09:10
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Återigen detta är Gripen tråd .

http://www.dn.se/nyheter/sverige/oecd-staller-sverige-till-svars-om-jas-affar-1.1011110

OECD tror fortfarande att mutor var inblandade vid Sydafrikas val av Gripen. Det gör för övrigt jag också.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jas-planen-dyrare-an-hittills-kant-1.531743

Och till råga på allt visar det sig att Sydafrika får betala rätt mycket för sina Gripen, vilket inte ser så bra ut då Gripens starkaste försäljningsargument är att det ska vara billigt. 17 miljarder kronor för 28 Gripen. Saftigt styckepris.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2009-12-10 kl. 09:15.
Citera
2009-12-10, 10:17
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/oecd-staller-sverige-till-svars-om-jas-affar-1.1011110

OECD tror fortfarande att mutor var inblandade vid Sydafrikas val av Gripen. Det gör för övrigt jag också.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jas-planen-dyrare-an-hittills-kant-1.531743

Och till råga på allt visar det sig att Sydafrika får betala rätt mycket för sina Gripen, vilket inte ser så bra ut då Gripens starkaste försäljningsargument är att det ska vara billigt. 17 miljarder kronor för 28 Gripen. Saftigt styckepris.

På tal om Gripen och Brasilienaffären.

http://www.janes.com/news/defence/air/jdw/jdw091111_1_n.shtml
Citera
2009-12-10, 11:02
Medlem
Citat:
[http://www.dn.se/nyheter/sverige/jas-planen-dyrare-an-hittills-kant-1.531743

Innan du utalar dig om priser , tycker jag du ska ta reda på vad denna affär innehåller.

Sydafrika beställde inte över disk, direkt utan hade rätt mycket av eget som man ville inkludera.
Citera
2009-12-10, 11:10
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Innan du utalar dig om priser , tycker jag du ska ta reda på vad denna affär innehåller.

Sydafrika beställde inte över disk, direkt utan hade rätt mycket av eget som man ville inkludera.

Ja som det står var kontraktet värt 22 miljarder kronor, varav 17 miljarder kronor stod Gripen för.

Om du har någon annan uppgift är du välkommen att skriva om det här
Citera
2009-12-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ja som det står var kontraktet värt 22 miljarder kronor, varav 17 miljarder kronor stod Gripen för.

Om du har någon annan uppgift är du välkommen att skriva om det här

Men vet du vad som ingick för dom 17 milj eftersom du säger att det var dyrt ?

Du är väl medveten om att Svenska Gripen och Sydafrikas Gripar skiljer sig en del ?

Eller du bara kastar ut din högst personliga reflektioner ändå ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in