2009-12-07, 12:44
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Det var säkert någonting som skedde i samband med att man prövade ut dessa åt Hawkplanen. De ryska missilerna var ju överlägsna de tidiga Sidewindermodellerna.

Det är å andra sidan inte så konstigt om Sovjetiska 1960- och 70-talsrobotar
som är kopior och vidareutvecklingar av amerikanska 1950-tals robotar
är bättre än sagda 1950-tals robotar.

Vad hade finnarna för robotar till MiG-21 och Draken?

Jag förutsätter att det var olika versioner av
AA-2/K-13 och AA-8/R-60 till MiG-21.
Citera
2009-12-07, 15:05
Medlem
Josts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det är å andra sidan inte så konstigt om Sovjetiska 1960- och 70-talsrobotar
som är kopior och vidareutvecklingar av amerikanska 1950-tals robotar
är bättre än sagda 1950-tals robotar.

Vad hade finnarna för robotar till MiG-21 och Draken?

Jag förutsätter att det var olika versioner av
AA-2/K-13 och AA-8/R-60 till MiG-21.

AA-8 Aphid/R-60
AA-2 Atoll/K-13

Rb 24 (som är en AIM-9J, eller egentligen AIM-9P-2, AIM-9P-3 som är föbättrade J-modeller)
Rb 74 (som är en AIM-9L)
Rb 27 (som är en Hughes HM 55 Falcon, radarsökande), men jag vet inte om dom även hade Rb 28 (som också är en Hughes HM-58 Falcon, men värmesökande)

Draken och Falconmissilerna köptes in specifikt så att finska jaktplan skulle få allväderskapacitet, något som saknades med MiG-21F-13
Citera
2009-12-07, 17:05
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Tack!
Vore ju skönt om vi en gång för alla kan avliva myten om att Sverige har kvar vägbaser eller att vägbaser och flygbaser a´la Bas90 är något som man planerar att återta.

Så till alla som nu tror något annorlunda:

Bas90, basbat 85, med huvudflygbaser, sidobaser, reservbaser och vägbaser är dött dött dött. Samma sak gäller Basbat00 och Basbat04. Det finns inte kvar. Stendött. Rivet och slängt i den historiska papperskorgen.
Jepp. Det hindrar oss dock inte från att återskapa systemen om tid, pengar och vilja funnes.
Citera
2009-12-07, 17:13
Medlem
Josts avatar
Citat:
AA-8 Aphid/R-60
AA-2 Atoll/K-13

Rb 24 (som är en AIM-9J, eller egentligen AIM-9P-2, AIM-9P-3 som är föbättrade J-modeller)
Rb 74 (som är en AIM-9L)
Rb 27 (som är en Hughes HM 55 Falcon, radarsökande), men jag vet inte om dom även hade Rb 28 (som också är en Hughes HM-58 Falcon, men värmesökande)

Draken och Falconmissilerna köptes in specifikt så att finska jaktplan skulle få allväderskapacitet, något som saknades med MiG-21F-13

Senare kom även AIM-9M och 9X, samt AIM-120B och 120C-7 men dessa var för Hornetplanen - 9M gick säkert att sätta på Hawkplanen också, men 9X vore lite slöseri då det inte finns hjälmsikten åt Hawk.

Det var också med 9X som västvärlden kom ikapp ryssarna (historien är ju den att efter att efter att Tyskland slogs samman så kunde man pröva senaste östteknik mot senaste västteknik - och då kom det ju fram att ryska IR-robotar (läs: AA-11/R-73) var betydligt bättre än motsvarande västliga, bl.a. pga hjälmsiktet, men även pga sin manövrerbarhet, låsteknik och störmotstånd som var överlägset dåvarande Sidewinderversioner). Det var detta som ledde till en förnyelsevåg bland västliga värmesökande robotar, där bl.a. 9X; ASRAAM, IRIS-T mfl tillkom.
Citera
2009-12-07, 17:14
Medlem
Running_mans avatar
Hur många Gripenplan har skrotats fram till idag?

Har något plan redan "pensionerats"?
Citera
2009-12-07, 17:24
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
"The Finnish Hornets were initially to be used only for air defense, hence the designation F-18."
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/F18_Hornet (läs under "Finland")
Och fortsätter man att läsa står det även:"Finland is upgrading its fleet of F-18s with new avionics, including helmet mounted sights (HMS), new cockpit displays, sensors and standard NATO data link. A number of the 63 Hornets remaining are going to be fitted to carry air-to-ground ordnance such as the AGM-154C JSOW, in effect returning to the original F/A-18 multi-role configuration."
Citera
2009-12-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jepp. Det hindrar oss dock inte från att återskapa systemen om tid, pengar och vilja funnes.

Ja absolut. Men just nu finns inget av ovanstående. Framförallt inte pengar...
Citera
2009-12-07, 17:48
Medlem
Citat:

Nu var det väl mer Gripens förmåga att klara dessa krav, och inte hur våra politiker har valt att avrusta.
Citera
2009-12-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Hur många Gripenplan har skrotats fram till idag?

Har något plan redan "pensionerats"?

Utöver de som har havererat , så har och kommer ett antal A/B kärror som kommer bli C/D kärror , senast beställde staten 31st . Det för att banta den totala mängden kärror till 100 ,men alla dessa har då samma status dvs C/D kärror.
Senast redigerad av Hansol 2009-12-07 kl. 17:54.
Citera
2009-12-07, 17:55
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Precis, vill man kan man även hävda att om det bara tillförs pengar så kan vi åter utbilda krigsförband på alla de regementen/flottiljer mm som lagts ner de senaste 20 åren - då de flesta byggnader och övningsfält fortfarande finns kvar
Citera
2009-12-07, 18:09
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Det var också med 9X som västvärlden kom ikapp ryssarna

Snarare 1986 (d.v.s. ett år efter Sovjet fick MiG-29 med hjälmsikte och R-73)
i.o.m. att man fick hjälmsikte till Python 3.

Senare robotar som Python 4/5, ASRAAM, AIM-9X och IRIS-T
täcker in mer än 4ggr så stort lufthav som R-73.

F.ö. så ska redan målsökaren på AIM-9L ha klarat av att behålla lösningen
vid sidvinklar upp till +/- 67 grader, vilket ska jämföras med +/-60 grader på R-73.

Robotar med egenskaper som R-73 var f.ö. under utveckling i USA
redan under sent 1960-tal och tidigt 1970-tal, (AIM-95 Agile)
men lades ner då värdet av hjälmsikte och att kunna skjuta
vid stora sidvinklar bedömdes som små och kostnaden för hög.
Citera
2009-12-07, 18:40
Medlem
Josts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Snarare 1986 (d.v.s. ett år efter Sovjet fick MiG-29 med hjälmsikte och R-73) i.o.m. att man fick hjälmsikte till Python 3..

Nu har jag inte full koll på detta, men var det inte med Python 4 som det israeliska systemet infördes? Kineserna utvecklade väl också ett hjälmsiktessystem till sin licenstillverkade Python 3a, men detta måste ha varit senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in