2008-05-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Allt om JSF är inte spekulationer som t.ex. räckvidd, maxlast m.m. jag tror dock att den blir för dyr.
Att Viggen var bland dom bästa maskinerna på 80 talet är lite tveksamt.
F16 har förvissa luftintaget undertill vilket är korkat men så ömtåliga är dom inte, jag tror finnarna klarar sig bra med F-18.
F16 utmanövrerar ett Viggen ganska lätt, det har flybywire är lätt instabilt och är allmänt modernare än Viggen, Gripen är dock bättre än F-16.

Jag håller dock med om Tolgfors.
Jag har fått bilden att både F-16 C/D och E/F är vassare än Gripen A/B och C/D. Min källa är krokodil här på forumet om jag inte missminner mig så han får gärna backa upp mig!
Citera
2008-05-15, 21:42
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öglan
Sen kan man diskutera jänkarna men jag ger inte ett skvatt för jänkemaskiner. De går och sopar banan och plockar minsta lilla gruskorn på landningsbanan. Deras maskiner är gjorda för att fungera som en Rolexklocka.
Du ger inte ett skvatt för flygplan från USA som gör de bästa stridsflygplanen i världen medans du romantiserar ryska flygplan.

Citat:
Ursprungligen postat av Öglan
Tittar på ryssarna så är deras maskiner bl.a. MiG-29, Su-27, Su-35 m.fl. livsfarliga motståndare. Ser man på hur de är byggda är de ruskigt stryktåliga. Gör du en buklandning med en F-16 är kärran i princip skrot. Gör det samma med en MiG-29 är det bara att snygga till den lite och så är den redo för nästa uppdrag. Ryska maskiner är byggda för fältmässighet. Det är inte jänkarnas. När Östtyskland införlivades med Västtyskland fick man ärva ett antal MiG-29 och det var först då man förstod vilken dödlig motståndare man hade fått möta om oturen hade varit framme.
Jag är tveksam till hur bra ett Mig-29 klarar att buklanda men tanken med flygplan är ändå att man skall landa dem på vanligt sätt. Nja så bra var inte Mig-29 den hade bra närstridsmöjligheter men i princip allt annat sög och motståndarna använde möjlighet att inleda striden innan man kom inom synhåll så var det kört för Mig-29an. Men jag håller med dig om Tolgfors.
Citera
2008-05-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balze
Jag har fått bilden att både F-16 C/D och E/F är vassare än Gripen A/B och C/D. Min källa är krokodil här på forumet om jag inte missminner mig så han får gärna backa upp mig!
Tja nu ska vi inte prata skit om andra men jag har aldrig läst något positivt om svensk materiel från hans sida och aldrig något dåligt om israelisk eller amerikanskt.

F16 är större och kan ta mer last men Gripen har fler fördelar mot F-16 bl.a lägre operativ kostnad, bättre steralthegenskaper m.m.
Citera
2008-05-15, 23:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balze
Jag har fått bilden att både F-16 C/D och E/F är vassare än Gripen A/B och C/D.
Gripen är en generation nyare än F-16 och har flera fördelar, bl a bättre smygegenskaper. Mycket avgörs dock av vilka system som sitter i planet. En sprillans ny F-16 med toppmodern radar, motmedelssystem, hjälmsikte m m kan säkert mäta sig med Gripen.

Det finns ingen F-16E/F så jag antar att du menar F-18. F-18E/F Super Hornet är betydligt större än både vanliga Hornet och Gripen. Storleken gör att den kan bära mycket mer last. Super Hornet lastar nax 8 ton, och det är betydligt mer än C/D-Gripens 5,3 ton. Faktum är att en Super Hornet kan lasta en tom Gripen (5,7 ton)!

Svenska flygplan har traditionellt haft en fördel i mycket bra datalänkar, som nog är det enda område på flygsidan där Sverige befunnit sig i absolut världsklass. Nuförtiden är datalänkar standard men under kalla kriget fanns de inte i de flesta NATO-flygplan.
Citera
2008-05-15, 23:39
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Gripen är en generation nyare än F-16 och har flera fördelar, bl a bättre smygegenskaper. Mycket avgörs dock av vilka system som sitter i planet. En sprillans ny F-16 med toppmodern radar, motmedelssystem, hjälmsikte m m kan säkert mäta sig med Gripen.

Det finns ingen F-16E/F så jag antar att du menar F-18. F-18E/F Super Hornet är betydligt större än både vanliga Hornet och Gripen. Storleken gör att den kan bära mycket mer last. Super Hornet lastar nax 8 ton, och det är betydligt mer än C/D-Gripens 5,3 ton. Faktum är att en Super Hornet kan lasta en tom Gripen (5,7 ton)!

Svenska flygplan har traditionellt haft en fördel i mycket bra datalänkar, som nog är det enda område på flygsidan där Sverige befunnit sig i absolut världsklass. Nuförtiden är datalänkar standard men under kalla kriget fanns de inte i de flesta NATO-flygplan.

Block 60, rattas av bla UAE.
Citera
2008-05-16, 08:47
Medlem
JohanGröns avatar
Citat:
Skulle vilja påstå att Sverige är i topp på elektronisk störning och radarteknologi också. Fråga någon som vet (intervjua några FVpiloter eller t.ex. B. Sweetman på DTI) vad och hur FV gjorde med motståndarna i RedFlag Alaska.
Citera
2008-05-16, 08:56
Medlem
JohanGröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
1. Sverige skaffar sig nya Gripen-plan om Norge gör det
2. Antalet gripenplan ska bantas ner till 60

Hur går det ihop?

Det är inte nytillskott utan ombyggnad som var tänkt = 60 tot varav x st byggts om till version E/F (Antalet x beror på Norge).
Citera
2008-05-16, 09:00
Medlem
JohanGröns avatar
Citat:
Att Viggen var bland dom bästa maskinerna på 80 talet är lite tveksamt.
Jämför aldrig plan med plan baserat på deras prestanda enbart, det är system vi snackar om! Du kämpar inte ensam och ALDRIG på motståndarens villkor. Då är det bättre att välja ett annat tillfälle.

Citat:
Jag håller dock med om Tolgfors.
Dito, för mycket fokus på verksamhetsneddragningar medans administrationen tillåts växa överstyr!
Senast redigerad av JohanGrön 2008-05-16 kl. 09:05.
Citera
2008-05-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanGrön
Skulle vilja påstå att Sverige är i topp på elektronisk störning och radarteknologi också. Fråga någon som vet (intervjua några FVpiloter eller t.ex. B. Sweetman på DTI) vad och hur FV gjorde med motståndarna i RedFlag Alaska.

Av någon märklig anl hade motståndare väääääldigt svårt att låsa radar på Gripen kärrorna
Citera
2008-05-16, 15:09
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanGrön
Skulle vilja påstå att Sverige är i topp på elektronisk störning och radarteknologi också. Fråga någon som vet (intervjua några FV-piloter eller t ex B Sweetman på DTI) vad och hur FV gjorde med motståndarna i Red Flag Alaska.
Det är mycket möjligt att Sverige ligger i topp inom de områdena också, men det är svårt att veta eftersom i stort sett all information är hemligstämplad.

Vad gäller övningar så är problemet att det finns massor av personer som "vet" vad som hänt men det är svårt att kolla deras påståenden.

Jag tror säkert att Gripen gjorde bra ifrån sig i Alaska, men om vi inte vet förutsättningarna för övningen (rules of engagement, AWACS-understöd, vapensimulering etc) så är det svårt att översätta det till "riktiga" förhållanden. Resultatet torde dessutom avspegla nivån på piloterna lika mycket som flygplanen. Det är välkänt att amerikanerna ofta fått stryk av britter och andra på övning, men det betyder inte nödvändigtvis att deras flygplan är bättre.

Ett exempel på hur svårt det är att tolka resultat från övningar är Cope India för ett par år sen, där US Air Force övade mot Indiens flygvapen. Resultatet slogs upp stort och tolkades som att USAF hade "fått stryk" (USAF bidrog själva till detta för att sälja in F-22), men det visade sig att radar och andra system inte kördes för fullt och att AMRAAM inte simulerades. Hur ska man tolka ett sånt resultat? Och vilka spelregler gällde i Alaska?

I ett annat sammanhang stötte jag på en person från finska flygvapnet som påstod att deras F-18 "enkelt" hade besegrat Gripen i en övning (i Finland?) för ett par år sen. Nån som vet mer om det?

Citat:
Jämför aldrig plan med plan baserat på deras prestanda enbart, det är system vi snackar om!
Japp. Det är alldeles för många som jämför moderna plan som om de vore propellerjaktplan.

Problemet är att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att göra jämförelser när allla viktiga system är hemligstämplade.
Senast redigerad av Ankdammsman 2008-05-16 kl. 15:12.
Citera
2008-05-16, 16:07
Medlem
JohanGröns avatar
Citat:
Det är mycket möjligt att Sverige ligger i topp inom de områdena också, men det är svårt att veta eftersom i stort sett all information är hemligstämplad. ... Problemet är att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att göra jämförelser när allla viktiga system är hemligstämplade.
Helt riktigt ... men händer det något oförutsett så brukar det sippra ut på det ena eller andra sättet ... Med oförutsett i detta fallet så menar jag att väst (USofA) alltid räknat med att ha ett övertag i radarteknologi mot resten av världen. Kommer det då en "ny" spelare som förvägrar dem detta så är det ett paradigmskifte.
Citera
2008-05-20, 10:28
Medlem
Inte helt överraskande ratar Rumänien Gripen till förmån för F-16.

Citat:
Ursprungligen postat av Reuters
The U.S. Pentagon said on Monday that it had notified Congress of the possible sale to Romania of 24 new Lockheed Martin Corp F-16 fighter jets and 24 refurbished older F-16s, plus associated equipment, in a deal valued at up to $4.5 billion.

[...]

If approved, the deal would include 24 F-16C/D Block 50/52 aircraft with either F100-PW-299 Pratt & Whitney engines or F110-FE-129 GE engines, as well as refurbishment and upgrades of 24 older F-16C/D Block 25 aircraft, radars, spare engines, radio systems, electronic warfare equipment and ground stations.

Källa: http://uk.reuters.com/article/oilRpt/idUKN1953194520080519

Med andra ord 309 miljoner kronor per flygplan (i genomsnitt) med associerad utrustning. Skulle FMV och Saab kunnat matcha det med 24 begagnade A/B som uppgraderades till C/D, och med 24 nybyggda C/D? Troligtvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in