2009-12-06, 18:24
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Tack!
Vore ju skönt om vi en gång för alla kan avliva myten om att Sverige har kvar vägbaser eller att vägbaser och flygbaser a´la Bas90 är något som man planerar att återta.

Så till alla som nu tror något annorlunda:

Bas90, basbat 85, med huvudflygbaser, sidobaser, reservbaser och vägbaser är dött dött dött. Samma sak gäller Basbat00 och Basbat04. Det finns inte kvar. Stendött. Rivet och slängt i den historiska papperskorgen.

Dock har man så smått börjat öva landning på korta landningsbanor.

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1924&p=10449&hilit=landning+ko rtbana#p10449
Senast redigerad av Svithjod 2009-12-06 kl. 18:32.
Citera
2009-12-06, 19:54
Medlem
Googla lite på "taktisk flygbas" så får du svaret på varför.
Är ju snart dags för NBG igen och då ska det väl ingå något AEW (Airexpeditionarywing) som ska upprätta ten taktisk flygbas. Och eftersom det åter är Afrika den snackas om så kan banan på den flygbasen/flygplatsen vara lite bumpy och kort. Så har inget med "försvaret av Sverige" att göra.

Finns som sagt bara knappt två-tre Flygbaser och några få vägstumpar kvar.
Senast redigerad av Basarmannen 2009-12-06 kl. 20:00.
Citera
2009-12-06, 20:55
Medlem
Citat:
Finns som sagt bara knappt två-tre Flygbaser och några få vägstumpar kvar.
Nja, är det nån som vet hur många f.d. Bas 90-banor som är upprivna? Alla jag sett under de snaste åren finns kvar i asfalterat skick men underhålls inte såvida de inte är vägar.
Citera
2009-12-06, 21:29
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Så till alla som nu tror något annorlunda:

Bas90, basbat 85, med huvudflygbaser, sidobaser, reservbaser och vägbaser är dött dött dött. Samma sak gäller Basbat00 och Basbat04. Det finns inte kvar. Stendött. Rivet och slängt i den historiska papperskorgen.

Att Basbataljon 04 är borta är så dåligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Dessa var lämpade för "insatsförsvaret" genom att de inte behövde förberedda vägavsnitt och således i princip skulle ha kunnat stationeras även utomlands, exempelvis del av Basbataljon 04 skulle enkelt ha kunnat ingå i NBG som "modulär resurs" eller vilket fikonuttryck á Högkvarteret man nu vill använda, med 6 stycken Gripen eller dylikt.

http://www.canit.se/~griffon/aviation//text/bas/dispersed_basing.html

Citat:
BAS 04 / Flygbasbataljon 04

The BAS 04 which partially builds on the BAS 2000 has been trialled during 2000, training has started and all units are to be trained, organized and equipped for it by the end of 2003.

One of the main features of BAS 04 is that it's fully independent of infrastructure, apart from runways of course, nothing else is needed where it will operate. This means it's not as tied in to specific locations as BAS 90 and precessors was. As a result of this, it's also suited for international operations as everything is mobile and it's easier to upgrade to more modern equipment as needed, and should the threat become more serious it's easier to enhance the organization with more resources.

Compared to BAS 90 the numerically smaller personell, 122 officers, 550 soldiers and 42 civilians, is based more concentrated, but not necessarily in the same place over time, and is more mobile within the bases.

BAS 04 has one main task to support one fighter squadron. Additionally it can also as a secondary task support transport and liason flights.

The organization is designed to be split up in order to sustain operations simultaneously on two different airbases, while still being led as a single unit. It's capable to withstand attack in shorter term than BAS 90, but to otherwise sustain operations indefinitely.

For international operations starting in 2002 the air force will have the ability to start operations at a foreign location 30 days after the word go. One battalion will have this readyness as well as one fighter squadron (optimized towards reconnaissance) and one transport flight with Herculeses.

Sett till personalantalet skulle tre stycken av dessa alltså inkludera 2 142 män och kvinnor. Nog borde ett rikt land som Sverige ha råd med det?!
Senast redigerad av Telefonsamtal 2009-12-06 kl. 21:31.
Citera
2009-12-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Nja, är det nån som vet hur många f.d. Bas 90-banor som är upprivna? Alla jag sett under de snaste åren finns kvar i asfalterat skick men underhålls inte såvida de inte är vägar.

Men snälla någon...

Tror du det går att landa och framförallt starta från en bana som inte är underhållen på flera år och där det saknas militär infrastruktur?

Nej just det. Och det har inte bara med asfalten att göra

Glöm drömmen om flygbaser som fanns spridda över hela Sverige. Det är nedlagt och borta. Inte ens personalen som skulle finnas på flygbasen är krigsplacerad där längre. Allt är borta - BORTA!

Kronan äger flygplatser/flygbaser i Lule, Jokkmokk, Vidsel, Uppsala, Malmen, Hagshult, Halmstad, Ronneby och delar av Visby.

Allt annat är skrotat. Ja dessvärre även Basbat04 eller ändå mer hemskt basbat85.
Senast redigerad av Basarmannen 2009-12-06 kl. 21:37.
Citera
2009-12-06, 22:10
Medlem
Josts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Att finnarna inte hade någon direkt attackkapacitet förens Hawk planen gjorde entré berodde på att de finska flygvapnet var så pass litet under kalla kriget så de plan man hade skulle ha fullt upp med luftförsvar.
Mig-21 hade en ganska begränsad sådan, jag minns att jag sett någon på bild utrustad med raketkapslar.
Citera
2009-12-06, 22:25
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Mig-21 hade en ganska begränsad sådan, jag minns att jag sett någon på bild utrustad med raketkapslar.

Finland använde 80 stycken Fouga Magister mellan 1958 till 1988. Varför det fanns så många behöver jag väl knappast förklara. I synnerhet inte om vi tittar på olika beväpningsalternativ som framgår av engelska Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fouga_Magister

Citat:
Armament
* 2x 7.5 mm or 7.62 mm machine guns, 200 rounds/gun
* Up to 140 kg (310 lb) of weapons on two underwing hardpoints, including 50 kg (110 lb) bombs, unguided rockets, and Nord Aviation SS.11 anti-tank missiles.

Det var för övrigt en katangesisk Fouga Magister som sköt ner en DC-6:a med svensk besättning i Kongo 1961. Det mesta kända offret var Dag Hammarskjöld.

[edit] Hittade förresten en bild på en raketkapsel till finska Fouga Magister från 60-talet, dessa använde samma raketer som köptes in till MiG-21:

http://home.icon.fi/~jtki/airplanes/rockets.jpg
Senast redigerad av Telefonsamtal 2009-12-06 kl. 22:37.
Citera
2009-12-06, 22:46
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Men snälla någon...

Tror du det går att landa och framförallt starta från en bana som inte är underhållen på flera år och där det saknas militär infrastruktur?

Nej just det. Och det har inte bara med asfalten att göra

Glöm drömmen om flygbaser som fanns spridda över hela Sverige. Det är nedlagt och borta. Inte ens personalen som skulle finnas på flygbasen är krigsplacerad där längre. Allt är borta - BORTA!

Kronan äger flygplatser/flygbaser i Lule, Jokkmokk, Vidsel, Uppsala, Malmen, Hagshult, Halmstad, Ronneby och delar av Visby.

Allt annat är skrotat. Ja dessvärre även Basbat04 eller ändå mer hemskt basbat85.

Frågan är vad det är för basbataljon som F17 utbildar?

Förkortning

F 17

Uppgift

Bedriva incidentberedskap flyg och mark större del av året

Beredskapshålla ett internationellt flygförband, SE 02, och vidmakthålla och vidareutveckla två JAS 39-divisioner

Ansvara för en basbataljon

På F 17 finns flygvapnets enda jägarförband, Flygbasjägarskolan
Citera
2009-12-06, 23:42
Medlem
Basbat 08=internationell tjänst och inget annat - vänta och se vad som komma skall i NBG.

Men vi får se hur länge det håller. Antalet basbataljoner ska ju minska från 2 (F17 och F21) till 1 och flytta till Lindköping - om personalen från F17 och F21 tänker flytta med återstår väl att se.
Citera
2009-12-07, 01:43
Medlem
Josts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
[edit] Hittade förresten en bild på en raketkapsel till finska Fouga Magister från 60-talet, dessa använde samma raketer som köptes in till MiG-21:

http://home.icon.fi/~jtki/airplanes/rockets.jpg

Dom hade även ryska UB-32 och UB 16-57

se bild från mellersta finlands luftfartsmuseum:

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.airventure.de/tipps_zentralfinnisches_luftfahrtmuseum/Museum_Finnland_MiG_21_F.jpg&imgrefurl=http://www.airventure.de/tips_luftfahrtmuseum_mittelfinnland_2.htm&usg=__x3 HmchuajMkI_JkVqo38iS4m2xA=&h=603&w=900&sz=145&hl=s v&start=187&sig2=_B6bAIhkFCegdNKE8gzwQw&um=1&itbs= 1&tbnid=1AiARnFm6ynPAM:&tbnh=98&tbnw=146&prev=/images%3Fq%3Dmig-21%2Bsuomen%2Bilmavoimat%26ndsp%3D18%26hl%3Dsv%26l r%3D%26sa%3DN%26start%3D180%26um% 3D1&ei=xU4cS9amKM35-AbM8tXJDw
Citera
2009-12-07, 02:06
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G..
När vi är inne på finnarnas getingar är inte dom endast tillåtna att användas mot luftmål?
"The Finnish Hornets were initially to be used only for air defense, hence the designation F-18."
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/F18_Hornet (läs under "Finland")
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Flygplanet krävde ganska mycket underhåll
. . .
Ryssarna hade krävt att Finland införde Mach 2-kapabla fpl som var robotbestyckade för att få bort de amerikanska spionflygplan som utnyttjade Finländskt territorium för visiter in i Sovjetunionen. Detta var också en orsak varför en flygbas flyttades till Lappland.
. . .
Det var det där med underhåll jag tänkte på, för övrigt har jag hört/läst att MiG-planen var omtyckta trots att de ansågs svårflygna i jämförelse med t.ex. Draken.
Reservdelar var enklare att få tag på till den sistnämnda...

OT-varning: en rolig grej är att Draken-planen i Finland kunde utrustas med Ryska robotar(i alla fall i slutskedet) tack vare speciella skenor som inte fanns där från början...
Citat:
, , ,
, , ,
Precis, flygbaserna finns visserligen kvar men det krävs mycket mer än så.
>Exempel: tankarna är uppgrävda, marken såld och personal saknas.
Citera
2009-12-07, 08:28
Medlem
Josts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
[i]OT-varning: en rolig grej är att Draken-planen i Finland kunde utrustas med Ryska robotar(i alla fall i slutskedet) tack vare speciella skenor som inte fanns där från början...

Det var säkert någonting som skedde i samband med att man prövade ut dessa åt Hawkplanen. De ryska missilerna var ju överlägsna de tidiga Sidewindermodellerna.

http://personal1.iddeo.es/aviacion/aerona/militares/hawk.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in