Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Både Rafale och F/A-18E/F är i samma klass som SU-30 MKI så den logiken håller heller inte.
Det man satt som kreterium 1 när det gäller deras shortlist är konstnad inköp/driftskostnad.
sedan följer ToT .
Den Indiska upphandlingen kommer enbart vara ett politiskt beslut. Vad som är mest vettigt ur militär synvinkel kommer nog vara av sekundär betydelse. Rent logiskt vore MiG-35 ett naturligt val, då man redan har en infrastruktur och tränad personal som kan hantera Fulcrum. Inte minst sen indiska flottan nyligen införskaffade nya MiG-29K. Och har beställt ännu fler.
Även JAS vore ett naturligt och vettigt val för att fylla MRCA rollen. Låga driftskostnader och maximalt med "bang for the bucks". En perfekt lillebror till MKI. (Tejas har ännu inte visat sig var i närheten av att kunna lösa samma uppgifter som Gripen, och IAF är inte alls imponerade heller).
Men att köpa svenskt ger inga politiska poänger. Och att köpa ryskt för MRCA gör att man lägger alla ägg i samma korg då de tyngsta och mest slagkraftiga formationerna inom IAF redan utgörs av Flankers. Och inom en 10-årsperiod kommer även PAK-FA/Sukhoi T-50 komma ut på förband.
Indierna verkar på sistonne ha blivit väldigt intresserade av att försöka förbättra sina relationer till USA, och jag tror därför att man kommer ge dem ordern för att smörja gångjärnen ytterligare. F-16 känns mycket korkat (Pakistan har lång erfarenhet av det planet) så jag gissar på att det bli F-18 i slutändan. Och därmed kommer man ha gjort sig beroende av inte mindre än tre stormakter (USA/Ryssland/Frankrike) för att kunna hålla sitt flygvapen i luften.
Men Indiska vapenupphandlingar är sällan helt logiska, så vilka överraskningar som helst kan nog dyka upp.