2010-09-15, 20:51
Medlem
AJ37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Personligen tror jag att det kommer stå mellan Eurofighter och F/A-18 E/F när det
väl börjar dra ihop sig.

Gripen hänger med endast för sin prisklass, men väger otroligt lätt när det kommer till
politiskt.
Säga vad man vill men affär som denna kommer avgöras på just kategori politik.

Eu fighter nämndes inte i artikeln, är det något jag har missat?
Citera
2010-09-15, 20:58
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AJ37
Artikeln går inte att lita på.
Citera
2010-09-15, 22:18
Medlem
Citat:

Det florerar nya rykten nästan varje dag så man får ta det med en nypa salt.
Denna affär är den enskilt största på länge så det kommer bli massiva politiska
påtryckningar ju närmre slutet man kommer.
Citera
2010-09-16, 08:20
Medlem
BAGARN69s avatar
Vad jag har fattat å läst så gäller det INTE Eurofighter utan Raffaele och JAS39 Gripen å F18 superhornet! Och jag såg ett Tv program från Brasilien där Officerarna som testade dom olika maskinerna förespråkade 39an mot dom andra pga priset och motköp och lite annat! Och det är tydligen rätt många i Brasilien som har vänt till SAAB,s fördel mot Fransmännen
Citera
2010-09-16, 08:27
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
Vad jag har fattat å läst så gäller det INTE Eurofighter utan Raffaele och JAS39 Gripen å F18 superhornet! Och jag såg ett Tv program från Brasilien där Officerarna som testade dom olika maskinerna förespråkade 39an mot dom andra pga priset och motköp och lite annat! Och det är tydligen rätt många i Brasilien som har vänt till SAAB,s fördel mot Fransmännen
Ja, men Brasilien är ett helt annat land än Indien.
Citera
2010-09-16, 10:20
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Ja, men Brasilien är ett helt annat land än Indien.
Ja det vet jag att det är men jag bara skriver vad dom sa på Tv prog från Brasilien
sedan är 39an den ända singel motor flygplanet med och man får mer för pengarna med
Och har jag fattat rätt så skall vi motköpa nya Tp till Fv från brasilien
Citera
2010-09-17, 18:28
Medlem
AJ37s avatar
http://livefist.blogspot.com/2010/09/luftwaffe-grounds-eurofighter.html
Kan vara lite intressant.
Citera
2010-09-17, 18:44
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Skulle inte Indien vara en drömpartner egentligen? Indien är verkligen på frammarsch som stormakt i skuggan av Kina.
Indierna håller på att utveckla Tejas och den är i Gripens storleksklass.
Vad jag har läst så vill man inte ha ytterligare ett plan som får ungefärligen samma prestanda som ett som redan är på väg att anskaffas.
Därför ligger Rafale och F-18 bättre till eftersom de är större.
Citera
2010-09-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Indierna håller på att utveckla Tejas och den är i Gripens storleksklass.
Vad jag har läst så vill man inte ha ytterligare ett plan som får ungefärligen samma prestanda som ett som redan är på väg att anskaffas.
Därför ligger Rafale och F-18 bättre till eftersom de är större.

Både Rafale och F/A-18E/F är i samma klass som SU-30 MKI så den logiken håller heller inte.

Det man satt som kreterium 1 när det gäller deras shortlist är konstnad inköp/driftskostnad.
sedan följer ToT .
Citera
2010-09-17, 19:37
Medlem
Citat:
http://livefist.blogspot.com/2010/09/luftwaffe-grounds-eurofighter.html
Kan vara lite intressant.

Nu är det ju inte bara Tyskarna som ställt sina på backen pga av elektronik
problem med sina Martin Baker(MK16A) stolar.

I stort sätt hela flottan av tillverkade Eurofighter är markställda.
Storbritanien , Italien ,Spanien,Tyskland ,Österrike ,Saudiarabien.
Citera
2010-09-17, 22:28
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Både Rafale och F/A-18E/F är i samma klass som SU-30 MKI så den logiken håller heller inte.

Det man satt som kreterium 1 när det gäller deras shortlist är konstnad inköp/driftskostnad.
sedan följer ToT .

Den Indiska upphandlingen kommer enbart vara ett politiskt beslut. Vad som är mest vettigt ur militär synvinkel kommer nog vara av sekundär betydelse. Rent logiskt vore MiG-35 ett naturligt val, då man redan har en infrastruktur och tränad personal som kan hantera Fulcrum. Inte minst sen indiska flottan nyligen införskaffade nya MiG-29K. Och har beställt ännu fler.
Även JAS vore ett naturligt och vettigt val för att fylla MRCA rollen. Låga driftskostnader och maximalt med "bang for the bucks". En perfekt lillebror till MKI. (Tejas har ännu inte visat sig var i närheten av att kunna lösa samma uppgifter som Gripen, och IAF är inte alls imponerade heller).
Men att köpa svenskt ger inga politiska poänger. Och att köpa ryskt för MRCA gör att man lägger alla ägg i samma korg då de tyngsta och mest slagkraftiga formationerna inom IAF redan utgörs av Flankers. Och inom en 10-årsperiod kommer även PAK-FA/Sukhoi T-50 komma ut på förband.

Indierna verkar på sistonne ha blivit väldigt intresserade av att försöka förbättra sina relationer till USA, och jag tror därför att man kommer ge dem ordern för att smörja gångjärnen ytterligare. F-16 känns mycket korkat (Pakistan har lång erfarenhet av det planet) så jag gissar på att det bli F-18 i slutändan. Och därmed kommer man ha gjort sig beroende av inte mindre än tre stormakter (USA/Ryssland/Frankrike) för att kunna hålla sitt flygvapen i luften.
Men Indiska vapenupphandlingar är sällan helt logiska, så vilka överraskningar som helst kan nog dyka upp.
Citera
2010-09-18, 12:41
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Den Indiska upphandlingen kommer enbart vara ett politiskt beslut. Vad som är mest vettigt ur militär synvinkel kommer nog vara av sekundär betydelse. Rent logiskt vore MiG-35 ett naturligt val, då man redan har en infrastruktur och tränad personal som kan hantera Fulcrum. Inte minst sen indiska flottan nyligen införskaffade nya MiG-29K. Och har beställt ännu fler.
Även JAS vore ett naturligt och vettigt val för att fylla MRCA rollen. Låga driftskostnader och maximalt med "bang for the bucks". En perfekt lillebror till MKI. (Tejas har ännu inte visat sig var i närheten av att kunna lösa samma uppgifter som Gripen, och IAF är inte alls imponerade heller).
Men att köpa svenskt ger inga politiska poänger. Och att köpa ryskt för MRCA gör att man lägger alla ägg i samma korg då de tyngsta och mest slagkraftiga formationerna inom IAF redan utgörs av Flankers. Och inom en 10-årsperiod kommer även PAK-FA/Sukhoi T-50 komma ut på förband.

Indierna verkar på sistonne ha blivit väldigt intresserade av att försöka förbättra sina relationer till USA, och jag tror därför att man kommer ge dem ordern för att smörja gångjärnen ytterligare. F-16 känns mycket korkat (Pakistan har lång erfarenhet av det planet) så jag gissar på att det bli F-18 i slutändan. Och därmed kommer man ha gjort sig beroende av inte mindre än tre stormakter (USA/Ryssland/Frankrike) för att kunna hålla sitt flygvapen i luften.
Men Indiska vapenupphandlingar är sällan helt logiska, så vilka överraskningar som helst kan nog dyka upp.
Indien köper oavsätt vapen från olika länder! Se bara på Fh77B som dom vill förnya och inte köper M109 eller annat skit ! Artilleri från USA är inget dom kan klappa sig på bröstet å skryta över Så det återstår å se vad Indiska flygvapnet vill ha! För Indien var intresserade av Viggen systemet för ex antal år sedan men det stoppade Jänkarna så man kan ju hoppas på en repris fast JAS systemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in