Det här är länge sedan, men är nog dom sjukaste 2 dagar jag varit med om…
När jag var 15-16 år bodde jag i en liten ort i norra Sverige, där det fanns en festplats ungefär 3 km utanför samhället. Där skulle ett engelskt popband spela en lördag, och det var ju häftigt, så jag och mina polare Håkan och Tommy bestämde att vi skulle cykla dit.
Vi tog vägen förbi busstationen, där man alltid kunde köpa lite kröken av nån langare på lördagskvällarna, och vi fick köpa 2 sjuttifemmor Renat. Gubben som sålde sa att antingen skulle vi köpa båda, eller också fick vi inte köpa alls. Han ville antagligen komma hem, det började bli ont om kunder. 2 sjuttisar var ju alldeles för mycket för 3 tonårskillar, men vi tyckte det var ett gyllene tillfälle, och vi kunde ju spara en flaska till nästa lördag.
Vi tog några rejäla klunkar vardera, och påbörjade cykelfärden till festplatsen. Med jämna mellanrum stannade vi och tog några klunkar till, sjöng lite i takt med tramptagen, mådde prima, satt vid vägkanten och tog några klunkar till, med följden att när vi så småningom kom fram, så cyklade vi ganska vingligt…
Ungefär en halv sjuttis hade gått åt under färden, och nu uppstod problemet hur vi skulle göra med kvarvarande en och en halv sjuttis. Att försöka ta sig igenom entren med dom var värdelöst, vakterna var stenhårda, och kollade alla. Vi kom fram till att Håkan och jag skulle betala in oss först, och Tommy skulle med flaskorna gå till en plats på baksidan av festplatsen, och där kasta flaskorna över staketet.
Håkan och jag ansåg oss vara så nyktra att vi skulle stå på insidan och kunna fånga dom. Den första gick utan problem, men den andra kom lite för långt åt vänster, så Håkan gjorde ett pantersprång värdigt en landslagsmålvakt, och lyckades fånga den. Men det var grus på marken, och han fångade flaskan med båda händerna, höll upp dom för att inte krossa flaskan, och landade på ansiktet. Han fick massor av blödande skrapsår och såg ut som köttfärs… Inget bra ansikte att ragga brudar med.
Hursomhelst, Tommy betalade sedan inträdesavgiften och kom in. Vi lullade omkring på festplatsen, drack lite mera, dansade till popbandet, vinglade omkring, dansade, drack… …
Tommy hade en jacka med stora innerfickor, så han hade fått förtroendet att förvara flaskorna, men när han ville dansa så fick ju nån annan av oss ta hand om dom.
Så flaskorna cirkulerade lite, och den som hade flaskorna passade alltid på att ta ett par klunkar. En av flaskorna tog slut, och vi började på den andra. Håkan och jag var väl lite halvpackade, men Tommy, som förvarat flaskorna mest, och klunkat oftast, var totalt dyngrak, han hade tagit måååånga klunkar…
Framemot 12-tiden får Tommy komplett fyllespel. Han är i total höjdarform, och livet är ett paradis, men mitt under det att han dansar med en brud och tycker att han överträffar Fred Astaire, känner han att han är skitnödig, och att det är väldigt bråttom, och han skriker därför högt att han måste gå och skita. Han tyckte tydligen att han borde upplysa alla om det…
Håkan och jag står bredvid dansbanan och hör hans vrål, vinglar upp och ska hjälpas åt att leda honom till toaletterna. Toaletterna låg i bakänden av festplatsen, det var kanske 300 meter dit från dansbanan.
Håkan och jag släpar/stödjer Tommy dit, och hela tiden vrålar han: Nu ska jag skita, Jävlar vad jag ska skita, Fan vad jag ska skita.
Vi försökte tysta ner honom, men han bara fortsatte vråla. Det väckte en viss uppmärksamhet …
Vi kommer fram till toaletterna, och Håkan och jag följer med honom in i båset, för att stödja honom så han inte trillar av stolen. Tommy drar ner brallor och kalsingar, slår sig ner och börjar skita. Då känner han att han mår så illa att han måste spy också, och böjer sig framåt och spyr rätt ner i kalsingarna och brallerna. Håkan och jag tycker att det ser så jävla roligt ut att vi börjar asgarva, och kan liksom inte sluta, bara garvar och garvar, medan Tommy växelvis skiter och spyr.
Efter en kort stund rycks dörren upp, och det står 2 poliser i dörröppningen. Tommy uppfattar trots sin berusning att det är poliser, och reser sig upp, och drar upp brallorna… med skit hängande i arselet, och spyor i kallingarna…
Det luktade ganska ruttet, och borde ha känts lite kletigt, men han var nöjd och glad…
Poliserna tar Tommy, sätter honom i en polisbil och säger till oss att han kommer att få tillbringa natten i en fyllecell, sedan skulle hans föräldrar få hämta honom dagen efter.
Håkan och jag kommer efter en stund, när bilen farit iväg, fram till att vi borde ha tagit bättre hand om vår kompis… Om vi cyklar in till samhället, går in på polisstationen, och pratar lite med poliserna, så kanske Tommy slipper sitta i fyllecellen???
Sagt och gjort, vi cyklar så snabbt vi kan in till samhället, och stegar in på polisstationen.
Tommys pappa var änkling, mamman hade dött några år tidigare, och han hade en liten bilverkstad, var ganska välkänd på orten, och var den som brukade serva och laga polisbilarna.
Efter lite tjatande gick polisen med på att vi skulle få ta hem Tommy. Men, det var ju mitt i natten, och vi menade att Tommys pappa sov förstås, och skulle antagligen bli förbannad om någon ringde och väckte honom. Det var väl bättre att vi väckte honom lite försiktigt när vi kom hem med Tommy? Vi lovade att hans pappa skulle ringa och bekräfta att han kommit hem ordentligt.
Vi kunde förstås inte ta hem Tommy till hans farsa i det tillståndet, han skulle ha slagit ihjäl honom, utan kom på den genialiska idén att ta honom till Håkans hem istället. Håkans föräldrar var på fest hos en släkting i byn intill, och skulle inte komma hem förrän dagen därpå.
Vi halvbär en fortfarande ganska illamående Tommy hem till Håkan. Hans föräldrar bodde i ett hyreshus i en lägenhet på andra våningen, med balkong.
Vi lägger Tommy på Håkans säng, och sätter oss i köket för att lägga upp en plan om hur vi ska förklara det hela för Tommys farsa.
Efter en stund hör vi ljud inne från Håkans rum, och kikar in.
Då hade Tommy känt att han behövde spy igen, och tagit sig ut på balkongen, och spydde över räcket.
Grannen under hade naturligtvis hört allt ståhej, han hade gått ut på sin balkong, och tittade uppåt.
Han fick en del spyor rätt i ansiktet, blev superilsken och kom upp och ringde på. Hans förbannelser över oss skitungar borde ha hörts till Finland…
Vi körde en vals om att Tommy hade blivit magsjuk av dålig varmkorv från kiosken vid busstationen, och det lugnade gubben, så han gick så småningom ner till sig igen.
Dagen efter, på söndagen, hade Tommy frisknat till så pass att vi vågade ta hem honom till hans farsa. Då hade polisen redan ringt till honom, och han hade fått reda på vad som hänt.
Håkan och jag försvann så fort vi kunde, men Tommy berättade efteråt att han fått så mycket spö att han nästan svimmat.
Bland annat hade ett slag tagit så illa att trumhinnan i vänstra örat spruckit, och han hade varit tvungen att åka in till länslasarettet.
Hans farsa tyckte att han var utskämd i byn, och anade att poliserna varje gång dom lämnade in en bil, skulle reta honom för hans vanartige son, och det var väl det som gjorde att han tog i extra mycket.
Socialtjänsten blev så småningom inblandad, Tommy och hans farsa blev kallade till intervju, och det hade ifrågasatts om det var så lämpligt att Tommy bodde hos sin ensamstående pappa, som tydligen hade så dålig koll på vad hans son hade för sig.
Håkans och mina föräldrar däremot, tyckte att vi varit riktiga änglar… Vi berättade för dom att vi hade självklart varit helt nyktra… vi hade bara hjälpt en god kamrat som inte var så ordentlig som vi…