2017-04-07, 12:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Hon skriver, om jag tolkar det rätt, att det blir rättegång innan sommaren. Någon som känner till vilka datum som gäller?
Citera
2017-04-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Hon skriver, om jag tolkar det rätt, att det blir rättegång innan sommaren. Någon som känner till vilka datum som gäller?

Jag har mailat åklagaren och frågat.
Citera
2017-04-07, 12:50
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
I går när jag frågade domstolen så fanns det inget datum satt för rättegång.
Citera
2017-04-07, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Din fråga är relevant. Skyddstillsyn har en tämligen begränsad effekt, har läst siffror från brå som indikerar på att 1 av 3 återfaller i brott inom ett år. Saknar man motivation (som uppenbarligen C gjort) att förändra sitt liv kan man nästan räkna med ett återfall i brott. Men de här 66% som inte återfaller i brott ger väl ett visst stöd åt skyddstillsyn som påföljd ändå. (det här är gamla siffror som jag snappade upp under en kurs i kriminologi, jag vet inte hur det ser ut idag)

C har ju en komplex problematik. Hon misstänker ju själv ADHD vilket innebär dålig impulskontroll som är en riskfaktor som man inte bör förringa, sedan finns det ju mer som diskuterats sida upp och sida ner i den här tråden. Kanske man från kriminalvårdens sida borde snappat upp det här, alltså gjort en mer grundlig utredning och gått på fängelselinjen direkt? Det verkar ju som de få dagarna i häktet gav henne grov ångest dvs. något som upplevdes som skräckinjagande och avskräckande, vilket är meningen med ett straff antar jag, om man vill att det ska ha någon effekt.

Lättnaden och euforin efter förra rättegången ser jag som ett kvitto på att hon inte tog straffet till sig.
Hon satt aldrig häktad utan i polisarresten som anhållen.
En polisarrest har jag varit inne i eftersom en mycket nära anhörig jobbat inom rättsväsendet. En arrestcell har bara en madrass på golvet och ett hål i cellen att göra sina behov i. Så arresten i Flemingsberg verkar ha påverkat Catrin.
Citera
2017-04-07, 15:08
Medlem
Åklagaren har svarat att rättegången är satt 29-30
Citera
2017-04-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Åklagaren har svarat att rättegången är satt 29-30

Ursäkta, jag är fredagstrött, men vad menar du med 29-30?
Citera
2017-04-07, 15:23
Medlem
Jag vet ett annat ärende med ca 20 bedrägerier där köpare lurats via nätet på ca 1000-3000kr per person. Jag blev lurad.

I det ärendet förhördes personen och polisen frågade om övriga inbetalningar på kontot, var de kom ifrån. Sedan hade polisen via kontonummer spårat de personer som gjort insättningar och frågat om inte de också skulle polisanmäla. På så vis tillkom ca 10 ytterligare bedrägerier.

Jag förstår inte varför polisen inte gör samma sak med Catrin. Hennes kontoutdrag har ju flera suspekta inbetalningar, bla från tjejer i 20-årsåldern ute i landet samt en inbetalning på 8000kr märkt Krabi.

Den som lurade mig grät och ångrade sig jättemkt på rättegången. Hon hade varit jättedeprimerad och utkastad fr sjukförsäkringen trots läkarintyg. Jämfört med Catrin ville hon rätta till allt.

Är det pga lathet polisen inte undersöker inbetalningarna vidare? Jag fattar inte. Det borde ju kunna påverka Catrins dom.
Citera
2017-04-07, 17:55
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmaslemma
Jag vet ett annat ärende med ca 20 bedrägerier där köpare lurats via nätet på ca 1000-3000kr per person. Jag blev lurad.

I det ärendet förhördes personen och polisen frågade om övriga inbetalningar på kontot, var de kom ifrån. Sedan hade polisen via kontonummer spårat de personer som gjort insättningar och frågat om inte de också skulle polisanmäla. På så vis tillkom ca 10 ytterligare bedrägerier.

Jag förstår inte varför polisen inte gör samma sak med Catrin. Hennes kontoutdrag har ju flera suspekta inbetalningar, bla från tjejer i 20-årsåldern ute i landet samt en inbetalning på 8000kr märkt Krabi.

Den som lurade mig grät och ångrade sig jättemkt på rättegången. Hon hade varit jättedeprimerad och utkastad fr sjukförsäkringen trots läkarintyg. Jämfört med Catrin ville hon rätta till allt.

Är det pga lathet polisen inte undersöker inbetalningarna vidare? Jag fattar inte. Det borde ju kunna påverka Catrins dom.
Jag skulle gissa på att det handlar om resurser. I en perfekt värld borde polisen agera som i ditt fall men i Södertälje och omnejd finns det nog ganska många andra brott som prioriteras högre.

Tyvärr tror jag att det är precis som andra i tråden har sagt, hon kommer inte sluta innan hon försöka blåsa fel person. Hemskt att oskyldiga människor utsätts av detta och att det fortsätter.
Citera
2017-04-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milajk
Ursäkta, jag är fredagstrött, men vad menar du med 29-30?

Sorry 29-30 maj och alltså i två dagar istället för fyra dagar.
Citera
2017-04-07, 19:27
Medlem
Arya.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmaslemma

Det kan ju vara så att dom andra insättningarna är fall som är under åtalsbegränsningen.
Tex den insättningen på 8000kr märkt Krabi kan ju vara den personen som vann en resa sin. Hon "vann" ju en resa för 10 000kr på catrins instagram men hittade en resa för cirka 18000. Satte in pengarna på Catrins konto och såg dom aldrig mer.

Hennes fall blev åtalsbegränsat.
Citera
2017-04-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Sorry 29-30 maj och alltså i två dagar istället för fyra dagar.
Inga dagar utsatta till förhandling hos tingsrätten har varit i kontakt med idag.
Stämer dina uppgifter?
Citera
2017-04-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Inga dagar utsatta till förhandling hos tingsrätten har varit i kontakt med idag.
Stämer dina uppgifter?

De kom från åklagare Sara Sundström själv.

http://sv.tinypic.com/r/vy2xvq/9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in