Har varit frånvarande från tråden ett tag och inte hunnit läsa ikapp riktigt än men ser att frågan om skuldsanering har diskuterats igen (efter att Catrin återigen skrivit på sin blogg att hon lutar åt att det skulle vara ett bra och realistiskt alternativ).
I januari kikade jag hyfsat noga på lagen om skuldsanering och framförallt dess förarbeten (som är vägledande för hur lagtexten ska tolkas) och skrev då följande inlägg om saken på min IG @catrin_hedlund_bedragerskan:
"Jag tänkte att vi kunde reda ut det här med skuldsanering som Catrin åtminstone tidigare var inne på att ansöka om.
Skuldsanering innebär grovt förenklat att en skuldsatt person lever på existensminimum i ett antal år (oftast 5 år, i undantagsfall kortare tid) och att alla pengar utöver existensminimum som personen drar in under den tiden går till att betala av skulder.
När tiden löpt ut stryks de skulder som kvarstår.
För att kunna beviljas skuldsanering måste personen som ansöker uppfylla vissa krav.
Ett av dem är att personen inte rätteligen kan betala sina skulder och att oförmågan kan antas bestå under överskådlig tid (så kallad kvalificerad insolvens).
Ett annat är att skuldsanering bara får beviljas om det är skäligt med hänsyn till den skuldsattes personliga och ekonomiska förhållanden.
Det finns ingen uttrycklig regel som säger att skadeståndsskulder som uppkommit på grund av brott skulle diskvalificera en person från att beviljas skuldsanering. Sådana skadestånd är inte heller undantagna om personen beviljas skuldsanering.
I förarbetena till lagen resonerar man dock kring vilken roll skadeståndsskulder spelar vid skälighetsbedömningen jag just nämnde.
Man börjar med att konstatera att skadeståndsskulder som grundar sig på brott normalt bör hindra en skuldsanering och att det i många fall måste anses stötande att medge skuldsanering när sådana skulder skulle omfattas.
Man öppnar upp för att det i undantagsfall kan bli aktuellt att bevilja en person med sådana skulder skuldsanering.
Om skadestånden är av äldre datum och den skuldsatte redan betalat en del av dem eller om skadestånden bara utgör en mindre del av den skuldsattes totala skuld är de två huvudsakliga exemplen som nämns.
Då Catrins skadeståndsskulder varken är av äldre datum eller utgör en mindre del av hennes totala skuld (och hon inte har betalat någon del av dem) kan jag för mitt liv inte tänka mig att det skulle bedömas som skäligt att bevilja just henne skuldsanering i dagsläget, eller inom en överskådlig framtid."
(Inlägget finns här för den som vill läsa diskussionerna i kommentarsfältet:
https://instagram.com/p/BO1zg7uhnNp/)