2016-09-12, 11:28
Medlem
KFM har koll på konton, eventuell inkomst från arbetsgivare, bidrag via FK osv för att kunna driva in pengarna. Utmätning sker direkt på lön från arbetsgivaren (om man har en). Bidrag är bidrag och beräknas på behovet. En eventuell lottvinst går så klart till KFM.

Är bidrag offentliga uppgifter? Finns det någon som har tillgång till Ratsit för att kolla Cerstins inkomster och skulder?
Mamman kan ju inte betala hur mycket som helst, även om hon stöttar (läst om bilreparationer och annat).
Citera
2016-09-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Aha. Ja det skulle ju onekligen kunna sätta käppar i hjulet om soc gör täta kontroller på kontot. Kanske därför hon skulle byta bank för en tid sen

försörjningsstöd prövas månadsvis så soc kollar alla konton en gång i månaden. oklara insättningar ska alltid redovisas men i regel räknas alla inställningar som inkomst.
kontoinnehav ska redovisas. om hon skulle skippa att redovisa konton på en bank syns det förmodligen på deklarationen (som alltid krävs in) och då kan hon bli återbetalningsskyldig.
Senast redigerad av nemen1 2016-09-12 kl. 12:21.
Citera
2016-09-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemen1
försörjningsstöd prövas månadsvis så soc kollar alla konton en gång i månaden. oklara insättningar ska alltid redovisas men i regel räknas alla inställningar som inkomst.
kontoinnehav ska redovisas. om hon skulle skippa att redovisa konton på en bank syns det förmodligen på deklarationen (som alltid krävs in) och då kan hon bli återbetalningsskyldig.

Det är precis de här sakerna som gjort att jag tänkt att det är osannolikt att Catrin skulle gå på försörjningsstöd. Det skulle krångla till hennes kriminella extraknäck för mycket.

Men allt är bara gissningar. Ingen av oss vet om hon tar emot försörjningsstöd.

Det finns förresten inga träffar på Catrin på ratsit.
Citera
2016-09-12, 13:05
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackeyedpea
KFM har koll på konton, eventuell inkomst från arbetsgivare, bidrag via FK osv för att kunna driva in pengarna. Utmätning sker direkt på lön från arbetsgivaren (om man har en). Bidrag är bidrag och beräknas på behovet. En eventuell lottvinst går så klart till KFM.

Är bidrag offentliga uppgifter? Finns det någon som har tillgång till Ratsit för att kolla Cerstins inkomster och skulder?
Mamman kan ju inte betala hur mycket som helst, även om hon stöttar (läst om bilreparationer och annat).

Lista över skulder finns i alla fall redan i tråden, går att söka fram.

Angående KFM:s koll: när jag ringde nu senast för att tipsa om utmätningsbara tillgångar visste de inte att hon hade minst ett till konto bortsett sitt gamla på Swedbank. De visste inte heller att hon löpande fått in pengar (från sina bedrägerier) och "jobbade" på tatueringsstudion.

Enligt trevliga KF-människan kollar det upp sådant med ett-två års mellanrum. Och, för att citera KF-människan: "Man skall verkligen inte kunna åka på massa resor!!"

Nu skulle de i alla fall förhöja prion på CH:s fall och kolla upp vad som egentligen fanns där.
Citera
2016-09-12, 13:17
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
KF kan inte plocka pengar på hennes existensminimum och barnbidrag dom kan bara ta pengar från pengar du skattat för. Jag har själv haft skulder hos KF och enda gången dom norpa pengar från mig var när man fick pengar tillbaks på skatten. Sedan fick jag skuldsanering och idag är jag helt skuldfri

Grattis till skuldfriheten!
Titta, CH, du som inte läser på Flashback: det går att göra rätt för sig!

I alla fall sade KFM till mig att det inte spelade roll ifall pengarna utöver existensminimum och bidrag var svarta eller ej: så länge de såg dem tog de dem. Det var bara att de inte kunde spåra svarta pengar. Men vet inte när du var i kontakt med dem, kanske är det något nytt de kommit på, så att folk inte bara skall jobba svart.
Citera
2016-09-12, 13:18
Medlem
GilGrissom82s avatar
Angående diskussionerna om försörjningsstöd - om nu Catarina verkligen ska plugga i höst (som hon hintat om), skulle hon kunna få studiebidrag/lån med tanke på att hon i dagsläget redan har obetalade csn-lån hos kronofogden?

(FB) Järnabon Catrin Hedlund som sålde falska biljetter
Citera
2016-09-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackeyedpea

Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Lista över skulder finns i alla fall redan i tråden, går att söka fram.

Angående KFM:s koll: när jag ringde nu senast för att tipsa om utmätningsbara tillgångar visste de inte att hon hade minst ett till konto bortsett sitt gamla på Swedbank. De visste inte heller att hon löpande fått in pengar (från sina bedrägerier) och "jobbade" på tatueringsstudion.

Enligt trevliga KF-människan kollar det upp sådant med ett-två års mellanrum. Och, för att citera KF-människan: "Man skall verkligen inte kunna åka på massa resor!!"

Nu skulle de i alla fall förhöja prion på CH:s fall och kolla upp vad som egentligen fanns där.

För att undvika ytterligare missförstånd om hur kronofogden arbetar:

Det Blackeyedpea beskriver är hur kronofogden agerar under en pågående utmätning.

Det vonDunajewskan beskriver är hur kronofogden arbetar när det inte pågår en utmätning.

Bara för att du har jättemycket skulder liggandes hos kronofogden så betyder det inte att de per automatik påbörjar en utmätning. Steg ett är att göra en utredning för att se om det finns några utmätningsbara tillgångar. I Catrins fall kom man fram till att det inte fanns några utmätningsbara tillgångar när man gjorde en utredning i mars 2015.

När man gjort en utredning och kommit fram till att det inte finns några utmätningsbara tillgångar blir ditt ärende vilande till dess att nästa utredning görs. Att ärendet är vilande betyder att kronofogden inte gör någonting alls.

Utredningarna görs i regel en gång vartannat år.

Många kanske tror att kronofogden (under tiden mellan utredningarna) automatiskt får löpande information om vad som händer på en persons konton osv. Det får de inte.

Däremot så kan kronofogden, mellan två utredningar, gå in och kolla på en persons konton. Det gör de bara om de får indikationer (oftast i form av tips) på att det är värt för dem att gå in och kolla.

Du kan med andra ord ha jättemycket skulder liggandes hos kronofogden och samtidigt ha hur mycket pengar som helst på dina konton (och hur mycket andra utmätningsbara tillgångar som helst) utan att kronofogden tar dina tillgångar. De två åren då du befinner dig mellan utredningar (och förutsatt att ingen tipsar kronofogden) har kronofogden ingen koll på vad du gör.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-09-12 kl. 13:41.
Citera
2016-09-12, 13:41
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Hur menar du med träffar? Hennes folkbokföring finns i varje fall på Ratsit: https://www.ratsit.se/19860707-Anne_...5IX-1-uJqE5z4I
Citera
2016-09-12, 13:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Från dagens blogginlägg "jag bokstavligen hatar media på alla plan".

Faktiskt litet ironiskt, med tanke på hur det lät tidigare i hennes bloggar, innan hon ertappades med fingrarna i syltburken:

Då lät det istället "Jag var ju bara tvungen att springa in på Pressbyrån imorse och köpa tidningen! Och tadaaaaa! Där fanns jag, ett helt reportage!" (http://finest.se/catrinhedlund/2014/12/13/)

Javisst är det jobbigt när media numera skriver sanningen istället...
Citera
2016-09-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Hur menar du med träffar? Hennes folkbokföring finns i varje fall på Ratsit: https://www.ratsit.se/19860707-Anne_...5IX-1-uJqE5z4I

Fan vad skumt! Gjorde en sökning på henne, där jag angav personnummer och allt, och fick svaret att det inte fanns några träffar.
Citera
2016-09-12, 13:52
Medlem
Jarnabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat

Jodå, om man loggar in (gratis att bli medlem), så hittar vi vår lilla Latrin. 😜
Citera
2016-09-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Angående diskussionerna om försörjningsstöd - om nu Catarina verkligen ska plugga i höst (som hon hintat om), skulle hon kunna få studiebidrag/lån med tanke på att hon i dagsläget redan har obetalade csn-lån hos kronofogden?

(FB) Järnabon Catrin Hedlund som sålde falska biljetter

Wallraffade lite och fick reda på följande:

1. Senast Catrin ansökte om studiemedel var i september 2013. Hon har alltså inte (än så länge) ansökt om studiemedel för den här hösten.

2. För att du ska kunna beviljas lån från CSN får det inte finnas några obetalda årsavgifter från innan. Den som är nyfiken skulle kunna ringa till kronofogden och kolla om just årsavgifter är en del av CSN-skulderna hon inte betalat. Jag har svårt att tänka mig att hon skulle ha betalat just årsavgifterna men inget annat men jag gissar bara nu.

3. För att kunna beviljas nya lån från CSN får du ha max ett obetalt återkrav. Catrin har två obetalda återkrav. Ett från hösten 2012 och ett från våren 2013. Återkrav är när CSN ber dig betala tillbaka utbetalda studiemedel för att de upptäckt att du t ex avbrutit studierna i förtid, har läst på 50% trots att du i ansökan uppgett att du skulle läsa på 100% etc. Helt enkelt när du fått utbetalningar du inte borde ha fått och CSN begär tillbaka pengarna.

Så, som det ser ut i dagsläget skulle Catrin inte kunna få studiemedel.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-09-12 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in