2017-01-01, 17:07
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandy-Lee
Men vi försöker igen: vi vet inte hur omfattande Markus funtionsnedsättningar är, eftersom vi inte kan observera honom i verkliga livet, så att anta att han kan arbeta men inte vill baserat på vad du dragit för slutsatser om hans svar här i tråden kan mycket väl vara felaktigt. Du har helt enkelt ingen aning. Så, min poäng är: skitjobb kräver inte mycket, nej, men Markunator har själv beskrivit att han knappt kommer ihåg nånting från konversationer han har med folk, och således kan man anta att dessa problem skulle bestå även om han fick jobb och hindra honom från att utföra jobbet.

Vilket man alls inte kan, konversationer är sociala, och därmed meningslösa för honom.
Jag minns heller inget av det jag tycker är meningslöst.

Som SKetcher skrev - han måste se sånt som ett intresse, eller ett "jobb" eller "studier". Han måste byta position från vad han vill och är intresserad av till vad som han måste för att komma framåt och passa in i vår värld.

Hans största problem är hans attityd, en bra psykolog skulle kunna ändra hans syn på saker och därmed få honom att må bättre.

Han har ju klarat sina studier med bravur, och kommit ihåg där. Så minnet är det inget fel på. Det är bara ointresset för det som inte berör honom själv. Han minns ju också alla råd han gillar eller får förklarat för sig meningen med.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-01-01 kl. 17:12.
2017-01-01, 17:09
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vilket man alls inte kan, konversationer är sociala, och därmed meningslösa för honom.
Jag minns heller inget av det jag tycker är meningslöst.

Som sketcher skrev - han måste se sånt som ett intresse.

Även konversationer med ens läkare och habiliteringspersonal? Psykolog? Vi säger att Markunator får muntliga instruktioner av sin arbetsledare och glömmer dem direkt. Tror du inte att den här funktionsnedsättningen påverkar arbetsförmågan, seriöst nu?
2017-01-01, 17:18
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Även konversationer med ens läkare och habiliteringspersonal? Psykolog? Vi säger att Markunator får muntliga instruktioner av sin arbetsledare och glömmer dem direkt. Tror du inte att den här funktionsnedsättningen påverkar arbetsförmågan, seriöst nu?

Du kan fortfarande inte dra den slutsatsen. Vad de med AS minns beror helt på om huruvida andra är begripliga dvs lyckas tala aspieska så de bemöter honom på en nivå där han fungerar.

Han klarar ju av det han gör på daglig verksamhet. Och minns vad han ska göra där.

Hjärnfunktioner är inte av eller på. Han har inte dåligt minne som en som är dement eller hjärntrött.
Minnet fungerar dessutom så att man i sin begreppsvärld har små krokar som man kan hänga upp information på. (Krokarna är noder, och minnet gör länkar mellan dessa noder)
Om Markunator saknar krokar så går det inte att minnas.
Det är samma sak som att någon ber mig att minnas avancerad partikelfysik för mig.

Jag tycker du drar en förklenande slutsats. Jag tänker inte diskutera Markunators förmågor med dig, som jag skrivit så kan de på daglig verksamhet tillsammans med studievägledaren göra en kvalificerad bedömning. Jag kan det inte.

Jag kan på ett diskussionforum ifrågasätta hur han tänker kring arbete och annat som krävs för att få ett bättre liv.

De med AS har en helt annan begreppsvärld och världsbild då de inte har tillgång till all information som vi får per automatik.
2017-01-01, 17:28
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Du kan fortfarande inte dra den slutsatsen. Vad de med AS minns beror helt på om huruvida andra är begripliga dvs lyckas tala aspieska så de bemöter honom på en nivå där han fungerar.

Han klarar ju av det han gör på daglig verksamhet. Och minns vad han ska göra där.

Hjärnfunktioner är inte av eller på. Han har inte dåligt minne som en som är dement eller hjärntrött.
Minnet fungerar dessutom så att man i sin begreppsvärld har små krokar som man kan hänga upp information på. (Krokarna är noder, och minnet gör länkar mellan dessa noder)
Om Markunator saknar krokar så går det inte att minnas.
Det är samma sak som att någon ber mig att minnas avancerad partikelfysik för mig.

Jag tycker du drar en förklenande slutsats. Jag tänker inte diskutera Markunators förmågor med dig, som jag skrivit så kan de på daglig verksamhet tillsammans med studievägledaren göra en kvalificerad bedömning. Jag kan det inte.

Jag kan på ett diskussionforum ifrågasätta hur han tänker kring arbete och annat som krävs för att få ett bättre liv.

De med AS har en helt annan begreppsvärld och världsbild då de inte har tillgång till all information som vi får per automatik.

Du har rätt i att ingen på detta forumet är kvalificerad att bedöma om Markunator kan arbeta eller inte. Där är vi överens. Det vi inte är överens om, tydligen, är att det gäller åt båda hållen. Det jag vill påminna om är att det finns en risk att han inte klarar det, p.g.a. saker som jag tagit upp.

Jag har sett Markunators betyg från gymnasiet, men jag vill inflika att han gick i en specialklass anpassad efter hans behov. Att jämföra skolresultat med arbete är egentligen ganska meningslöst, då hans undervisningsmiljön var kravanpassad och ingen arbetsplats kommer att vara det.
2017-01-01, 17:33
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag har sett Markunators betyg från gymnasiet, men jag vill inflika att han gick i en specialklass anpassad efter hans behov. Att jämföra skolresultat med arbete är egentligen ganska meningslöst, då hans undervisningsmiljön var kravanpassad och ingen arbetsplats kommer att vara det.

Man får inte godkänt eller tom MVG och VG om man inte kan tillgodogöra sig och minnas undervisningen.
Däremot så förstår jag inte varför du hela tiden ser dig tvungen att förklara uppenbara saker?

Kan vi sluta att diskutera Markunator nu?
2017-01-01, 17:42
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Man får inte godkänt eller tom MVG och VG om man inte kan tillgodogöra sig och minnas undervisningen.
Däremot så förstår jag inte varför du hela tiden ser dig tvungen att förklara uppenbara saker?

Kan vi sluta att diskutera Markunator nu?

Du får sluta svara när du vill, men vi är fortfarande on topic.

Frågan är om Markus hade kunnat tillgodogöra sig informationen om den givits på vanligt sätt, i en NT klass. Vi vet inte hur hans skolgång var utformad. Vi säger för sakens skull att arbetsplatsen fungerar som en NT klass.

But ANYWAY: jag vänder mig emot dem som kallar TS för bidragsparasit när det mycket väl kan vara så att han har legitima orsaker till att inte kunna arbeta. Ni kan inte göra bedömningen att han kan det, lika lite som jag kan avgöra att han inte kan.

Det jag tagit upp är möjliga nedsättningar i arbetsförmåga. Den sociala biten är en helt annan ball of wax som jag inte tagit upp.
Senast redigerad av Mandy-Lee 2017-01-01 kl. 17:53.
2017-01-01, 17:53
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Du får sluta svara när du vill, men vi är fortfarande on topic.

Frågan är om Markus hade kunnat tillgodogöra sig informationen om den givits på vanligt sätt, i en NT klass. Vi vet inte hur hans skolgång var utformad. Vi säger för sakens skull att arbetsplatsen fungerar som en NT klass.

Alla är överens om att aspeisar inte kan anpassa sig till oss (det är ju som att förvänta sig att någon som sitter i en rullis ska resa sig) utan att vi får anpassa oss till dom i vårt sätt att kommunicera.

Man pratar om att AS är en extremt manlig hjärna. Vissa omgivningar är som klippta och skurna för aspieasar där är deras sätt att fungera inte ett hinder utan en tillgång. Sluta förminska och låt grabben få pröva sina vingar. Du har pratat om att föräldrarna hämmar.
Som Imiron säger - det är inte farligt att misslyckas, det som är farligt är att inte försöka.
(btw så får du ta parasitdiskussionen med någon annan, för det har jag aldrig sagt, jag har kritiserat hans inställning till att stekta sparvara skall komma från himlen)

Kolla här Markunator. Med left is right, menar man att det kan vara rätt att ha en väl utvecklad vänster hjärnhalva som aspiesar har. Baron Cohen var också inne på det. Ni aspiesar har inte bara ett funktionshinder, utan sättet att fungera är också en tillgång. Det är mycket som inte skulle blivit uppfunnit om det inte funnits aspiesar. Einstein är den mest kända. Som bekant så fungerade inte skolan för honom, och han sågs som en looser, men det var han inte - bara annorlunda.

http://www.funkaportalen.se/Reportag...-tillbaka.aspx

Kolla här
Citat:
Left is Right kommer att vända sig till kommersiella aktörer, offentlig verksamhet och ideella organisationer som man kan en långsiktig relation till. Konsulternas uppdrag kommer att omfatta tjänster, inom IT, media, ekonomi, administration och språk.

Jag hittar inte ditt betyg, men har för mig att du var väldigt bra på språk.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-01-01 kl. 18:11.
2017-01-01, 18:10
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:

Blah blah blah

Jag förminskar inte Markunator, jag säger bara att han har all rätt att upphålla aktivitetsersättning om det faktiskt är så att han har så nedsatt arbetsförmåga att han inte klarar av att arbeta, och han förtjänar absolut inte att bli kallad bidragsparasit.

Jag misstänker att vi inte kan veta med säkerhet vad Markus klarar innan Markus fått sitt första jobb och prövat på att axla det ansvar som det innebär att vara anställd. För att det ska bli så bra som möjligt bör Markus (helst utan sina föräldrar) konsultera habiliteringen och få en realistisk bild av sina styrkor och begränsningar (vilket inte gjorts tidigare, vad jag förstått, utan han har behandlats som om han vore efterbliven).

Jag håller inte med om att "vilket jobb som helst" är bättre än inget, i det här fallet. Markus riskerar inte att hamna på gatan. Han behöver inte jobba för pengar. Om han får ett jobb som inte passar honom och misslyckas (blir uppsagd eller jobbet är så stressigt att hans mentala hälsa utvecklas till det sämre och han blir tvungen att sluta) så kommer hans redan fragila självkänsla att sjunka ytterligare.

Som sagt, TS, ta upp det här med habiliteringen. Utan dina föräldrar.
2017-01-01, 18:15
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag förminskar inte Markunator, jag säger bara att han har all rätt att upphålla aktivitetsersättning om det faktiskt är så att han har så nedsatt arbetsförmåga att han inte klarar av att arbeta, och han förtjänar absolut inte att bli kallad bidragsparasit.
Som jag skrev - jag har inte kallat honom parasit - så ta den där diskussionen med någon annan.
Det är meninglöst att diskutera med dig då du inte kan hålla isär saker. Du har ingen struktureande förmåga. Där ligger Markunator före dig.
2017-01-01, 18:17
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Som jag skrev - jag har inte kallat honom parasit - så ta den där diskussionen med någon annan.
Det är meninglöst att diskutera med dig då du inte kan hålla isär saker. Du har ingen struktureande förmåga. Där ligger Markunator före dig.

Och jag tycker att det är meningslöst att diskutera med någon som inte kan skilja på sak och person, så touché.

Om du hängt med i diskussionen så hade du sett att jag aldrig påstått att just du kallat honom för parasit - bara att du hängt på dem som gjort det och instämt i narrativet. Men det där är hårklyveri.

EDIT: Om det är mig du vill kommentera, gör det i PM eller låt bli. Det tillför inte Markunators tråd nånting.
Senast redigerad av Mandy-Lee 2017-01-01 kl. 18:30.
2017-01-01, 18:30
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Om du hängt med i diskussionen så har jag aldrig påstått att just du kallat honom för parasit - bara att du hängt på dem som gjort det och instämt i narrativet.

Det du inte klarar av att skilja på är hur han lever (av nödtvång i nuläget) och hur han resonerar kring det.
Självklart ska han ha hjälp, men för mycket hjälp blir stjälp iom att det passiviserar.
Du skriver bara självklarheter hela tiden, om du inte förstår vad jag skriver så hoppa mina inlägg.
Jag har redan talat om vikten av att lägga ribban på en nivå han klarar, men det är ju ingen vits med någon ribba om han inte är villig att kliva över någon, och har en helt orealistisk bild av hur världen fungerar.

Ingen här på det senaste tror jag har påstått att han skall ta ett jobb han inte klarar.
Det folk har reagerat på är att han skriver att han inte vill.

Vill har inget med förmåga att göra.

wiki
Citat:
vilja

ämna, önska, åstunda; känna starkt för att något visst ska ske

wiki
Citat:
kunna

(modalt hjälpverb) klara av, har vetskapen eller kapaciteten till att

Han ville inte städa sitt eget rum heller förut, men fick förklarat varför han skulle och fick då motivationen till att. Hade man stannat där med att de med AS har begränsningar så skulle ingen förändring ha skett.

Allt handlar om motivation med AS

Skulle man rätta sig efter vad Markunator vill, så skulle ingen utveckling ske.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-01-01 kl. 18:38.
2017-01-01, 18:32
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Om de enda alternativen eller det enda realistiska var att Markus skulle vara empatilös och gifta sig med en kvinna som blev extremt olycklig och inte alls hade någon egen agens eller förmåga att avsluta förhållandet, visst, då hade jag gett fan i det.

Så är det dock inte. För det första så är det inte säkert att Markus är helt empatilös, även om han så är det innebär inte det nödvändigtvis att ett långt förhållande skulle göra kvinnan olycklig, vidare har kvinnan ett eget ansvar att avsluta en relation som gör henne olycklig. Ett fullt realistiska scenario är att Markus träffar kvinnor, dejtar dem och ligger med dem några gånger för att de gillar honom under den perioden, men när de börjar känna att relationen inte fungerar (oavsett om det är efter en vecka, en månad, ett år eller tio år) så avslutar de den. Då har Markus fått ligga och fått lite bekräftelse och kvinnan har inte gått och känt sig psykiskt misshandlad i flera år utan har haft en meningsfull relation fram tills dess, men sedan avslutat den.

Det har skitit sig med flera relationer jag har haft, där jag har avslutat det hela för att det inte lett till något emotionellt djup för mig. Det innebär dock inte att tiden innan jag nått den insikten varit bortslösad, tvärtom har det ofta var mycket roligt att umgås med tjejerna och vi har haft en fin tid ihop, jag har bara inte blivit förälskad. Jag ser inte varför någon då ska ses som ett offer eller en som "förlorat".

Nej, det är inte det enda alternativet. Jag undrade snarare hur du ställde dig rent principiellt till trådens ämne, om syftet "hjälp Markunator ligga" är värt alla pris även om det inte är vad han egentligen behöver. Däremot vill jag ändå hävda att många kvinnor som blivit ihop med AS-killar blivit väldigt olyckliga och bara för att man hittar ett par som lyckas reda ut problemen efter många, många jobbiga vändor, så betyder inte det att framtiden ser särskilt ljus ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in