Citat:
Du är över 18 och du är svensk medborgare. Du får göra vad fan du vill med dina pengar! Dina föräldrar har säkert återigen gjort det här av välvilja, men det de gör är för fan olagligt! I Sverige får man nämligen inte påtvinga myndiga personer sin vilja, hur jävla väl man än vill dem! Dessutom har strategin uppenbarligen inte lyckats, vilket framgår av din respons på frågorna tidigare i tråden om vardagsutgifter.
Att "lära sig pengars värde" betyder alltså inte att lära sig att en tjuga är värd tjugo kronor och att två femkronor är lika mycket värda som en tiokrona. Att "lära sig pengars värde" betyder att man har fått koll på vad saker kostar - inte minst sånt som utgör vardagsutgifter - och att man utnyttjar denna information för att balansera intäkter och utgifter.
Citat:
Okej, visst. Jag ska åka till Stockholm själv, troligtvis nån gång i vår. Ska jag åka med min kontaktperson först, kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Härav följer att bristande vardagsförmågor påverkar ens ranking på marknaden negativt. Därför borde den som vill bättra på sina möjligheter att "få" eller "skaffa" flickvän också vilja bättra på sina vardagsförmågor, exempelvis förmågan att på egen hand klara av att resa Uppsala-Stockholm. Sådan förbättring sker genom att träna.
Därför borde du ha velat åka till Stockholm "utan anledning".
Härav följer att bristande vardagsförmågor påverkar ens ranking på marknaden negativt. Därför borde den som vill bättra på sina möjligheter att "få" eller "skaffa" flickvän också vilja bättra på sina vardagsförmågor, exempelvis förmågan att på egen hand klara av att resa Uppsala-Stockholm. Sådan förbättring sker genom att träna.
Därför borde du ha velat åka till Stockholm "utan anledning".
Okej, visst. Jag ska åka till Stockholm själv, troligtvis nån gång i vår. Ska jag åka med min kontaktperson först, kanske?
Ja, varför inte?
Citat:
Och även om jag kan resa från Uppsala till Stockholm, så kommer jag ju ändå inte kunna åka tunnelbana när jag väl är i Stockholm.
Trams! Det är klart att du kan! När man åker tåg åker man i en vagn på räls mellan stationer. När man åker tunnelbana åker man i en vagn på räls mellan stationer. Tunnelbanetågen är nämligen tåg. Det hörs på namnet. Tunnelbanan i Stockholm har dessutom normal spårvidd. Den enda tekniska skillnaden är att tåg matas med 15 kV lågfrekvent växelspänning medan tunnelbanan matas med 650 V likspänning, men det är ingenting man märker som passagerare.
Men om du nu har sällskap av din kontaktperson första gången du åker till Stockholm så kan ni ju passa på att avdramatisera tunnelbanan också. Förslagsvis har ni T-Centralen som utgångspunkt och säg Hötorget som destination. Det är en resa som tar 30 sekunder och att promenera tillbaks till utgångspunkten tar två minuter. Passa samtidigt på att beundra Milles Orfeus vid Konserthuset. Undvik Klara Norra.
Citat:
Citat:
Nej, mamma och pappa måste "bekräfta" alla stora köp jag gör! Viss skillnad.
Men herregud mannen, mamma måste "bekräfta" vartenda litet köp du gör, du förstår väl själv hur dumt det låter, ingen annan i din ålder lever ett sånt liv, möjligtvis såna som har en god man, vilket du inte har och inte kommer behöva.
Nej, det är inte någon skillnad. Ingen annan än du bestämmer över vad du gör med dina pengar. Du är myndig, vilket innebär att du har rättigheter. Den som kränker dina rättigheter begår ett brott. Vare sig om dina föräldrar fattar besluten i union eller ej. Det är inte så konstigt att du inte har utvecklat något ansvarstagande eftersom din närmaste omgivning har berövat dig möjligheterna att göra det!
Citat:
Coolt, jag ser fram emot att göra allt det där! Jag behöver bara lära mig hur man tar hem brudar och har sex med dem...
Visst, det är ju bara en pytteliten cool detalj. I den där framtiden som plötsligt bara uppstår.