Citat:
Jag är inte "för bra", jag vill bara inte. Jag skulle inte välja det jobbet i första hand.
Citat:
Ett värdigt liv helt enkelt, samtidigt som dessa HÅRT arbetande personerna betalar in stora summor skatt för att parasiter som dig ska kunna leva ett gott liv.
Kalla mig inte parasit. Om du ska ha den där attityden så kan inte jag se nån poäng med att fortsätta svara dig.
Citat:
Markus, har du haft ett sommarjobb någon gång?
Ja, sommaren 2009 jobbade på ett dagis i ett par veckor. Det var inte precis ett verkligt jobb, dock.
Citat:
Ok, vi tar det igen, när du pluggar får du studiemedel, en del är lån en del är bidrag. Hur högt det blir beror på vilken takt du studerar. Min poäng var 1. du får troligen en del pengar även om du pluggar kvarsfart 2.eftersom man får pengar i 6 år så behöver du väl knappast vara rädd för att göra slut på CSN pengarna utan kan ta det du får nu även om du inte pluggar det du sen tror du får jobb på.
Okej, då förstår jag. Du ser? Du måste uttrycka dig så att jag fattar. Jag kanske tar ut CSN, då. Jag måste rådfråga mina föräldrar och kusiner först.
Citat:
Du kan engagera dig i mycket mer än bara nationerna, plus lättare om du pluggar nått att gå dit eller göra andra saker med kursarna. Då är du en del av universitetslivet och naturligt att du gör sociala saker i den miljön. Uppsala har mycket sånt.
Du har inte sagt vad mer än nationerna som finns.
Citat:
Okej, men det kommer jag ju inte göra mycket längre till.
Citat:
I verkliga verkligheten så handlar det om, att när man är vuxen är det dags att sluta vara egoistisk som ett barn och börja försörja och ta hand om sig själv.
Men jag har ju inte vetat hur! Ingen har lärt mig! Ingen har hjälpt mig (tillräckligt mycket)!
Citat:
Då sitter man inte på kammaren och väljer utifrån vad man vill, utan ifrån vad man måste. Särskilt inte när det är hög arbetslöshet utan man funderar på - vad har jag att bidra med - vilket arbete klarar jag av? Sedan lägger man ihop det med - vilket arbete kan jag få?
Jag har ingen aning om vad jag har att bidra med. Antagligen för att jag inte har något.
Citat:
Likaså med studier, du studerar inte vad du har lust med utan, du väljer studier utifrån vad du tror att du kommer klara av och vad som kan ge dig jobb i framtiden. Detta tar du med en studievägledare, inte med dina nya föräldrar i tråden.
Hur fan får jag tag i en studievägledare, då? Var då nånstans?
Citat:
Den oro du känner för din framtid skall du använda till att ödmjuka dig. Så som Sverige utvecklas i raskt nedåtstigande spiral så kommer pengarna ta slut.
Det här betyder ingenting. Jag förstår inte ens vad du säger. Prata klarspråk.
Citat:
I verkligheten så är det dock så att du inte ens är kvalificerad till att arbeta inom vården, då du inte kan föra dig bland folk, utan du får nog vara glad för ett ännu sämre jobb.
Om det kommer till det så tänker jag inte finna mig i det. Då tänker jag göra slut på allting.
Citat:
Dina föräldrar är heller inte unga. De kommer dö, det är ju bra om du har löst det här tills dess. Vilket de kommit på, men en lite väl sent kanske.
Mina föräldrar har 20-25 år kvar. Inom den tidsramen kommer jag antingen att ha ett ordentligt liv, eller inte vara vid liv över huvud taget.
Citat:
Se till att 2017 blir det år du skärper dig, och får det du vill och behöver.
Eller "får" se till att du blir kvalificerad för
Eller "får" se till att du blir kvalificerad för
Va?
Citat:
Ja egoismen och självcentreringen är själva kärnpunkten i AS. Världen finns för dom, tror dom, och det är ju lätt att tro i en skyddad verklighet.
Dra åt helvete. Jag tror inte alls att världen finns till för mig.
Citat:
Nu en fråga till TS: Markus, om du fick anställning, tror du att du skulle kunna klara av att dra egna slutsatser utifrån den information som ges av din arbetsledare och agera därefter? Om ett oförutsett problem skulle dyka upp, skulle du kunna ta tag i och lösa problemet utan att någon först visat dig exakt hur man gör? Kan du vara flexibel i ditt tänkande?
(Kort och gott, det krävs mer för att arbeta i butik än förmågan att kunna stapla varor.)
(Kort och gott, det krävs mer för att arbeta i butik än förmågan att kunna stapla varor.)
Jag har ingen aning om vad jag ska svara på detta. Seriöst, vad kan jag möjligtvis säga om det här?
Jag hävdar att allt skulle vara mycket batter då istället.