Citat:
Du är lite fel ute här. Hur människor kommer att behandla en autistisk människa beror väldigt mycket på människors förmåga att kunna läsa av den autistiska människans kroppsspråk och kunna relatera det till sina egna känslor. Kroppsspråket här är otroligt viktigt för att människor ska kunna visa förståelse.
Ju bättre människor kan relatera andra människors känslor till sina egna desto mer förståelse visar de.
Utifrån bilderna på Markus så kan jag säga att han inte har ett autistisk utseende, alltså ett feminint utseende med döda ögon som inte visar några känslor. Men han har det där typiska goffiga och barnsliga betendet som man ofta finner hos autistiska killar. Jag är ganska säker på att han kommer att kunna få ihop det med en tjej om han bara slutar vara så lat. Hans föräldrar har skämt bort honom. Det är inte bara han som har det där problemet. Många av dagens ungdomar har samma problem. De är väldigt lata och bortskämda. Den enda skillnaden mellan Markus och dagens ungdomar är att Markus skyller sin lathet på sin diagnos.
Ju bättre människor kan relatera andra människors känslor till sina egna desto mer förståelse visar de.
Utifrån bilderna på Markus så kan jag säga att han inte har ett autistisk utseende, alltså ett feminint utseende med döda ögon som inte visar några känslor. Men han har det där typiska goffiga och barnsliga betendet som man ofta finner hos autistiska killar. Jag är ganska säker på att han kommer att kunna få ihop det med en tjej om han bara slutar vara så lat. Hans föräldrar har skämt bort honom. Det är inte bara han som har det där problemet. Många av dagens ungdomar har samma problem. De är väldigt lata och bortskämda. Den enda skillnaden mellan Markus och dagens ungdomar är att Markus skyller sin lathet på sin diagnos.
Då missförstod du dessvärre mitt inlägg, men det kanske bara var jag som var otydlig. Det var inte det du tog upp nu som jag syftade på. Hursomhelst så ska jag försöka förklara bättre den här gången
Det som jag (och många andra här i tråden) har haft invändningar mot är att Gertrud1 har en förmåga att sprida en massa desinformation om hur AS fungerar. Det hade varit en sak om hon hade presenterat det som sina egna iakttagelser av AS, för en personlig åsikt har alla rätt till. Hon refererar ständigt till diverse experter inom området, men förvanskar det dom säger, för att det ska passa hennes personliga nidbild av aspergare, som till stor del verkar baserade på hennes exman (som hon ständigt drar upp) som hade AS och verkar ha varit extremt lågfungerande och på gränsen till psykopat. Det här använder hon bland annat till att påstå att aspies helt saknar empati och aldrig kan utveckla det, vilket är bullshit. Att aspergare saknar empati är en av dom mest spridda myterna och den sprider hon gladeligen vidare, trots att inga experter har påstått det på 30 år.
Autismspektrumet är brett och en del är högfungerande, andra lågfungerande. Symtomen skiljer sig inte bara mellan killar och tjejer (tjejer tenderar att vara mer högfungerande), utan mellan alla individer. Många kan gå ett helt liv utan att diagnostiseras, eftersom dom har så få besvär (som du kanske vet så har många högfungerande från tidig ålder lärt sig att kompensera för sina problem genom diverse olika strategier eller professionell hjälp) som vuxna.
För att belysa varför jag tog upp Gertrud1:s inlägg och hur mycket Gertrud1 generaliserar så ska jag ta med några exempel på vad hon skrivit i tråden (orkade inte kolla mer än några sidor tillbaka), som jag anser förödande, eftersom långt ifrån alla som läser tråden har kunskap om hur aspergare fungerar och kanske tar det hon påstår på allvar och tar med sig den synen på aspies ut i världen, eller helt enkelt ger råd till Markus utifrån det hon påstår.
Några exempel:
Citat:
Egoismen och självcentreringen är själva kärnpunkten i AS. Världen finns för dom, tror dom.
och det är ju lätt att tro i en skyddad verklighet. Inlägg #1111.
och det är ju lätt att tro i en skyddad verklighet. Inlägg #1111.
Citat:
De uppfattar världen på en 3 årings emotionella nivå. Att vara tillsammans, eller vara vän med en AS är som att förska skapa en ömsesidig relation med ett så litet barn. Det enda förhållningssättet för att överleva är att ta människan lika lite på allvar som ett sådant litet barn. Det går inte att förvänta sig någonting.#1152.
Citat:
Man "lär sig" inte ha relationer, det är ett förhållningssätt. En inställning. Vad som hindrar AS människor är egocentriciteten. #1082.
Citat:
Vänskap med AS innebär att stänga av sina egna emotionella behov och ha en rent intellektuell relation... (min anmärkning: några rader senare) "Nyckelproblemet är Egoism eller Egosim som jag råkade Type'oa det. #1083.
Citat:
Många aspiesar blir väldigt aggressiva och utvecklar en narcissism och en högdragenhet pga alla misslyckanden och tillkortakommanden. #1089.
[quote]Nu var min AS man ganska okey i jämförelse, men de är emotionellt som förvuxna barn som kräver att "mamma" ska ändra sig och vara som de vill att man skall vara. De är små tyranner i en vuxen mans starka kropp. #1152. /QUOTE]
Hon hackar dessutom ständigt på andra användares hårda ton i tråden mot Markus, men verkar förtränga att hon regelbundet själv skriver rätt förnedrande saker. Bara för att ta ett exempel av många (här #1109, sida 93.)
Citat:
Daglig verksamhet är en konstgjord arbetsgivare för att de som inte klarar riktigt arbete skall få känna sig som en del av samhället. Man producerar inget av värde och verksamheten kostar staten mer pengar än vad de "arbetande" drar in. Så tro inte att du gör ett arbete som inte är värdigt dig när du skannar. Snarare är det så att om du klarar ett riktigt arbete så kostar du onödiga pengar där.
Du kommer förr eller senare stå där där du inte kan välja, utan får vara glad om du får torka bajs för att försörja dig vilket vanliga människor utan utbildning får göra. I verkligheten så är det dock så att du inte ens är kvalificerad till att arbeta inom vården, då du inte kan föra dig bland folk, utan du får nog vara glad för ett ännu sämre jobb
Du kommer förr eller senare stå där där du inte kan välja, utan får vara glad om du får torka bajs för att försörja dig vilket vanliga människor utan utbildning får göra. I verkligheten så är det dock så att du inte ens är kvalificerad till att arbeta inom vården, då du inte kan föra dig bland folk, utan du får nog vara glad för ett ännu sämre jobb
Avslutningsvis (ur inlägg 1059), vilket går stick i stäv med all skit hon vräker ur sig
:
Citat:
Jag har i denna tråden hela tiden tagit hans parti, äskat för förståelse och inte fördömmande, men det har helt gått honom förbi, utan han ser inte att jag kan hjälpa honom. Jag tar inte det personligt eftersom jag vet att han har AS, och vet hur de funkar.
Hon kör med vidare med sin hobbypsykologi och härskartekniker mot folk som säger emot henne. Alla har rätt till sin åsikt, men hon får presentera dom som just sådana = sina personliga åsikter, inte fakta om aspies.
PS. Du nämnde att det inte syns på Markunator att han har AS. Det var inget jag själv tog upp, men jag får väl svara på det ändå. På andra - äldre - bilder än den som han har som användarbild här numera (togs i höstas) så syns det supertydligt enligt mig. Det finns rätt många bilder publicerade under trådens gång.
Den klassiska nördstilen vad gäller allt från frisyr (ingen frisyr, utan bara en fluffig hårmopp), barnsliga kläder (som en 10-åring eftersom han aldrig hade köpt kläder själv och blev klädd av sin mamma fram tills vi sa till), märkliga selfies tagna ur grodperspektiv med stirrande, tom blick, nördglasögon som blev mörka (har glömt vad det kallas) - dvs blev till bruna solglasögon - vid utomhusvistelse ("praktiskt", var svaret, men dom må vara hur praktiska som helst - det är inget som normala människor under 50-60 bast tar på sig, extremt fult och gubbigt), men dom bilderna får man leta upp i början av tråden, innan makeovern...
Det har dessutom framkommit i tråden från vittnen att han pratar för snabbt, högt och med pipig röst. Att han pratar som en smurf. Att han har svårt med ögonkontakt och inte kan hålla den. Har svårt att hålla sig till informella samtalsregler och maler på. Jag har inte träffat honom, så jag kan inte uttala mig. Men jag har sett en minst sakt märklig video. Du får fråga Imiron om detta. Han har bättre koll

Fast nog tror jag att du har STORA chanser att få komma till hos henne om du dröjer kvar
- (har inte läst tråden ännu så vet inte om du fortfarande har kontakt med henne).