2017-01-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onugya
Du är lite fel ute här. Hur människor kommer att behandla en autistisk människa beror väldigt mycket på människors förmåga att kunna läsa av den autistiska människans kroppsspråk och kunna relatera det till sina egna känslor. Kroppsspråket här är otroligt viktigt för att människor ska kunna visa förståelse.
Ju bättre människor kan relatera andra människors känslor till sina egna desto mer förståelse visar de.

Utifrån bilderna på Markus så kan jag säga att han inte har ett autistisk utseende, alltså ett feminint utseende med döda ögon som inte visar några känslor. Men han har det där typiska goffiga och barnsliga betendet som man ofta finner hos autistiska killar. Jag är ganska säker på att han kommer att kunna få ihop det med en tjej om han bara slutar vara så lat. Hans föräldrar har skämt bort honom. Det är inte bara han som har det där problemet. Många av dagens ungdomar har samma problem. De är väldigt lata och bortskämda. Den enda skillnaden mellan Markus och dagens ungdomar är att Markus skyller sin lathet på sin diagnos.

Då missförstod du dessvärre mitt inlägg, men det kanske bara var jag som var otydlig. Det var inte det du tog upp nu som jag syftade på. Hursomhelst så ska jag försöka förklara bättre den här gången

Det som jag (och många andra här i tråden) har haft invändningar mot är att Gertrud1 har en förmåga att sprida en massa desinformation om hur AS fungerar. Det hade varit en sak om hon hade presenterat det som sina egna iakttagelser av AS, för en personlig åsikt har alla rätt till. Hon refererar ständigt till diverse experter inom området, men förvanskar det dom säger, för att det ska passa hennes personliga nidbild av aspergare, som till stor del verkar baserade på hennes exman (som hon ständigt drar upp) som hade AS och verkar ha varit extremt lågfungerande och på gränsen till psykopat. Det här använder hon bland annat till att påstå att aspies helt saknar empati och aldrig kan utveckla det, vilket är bullshit. Att aspergare saknar empati är en av dom mest spridda myterna och den sprider hon gladeligen vidare, trots att inga experter har påstått det på 30 år.

Autismspektrumet är brett och en del är högfungerande, andra lågfungerande. Symtomen skiljer sig inte bara mellan killar och tjejer (tjejer tenderar att vara mer högfungerande), utan mellan alla individer. Många kan gå ett helt liv utan att diagnostiseras, eftersom dom har så få besvär (som du kanske vet så har många högfungerande från tidig ålder lärt sig att kompensera för sina problem genom diverse olika strategier eller professionell hjälp) som vuxna.

För att belysa varför jag tog upp Gertrud1:s inlägg och hur mycket Gertrud1 generaliserar så ska jag ta med några exempel på vad hon skrivit i tråden (orkade inte kolla mer än några sidor tillbaka), som jag anser förödande, eftersom långt ifrån alla som läser tråden har kunskap om hur aspergare fungerar och kanske tar det hon påstår på allvar och tar med sig den synen på aspies ut i världen, eller helt enkelt ger råd till Markus utifrån det hon påstår.

Några exempel:

Citat:
Egoismen och självcentreringen är själva kärnpunkten i AS. Världen finns för dom, tror dom.
och det är ju lätt att tro i en skyddad verklighet. Inlägg #1111.
Citat:
De uppfattar världen på en 3 årings emotionella nivå. Att vara tillsammans, eller vara vän med en AS är som att förska skapa en ömsesidig relation med ett så litet barn. Det enda förhållningssättet för att överleva är att ta människan lika lite på allvar som ett sådant litet barn. Det går inte att förvänta sig någonting.#1152.

Citat:
Man "lär sig" inte ha relationer, det är ett förhållningssätt. En inställning. Vad som hindrar AS människor är egocentriciteten. #1082.
Citat:
Vänskap med AS innebär att stänga av sina egna emotionella behov och ha en rent intellektuell relation... (min anmärkning: några rader senare) "Nyckelproblemet är Egoism eller Egosim som jag råkade Type'oa det. #1083.
Citat:
Många aspiesar blir väldigt aggressiva och utvecklar en narcissism och en högdragenhet pga alla misslyckanden och tillkortakommanden. #1089.

[quote]Nu var min AS man ganska okey i jämförelse, men de är emotionellt som förvuxna barn som kräver att "mamma" ska ändra sig och vara som de vill att man skall vara. De är små tyranner i en vuxen mans starka kropp. #1152. /QUOTE]

Hon hackar dessutom ständigt på andra användares hårda ton i tråden mot Markus, men verkar förtränga att hon regelbundet själv skriver rätt förnedrande saker. Bara för att ta ett exempel av många (här #1109, sida 93.)

Citat:
Daglig verksamhet är en konstgjord arbetsgivare för att de som inte klarar riktigt arbete skall få känna sig som en del av samhället. Man producerar inget av värde och verksamheten kostar staten mer pengar än vad de "arbetande" drar in. Så tro inte att du gör ett arbete som inte är värdigt dig när du skannar. Snarare är det så att om du klarar ett riktigt arbete så kostar du onödiga pengar där.

Du kommer förr eller senare stå där där du inte kan välja, utan får vara glad om du får torka bajs för att försörja dig vilket vanliga människor utan utbildning får göra. I verkligheten så är det dock så att du inte ens är kvalificerad till att arbeta inom vården, då du inte kan föra dig bland folk, utan du får nog vara glad för ett ännu sämre jobb

Avslutningsvis (ur inlägg 1059), vilket går stick i stäv med all skit hon vräker ur sig :

Citat:
Jag har i denna tråden hela tiden tagit hans parti, äskat för förståelse och inte fördömmande, men det har helt gått honom förbi, utan han ser inte att jag kan hjälpa honom. Jag tar inte det personligt eftersom jag vet att han har AS, och vet hur de funkar.

Hon kör med vidare med sin hobbypsykologi och härskartekniker mot folk som säger emot henne. Alla har rätt till sin åsikt, men hon får presentera dom som just sådana = sina personliga åsikter, inte fakta om aspies.

PS. Du nämnde att det inte syns på Markunator att han har AS. Det var inget jag själv tog upp, men jag får väl svara på det ändå. På andra - äldre - bilder än den som han har som användarbild här numera (togs i höstas) så syns det supertydligt enligt mig. Det finns rätt många bilder publicerade under trådens gång.

Den klassiska nördstilen vad gäller allt från frisyr (ingen frisyr, utan bara en fluffig hårmopp), barnsliga kläder (som en 10-åring eftersom han aldrig hade köpt kläder själv och blev klädd av sin mamma fram tills vi sa till), märkliga selfies tagna ur grodperspektiv med stirrande, tom blick, nördglasögon som blev mörka (har glömt vad det kallas) - dvs blev till bruna solglasögon - vid utomhusvistelse ("praktiskt", var svaret, men dom må vara hur praktiska som helst - det är inget som normala människor under 50-60 bast tar på sig, extremt fult och gubbigt), men dom bilderna får man leta upp i början av tråden, innan makeovern...

Det har dessutom framkommit i tråden från vittnen att han pratar för snabbt, högt och med pipig röst. Att han pratar som en smurf. Att han har svårt med ögonkontakt och inte kan hålla den. Har svårt att hålla sig till informella samtalsregler och maler på. Jag har inte träffat honom, så jag kan inte uttala mig. Men jag har sett en minst sakt märklig video. Du får fråga Imiron om detta. Han har bättre koll
2017-01-07, 19:14
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Text

Men sluta ljug nu - jag gav dig tre länkar som förklarar exakt vad jag talar om i det du citerat.
Kolla filmen särskilt. "The false belief test"
https://www.youtube.com/watch?v=8hLubgpY2_w

Om man tror att andra ser världen likadant som en själv har man enorma problem att relatera till andra människor. Vilket man bör ta med i beräkningen. Sedan har inte alla aspiesar lika stora svårigheter, men problemen med theory of mind finns där i olika grad.

Menar du att habiliteringen också sprider felaktig information?
Den tredje länken är från Autism Research Institute, men de kanske också har fått allt om bakfoten?

Citat:
Theory of mind refers to the notion that many autistic individuals do not understand that other people have their own plans, thoughts, and points of view. Furthermore, it appears that they have difficulty understanding other people's beliefs, attitudes, and emotions. - See more at: https://www.autism.com/understanding....ElsZgEtu.dpuf

Citat:
By not understanding that other people think differently than themselves, many autistic individuals may have problems relating socially and communicating to other people. That is, they may not be able to anticipate what others will say or do in various situations. In addition, they may have difficulty understanding that their peers or classmates even have thoughts and emotions, and may thus appear to be self-centered, eccentric, or uncaring. - See more at: https://www.autism.com/understanding....ElsZgEtu.dpuf

Citat:
The vital question which must be asked is: How does one teach individuals with autism to understand and acknowledge the thoughts and feelings of others? - See more at: https://www.autism.com/understanding....ElsZgEtu.dpuf

Jag har också tydligt gjort skillnad på empati och medkänsla.

Man kan nästan börja fundera på om det här är personligt för dig.

Du är i sådan affekt att du inte förstår varför jag skriver om det här. Det är inte för att racka ned på aspieasar utan för att belysa problemet.

Man måste ta hänsyn till människors funktionshinder. Det går lika lite att uppfostra bort AS som ADHD eller att vara Homosexuell eller förlamad.

Om man skall vara vän eller tillsammans med någon utan eller med svag, theory of mind, så får man sänka sina förväntningar på att ens inre värld och därmed ens behov av att bli sedd och förstådd och tagen hänsyn till, till ett minimum. Annars blir det en väldans massa konflikter och angrepp, vilket den här tråden är ett bra exempel på.

Självklart gäller detsamma om man vill hjälpa någon med AS, man kan inte räkna med att de ska fungera som en själv och sedan bli förbannad och vara otrevlig när de inte gör det. I det läget har man slutat hjälpa och gör saker för sin egen skull.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-01-07 kl. 19:39.
2017-01-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Som titeln säger: Jag är en 24 år gammal, heterosexuell ung man som aldrig har legat med, kysst eller över huvud taget gjort någonting med en tjej.

Jag har Aspergers syndrom, vilket innebär att jag har svårt med det sociala, och dessutom har jag levt den större delen av mitt liv i en liten småstad där det inte har funnits mycket möjlighet att hitta någon. Sedan två månader tillbaka bor jag däremot i Uppsala (tillsammans med mina föräldrar), där jag har mycket större möjlighet att hitta någon, men jag vet fortfarande inte hur jag ska gå tillväga för att göra detta.

Jag känner inte riktigt någon här i stan som kan introducera mig till någon, utom min fem år äldre tjejkusin. Jag skulle i och för sig kunna be henne om hjälp med att komma ut på fester eller nåt. Fast vad mer kan jag göra? Är det någon som bor i Uppsala som har några tips? Jag börjar bli galen av sexuell svält här!

inte för att klaga men vart man bor har inte så stor betydelse. det har det men inte så jätte mycket. menh men. bor själv i en liten by så
2017-01-07, 20:10
Medlem
Va är det vi diskuterar här? Krävs det empati och/eller medkänsla för att behandla andra som man själv vill bli behandlad? Man kan var självcentrerad och egoistisk och ändå veta att det är fel att agera utifrån det. Man kan också göra det i självintresse om inte annat. Om man vill ha kvar folk i sitt liv.

Jag tänker mest Markus, du skulle väl själv inte vilja få det svaret om du bjöd någon på fest? Du har ju stark känsla för rättvisa vad jag förstått och tycker inte om när andra pratar med dig på sätt som du uppfattar som otrevligt, då borde väl du vara mån om att inte göra det mot dom? Skulle du vilja fortsätta att hjälpa någon som inte verkar uppskatta dina försök, tvärtom.

Tycker nu inte detta var jätteallvarligt men tror att TS kan lära sig något av detta i relation till andra.
2017-01-07, 20:11
Medlem
Citat:

Då missförstod du dessvärre mitt inlägg, men det kanske bara var jag som var otydlig. Det var inte det du tog upp nu som jag syftade på. Hursomhelst så ska jag försöka förklara bättre den här gången

Det var det här som du skrev som jag tycker är lite fel. Nämligen hur Markus kommer att bli behandlad av människor.

Citat:
Hans diagnos är faktiskt irrelevant. Sanningen är att omvärlden, eventuella framtida arbetsgivare och nya, främmande människor (inklusive tjejer) inte kommer bry sig ett skit om varför han gör som han gör eller beter sig på ett visst sätt, utan dom kommer döma honom utifrån samma måttstock som dom dömer resten av mänskligheten och reagera utifrån dom NT:s dom är. Man kan tycka att det är sorgligt att det ska behöva vara så, men det ändrar inte på att det är så verkligheten ser ut.

Visst vi kan lura i honom att världen utanför hemmet, habiliteringen och Flashback är full av förstående människor som accepterar jobbiga aspiedrag, stället för att göra det som nästan ingen i hans omgivning gjort hittills (vilket har varit förödande): behandla honom som den vuxna människa han är, med ett eget ansvar för sitt liv, sina handlingar och sin personliga utveckling.

Sedan så tror jag att du missförstod vad jag menade med att Markus inte har någon autistisk utseende. Jag pratar om inte hans kläder. Utan om hans ansikte och ögon.

http://www.cbsnews.com/news/children...eatures-study/

Förklaringen till varför vissa autistiska människor blir mobbad medan andra inte blir det. Har du som kille ett autistisk utseende så är chansen mycket mycket liten att kunna få ihop det med en tjej. Det är inte bara det. Man kommer dessutom att bli väldigt mobbad.

Gertrud1 var inne på det tidigare. Hur viktigt vårt kroppsspråk är för att andra inte ska känna sig hotad.

https://www.youtube.com/watch?v=Lr4_dOorquQ

Byt ut pojkens intryck i videon mot människors reaktion på dig som autistisk människa med ett autistisk utseende. Människor som tittar med avsky på dig, människor som flinar åt dig, människor som tittar med sorgsna ögon på dig osv.. En spektakulär uppvisning av människors känslor. Människor som du inte ens känner. Människor som aldrig har träffat dig eller hört någonting om dig. Det är precis vad som händer när ditt kroppsspråk blir helt fel. Människor reagerar väldigt kraftigt.

Vad det gäller autistiska människors förmåga att känna empati. Faktum är att autistiska människor känner för mycket empati. De känner att de måste dra sig tillbaka och isolera sig för att inte bli kvävd. Vilket gör att människor uppfattar autistiska människor som empatilösa varelser.
Senast redigerad av Onugya 2017-01-07 kl. 20:14.
2017-01-07, 21:11
Medlem
9797s avatar
Intressant tråd. Tyvärr har den ju spårat ut i en massa pajkastning mellan självutnämnda experter på asperger. Theory of mind, false belief... Håll käften för fan. Vill ni kasta länkar, namn på experter och begrepp omkring er så finns det säkert mängder av andra trådar att spela bror duktig i, sök er dit.

Sedan allt trams om kläder, skor, skäggväxt, handskar/halsdukar och allt vad är det är. Ni målar ju upp det som att man kan bete sig hur som helst i en social situation, har man bara ett par John Lobb eller Edward Green på fötterna så får man knulla direkt ändå...

Jag kan inte ett skit om asperger, men för mig är det ju självklart att TS måste börja/fortsätta jobba på den sociala biten och utveckla och förbättra denna så mycket det bara går. Gå på krogen/café med din kusin och bara studera hur folk beter sig. Du verkar ju intresserad av film och du uttrycker dig bra i skrift, leta upp filmklubbar och kanske hoppa på någon opretentiös skrivarkurs... Kampsport och dans som du redan har planerat att börja med låter ju kanon! Kämpa på!
Senast redigerad av 9797 2017-01-07 kl. 22:00.
2017-01-07, 22:53
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Intressant tråd. Tyvärr har den ju spårat ut i en massa pajkastning mellan självutnämnda experter på asperger. Theory of mind, false belief... Håll käften för fan. Vill ni kasta länkar, namn på experter och begrepp omkring er så finns det säkert mängder av andra trådar att spela bror duktig i, sök er dit.

Sedan allt trams om kläder, skor, skäggväxt, handskar/halsdukar och allt vad är det är. Ni målar ju upp det som att man kan bete sig hur som helst i en social situation, har man bara ett par John Lobb eller Edward Green på fötterna så får man knulla direkt ändå...

Jag kan inte ett skit om asperger, men för mig är det ju självklart att TS måste börja/fortsätta jobba på den sociala biten och utveckla och förbättra denna så mycket det bara går. Gå på krogen/café med din kusin och bara studera hur folk beter sig. Du verkar ju intresserad av film och du uttrycker dig bra i skrift, leta upp filmklubbar och kanske hoppa på någon opretentiös skrivarkurs... Kampsport och dans som du redan har planerat att börja med låter ju kanon! Kämpa på!

Jag håller med dig. Det är tragiskt att läsa hur några självutnämnda experter bråkar med varandra här i tråden. Jag förstår inte hur deras inlägg är tänkta att stärka Markunator. För det är väl därför vi alla skriver i tråden? Eller?
En del av det som skrivs är ren mobbning, som jag ser det.

Om Markunator väljer att komma tillbaka till tråden hoppas jag att vi alla kan hålla en vänligare ton.
När jag klev in i tråden valde jag att fokusera på universitetet eftersom det gått ganska bra när Markunator gick där tidigare. Jag har ju också noterat att Markunator skriver väldigt bra. Han är uppenbarligen begåvad.
Men Markunator har också ett funktionshinder som sätter käppar i hjulet. Han måste bli bättre på den sociala biten och där tycker jag att du ger ett bra förslag på hur han kan göra det .
2017-01-08, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Man kan nästan börja fundera på om det här är personligt för dig. Du är i sådan affekt att du inte förstår varför jag skriver om det här. Det är inte för att racka ned på aspieasar utan för att belysa problemet.

Det var lustigt nog exakt det här jag syftade på i mitt tidigare inlägg: så fort någon i tråden ifrågasätter något du påstår (och här gör jag en tydlig distinktion mellan dina egna, högst subjektiva, åsikter om AS som du i allra högsta grad har rätt till, vs dina vetenskapliga påståenden som ska behandlas som just påståenden och inte som ett facit vi andra användare inte får validera eller opponera oss emot), så hemfaller du åt personangrepp (om än subtila sådana) och härskartekniker.

Hur du bemötte och behandlade Imiron för ett tiotal sidor sen är ett lysande exempel. Du fick honom nästan att framstå som Hagamannen tillslut

Jag har inte AS, men känner däremot en hel drös med människor som har det och blir mycket riktigt irriterad på det du periodvis påstår, ja, eftersom mycket är svepande, generaliserande dravel. Men du kan för den sakens skull inte fortsätta "attackera" dina opponenter med påståenden om att dom svarar i affekt eller tar det för personligt, för det är klassisk härskarteknik i form av att försöka förminska åsiktsmotståndaren. Det blir som när män bemöter upprörda kvinnor med "har du mens?"

I så fall kan jag i gengäld påstå att du verkar jävligt bitter på din AS-exman och att många av dina mest hårdragna påståenden om att aspies är färgade av honom. Jag beklagar det du utsattes för hans behandling, men han - precis som Markunator, om än på sitt eget sätt - befinner sig längst ut på autismspektrumskalan, långt ifrån dom med mer jämn begåvningsprofil, ur neuropsykiatriskt perspektiv. Så du kan inte jämföra två så extrema exempel med aspies i allmänhet och fortsätta komma med påståenden som att vuxna aspergare uppfattar världen på en 3-årings emotionella nivå. Det är en väldigt liten skock vuxna aspies som befinner sig så långt ut på spektrumet, så det enda du gör är att dumförklara dom, samt frånta dom det personliga ansvaret för sina handlingar. Och ja, jag vet att det sistnämnda inte var vad du menade, men budskapet hamnar där någonstans.

Citat:
Men sluta ljug nu - jag gav dig tre länkar som förklarar exakt vad jag talar om i det du citerat.
Kolla filmen särskilt. "The false belief test"
https://www.youtube.com/watch?v=8hLubgpY2_w

Om man tror att andra ser världen likadant som en själv har man enorma problem att relatera till andra människor. Vilket man bör ta med i beräkningen. Sedan har inte alla aspiesar lika stora svårigheter, men problemen med theory of mind finns där i olika grad.

Jag vet mycket väl vad theory of mind är. Jag har själv tagit upp det tidigare i tråden. Vad som förvånar mig med det du skriver nu är att du helt plötsligt ger mer credd åt dom individuella skillnaderna, istället för att fortsätta klumpa ihop alla individer som du gärna gjort tidigare. Bravo!

Och ingen här förnekar att Markunator lider stor brist på just theory of mind/mentaliseringsförmåga. Men om vi ska vara realistiska så kommer inte omvärlden anpassa sig efter Markus nu när han ska bege sig ut i verkligheten för första gången i sitt liv, utan det kommer bli Markus som kommer få anpassa sig efter andra. I den ultimata av världar så vore det inte så, utan förståelsen för folk med neuropsykiatriska funktionshinder borde vara större, men den stora stygga världen - och inte minst tjejer (hans största mål i livet är trots allt att få ligga, vad vi nu än tycker om den prioriteringen...), kommer döma honom utifrån samma måttstock som dom dömer neurotypiska personer.

Och ja, hur ska nu detta gå? Antagligen mycket bättre om omgivningen slutar dalta med honom. Inte minst hans föräldrar. Men även Flashback får väl anses ha en viss tyngd, då Markunator uppenbarligen lägger stor vikt vid vad vi säger. Om man då fortsätter ursäkta hans utbrott med "han förstår inte bättre" och fråntar honom ansvaret för sina egna handlingar, så kommer det beteendet cementeras en gång för alla.

Markunator har som dröm att flytta hemifrån, få en flickvän, vänner och ett jobb. Kanske kunna resa utomlands själv i framtiden. Då får vi också ge adekvata råd utifrån dom reella förutsättningarna, inte Markus egna. För att dra en liknelse: om han vill ut i rinken och spela hockey, så måste han lära sig grunderna och kunna reglerna, samt få så mycket tid ute på isen som möjligt. Vuxenlivet är en lagsport. Vill man inte ut på isen och är ointresserad av att lära sig reglerna, så kommer man bänkas.

Det sociala (sam)spelet som vuxen är inte helt olikt marknadsekonomi. Icke vinstdrivande företag läggs ner eller går i konkurs och företagen måste hela tiden positionera och anpassa sig utefter marknaden och kunders önskemål.
Markunator har levt i planekonomi hela livet, där hans föräldrar, skolan och habiliteringen har låtit ett konkursbenäget företag puttra på, istället för att börja tillverka något nytt och anpassat sig efter marknaden. Resultatet och facit har vi = en extremt osjälvständig, söndercurlad vuxen människa, med inlärd hjälplöshet. Drag som man inte kan beskylla aspergern för.

Citat:
Menar du att habiliteringen också sprider felaktig information?
Den tredje länken är från Autism Research Institute, men de kanske också har fått allt om bakfoten?

Ingen här har egentligen någon som helst koll på vad habiliteringen faktiskt har gjort, utan vi har bara Markus egen utsaga att gå efter (vilket får anses något otillförlitlig, då hans minne är uruselt och eftersom han inte har haft någon direkt koll (märks på svaren vi fått), utan det är ju hans föräldrar som hållit och dragit i alla trådar hittills).

Men insatserna verkar ju inte direkt ha varit överdrivet stora. Han borde t ex ha fått träffa en arbetsterapeut för att få hjälp att lära sig strukturera upp sin tillvaro. Han har även ADD (ADHD utan hyperaktivitet), vilket även jag har, och utan arbetsterapeutens hjälp i mina yngre (vuxen)dagar så hade tillvaron varit kaosartad pga min problematik. Även om jag flyttade hemifrån ovanligt tidigt (jag var 19) och blev självständig flera år före mina jämnåriga, så var det ändå kaos med mycket. Som att komma ihåg tider/möten, komma ihåg att betala räkningar och strukturera upp ekonomin ordentligt, skaffa ordentliga rutiner och tydligt schema, för att saker och ting inte skulle rinna ut i sanden utan faktiskt bli gjorda.
Jag vet att man kan träna upp sina förmågor, även om slutresultatet varierar. Visst, Markunators föräldrar borde ha börjat träna honom till att bli självständig redan i tonåren, men nu är det som det är och det finns mkt habiliteringen borde gjort som dom inte verkar ha gjort, men som dom borde kunna erbjuda nu om Markus bara frågar. T ex att komma till en logoped som lär honom att tala mer naturligt och mindre monotont, osv. Det finns massvis med hjälp att få där ute!

Citat:
Man måste ta hänsyn till människors funktionshinder. Det går lika lite att uppfostra bort AS som ADHD eller att vara Homosexuell eller förlamad.

Vilket märkligt resonemang att jämföra ADHD med homosexualitet eller förlamning. Bara det gör ju jämförelsen extrem oseriös och svår att ta på allvar Det är klart som fan att det är möjligt (inte alltid, men ofta) delvis går att träna bort (eller helt enkelt lära sig hantera) vissa drag även om man har en diagnos, men det kräver också väldigt engagerade föräldrar och tidigt insatta resurser. Sen får man såklart ha rimliga förväntningar. Och när det kommer till en vuxen människa med sen diagnos (som i mitt fall med ADD:n) så krävs det att personen själv är motiverad till att vilja få till en förändring för att det ska ske. Jag kommer antagligen alltid vara en slarvmaja, men utan hjälp hade det varit extremt mycket värre.

Citat:
Om man skall vara vän eller tillsammans med någon utan eller med svag, theory of mind, så får man sänka sina förväntningar på att ens inre värld och därmed ens behov av att bli sedd och förstådd och tagen hänsyn till, till ett minimum. Annars blir det en väldans massa konflikter och angrepp, vilket den här tråden är ett bra exempel på.

Jag har två släktingar, flertalet vänner, några vänners barn, och en f d dude (varade några månader) med AS och det finns absolut en poäng i det du säger när det kommer till barn. Men när det gäller vuxna människor som jag ska ha en vänskaplig eller romantisk relation till/med, så gäller samma grundläggande krav som på neurotypiska personer. Omtanke och empati saknas absolut inte hos dessa fantastiska människor som jag känner, för då hade dom åkt ut i kylan för längesen. Jag är för gammal för att hänga med folk som inte ger mig något i utbyte eller bara av ömkan - att jag skulle tycka synd om dom.

Som sagt: nu generaliserar du igen!

Citat:
Självklart gäller detsamma om man vill hjälpa någon med AS, man kan inte räkna med att de ska fungera som en själv och sedan bli förbannad och vara otrevlig när de inte gör det. I det läget har man slutat hjälpa och gör saker för sin egen skull.

Det är en milsvid skillnad på verkliga relationer man har irl och ytliga kontakter med främlingar på nätet. Det här är inte habiliteringen eller soffan hos psykologen - vi hjälper Markunator på frivillig basis och det finns nog inte någon här som gör det av altruism. Det här är Flashback. Man får ta det för vad det är.
2017-01-08, 02:39
Medlem
Imirons avatar
Markus vet du vad det innebär att använda strategier för att komma runt/över ett funktionshinder?

Citat:
Ursprungligen postat av 9797

Nu framstår jag väl som defensiv, men klädsituationen var något som var lätt att identifiera och snabbt åtgärda, och utgjorde senare också ett led i att få Markus mer självständig (jag hade inte förstått hur osjälvständig han var). De senaste ~70 sidorna eller så har handlat mer om sociala aspekter, självständighet och så klart allmän pajkastning mellan användare (jag har också deltagit).
2017-01-08, 05:32
Medlem
Noone666s avatar
Aspergers annars.... Olika från individ till individ, beror på hur autistiska dem är.
2017-01-08, 16:10
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Oj mycket rappakalja o rena rotvälskan i denna tråd men så blir det ju lätt när åsikter grundar sig i direkt okunskap, omoderna antaganden samt stora doser av egna negativa upplevelser som ju är genomgående subjektiva till sin art.

Ngn hade länkat en konversation som du TS hade med en tjej – jag måste säga att hon är väldigt luddig o otydligt med va hon menar. Va fan vill hon liksom?! hon bräker hela tiden om - Ta på mig, ta på mig!!! men en get uttrycker sig tydligare än henne. Fast nog tror jag att du har STORA chanser att få komma till hos henne om du dröjer kvar - (har inte läst tråden ännu så vet inte om du fortfarande har kontakt med henne).

Tycker dock INTE att du ska inleda ngt seriöst förhållande med en kvinna som henne eftersom hon inte alls verkar ha koll på sitt eget känsloliv. Som jag tolkar det så skulle det kunna va så att hon är direkt frustrerad över det faktum att hon inte får det gensvar hon vill hos dig – det fattar hon inte själv men det gör att hon ställer sig på tvären o krånglar till allt mellan er.

Vet du TS va jag tänker på när jag läser det hon skriver? Jo, jag tänker på hur det mänskliga psyket funkar – dvs att vi har en benägenhet att söka oss till det som redan är, för oss, det invanda. Det betyder ex att personer med dålig självinsikt drar sig till det som inte ens är bra för dem. Ex om en person är uppväxt med avvisande förälder/ar så är risken väldigt stor att de drar sig till personer som inte ger dem uppmärksamhet o erkännande – på så sätt kan de fortsätta upprepa de mönster som de lärde in redan som barn.

Det jag vill komma fram till är att OM nu denna tjej har vuxit upp med känslor av avvisanden från sina föräldrar, så kan det mycket möjligt va så att hon reagerar överdrivet starkt negativt på att du inte bekräftar henne så mycket som hon tycker att hon behöver. Om jag tolkar henne rätt så kommer hon i en relation att va enormt krävande o du riskerar få hennes projicering på dig hela tiden – dvs hon kommer att avleda sin frustration o ångest på dig genom att ex skämmas för dig, va tjatig o allmänt krävande – ja, i stort lägga sin bitterhet o aggressivitet direkt på dig.

Om jag fick välja en tjej till dig så skulle det va en som är mogen, fredlig, ömsint o lugn – ngn som växt upp med erfarenhet av värme, glädje, trygghet o erkännande – en tjej som är lyhörd o receptiv för sina egna o andras reaktioner – en tjej med glatt, öppet sinne som tillsammans med dig kan skapa en ömsesidig stark känslobindning. För du TS, det är ju så att man lever i ett sammanhang o i relation till/ med andra så din egen lycka kommer till stor del att bero på de människor du har omkring dig o deras karaktärer.

Måste få berömma det sätt på vilket du bemöter all dålig o auktoritär kommunikation tråden – fan va du är uthållig o diplomatisk TS! o allt detta tjat om att du saknar empati!? Ja, det är lätt att se var avsaknaden av empati ligger o INTE är det hos dig TS! Jag får bra vibes av dig TS – du verkar va en varm person som visar andra stor omsorg.

Det här med att personer med AS saknar metakognitiv förmåga är en myt som är lika svår att ta död på som myten om den alltjämt ”goda kvinnan”. Nära relationer är ibland svårt för oss alla men de som lever nära en person med AS känner sig ofta avvisad pga bristen på intim närhet o bekräftelse.

Däremot kan självklart en person med AS känna tillgivenhet o empati – grejen är att de inte alltid vet hur de ska visa detta i handling – dvs en AS känner o vet när ngn är sårad o AS vill så gärna trösta men vet inte alltid hur bara – men En uppmärksam person kan klart märka omtänksamma handlingar från en AS- person! Även om de ibland är små, små – ibland tafatta men ändock, de finns där o värmer hjärta o själ. Jag vill också påminna om att problemens omfattning hos en person med AS är av väldigt varierande o individuell art – inte minst pga personlighet, miljö o utbildning.

Nu bor inte jag i Uppsala men har vart där ngr ggr – tycker ni bla en fin biograf där - men om jag va i ditt ställe så skulle jag nog satsa på att börja rida, på hästar alltså, på nån ridskola i Uppsala – tänk så många tjejer som är där o som kommer vilja visa dig hur du ska sköta hästen o så! Eller så skulle du kunna börja i nån liten teatergrupp för amatörer – där får du också träna din förmåga att socialisera – lr varför inte en bokgrupp lr skaffa liten hund o börja i hundkurs?!

Nåja, jag märker att du har tålamod TS så ge det hela tid bara – saker kmr hända för dig o du har tiden för dig! Va uppmärksam på om du är stresskänslig o ta allt utifrån din egen förmåga o inte utifrån hur andra tycker – ta små myrsteg o hellre en förändring i taget än att börja försöka förändra tusen saker samtidigt. Jag tycker du är på helt rätt väg TS – du vet va du vill o du har en sund självbevarelsedrift som blir särdeles tydlig när du sätter andra på plats här i tråden.

Såg nåt i tråden som handlade om att du inte vill städa - vissa personer med högfungerande AS (säger inte att det är så för just dig) har svårt att strukturera upp o organisera städningen o jag vet vissa med AS (o andra NP- diagnoser) som har fotat sitt rum/ bostad så som det ser ut när det är nystädat - det hjälper dem att kunna kolla på fotot liksom för att påminna om hur det ska se ut när de städat klart.

Till sist TS – fan va starkt gjort av dig att hålla dig borta från alkohol o övriga droger!

Lycka till o va rädd om dig!
2017-01-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du hade säkert föreläsningar och seminarier. Gick du på dem? Klarade du av att anteckna på föreläsningarna och förstå vad läraren sa? Gick det bra att läsa studielitteraturen och minnas vad som stod? Jag gissar att du klarade dina tentor. Stämmer det?

Nja, på spanskan var det lektioner, inte föreläsningar eller lektioner. Det var på gymnasienivå.

Ja, det gick bra att anteckna, förstå vad lärarinnan sa, läsa kurslitteraturen och minnas det. På tentorna gick det också väldigt bra! Det var samanlagt fem tentor, och jag fick högsta betyg på alla tentorna utom den sista.

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt
Sen verkar det som att det inte blev så mycket som du tänkt och framförallt att universitetskursen inte blev av vilket är MYCKET synd! Som jag skrivit innan håller jag helt med de som tror att det hade varit mycket bra att mjukstarta studierna innan hösten.

Jag har ju redan studerat under sammanlagt fyra terminer, så jag vet ju ungefär hur det är. Jag tror att jag kan klara av det i höst om jag bara får hjälp och stöd, men jag skulle nog inte klara av att både läsa en universitetskurs och bli av med mina pengar nu under vårterminen samtidigt som jag även ska flytta hemifrån, testa flera nya saker osv.

Citat:
Att dina föräldrar inte gjort dig mer självständig för att du "inte varit intresserad" är...förlåt...men bullshit. Det är deras jobb som föräldrar och de har varit överbeskyddande.

Om de har varit överbeskyddande så var det för att de älskade mig, och för att de inte visste hur man hanterar ett autistiskt barn. Dessutom är jag enda barnet, så de hade ingen att jämföra mig med.

Jag håller ju ändå på och lär mig nu, så vad fan har det för betydelse?

Citat:
Sen blir jag faktiskt lite ledsen, Imiron är den som jag sett som hjälp dig mest, haft rak ton och verkligen varit riktigt jävla schysst på alla områden du behöver hjälp. Och så skriver du så otrevligt. Det är supernice av honom att bjuda in en person han inte träffat till sina vänner, sova över. Det är inte många som skulle göra det för någon sådär bara. Och vad är tacken? Han ska övertala dig? Det är förbaskat otrevligt och oförskämt rent ut sagt!

Jag tänkte inte på hur det lät när jag skrev det jag skrev, jag tänkte bara på hur orimligt det han föreslog lät. Dessutom mådde jag inte bra när jag skrev det där inlägget. Inte alls bra.

Citat:
Du borde skrivit nått i stil med ”Fan vad schysst TACK! Nu har jag ett mål att kämpa mot, hoppas det kan bli av snart”.

Då hade jag ljugit.

Citat:
Samma sak med att han får ligga, det är ingen personlig skymf mot dig, det är en motivation! Ni är ungefär lika gamla, ska båda plugga på universitetet och kanske gå på fest ihop….vad kan hända då, du kan snart vara i hans skor. Se det så!

Jag kan inte se det så. Att andra unga män får ligga men inte jag kan jag inte se som något annat än negativt. Tyvärr.

Citat:
Vi kan hjälpa dig på massa andra sätt också, du väljer såklart, alla möjliga råd, tids och livserfarenhetsgrejer. Vad kan man hitta på på en dejt? Träningsråd? Smakråd? Hjälpa navigera universitetsvärlden? Input på dejtingsideprofil.

Okej, bra.

Jag vet inte vad mer jag ska säga om den saken.

Citat:
Testat Tinder förresten? Nån interaktion som blev konstig - hur förstå. You name it.

Ja, jag har redan sagt i den här tråden mer än en gång att jag har testat Tinder! Det gick ungefär lika bra som man kan tänka sig att det gör för en sån som jag.

Citat:
Jag har även skrivit flera gånger att du behöver mer proffessionellt systematiskt stöd från psykolog/teraput.

Det är på gång. Jag kommer att få besked nån gång efter onsdag. Psykologen jag träffade på Hab skulle ta upp mitt ärende på nåt sorts möte som var på onsdag.

Citat:
Va är det vi diskuterar här? Krävs det empati och/eller medkänsla för att behandla andra som man själv vill bli behandlad? Man kan var självcentrerad och egoistisk och ändå veta att det är fel att agera utifrån det. Man kan också göra det i självintresse om inte annat. Om man vill ha kvar folk i sitt liv.

Ja, det krävs empati och medkänsla för att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Jag tänker inte på vad jag säger, förstår du.

Citat:
Jag tänker mest Markus, du skulle väl själv inte vilja få det svaret om du bjöd någon på fest?

Jag har aldrig bjudit nån på fest, och jag vet heller inte hur det ens skulle vara att göra det. Jag har inga vänner över huvud taget.

Citat:
Mitt tips: prioritera om! Är en kvällskurs i salsa verkligen viktigare än universitetskursen? Här bör du nog tänka om och tänka mindre med kuken och mer på framtiden.

Det är försent. Jag har redan fattat mitt beslut. Det kommer inte vara möjligt att gå den kursen nu även om jag skulle vilja.

Citat:
"Det var för fem månader sen." Och absolut ingenting har hänt sen dess, vilket bara bevisar det jag försöker säga. Face the facts: du är friendzonead, min vän. Hon är inte intresserad! Punkt slut.

Jag tänker bilda min egen uppfattning. Jag tänker inte ge upp. Och jag skiter i vad du tycker om det här, ärligt talat.

Citat:
Nu förstod du inte begreppet "spatial". Då ska inte din första reaktion vara att svära och be mig förklara vad det är, utan det ska vara att googla (tar 3 sekunder).

Okej, nu vet jag vad ordet "spatial" betyder...

...men jag vet fortfarande inte vad "spatialt tänkande" är eller på vilken sätt jag har visat tecken på att inte förstå det.

Citat:
Och lägg av med ovanan att använda versaler när du blir frustrerad. Det ser inte speciellt trevligt ut när du ständigt skriker och gastar på folk i forumet.

Du är inte i någon som helst position att tillrättavisa mig om vad som är trevligt och vad som inte är det. Fattar du?

Citat:
Vad jag kan minnas så har det aldrig tagits upp. Däremot så har vi diskuterat att resa till andra städer.

Hur dåligt minne har du egentligen? Du föreslog ju ganska nyligen att jag skulle flytta till Borlänge för att gå på en folkhögskola där!

Citat:
(Om det är tillåtet för dig att använda versaler i tid och otid, så tänker jag också lägga mig ner och skrika!) ATT BO HELT GRATIS HOS FÖRÄLDRARNA OCH ÄNDÅ PLOCKA UT 5000 SPÄNN (SOM GÅR RAKT IN PÅ DITT SPARKONTO) EXTRA FRÅN FÖRSÄKRINGSKASSAN I BOSTADSTILLÄGG TILL PÅSTÅDD HYRA ÄR FAN VISST BIDRAGSFUSK, OM ÄN ETT MER RAFFINERAT UTFORMAT SÅDANT!

Jag måste medge en sak:

Jag har missförstått hur det har legat till. De 5 000 som går över till min pappa varje månad går inte över till mitt sparkonto, utan till ett sparkonto som ägs av mamma och pappa. Det är min betalning för att bo hos dem. Jag har tagit upp det med dem nu. Okej? Det finns inget jävla bidragsfusk, och hädanefter så tänker jag inte berätta ett skit om min ekonomi här på Flashback.

Citat:
Har du kollat upp naturvetenskapligt basår på Folkhögskolan jag länkade till? Med den i bagaget öppnar sig universitetsutbudet och framtidsutsikterna rejält.

Om jag går naturvetenskapligt basår så blir det på UU.

Citat:
Du har fått massvis med råd! Men här kommer en ny lista att tacka nej till (jag tar enbart med jobb som är rimliga att få om man är 25 år, inte har någon utbildning eller körkort och som aldrig har jobbat):

1. Städare/lokalvårdare på t ex ett sjukhus (många företag kör runt till kunderna och då krävs körkort)
2. Lagerarbete
3. McDonald's, Burger King, Max, etc.
4. Diskare eller någon form av köksbiträde (restauranger, storkök)
5. Till våren/sommaren/hösten: bärplockare
6. Reklam-/tidningsutdelare
7. Telefonsäljare
8. Ställningsbyggare
9. Asfaltsläggare
10. Allroundarbetare på typ ICA eller Claes Ohlson

Okej, några stycken av de där låter okej - men jag kommer ju ändå inte ha tid att jobba om jag pluggar på heltid, inte sant? Jag kanske kan jobba fram till dess, men jag kommer att behöva hjälp med att hitta de jobben. Jag har redan sökt jobb hos ICA och Claes Ohlson. ICA tog mitt brev men det kommer aldrig nånsin att bli nåt där, och Claes Ohlson anställde inte.

Vilka andra ställen ska jag gå till? Specifika ställen? För annars så har jag inget annat val än att gå till MISA, om jag ska ha nåt jobb innan jag börjar plugga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in