Citat:
Ursprungligen postat av
Markunator
Och ja, det är mycket möjligt att jag ger intrycket av att helst vilja vara i fred. Jag är nog ofta ganska blyg och lite rädd. Jag vet inte vad jag ska säga till en tjej jag gillar.
Fråga henne om något du vet hon gillar.
Citat:
Nä, ta livet av mig vill jag inte (längre i alla fall). Men jag tycker inte särskilt mycket om mig själv, det stämmer.
Är det för din diagnos eller för att du tror att de elaka har rätt om dig?
Kom ihåg att vi alla har för och nackdelar. Och du har också fördelar. Jag gillar att du är konsekvent, du är redig, du har moral. Jag tycker du verkar vara en bra människa. Vilket man inte kan säga om alla. Jag tycker heller inte att du skyller ifrån dig på andra. Det finns många bra saker med dig. Annars skulle inte den här tråden fortgå, och så många vilja hjälpa dig. Detta tror jag är helt unikt på flashback.
Citat:
Ja, jag antar att jag kanske är deprimerad, men jag vet för fan inte. Enligt psykologen så var jag ju inte det...
Egentligen spelar det ju inte så stor roll vad man sätter för ord på det. Det är ju vad du känner som är viktigast. Tyvärr så hjälper de väl dem som är värst drabbade.
Citat:
Det skulle jag ju lika gärna göra genom att läsa, spela spel eller se på TV eller film. Jag är nog faktiskt beroende, tyvärr, men jag försöker kämpa emot det.
Nja det yttrar sig nog på ett annat sätt. Grejen är att om man är olycklig då har man svårt att koncentrera sig på längre saker. Att läsa är svårt för att man gör associationer när man läser och då kommer man att tänka på det som är jobbigt i ens liv. Samma sak med att se på tv eller film. Koncentrationssvårigheterna på spel beror nog på depiggheten man blir ju orkeslös då, och har inte kraft att engagera sig. Det du gör på mobilen krävs inte mycket koncentration, men tillräckligt mycket för att det inte skall ploppa upp andra tankar.
Ibland måste man kanske få lov att "gömma sig" och glömma bort sig själv. Många är nog på flashback av den anledningen. Hade de fullt upp i sina fantastiska liv så skulle de inte ha tid med flashback. Tillåt dig själv att gömma dig men försök att hitta annat också så mycket du orkar.
Citat:
Det tycker jag fortfarande att det är, men jag har svårt att komma i gång med det, och svårt att koncentrera mig på det när jag väl kommer i gång med det.
Detta beror som sagt på deppigheten, hjärnan har gått i viloläge, det gäller att hitta ett sätt att väcka den igen.
Citat:
Spela dataspel, lösa böcker, se på film och TV-serier.
Ja.
Okey ja det funkar ju inte längre, men om man kombinerardet här, skulle du kunna bjuda hem någon nu när du bor själv? Har du någon som du kan prata med om intressanta saker?
Eftersom du känner dig ensam så kan du försöka bygga upp ett nytt kontaktnät. Även om du inte tycker att det är jätteroligt att laga mat, och "ha gäster" så är det ju ett sätt att öka din kompetens. Om du övar nu så kommer du kunna bjuda hem en tjej och ha rutin och veta vad du skall göra.
Bjud hem Imirion eller någon du fått kontakt med här i tråden.
Personligen så tycker jag inte du behöver dricka alkohol, men det kan vara bra att ha hemma att bjuda folk på. Imiron tex. Jag tror att ju mer du klarar av att vardagen desto mindre kommer du att känna dig annorlunda och utanför. Alla mår också bra av att känna sig kompetenta att behärska saker.
Nu har du en uppgift att ta reda på vad man ska ha hemma och bjuda folk på.
Sheldon i BigBangTheory har lärt sig att man alltid skall bjuda gäster på en dryck. Och att olika tillfällen kräver olika drycker.
Tex en kompis som skall sova över kanske vill ha alkohol.
Kommer föräldrar mitt på dagen vill de ha kaffe oftast.
Jämnåriga vill kanske ha läsk.
Du kan också köpa hem lite godis, och kanske fikabröd.
Om du fixar kaffe och kaffebröd till din mamma så blir hon nog jätteglad och stolt (förutsatt att hon gillar det)
Vad tycker dina kusiner om? Fråga dem och köp hem, och bjud hem.
Även om du som sagt inte har så stort socialt utbyte så blir du mer och mer kompetent och det gillar alla att vara.
Du kan också bjuda hem folk och spela nåt spel. Det går att sparka igång hjärnan så den blir mer vaken om man får fart på andra hormoner. Tex så stress så vaknar hjärnan. Stress i att ha bråttom få färdigt saker i tid osv kan få dig att känna dig piggare om så bara för en liten stund.
Gör en lista på alla du känner, pricka sedan för dem du tror att du kan bjuda (som säger ja)
Du är kanske inte så ensam som du tror?
En fråga - vad var det första som du lagade till dig själv? Jag minns att jag lagade falukorv och makaroner.