2017-06-08, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Jag har inget liv.

Problem detected.

Skaffa ett liv dåhråliksomalltså!?

Det gäller egentligen mest att hitta lite utvägar från tristessen och få lite nya upplevelser. Hjärnan torkar ihop om den inte får omväxling. Det enklaste är att resa för att få nya intryck och man behöver inte åka till Maldiverna eller Tasmanien för att få omväxling, det kan räcka med en liten färjesväng på Östersjön.

Poängen är att när man fått lite variation i tillvaron så ökar chanserna för att man kan skärpa till sig i sin vardag eftersom man får en ny syn på den; då gäller det att först och främst få till stånd en vilja att förbättra sin egen vardagsmiljö (städa, fixa, dona och planera, laga riktigt seriös mat åtminstone två gånger i veckan och motionera för hlvt!) och därefter för ett ögonblick släppa aspbergertvånget som inbegriper socialt begränsade stimulin och försöka engagera sig åtminstone en aning i någon förening eller motsvarande rörelse.

Hitta något sätt att hålla dig borta från datorn ett tag då och då om du inte lyckas komma på något att göra som är kreativt och produktivt, lär dig använda ett CAD-program eller vfsh.
2017-06-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malikbananas
Nä ok men fråga inte då för helvete.

Förlåt.

Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Klart det finns hopp för dig. Du är ju uppenbarligen blyg, så du har nog inte vågat utsätta dig för tillräckligt mycket kontakt med tjejer. Kan det vara så att du ger intrycket av att helst vilja vara ifred? I så fall är det möjligt att en tjej som eventuellt är intresserad helt enkelt inte vågar närma sig.

Okej, jag hoppas att du har rätt om att det finns hopp för mig.

Och ja, det är mycket möjligt att jag ger intrycket av att helst vilja vara i fred. Jag är nog ofta ganska blyg och lite rädd. Jag vet inte vad jag ska säga till en tjej jag gillar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara på detta och hur. Jag är bara här sporadiskt och då har jag läst vad du har skrivit om att du velat ta livet av dig, och att du hatar dig själv.

Nä, ta livet av mig vill jag inte (längre i alla fall). Men jag tycker inte särskilt mycket om mig själv, det stämmer.

Citat:
Hon kan ha menat att du är mer ledsen och olycklig än kliniskt deprimerad.

Ja, troligtvis så menade hon det.

Citat:
Men om man är ledsen så brukar man kunna vara glad mellan varven, men är man deprimerad så är man mer apatisk och orkeslös. Vilket jag tycker du skriver i ditt nya meddelande?

Ja, jag antar att jag kanske är deprimerad, men jag vet för fan inte. Enligt psykologen så var jag ju inte det...

Citat:
Nja jag skulle inte tolka det som att du är beroende, mera att du använder ipoden eller iPhonen för att distrahera dig från dina jobbiga känslor. Vilket inte är fel, det finns sämre sätt att distrahera sig.

Det skulle jag ju lika gärna göra genom att läsa, spela spel eller se på TV eller film. Jag är nog faktiskt beroende, tyvärr, men jag försöker kämpa emot det.

Citat:
Här tycker jag att en psykolog kunde hjälpa dig att tänka konstruktivt utefter de förutsättningar du har. Är det något du har tyckt varit roligt tidigare?

Det tycker jag fortfarande att det är, men jag har svårt att komma i gång med det, och svårt att koncentrera mig på det när jag väl kommer i gång med det.

Citat:
Jag undrar vad mådde du bäst av att göra, i de tider livet fungerade bättre för dig?

Spela dataspel, lösa böcker, se på film och TV-serier.

Citat:
Känns det ensamt utan dina föräldrar?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Ok har läst tråden. Har googlat på "markunator" oxå. Jag lajvade SÄPO på dig på google o du e alltså tydligen en "lolkossa" och steam o twitter o folk grinar på dig online en del. Inte konstigt att du tittar ner i mobilen hos imiron.

Vad menar du? Varför är inte det konstigt? Och vad menar du med att du "lajvade SÄPO på mig"? Jag förstår inte.

Citat:
Ursprungligen postat av snubbinna
Det är bara att skicka iväg att pm till mig, erbjudandet kvarstår givetvis.

Okej, då ska jag det! Det blir nog av i juli, troligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Det där kan jag också känna igen och alla kan lida av en plötslig depression när det känns hopplöst ibland och jag har inte aspberger. Jag kan typ slösa massor av tid på att kolla youtube-video eller twitch istället för att göra något viktigt. Mitt förslag är att du sätter upp enkla mål varje dag t.ex. läsa 20 sidor i en bok eller att avsnitt av någon TV-serie så borde du må bättre.

Okej, det har jag försökt förut, men det funkade inte bra. Jag kan försöka med det, dock...
2017-06-08, 16:23
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Och ja, det är mycket möjligt att jag ger intrycket av att helst vilja vara i fred. Jag är nog ofta ganska blyg och lite rädd. Jag vet inte vad jag ska säga till en tjej jag gillar.
Fråga henne om något du vet hon gillar.

Citat:
Nä, ta livet av mig vill jag inte (längre i alla fall). Men jag tycker inte särskilt mycket om mig själv, det stämmer.
Är det för din diagnos eller för att du tror att de elaka har rätt om dig?
Kom ihåg att vi alla har för och nackdelar. Och du har också fördelar. Jag gillar att du är konsekvent, du är redig, du har moral. Jag tycker du verkar vara en bra människa. Vilket man inte kan säga om alla. Jag tycker heller inte att du skyller ifrån dig på andra. Det finns många bra saker med dig. Annars skulle inte den här tråden fortgå, och så många vilja hjälpa dig. Detta tror jag är helt unikt på flashback.

Citat:
Ja, jag antar att jag kanske är deprimerad, men jag vet för fan inte. Enligt psykologen så var jag ju inte det...
Egentligen spelar det ju inte så stor roll vad man sätter för ord på det. Det är ju vad du känner som är viktigast. Tyvärr så hjälper de väl dem som är värst drabbade.

Citat:
Det skulle jag ju lika gärna göra genom att läsa, spela spel eller se på TV eller film. Jag är nog faktiskt beroende, tyvärr, men jag försöker kämpa emot det.
Nja det yttrar sig nog på ett annat sätt. Grejen är att om man är olycklig då har man svårt att koncentrera sig på längre saker. Att läsa är svårt för att man gör associationer när man läser och då kommer man att tänka på det som är jobbigt i ens liv. Samma sak med att se på tv eller film. Koncentrationssvårigheterna på spel beror nog på depiggheten man blir ju orkeslös då, och har inte kraft att engagera sig. Det du gör på mobilen krävs inte mycket koncentration, men tillräckligt mycket för att det inte skall ploppa upp andra tankar.
Ibland måste man kanske få lov att "gömma sig" och glömma bort sig själv. Många är nog på flashback av den anledningen. Hade de fullt upp i sina fantastiska liv så skulle de inte ha tid med flashback. Tillåt dig själv att gömma dig men försök att hitta annat också så mycket du orkar.

Citat:
Det tycker jag fortfarande att det är, men jag har svårt att komma i gång med det, och svårt att koncentrera mig på det när jag väl kommer i gång med det.
Detta beror som sagt på deppigheten, hjärnan har gått i viloläge, det gäller att hitta ett sätt att väcka den igen.
Citat:
Spela dataspel, lösa böcker, se på film och TV-serier.
Ja.

Okey ja det funkar ju inte längre, men om man kombinerardet här, skulle du kunna bjuda hem någon nu när du bor själv? Har du någon som du kan prata med om intressanta saker?
Eftersom du känner dig ensam så kan du försöka bygga upp ett nytt kontaktnät. Även om du inte tycker att det är jätteroligt att laga mat, och "ha gäster" så är det ju ett sätt att öka din kompetens. Om du övar nu så kommer du kunna bjuda hem en tjej och ha rutin och veta vad du skall göra.
Bjud hem Imirion eller någon du fått kontakt med här i tråden.

Personligen så tycker jag inte du behöver dricka alkohol, men det kan vara bra att ha hemma att bjuda folk på. Imiron tex. Jag tror att ju mer du klarar av att vardagen desto mindre kommer du att känna dig annorlunda och utanför. Alla mår också bra av att känna sig kompetenta att behärska saker.

Nu har du en uppgift att ta reda på vad man ska ha hemma och bjuda folk på.
Sheldon i BigBangTheory har lärt sig att man alltid skall bjuda gäster på en dryck. Och att olika tillfällen kräver olika drycker.
Tex en kompis som skall sova över kanske vill ha alkohol.
Kommer föräldrar mitt på dagen vill de ha kaffe oftast.
Jämnåriga vill kanske ha läsk.
Du kan också köpa hem lite godis, och kanske fikabröd.

Om du fixar kaffe och kaffebröd till din mamma så blir hon nog jätteglad och stolt (förutsatt att hon gillar det)
Vad tycker dina kusiner om? Fråga dem och köp hem, och bjud hem.
Även om du som sagt inte har så stort socialt utbyte så blir du mer och mer kompetent och det gillar alla att vara.
Du kan också bjuda hem folk och spela nåt spel. Det går att sparka igång hjärnan så den blir mer vaken om man får fart på andra hormoner. Tex så stress så vaknar hjärnan. Stress i att ha bråttom få färdigt saker i tid osv kan få dig att känna dig piggare om så bara för en liten stund.

Gör en lista på alla du känner, pricka sedan för dem du tror att du kan bjuda (som säger ja)
Du är kanske inte så ensam som du tror?

En fråga - vad var det första som du lagade till dig själv? Jag minns att jag lagade falukorv och makaroner.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-06-08 kl. 16:47.
2017-06-08, 19:46
Medlem
Markus du behöver en rutin. Hur ofta lämnar du hemmet? Tränar du 3-4 ggr i veckan?

#1 Lägg ner tid på att laga mat.
#2 träna varannan dag (kan variera gym med att springa och simma)
#3 ha någon social aktivitet.

Vad saknar du med att inte ha föräldrarna omkring? Är det?
-sällskapet?
-deras mat?
-att de pusher dig att hitta på saker?
-att de fixar saker åt dig.
-annat?
2017-06-09, 00:58
Medlem
Suchkas avatar
Alltså, helt ärligt. Efter 195 sidor, kan ni inte sluta försöka få grabben full? Vad ska ni ge för hett tips härnäst, benso? Det är en sak om han, med sin diagnos inte kan ta till sig och förstå allt ni svamlar om (OK, en hel del är bra skit också.) Men ni? Varför ger ni inte upp med just det tjafset? Dessutom, ju längre man läser här desto mer otrevligt jävla bekant börjar det närma sig en annan trådstart här på Flashback för några år sedan som slutade riktigt illa efter vissa förståsigpåare försökte hjälpa till. Jag är för alkohol och fick själv till det första gången med lite kröka, men här? Nej. Acceptera. Finns andra sätt. Bättre sätt.

Imiron - stor människa. Om fler vore som han så hade nog ts varit i bingen med någon för länge sedan. Men det handlar inte om det, och när ts väl fått sitt så kommer det inte förändra någonting, speciellt om bruden sticker eller drar natten eller dagen därpå. "Oskuld" är en olustig stämpel, men gör till och från. Det är som med vad som. Rök en cigg, ta en drink. Du kommer vilja ha mer förr eller senare. Inte fan är du nöjd över att ha bara tagit en.
2017-06-09, 02:51
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Jag klarar helt enkelt inte av så mycket mer än att sitta och titta på iPaden eller iPhonen flera timmar varje dag. Inte ens när jag försöker göra nåt annat kan jag lägga ifrån mig dem. Jag är helt enkelt beroende.

"Tittar" på platta och telefon? Alltså, som i kollar Youtube, Facebook, Twitter och Wikipedia eller som i tittar på pixlar? Kollar du porr?

Jag fattar inte hur spel, film och TV skulle innebära ett lyft? Det är ju passiviteten som sänker dig, att intryck endast når dig via skärm.

Jag tror inte att det finns någon annan utväg än att du själv faktiskt gör något. Vad fan som helst! Gå ut på balkongen. Gå runt kvarteret. Kolla registreringsskyltar på bilar. Vad som helst är bättre än skärmtid i ditt läge!

Åren kommer bara att gå fortare och fortare.

Men jag kanske har missat nåt?
2017-06-10, 17:31
Medlem
Snurkens avatar
Jag är för lat för att läsa igenom alla dessa sidor!

Men först vill jag tillägga att även jag har fått diagnosen AS.

Diagnoser inom autismspektrumet kan skilja sig markant även om man innehar samma diagnos, vilket de flesta i denna tråd verkar veta.

Jag själv är den som gärna går ut på krogen med några vänner och dricker gärna tills det tar stopp, jag pendlar varje dag med tåg. I början var det ett helvete, att någon okänd människa sätter sig bredvid mig gav mig panikångest, det kändes som att jag blev paralyserad, jag hörde hur hjärtat dunkade i hela skallen, jag ville bara försvinna därifrån, men det går inte.

Jag har utsatt mig för de situationer jag tycker är påfrestande och mycket obehagliga för att vänja mig, numer gillar jag verkligen att konversera med okända människor på krogen, att ta del av andra människors tankar och frågeställningar finner jag mycket nöje i, att sitta och diskutera allt ifrån väder och vind till sport och groggar med främlingar är hur kul som helst.

Angående dig, Markus. Så kan jag rekommendera dig till att börja gymma, det är mycket bra för att vänja sig vid det sociala, det gjorde jag. Angående din stil så borde du gå till optiker snarast möjligt, de bågarna du har just nu som jag såg för ett tag sedan är det gubbvarning på.

Några tips som säkert redan nämnts så är det viktigt att ha en klädsel som er attraktiv ut, att ha någon parfym eller dylikt som luktar gott är också ett plus. Det hjälper om du ska ut o jaga fitta!

Angående mig själv och min diagnos så har jag mina drag, men det går att "träna bort" så det inte märks lika väl, fruntimmer är inte heller speciellt svårt att dra med sig från krogen om du är trevlig och hittar någon som verkar intresserad, att dra hem fitta från krogen handlar om att man måste våga, man kommer få nobben, brudar som ber en dra åt helvete (oavsett hur trevlig man än är)
2017-06-10, 17:33
Medlem
Snurkens avatar
Är ganska ny här på Flashback, så ni får ursäkta mina kassa inlägg.

Jag bor f.ö i Linköping och kan nog hänga med dig och Imiron ut på krogen någon gång nu under sommaren!

Att dricka alkohol underlättar det sociala för mig, men om du inte vill dricka alkohol så är det absolut inget tvång, så skall du verkligen inte behöva känna!
2017-06-10, 17:58
Medlem
Billigt och varmt land, lättklädda damer, cannabis. Detta behöver du.
Kan du betala för en flygbiljett tur och retur (och hotell) till något land i södra Europa eller Asien?

//Siegestor
2017-06-10, 21:12
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurken
Jag är för lat för att läsa igenom alla dessa sidor!

Men först vill jag tillägga att även jag har fått diagnosen AS.

Diagnoser inom autismspektrumet kan skilja sig markant även om man innehar samma diagnos, vilket de flesta i denna tråd verkar veta.

Jag själv är den som gärna går ut på krogen med några vänner och dricker gärna tills det tar stopp, jag pendlar varje dag med tåg. I början var det ett helvete, att någon okänd människa sätter sig bredvid mig gav mig panikångest, det kändes som att jag blev paralyserad, jag hörde hur hjärtat dunkade i hela skallen, jag ville bara försvinna därifrån, men det går inte.

Jag har utsatt mig för de situationer jag tycker är påfrestande och mycket obehagliga för att vänja mig, numer gillar jag verkligen att konversera med okända människor på krogen, att ta del av andra människors tankar och frågeställningar finner jag mycket nöje i, att sitta och diskutera allt ifrån väder och vind till sport och groggar med främlingar är hur kul som helst.

Angående dig, Markus. Så kan jag rekommendera dig till att börja gymma, det är mycket bra för att vänja sig vid det sociala, det gjorde jag. Angående din stil så borde du gå till optiker snarast möjligt, de bågarna du har just nu som jag såg för ett tag sedan är det gubbvarning på.

Några tips som säkert redan nämnts så är det viktigt att ha en klädsel som er attraktiv ut, att ha någon parfym eller dylikt som luktar gott är också ett plus. Det hjälper om du ska ut o jaga fitta!

Angående mig själv och min diagnos så har jag mina drag, men det går att "träna bort" så det inte märks lika väl, fruntimmer är inte heller speciellt svårt att dra med sig från krogen om du är trevlig och hittar någon som verkar intresserad, att dra hem fitta från krogen handlar om att man måste våga, man kommer få nobben, brudar som ber en dra åt helvete (oavsett hur trevlig man än är)

Citat:
Ursprungligen postat av Snurken
Är ganska ny här på Flashback, så ni får ursäkta mina kassa inlägg.

Jag bor f.ö i Linköping och kan nog hänga med dig och Imiron ut på krogen någon gång nu under sommaren!

Att dricka alkohol underlättar det sociala för mig, men om du inte vill dricka alkohol så är det absolut inget tvång, så skall du verkligen inte behöva känna!
Markus gymmar redan och han bor i Uppsala. I Linköping var han på besök hos mig. Bjud in honom att komma till dig vettja. Kan möta upp er på krogen så är vi tre, vilket ibland är lättare.
2017-06-12, 19:41
Medlem
Markus, min inbox är fortfarande öppet för dig om du är intresserad av ett kost och träningsschema. Det är uppenbart att du har för lite testosteron, och det går faktiskt att lösa med rätt kost och träning. Det är för dig bra mycket mer värt än alla tips som du får om att supa, köpa kläder, och liknande fjolltips. Du behöver bli en man, inte någon metrosexuell Stockholmsfjolla.
2017-06-13, 02:00
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du behöver bli en man, inte någon metrosexuell Stockholmsfjolla.

Är du helt säker på att riktiga män är bättre på att hitta ryggläge än metrosexuella fjollor? Att det är roligare och naturligare att vara riktig man säger sig självt, men när det gäller snorklandet vete faan...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in