Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Det du skriver blir en paradox.
Vad man ser i denna tråd är människor som investerar i någon som de sedan blir arga på för att denne tar till sig det de och andra skriver.
Paradox eller inte - det enda som spelar roll är om det stämmer, och bevisligen gör det det. Vi är alla människor, och människor, som du vet, vill ha bekräftelse i nån mån. Investerar man i nånting så vill ha man se resultat. Det gäller även mellanmänskliga relationer. Uteblir resultatet - eller responsen - så uppstår frustration. Du påstår att vi blir arga... jag skulle snarare säga frustrerade över att kommunikationen inte funkar. Vi är neurotypa, M är autistisk, alltså är vi i majoritet, och eftersom våra reaktioner är likartade, så uppstår en situation där den med avvikande uppfattning blir ensam om att ha den uppfattningen. Otroligt vanligt med aspergare på arbetsplatser också.
Det finns en studie där en universitetsprofessor föreläser för en aula full med människor, och i experimentet har människorna på vänstra sidan ombetts att lyssna uppmärksammat och söka ögonkontakt med professorn när han gick fram och tillbaka runt podiet, medan människorna på högra sidan hade blivit tillsagda att titta ner och inte ge nån respons överhuvudtaget. Det slutade med att professorn på slutet av föreläsningen omedvetet helt hade gett upp försöken att söka kontakt med högra sidan och uteslutande tittade åt/stod vid den vänstra sidan. Så gensvar betyder mycket, även för en lärare.
Citat:
Då handlar det inte om viljan att lära ut hjälpa utan då handlar det om egot.
Jaha, och? Ganska mycket - för att inte säga det mesta - handlar om egot. Vad är din lösning?
Citat:
Om man vill hjälpa så anpassar man pedagogiken till eleven, man skriker inte, skäller inte, pungsparkar inte som straff för att egot inte blir bekräftat. Man försöker inte slå ned en fyrkantig kloss i ett runt hål.
Jag skrev det för några dagar sedan.
Den som varit överlägset bäst på att hjälpa TS i tråden är Imiron - han ska ha all cred för sitt tålamod. Så vitt jag vet så är ingen i tråden proffspedagog (Imiron som jobbat med aspergerbarn kommer även här närmast), utan vi deltar som privatpersoner. Tonen har bitvis varit hard och folk har givit upp, men faktum kvarstår att om inga krav ställs, så sker det ingen utveckling heller. Nu kommer du att säga att utlärning inte handlar om att ställa krav, men faktum kvarstår att det ställs krav på oss i stort sett varenda situation där vi interagerar med andra människor, och det går inte att bortse från det här. TS har fått en individanpassad utbildning och klarat gymnasiekompetens, med hur mycket life skills har den här autism-anpassade pedagogiken lärt honom? Inte tillräckligt för att klara ett autonomt vuxenliv, helt klart. Vi i tråden har gjort bedömningen (kanske felaktigt) att det går att ställa större krav på TS än det görs i nuläget och att han kan bli med självständig med lite arbete.
Poängen här är att
du ställer krav på oss - som ju inte är proffspedagoger med kunskap om autism - som vi inte rimligtvis kan leva upp till. Eftersom de flesta "vanliga" människors kunskap om autism sträcker sig till typ "Rainman" eller i bästa fall "Sheldon" så kan du inte förutsätta att de som deltar i tråden ska veta bästa sättet att kommunicera med en autistisk person.
Citat:
Detta är visserligen inte topic, men eftersom TS har svårt med avsikt så kan det vara värt att markera detta. En lärare eller hjälpare har inget egetintresse i lärandet.
Bullshit. Du är helt enkelt inte realist. Jag vet inte vad det är för utopisk verklighet du tror att du lever i. Vet du varför så många lärare säger upp sig? Man kan inte lära ut helt utan egenintresse. Elevens mottagbarhet betyder så mycket för ens självkänsla. Man känner sig kass om man inte lyckas förmedla kunskap. Det har hänt här i tråden med syntaxxx och med mig, jag erkänner. Jag har sagt en del dryga saker, det erkänner jag också. Vad som skiljer oss från TS är att vi snabbt går vidare. Jag tror att just den här oviljan att släppa saker är en av orsakerna till konflikter mellan NT och autister. Den autistiske kan hålla sig till en och samma topic i timmar, dagar, veckor, t ex om det handlar om en oförrätt. Av den neurotypa ses autisten som en malande evighetsmaskin, medan autisten inte förstår hur NT uppfattar dem. Man för försöka förklara för autisten hur de ska upptäcka kroppsliga tecken på trötthet eller irritation. Ex. "ser du rynkan mellan X's ögonbryn? Det betyder att han är trött och vill sluta diskutera."
Citat:
Jag påpekade det för någon dag sedan - det viktigaste måste ändå vara TS livsvilja - inte våra egon?
Absolut. Därför är det av yttersta vikt att TS hittar någonting som ger honom livsglädje - annat än tanken på en flickvän eller sex.
(P.S. Det här är OT för tråden, men jag kan tillägga att det är så här mina debatter med INJs brukar sluta - med cirkulära resonemang, eftersom vi helt enkelt inte ser världen med samma kognitiva funktioner. Jag skulle rekommendera Socionics för dig. Deras teorier om intertype relationships är utmärkta. PM:a om du vill diskutera vidare.)